Ei huolta. Kohta joku Jatkoajan asiantuntija tulee kertomaan, että oikeasti tämä ei säästä, koska kuljetukset.
Niin, tää on vähän kaks piippunen keissi... Asiakas "Matti" soittaa itselleen kelataksin ja ajaa sillä 5 km matkan päivystykseen. Kyyti tekee n. 12,5 € ( kelataksa vaihtelee / maakunta ), jonka maksaa kuljettajalle. Tunnin päästä Matti pääsee kotio ja maksaa paluusta saman 12,5 €.
Nyt lähipäivystys lopeteaan ja Matti lähtee kelataksilla 90 km päähän. Kyydin kustannus on n. 130 €, josta Matti maksaa kuljettajalle 25 €. Loppu menee Kelalle ( meille veronmaksajille ). Päivystyksessä on ruuhkaa ja Matilla menee 3 tuntia siellä. Paluumatkan Matti tekee toisella kelataksilla, jonka kustannus on about sama. Matille sen 25 € ja loput sinne Kelaan...
Eka vaihtoehto maksoi Matille 25 € ja yhteiskunnalle 0 €. Toinen vaihtoehto Matille 50 € ja yhteiskunnalle n. 200 €...
Ekassa vaihtoehdossa Matilla meni n. 1 h reissuun, toisessa yli 5 h..
Pitäisikö nyt kun takseihin liittyvää lakia ollaan käsittääkseni taas muuttamassa palauttaa taksien päivystysvelvollisuus, koska samaan aikaan välimatkoja palveluihin ollaan pidentämässä.
Tää on vähän 50/60 juttu. Aiemmin esim. Maallakin autoilla oli työvuorot ja taksi oli periaatteessa saatavilla aina ( jos oli esim. tietynlainen kyydinvälitysjärjestelmä, johon autot kuuluivat ).
Sitten Arkadianmäellä keksivät mahtavan idean, joka monella paikkakunnalla romutti taksin saannin, tai no hankaloitti sitä? Tässäkin on tavallaan takseilla peiliin katsomisen paikka? 30 vuotta on päivystetty ja naps yhdessä yössä se "loppui". Hassua, että aiemmin voitiin päivystää, mutta kun ei ole "pakko", niin jengiä ei kiinnosta. Hyvää palvelua asiakkaille eikö niin..
Tosin taisivat mestarit myös päättää, että taksit eivät keskenään saa sopia työvuoroja
Jos nyt palattaisiin siihen, että takseilla pitää olla taas päivystysvelvollisuus, näkisin sen vähän hankalana. Miten helposti autot saataisiin taas päivystään, usein tyhjää arkiöinä, etenkin maalla, kun ei ole vuosiin pitänyt päivystää? Maalla asiakkaat soittaa usein tutun taksin omaan numeroon
Kelajärjestelmissä moni kyllä pitää laitteet auki yölläkin, eli kelataksin saa suht helpolla
Jotain asialle pitäisi tehdä. Jos nyt mitä tänne on jo tehty tarkoittaa sitä että esim. jos illalla jääkiekkopelissä saat kiekon suuhusi ja kaikki hampaat leviävät jäälle niin voin sanoa aika hanurista lähteä siinä tilanteessa rimputtelemaan taksia että viittisitkö lähteä ajamaan tällaisen potilaan kanssa Helsinkiin (ja maksaa sen 200-300 euroa) kun kello alkaa olemaan puol ysi ja Kotkaan ei kerkeä kun menee ysiltä kiinni. Ambulanssi ei tuollaista potilasta lähde kuskaamaan jos verenvuoto on saatu hallintaan.
Eiköhän nuo mene aika tapauskohtaisesti. Lanssi vie tai ei vie.
Jos joutuu meneen taksilla,niin kyllähän se tuollaisessa tapauksessa aika varmuudella on kelataksi,jossa maksimi omavastuu on tosiaan 25 €...
Muuten ihan naurettavaa toi toiminta, jolloin lanssi vie tai ei vie...
Reijo tuntee myöhään illalla sydämessään kipua... Hän soittaa 112 josta tulee lanssi paikalle. Tutkimusten jälkeen Reijo ohjataan päivystykseen? Koska tilanne ei ole katastrohvi, lanssi tilaa Reijolle kelataksin ja jättää Reijon kotio odottamaan.
Kelataksi tulee sitten jonkin ajan kuluttua. Saattaa olla että menee vaikka 25 min. Taksi siirtää Reijoa 2 km. Matkalla tallille lanssi on ajanut 200 m päästä päivystyksestä,mutta koska Reijon aortta oli vielä ehjä, lanssi ei voinut Reijoa viedä...
Se, että lanssi käy potilaan luona ja tilaa sille sitten taksinja jättää odottaan määrittelemättömäksi ajaksi on vittu aivan naurettavaa. Joo mä ymmärrän että lanssia ei aina voi sitoa kiinni, mutta kuitenkin
Joo esimerkit oli raflaavia, mutta otaksun, että kaikki hiffasi mitä hain takaa.
Itse tuhlannu n. 13½ vuotta vapaa-ajastani taksin ratissa. Joku näkemys on näistä jutuista. Usein väärä