Viestin lähetti Igor Siperian hurtta
Voin vakuutta Sinulle Jaska hyvä, ettei KooKoolla tosiaankaan ollut tarkoituksena tulla viihdyttämään vaasalaisyleisöä vaan hakemaan tylysti pisteet kotiin Kouvolaan. Ja näin tottavie tapahtuikin.
Tämä oli mielenkiintoinen näkökulma. Tämä oikeastaan palauttaa aivan ruohonjuuri tasolle miksi jääkiekkoa pelataan. Moni voisi nimenomaan luulla, että sitä pelataan yleisölle, ihmisille. Halutaan viihdyttää ihmisiä. Siksi kai sitä verovaroin tuetaankin, jotta ihmisillä olisi vapaa-ajallaan virikkeitä, ettei tarvitisi potkiskella kaduilla ikkunoita paskaksi.
Joku voisi taas käsittää jääkiekon pelkästään työllistäjänä. Sportissakin taitaa olla lähemmäs 30 työntekijää, niistä toki vain osa täyspäiväisiä tai siis semmoisia, jotka tulevat toimeen sieltä saavalla palkallaan. Tämäkin ajatusmalli on riippuvainen katsojista, koska ne osittain maksavat työntekijöiden palkat. Kiekon täytyy olla viihdyttävää, että tuota palkkoja maksavaa yleisöä löytyy.
Tämä asia on monta kertaa pyörinyt mielessäni, kun joku liigakoutsi on tilittänyt voiton jälkeen, että "ei me tänne mitään yleisöön menevää kiekkoa tultu pelaamaan..". Sekin pointti, että nimenomaan taitavat pelaajat, maalintekijät ym. ovat yleensä yleisön suurimpia suosikkeja kannattaa sitä ajatusmallia, että pelaajien tulisi olla viihdyttäjiä. Harvemmin kuuluu katsomossa puhuttavan, että onpas se hra x taitava koukkija ja kiinnipitäjä tai kiekottoman miehen estäjä. Loistavat puolustajatkin tunnetaan yleensä kiekkoa tuntevissa piireissä.
Viestin lähetti Baker85
Naurettavaa toi teidän itkeminen aina ku häviitte matsin, teille ei vissiinkää sekään uppoa päähän että jääkiekossa maalit tulevat yleensä virheistä ja niitä "liigaan valmis" sport taitaa tehdä liikaa ja vastustajan hyvyyttähän se ei tietenkään missään nimessä ole eikö niin?
Ennen peliä jutteltiin siinä kaverin kanssa, että Sportin olisi erittäin tärkeää päästä johtoon, koska jos KooKoo menee johtoon niin illan peli tulee olemaan unettava. Ja näinhän siinä kävi.
Koita Baker85 ymmärtää, että me olemme Sport-faneja ja pidämme omiemme puolta viimeiseen asti. Tottakai tappio sylettää ja jos mielestämme pelissä on ollut epäkohtia niin totta munassa niihin tartutaan.
Lueppa huviksesi tuota Hermes-Sport pelin ketjua. Hermes vei Sportia KooKoon tapaan 6-0. Lukeeko siinä ketjussa mitään Hermeksen törkeästä pelityylistä. Voin jo nyt sanoa, ei. Siinä ehkä tartutaan johonkin yksittäisiin seikkoihin, mutta kokonaisuutena siinä vaasalaiset, siinä määrin missä luonne antaa myöden, kehuu Hermestä. Vääntö on siinä ketjussa mennyt kannustamiseen liittyviin asioihin.
Joku sanoikin, että "sen voi tehdä tyylillä". Todellakin. Minä olen suuri puolustusfanaatikko. Minun mielestä jääkiekossa ovat hienoja asioita semmoiset asiat, mitkä muiden mielestä ei ole. Tuo minun alkupuheeni taidosta ja siitä mitä yleisö yleensä haluaa nähdä koski käsitystäni average-katsojasta. Itse en tuommoinen ole.
Kun Kari Heikkilä valmensi Vaasassa niin Sport pelasi erittäin puolustusvoittoisesti. Olin silloin juuri "maineikkaan" kiekkourani päättänyt aikuistumisen kynnyksellä oleva pojannulikka. Imin kaiken mahdollisen tiedon Heikkilän pelityylistä. Olin jopa jäällä kuuntelemassa Heikkilän teesejä, kun siihen kerran oli Sportin juniorivalmentajilla mahdollisuus. Sport voitti tuolla kaudella muistaakseni yli kymmenen peliä yhdellä maalilla. Kun kerran juttelin Jani Uskin kanssa ravintolassa (!) niin hän kertoi, että Heikkilän ohjeiden mukaan Sport alkaa aina vain jäädyttämään peliä johtoasemassa. Ja näin tapahtui. Erittäin passiivinen viisikko piti vastustajan irti maalintekopaikoista. Mielestäni hienointa kiekossa on se, että puolustat niin hyvin, että vastustaja ei pysty edes avaamaan peliä sinua vastaan. Toiseksi hienointa on se, että vastustaja ei saa ns. maalintekosektorilta yhtään laukausta. Tämä on viime aikoina Sportissa onnistunut. Ei eilen.
Se ero mikä on Sportin Heikkilän ajan pelillä ja eilisellä KooKoon esityksellä on se, että KooKoo käytti rumia otteita viisikkopuolustamisen apunaan. Se roikkui kiekollisessa kuin kiekottomassakin pelaajassa. Kaksin käsin kiinni aina, kun oltiin pääsemässa tekopaikkaan, jokaisen vapaan miehen kainalossa oli maila. Se on erittäin puuduttavan näköistä. Jos viisikkopuolustus olisi toiminut ilman noita estämisiä ym. arvostaisin KooKoon esityksen todella korkealla, koska jo niin kuin ylempänä kirjoitin niin diggaan semmoisesta pelistä.
Loppuottelussa tuli semmoinen fiilis, että kostaisipa joku jollekin KooKoolaiselle. Ja kun Kuusisto kelasi viimeisillä sekunneilla Mälkiän yli niin minä väkivaltaa ja kiekkotappeluitakin (show-mallisia) viimeiseen asti vastustaja sain pientä hyvän olon tunnetta. Pelottavaa.
KooKoon ensimmäiseen vierailuun ero oli siinä, että tasatilanteessakin KooKoon oli vähän yritettävä maalia. Nyt, kun johto tuli suht aikaisin ja ratkaisevat 2-0 ja 3-0 maalit jo puolen välin kohdilla. Sen jälkeen peli oli yhtä helvettiä.
Viestin lähetti Rocco
Eilinen KooKoo peli harmittaa kaikkein eniten. Sport oli kiekollisesti aktiivinen joukkue, teki paikkoja, rakensi peliä, haki ratkaisuita. Mutta KooKoo rikkoi ja sai hyvällä onnella tärkeät maalinsa. Sport oli "parempi" joukkue näin katsojan kannalta, ikävää tosiaan että säännöt ovat mitä ovat ja rikkova joukkue pärjää nykykiekossa.
Aika pitkälle samaa mieltä. Sport rakensi paikkansa, KooKoo sai pääosin Sportin virheiden ansiosta. Silti virhe-maali ja rakennettu maali on arvoltaan lopputulosta laskettaessa saman arvoisia. Silti, jos peli menee ja on jo mennytkin siihen, että maalit tehdään vastustajien virheistä niin ollaan kyllä väärällä tiellä. Jos KooKoon peli perustuu eilisen kaltaiseen tyyliin ja kassit isketään vastustajien virheistä niin olen pahoillani, teillä on tylsä kausi. Jos tuo KooKoon pelityyli on voittamisen hinta niin minä en halua voittaa.
Totuus on se, että KooKoo rakensi eilen yhden maalin (Laine 2-0) ja se oli komea, muuten se rääppi roikkuja keskialueelle ja onnekkaiden pomppujen ja hirvittävien virheiden kautta onnistui maalinteossa. Sinkkosen 6-0-maalikin tuli maalinedusryysiksen seurauksena, vaikka sitä edelsikin ylivoimahyökkäys.
Viestin lähetti koukou
Nyt olemme asian ytimessä. Parempi joukkue voittaa, aina...
Tästä voi olla useaa mieltä. Maalithan sen voittajan ratkaisee, mutta onko aina enemmän maaleja tehnyt parempi joukkue? Eilen KooKoo oli parempi joukkue, koska se osasi käyttää tuomarin sallimaa linjaa päästessään johtoon.
Onnittelut KooKoolle pisteistä. Toivottavasti tämä hieman selvensi meidän tai ainakin minun "itkemistä".
Laitetaan tähän loppuun vielä vaasalainen jo legendaksi muodostunut uhoaminen: Sport vei Kouvolassa pelin 0-3 ja HD:llakin on vielä 100% Kouvolasta. Seuraava peli Kouvolassa ratkaiseen "kokonaiskisan" voittajan.