Ainoa tää vertaus panimoyritykseen...jääkiekko on kuitenkin aikusten ihmisten ja ammattilaisten pelaama, tuomaroima, järjestämä kontrolloitu tapahtuma. Jollain kiemuroin kaukalon kovan pelin, jopa väkivallan, vertaaminen kaukalon ulkopuolisiin tapahtumiin -turpaanveto nakkikioskilla on käytetyin ja naurettavin vertaus, jota jotkut fiksutkin ihmiset harrastavat- on todella laiskaa ja naurettavaa argumentaatiota. Toinen on organisoitu urheilutapahtuma, jossa on säännöt ja tuomarit. Nakkikioskijono ei ole organisoitu tapahtuma ja siellä ei ole sääntöjä ja tuomareita.
Toistetaan: Kostajaolut oli vertailu, olet aivan oikeassa, sillä ei ole tekemistä jääkiekkoa sponsoroivien olutmerkkien kanssa. Eli juuri tätä yritetäänkin sanoa: uskomme, että jääkiekkoa sponsoroivat kuluttajabrändit ovat kiinnostuneita jääkiekon myönteisistä arvoista, vauhdikkuudesta, taidosta ja reilusta kovuudesta. Emme usko että he ovat "Kostajaolut"-mentaliteetilla liikkeellä.
Mutta jos tää ohitetaan...puhut jääkiekon arvostuksen alamäestä kiekkopiirien ulkopuolella. Se voi olla validi huomio. Mutta mikä törkeyksissä ja ylilyönneissä eniten pitäis huolestuttaa? Mitä eduskunta tai joulupukki paheksuu? Kuka ajattelisi lapsia, roolimalleja ja muu höpö-höpö? Kuinka minä nyt mieleni pahoitin? Hyvin harva kukkahaduiksi joidenkin luokittema puhuu sellasistakin asioista, kuin työturvallisuus tai nuorten miesten terveys. Joidenka kuitenkin pitäis olla ydinkysymys. Ei se miltä joku tilanne näyttää, tai mitä joku irtopisteitä suu vaahdossa kalasteleva kiihkoilija mussuttaa.
Pelaajien tahalliset vahingoittamisyritykset ja kunnioituksen puute ovat mielestämme (ei siis vain minun) lisääntyneet huolestuttaasti. Kysymys on pelaajien urasta, lajin viihdyttävyydestä ja elinvoimasta. On toki paljon muitakin epäkohtia, mutta ne vaativat omat keskustelunsa ja toimenpiteensä. Emme usko, että asiaa tarvitsee pidempään perustella.