Mainos

Spede Pasanen elää muistoissamme

• 43 597
  • 207
Siis meinaat ihan tosissaan, siis aikuisten oikeasti, ettei elämäkertakirjoissa saa puhua kuolleista ihmisistä? Vai ettei kuolleista ihmisistä saa sanoa mitään mikä ei ole jo julkisesti tiedettyä? Eihän tässä ole mitään järkeä ja aika yksinkertainen kaveri saa olla jos uskoo että kirja on julkaistu tämän paljastuksen takia. Tai että paljastus on keksitty kirjaan tuomaan julkisuutta, kyllä Lenitalta löytyy tapahtumia, johonkin muuhun olisi sitten vaan tartuttu.
Lenitalta kyllä löytyy tapahtumia, mutta ei tästä ole montaa vuotta, kun Lenita itse jo osan "tapahtumista" kertoi edellisessä kirjassaan. Jätti siis tuleviin kirjoihinsa jotain kerrottavaa. Odotellaan Lenitan seuraavaa kirjaa, mitä sieltä löytyy...

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onkohan Vesku Loiri ollut tietämätön, että hänen ystävänsä Spede raiskaa/ahdistelee naisia vaikka kohteena on kuulemma ollut hänen hyviä ystäviään, puolisoita ja salarakkaitaan? Vai onko tämä Speden toiminta ollut Veskun puolesta hyväksyttävää?
Spede ja Vesku eivät kuitenkaan olleet parhaita kavereita vaikka ulospäin niin ehkä näyttikin. Olettaisin että viihteellä on menty eri porukoissa, ja tuohon aikaan viihteellä taidettiin olla koko ajan. Ja koko viihdebisnes taisi olla mallia osa oli hyväksikäyttäjiä ja toinen osa oli hyväksikäytettyjä, ja suosiota kesti niin kauan kuin sitä kesti.

Spede ja Vesku eivät kuitenkaan olleet parhaita kavereita vaikka ulospäin niin ehkä näyttikin. Olettaisin että viihteellä on menty eri porukoissa, ja tuohon aikaan viihteellä taidettiin olla koko ajan. Ja koko viihdebisnes taisi olla mallia osa oli hyväksikäyttäjiä ja toinen osa oli hyväksikäytettyjä, ja suosiota kesti niin kauan kuin sitä kesti.
Näin oli Veskunkin mukaan... Mutta "ystävyys" kuitenkin syveni loppua kohden. Eikö Vesku todellakaan tiennyt Speden olevan raiskaaja vaikka oli todella läheinen Lenitan kanssa?

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Monella muullakaan ei ole hyviä kokemuksia Pertti "Spede" Pasasesta. Noista mainitsemistasi ei vaan kukaan ole minkäälainen todistaja tuohon väitettyyn rikokseen. Lenita Airisto on asianomistaja muut eivät ole olleet paikalla.
Minulla ei kyllä ole tilastoa siitä kuinka monessa raiskauksessa tai raiskaus yrityksessä on joku todistaja paikalla. Luulisi että tämä todistaja löisi paistinpannulla raiskaajaa päähän.

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näin oli Veskunkin mukaan... Mutta "ystävyys" kuitenkin syveni loppua kohden. Eikö Vesku todellakaan tiennyt Speden olevan raiskaaja vaikka oli todella läheinen Lenitan kanssa?

Seksiaiheet ei ole ehkä helpoin jutun aihe miehen ja naisen välillä, miehet kyllä keskenään kertoo juttuja ja naisetkin keskenään. Jos pitäisi veikata niin Lenita ei ole tästä Veskulle kertonut tai sitten vasta Speden kuoleman jälkeen. Tuskin Vesku olisi ollut tekemisissä Speden kanssa jos olisi tiennyt. Tai sitten Vesku on tiennyt mutta antanut asian olla.

Spedellä ja Veskulla oli ikäeroa 15 vuotta mikä on voinut osaltaan vaikuttaa siihen että 70 ja 80 luvulla on kyseessä ollut melkeinpä vain työsuhde ja kaverukset ovat päässeet samalle aaltopituudelle vasta paljon myöhemmin.

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
On ylipäätänsä hyvä kysymys Loiriin liittyen, että olisiko tehnyt noin paljon viihdettä ja noin monta Uuno Turhapuro -elokuvaa ilman verovelkojaan. Speden kautta kuitenkin virtasi hyvin rahaa tuohon aikaan. Loiri on kuitenkin profiloitunut myös vakavammalla puolella.

Toisen ketjun asiaa.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
On ylipäätänsä hyvä kysymys Loiriin liittyen, että olisiko tehnyt noin paljon viihdettä ja noin monta Uuno Turhapuro -elokuvaa ilman verovelkojaan. Speden kautta kuitenkin virtasi hyvin rahaa tuohon aikaan. Loiri on kuitenkin profiloitunut myös vakavammalla puolella.

Toisen ketjun asiaa.

Loirihan on oikeasti hyvä näyttelijä eikä pelkät Speden kanssa tehdyt jutut anna miehestä ihan oikeaa kuvaa, vaikka ne itsellä onkin aina suosikkeihin kuulunut. Näin kuitenkin, jos elokuvallisesti mietitään, niin eihän Turhapurot ja vastaavat mitään pystejä ansaitse.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku

Toivon todella, että Loiri ei ollut näistä Speden jutuista tietoinen, koska antaa hyvin huonon kuvan ettei olisi sitten sanonut asiasta mitään ja puuttunut siihen.

"Myös tekijöillä oli kivaa, Veskukin muistelee aikoja hyvällä. Vaikka vaikeita aikojakin oli, hankaluuksia aiheutti esimerkiksi Speden mustasukkaisuus.
– Spede ei ollut kauhean innoissaan, kun halusin tehdä aina välillä jotain muuta. Hän halusi omistaa, ja hän jopa yritti ostaa minut, etten tekisi jotain muuta. Mutta siihen en suostunut koskaan.
Loiri oli esimerkiksi välillä Turun kaupunginteatterissa 3,5 vuotta. Sieltä ei päässyt Spede Showta tekemään, mutta Loirille aika oli tärkeä.
– Tarvitsin henkisesti sitä, että sain tehdä jotain vakavaa ja ylipäätään toisenlaista roolityötä. Se on taiteilijavapautta, ja sellaista pitää uskaltaa toteuttaa."

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Meinaan, ettei tuollaisia syytöksiä tarvitsisi heittää nimellä jos niitä ei ole mitenkään enää todistettavissa tai toisella mahdollisuutta puolustautua.
Eli jos Putin kuolee tänään, niin jos kymmenen henkilöä kertoo huomenna, että sillä oli tällaisia ja sellaisia ikäviä käytöstapoja, niin tämä kertominen on väärin, koska henkilö ei voi enää puolustaa itseään?

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli jos Putin kuolee tänään, niin jos kymmenen henkilöä kertoo huomenna, että sillä oli tällaisia ja sellaisia ikäviä käytöstapoja, niin tämä kertominen on väärin, koska henkilö ei voi enää puolustaa itseään?

Joo, sama asia tottakai. Putin ja Spede, saman tason hulluja.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kerropa, kenet voisi laittaa Speden kanssa esimerkiksi. Olen kiinnostunut.

No tuon Putinin....eiköhän voi ihan suoraan verrata maailman nykyhetken suurimpaan sikaan.

Rehellisesti, mua ei kiinnosta vertailla Spedeä keneenkään. Mun mielestä tuo tapa ilmaista raiskausyritys on väärä. Toisten mielestä se on oikea.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
No tuon Putinin....eiköhän voi ihan suoraan verrata maailman nykyhetken suurimpaan sikaan.
En minä verrannut teoiltaan Putiniin, toin vain ilmi sen logiikkasi, että eikö tosiaan saa puhua ns. pahaa heistä ketkä ovat jo kuolleet. Jos eläissään tekivät pahaa, kuka enempi kuka vähempi.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En minä verrannut teoiltaan Putiniin, toin vain ilmi sen logiikkasi, että eikö tosiaan saa puhua ns. pahaa heistä ketkä ovat jo kuolleet. Jos eläissään tekivät pahaa, kuka enempi kuka vähempi.

Jos tuot esille rikoksen johon kuollut ihminen olisi syyllistyny, on mielestäni kyettävä näyttämään se toteen.

Kuten olen sanonut, en ihmettelisi jos on totta, enkä myöskään yllättyisi jos tarina ei olisi tapahtunut aivan kuten kerrottu.

Ihmettelen tapaa ja ajankohtaa miten asia tuotiin esille. Thats it.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Jos tuot esille rikoksen johon kuollut ihminen olisi syyllistyny, on mielestäni kyettävä näyttämään se toteen.

Kuten olen sanonut, en ihmettelisi jos on totta, enkä myöskään yllättyisi jos tarina ei olisi tapahtunut aivan kuten kerrottu.

Ihmettelen tapaa ja ajankohtaa miten asia tuotiin esille. Thats it.
Näitä tämmöisiä keissejä on vaikea näyttää 100% toteen, vaikka kaikki osapuolet olisikin elossa. Sana sanaa vastaan. Ellei sitten tekijä tunnusta. Harvemmin näillä silminnäkijöitä on. Ja mitä veikkaat, olisiko Spede tunnustanut yhtään mitään vaikka olisi kuinka syyllinen? Itse tohkenen epäillä. Airisto olisi lynkattu kaikissa mahdolisissa skenaarioissa.

Viimeksi muokattu:

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näitä tämmöisiä keissejä on vaikea näyttää 100% toteen, vaikka kaikki osapuolet olisikin elossa. Sana sanaa vastaan. Ellei sitten tekijä tunnusta. Harvemmin näillä silminnäkijöitä on. Ja mitä veikkaat, olisiko Spede tunnustanut yhtään mitään vaikka olisi kuinka? Itse tohkenen epäillä. Airisto olisi lynkattu kaikissa mahdolisissa skenaarioissa.

En usko että Spede olisi tunnustanut, mutta tämmöisen asian käsittely olisi saattanut saada äijän reagoimaan ja muuttamaan tapojaan.

Myös syylliseksi toteaminen olisi ollut mahdollista vaikka Spede olisi kieltänyt.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Rehellisesti, mua ei kiinnosta vertailla Spedeä keneenkään. Mun mielestä tuo tapa ilmaista raiskausyritys on väärä. Toisten mielestä se on oikea.
Tässä ei ole sinun tunteistasi kyse, vaan raiskausten ja raiskausyritysten uhrien auttamisesta.

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Ketjun otsikko: "Spede Pasanen elää muistoissamme" on selvästi saanut uusia vivahteita.

Minä en oikein ymmärrä sitä miksei kuolleitten ihmisten teoista saisi puhua jälkikäteen. Henkilö vain liukuu omalle paikalleen historiassa ja Speden tapauksessa säilyy yhä viihteen suurmiehenä ja pioneerina ikuisesti. Eihän hän olisi eläessäänkään pystynyt puolustautumaan mikäli ei olisi ollut itse paikalla tilanteessa.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En usko että Spede olisi tunnustanut, mutta tämmöisen asian käsittely olisi saattanut saada äijän reagoimaan ja muuttamaan tapojaan.

Myös syylliseksi toteaminen olisi ollut mahdollista vaikka Spede olisi kieltänyt.
Miten se syylliseksi toteaminen olisi helpottunut, kun olisi silloinkin ollut sana sanaa vastaan? Ja uskallan väittää, että tuohon aikaan Speden sana olisi painanut niin paljon, että ei olisi todettu syylliseksi ja uhri olisi kärsinyt lopulta entistä enemmän.

Jotenkin tuntuu siltä, että sun mieleen on nyt vain pinttynyt ajatus siitä, että on väärin tuoda tällaisia asioita esille kuoleman jälkeen, etkä ole valmis pohtimaan, että mitä vaihtoehtoja oikeasti olisi ollut ja mihin lopputulokseen muut vaihtoehdot olisivat voineet päätyä.

Mielestäni tässä tilanteessa ei voi aukottomasti nähdä, että olisi ollut joku selvästi parempi ajankohta tuoda asiaa esille.

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten se syylliseksi toteaminen olisi helpottunut, kun olisi silloinkin ollut sana sanaa vastaan? Ja uskallan väittää, että tuohon aikaan Speden sana olisi painanut niin paljon, että ei olisi todettu syylliseksi ja uhri olisi kärsinyt lopulta entistä enemmän.

Jotenkin tuntuu siltä, että sun mieleen on nyt vain pinttynyt ajatus siitä, että on väärin tuoda tällaisia asioita esille kuoleman jälkeen, etkä ole valmis pohtimaan, että mitä vaihtoehtoja oikeasti olisi ollut ja mihin lopputulokseen muut vaihtoehdot olisivat voineet päätyä.

Mielestäni tässä tilanteessa ei voi aukottomasti nähdä, että olisi ollut joku selvästi parempi ajankohta tuoda asiaa esille.
Tiitisen lista tulee julkiseksi 2050 (kun listan henkilöt ovat jo kuolleet).

Peruste on tämä: Seppo Tiitinen perustelee salaamista sillä, että listalla on hänen oletuksensa mukaan yhä aktiivisesti työskenteleviä ihmisiä, ja: "Oikeusvaltiossa ei ihmisen mainetta niin vain pilata."

Oliko tämä lähestymiskulma se mitä Lenita käytti Speden keississä ?

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Ainakin Juicena Riku oli loistava. Innolla odotan miltä elokuva näyttää ja miten muut näyttelijät suoriutuvat rooleistaan!

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Ei pitäisi tuomita ennalta, mutta näiden ns. elämäkerta elokuvien taso on ollut keskimäärin heikohkoa Suomessa. Nyt sitten kiintopisteenä on Spede, Veskun ja Simon roolista nyt ei ole tietoa miten iso tulee olemaan, mutta olivat kuitenkin ihan ytimessä Speden tekemisissä, joten väkisinkin huomio kohdistuu myös näihin henkilöihin.

Eli isot on saappaat näyttelijöillä ja tarinalla täytettäväksi. Mielelläni olen väärässä, mutta vähän tuntuu että tästä ei voi ns. napakymppiä tulla.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Ainakin Juicena Riku oli loistava. Innolla odotan miltä elokuva näyttää ja miten muut näyttelijät suoriutuvat rooleistaan!
Nieminen tosiaan veti roolin ihan hyvin, elokuva itsessään nyt oli kohtalaisen paska. Toivottavasti Pertistä kertova elokuva toimii paremmin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy