Ilves haki menestystä varmojen ja vakiintuneiden kaavojen myötä eli jo Tampere Cupissa mm. Raipe ja Vesku höyläsivät ylipaljon alivoimaa ja nuoret katselivat lähinnä laidan takaa.
Tämä oli tosiaan hämmentävää. Luulen, että kaikki juontaa Saken epävarmuudesta, joka mielestäni näkyy - ja erityisesti
näkyi - Proffan olemuksesta ja elekielestä. (Alkuunhan mies oli lähes itkun partaalla esim. tappioiden jälkeisissä tv-haastatteluissa. Sittemmin myös tutun sarkastinen ja huumorintajuinen persoona on noussut pintaan.)
Kauan kenttätyöstä sivussa olleen veteraanin suurin focus oli jo pre-seasonilla tuloksen tekemisessä joka ilta ja tässä hetkessä. Kesästä asti piti näyttää itselleen ja epäilijöille, että vanhan ote pitää.
Pitkällä tähtäimellä ja yksilöiden näkökulmasta lähestymistapa oli kaikille yhtä turmiollinen. Pappojen energiaa poltettiin ihan turhaan ja junnujen esiinmarssi torpedoitiin heti alkuunsa.
Jäällä vahvojen Raimo Helmisen tai Vesku Viitakosken lajitekniikka on niin varmaa ja itsetuonto siksi rautainen, että ei tarvitse hakea tuntumaa keskikesällä. Terävät spinningit ja lenkit ajavat aivan saman asian. Oikeilla off-ice -harjoitteilla voisi itse asiassa elvyttää veteraanien lajinomaista räjähtyvyyttä. Vaihtelu pitäisi kropan fressinä ja tarjoaisi korvienvälille kaivattua irtiottoa junnaavasta puurtamisesta.
Nuoret taas kehittävät vielä omaa motoriikkaansa, lajivoimaa ja -nopeutta, ja rakentavat itseluottamusta miesten joukossa. Heille jokainen treenipeli lähellä liigatempoa olisi edelleen tärkeä osa kauteen valmistautumista.
Ymmärrän, että Kunto haluaa korostaa omia, nappiin osuvia asia-argumenttejaan ja välttää turhaa negailua, joka veisi huomion pois faktoista. Minä voin itkupilliksi leimaamisenkin uhalla tyrmätä haaveet Maestron kunniakkaasta jäähyväiskaudesta, sillä mitä syvemmälle kauden 07/08 toimintaa analysoi, huomaa, että virheitä on tehty jälleen aivan valtavasti. Nyt on jo lähes varmaa, että perussarjan jälkeen aloitamme säälipleijarit kotiedulla. Saamme olla tyytyväisiä, että olemme selvinneet kaudesta näinkin ehjin nahoin.