Kävin (valitettavasti) juuri katsomassa tuon. Harvoin tulee elokuvista lähdettyä mietittyä "miksi käytin tähän puolitoista tuntia aikaa elämästäni?". Yksi huonoimpia suomalaisia leffoja joita olen koskaan nähnyt. Nauru ei ollut kertaakaan edes lähellä.
Olen myös tuon katsonut, tietenkin. Lohduttauduin sillä, etten rahojani tuohon kantanut ja ettei sitä myöskään elokuvasäätiö ole rahallisesti tukenut. Vähän laittoi harmittamaan myös, että siinä on monen ammatti-ihmisen aikaa tuhlattu. Mutta toivottavasti ovat palkkansa saaneet. Sinänsä en viitsi alkaa vihata tuollaista, vaikka kyseessä lienee ehkäpä huonoin elokuva jonka olen nähnyt - eritoten kun otetaan huomioon kaikki elokuvan ulkopuoliset asiat ja kuinka tekijät taitavat väheksyä kohdeyleisöään.
Olisi hauska nähdä millainen käsikirjoitus tuossa oli. Jo senkin puolesta, että oliko sitä, paljonko sitä oli ja mitä siellä oli. Itse tarina rakenteineen on täysin amatöörimäinen, jotain merkityksen haiventa sieltä voi onnistua napsimaan, mutta aika sakeaa settiä se on ja itse luovutin, kun en tiennyt yhtään että täytänkö nyt itse niitä aukkoja sieltä, missä ei ole mitään. Tarinan tasosta tuli ihan mieleen meidän kaveriporukan englannin kielen valinnaisella kolmessa tunnissa kuvattu 10 minuutin parodinen lyhytelokuva, paitsi meidän oli parempi.
Jos joskus tulee elokuva palstalaisten eteen, niin leffan puolivälissä on ainoa katsomisen arvoinen kohtaus. Hirviniemi imitoi Loiria/Turhapuroa ja sen jälkeen hahmotyyppejä vanhoista suomalaisista elokuvista. Se oli oikeastaan hyvä ja hauska. Se kohtaus oli sellainen yksinäinen pieni vehreä keidas keskellä hedelmätöntä autiomaata.
Tuskinpa kukaan ammattilainen, joka tuon kässärin tai jotain pätkiä on tuosta saanut eteensä, yllättyy että vastaanotto tai lopputulos oli tuollainen. Tai no ehkä itsekin vähän odotin, että porukka olisi mennyt sitä katsomaan sillä pahan kolarin kaltaisella uteliaisuudella. Toivottavasti tuosta nyt ei vedetä mitään johtopäätöksiä, että kesällä ei suomalaisleffat menesty. Itse näkisin mielelläni, että sitä julkaisukalenteria rohkeasti venytettäisiin.