Sotaleffat (ja -sarjat)

  • 40 698
  • 293

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Siksi yksi suurimmista mysteereistä onkin se miten Petersen sai tehtyä niinkin vitun huonon elokuvan kuin Air Force Onen.

No eihän Petersen sitä elokuvaa tehnyt - toimi siinä "vain" ohjaajana. Harva elokuvaohjaaja onnistuu syliin työnnetyn sontaläjän muuttamaan kultaharkoiksi.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Petersenin ongelmat alkoivat Das Bootin tuomista kuudesta Oscar-ehdokkuudesta. Hollywoodin ovet olivat auki ja veikkaanpa, että itse Petersen on ollut hyvin vittuuntunut tuottajille varsinkin kurassa nimeltä Air Force One, jonka häpeäkseni kävin katsomassa vieläpä elokuvateatterissa. Silloin vain nauratti, olisiko Martti Ahtisaari kyennyt moiseen kuin Uussan presidentti Harrison Ford. Nyt on enemmän "kriittistä silmää". Taitaa muuten moni meistä istua sen päällä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No eihän Petersen sitä elokuvaa tehnyt - toimi siinä "vain" ohjaajana. Harva elokuvaohjaaja onnistuu syliin työnnetyn sontaläjän muuttamaan kultaharkoiksi.

Voisi kuvitella että Petersenin tasoinen ohjaaja ei koskisi tikullakaan tuollaiseen paskakasaan.

Ehkä rahalla on ollut jotain tekemistä asian kanssa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kyllähän Das Boot kuuluu minunkin listalla sotaelokuvien kärkeen, ja muutoinkin suosikkielokuviini. Ja tarkoitan nyt sitä versiota jota ei ole leikattu silpuksi, sellainenkin eräässä vaiheessa pyöri markkinoilla, oliko VSH-aikakaudella. Pitkä originaali, pituudestaan huolimatta kykenee pitämään otteessaan koko ajan.

Muita mainitsemisen arvoisia (kokoelmiini kuuluvia) sotaleffoja ovat: Platoon, Veteen piirretty viiva, Perikato, Taistelu Algeriasta, Full Metal Jacket (erityisesti koulutusjakso on mitä parhainsa kuvausta), Deer Hunter.

Maininnan arvoisia ovat: Stalingrad, Battle for Haditha, the Mark of Cain, Länsirintamalta ei mitään uutta (etenkin mv-versio), 9. komppanja, Talvisota etc.

Jostain syystä minuun ei ole koskaan iskenyt täydellä voltilla Ilmestyskirja Nyt, se on jotenkin puuduttava kokemus, toisinaan jopa "harhainen".

Sarjoista paras on BoB.

vlad.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Muita mainitsemisen arvoisia (kokoelmiini kuuluvia) sotaleffoja ovat: Platoon, Veteen piirretty viiva, Perikato, Taistelu Algeriasta, Full Metal Jacket (erityisesti koulutusjakso on mitä parhainsa kuvausta), Deer Hunter.

Jostain syystä minuun ei ole koskaan iskenyt täydellä voltilla Ilmestyskirja Nyt, se on jotenkin puuduttava kokemus, toisinaan jopa "harhainen".

Sarjoista paras on BoB.

vlad.

Platoon ja FMJ ovat klassikkoja. Ilmestyskirja Nyt menee lopussa hieman hämäräksi ja vaatii keskittymistä mutta jotenkin sopii tuohon leffaan. Deer Hunter on kanssa hyvä, joskaan ei ihan klassikko omissa kirjoissa.

BoB on hyvä sarja mutta kyllähän siinäkin on vähän liikaa tätä "jeejee jenkit" meininkiä ja osa taistelukohtauksista on kyllä raivostuttavan epärealistisia. Sama koskee Saving Private Ryania.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän Das Boot kuuluu minunkin listalla sotaelokuvien kärkeen, ja muutoinkin suosikkielokuviini. Ja tarkoitan nyt sitä versiota jota ei ole leikattu silpuksi, sellainenkin eräässä vaiheessa pyöri markkinoilla, oliko VSH-aikakaudella. Pitkä originaali, pituudestaan huolimatta kykenee pitämään otteessaan koko ajan.

Minä ainakin ostin Anttilasta pari vuotta sitten DVD:nä sen ihan alkuperäisen minisarjaversion, muistaakseni jotain viisi tuntia yhteensä. Taitaa vieläkin löytyä halpislaatikoista muutaman euron nimelliseen hintaan. Suosittelen kyllä hankkimaan!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minä ainakin ostin Anttilasta pari vuotta sitten DVD:nä sen ihan alkuperäisen minisarjaversion, muistaakseni jotain viisi tuntia yhteensä. Taitaa vieläkin löytyä halpislaatikoista muutaman euron nimelliseen hintaan. Suosittelen kyllä hankkimaan!

Piti ihan käydä katsastamassa mikä tuo minun versioni on ja se näyttää olevan juuri tuo 6-osainen digitaalisesti masteroitu minisarja, pituutta vaille viisi tuntia. Muistelin alkuun, että se olisi ollut se vaille nelituntinen versio mutta olikin ihan täyspitkä versio. Hyvä niin! Ja hyvin piti tuolloin aikanaan otteessaan, koska muistelen tosiaankin katsoneen koko "pläjäyksen" yhtäkyytiä.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
BoB on hyvä sarja mutta kyllähän siinäkin on vähän liikaa tätä "jeejee jenkit" meininkiä ja osa taistelukohtauksista on kyllä raivostuttavan epärealistisia.

Onhan Bob:issa puutteensa mutta kokonaisuudessaan hyvä sarja. Toki, juuri osassa taistelukohtauksia on pienoista epärealistisuutta havaittavissa mutta ottaen huomioon koko sarjan pituuden ne on mielestäni anteeksiannettavia.

Talvisota on myös sarjana erinomainen, mutta kun se ei kuulu kokoelmiini (leffa-versio kyllä kuuluu), en sitä nostanut esille vaikka onkin kokonaisuudessaan eräs parhaita sarjoja mitä Suomessa on missään kategoriassa tehty.

vlad.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Hieman ihmetyttää kuika pienelle huomiolle on jäänyt mielestäni ihan BoB tasolle päässyt Generation Kill. Sarja esitettiin Ylelläkin vuonna 2008 ja silloin onnistuin missaamaan ko. sarjan lähes kokonaan kahta viimeistä jaksoa lukuunottamatta. Ostin kuitenkin sarjan DVD boksina muutama viikko sitten ja vakuutuin sarjan laadusta heti ensimmäisestä jaksosta lähtien. Minuun iski nimenomaan se, että kerrankin on jenkkituotantona tehty sotasarja jossa jenkkisotilaita ei nosteta jalustalle vaan heidätkin esitetään ihmisinä, vikoineen kaikkineen.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
BoB on hyvä sarja mutta kyllähän siinäkin on vähän liikaa tätä "jeejee jenkit" meininkiä ja osa taistelukohtauksista on kyllä raivostuttavan epärealistisia. Sama koskee Saving Private Ryania.
Mielestäni Bobissa on kyetty pitämään jenkkihymistely aika hyvin aisoissa, ellei sellaiseksi lue amerikkalaissotilaiden tuntemusten ja kokemusten kuvaamista. Mulle ei tule mieleen äkkiseltään yhtään erityisen alleviivaavaa kohtausta, muutamia kylläkin, jotka voi äkkiseltään niin tulkita. Mielestäni tuossa sarjassa on parasta se, että siinä päästään hiukan päähenkilöiden pään sisälle, hyvänä esimerkkinä Winters lomallaan junassa.

Mitkä taistelukohtauksista ovat mielestäsi raivostuttavan epärealistisia?
 

ipaz

Jäsen
Onhan BoB niin loistavasti käsikirjoitettu kuin miesten muistelmista ja Steven Ambrosin kirjasta on mahdollista järkevän mittaista sarjaa kirjoittaa. Winters oli käsittääkseni itse "neuvonantajana" monessa omassa kohtauksessaan ja täten nämä kohtaukset ovat varsin todellisia, tietenkään pakollista tv-draamaa samalla dissaamatta.

Vaikka BoB onkin tehty todella isolla rahalla ja suurella määrällä tietoa suoraan tapahtumat kokeineilta miehiltä, on siihen silti päässyt muutama jopa anteeksiantamaton virhe, kuten yhdessä jaksossa melko isossa isassa olevan sotamies Blithen kohtalon virheellinen kerronta. Blu-ray-boksissa tämä asia onkin sitten korjattu jakson lopun tekstissä.

Mitä itse sarjaan tulee, niin mielestäni se on parasta sotakuvausta mitä itse olen nähnyt. Vaikka (tai ehkä juuri siksi) tarinaa kerrotaan pääasiassa Wintersin ja Nixonin näkökulmasta, on koko kymmenen jakson yhteen niputtaminen hyvin onnistunut. BoB näyttää sekä sodan mielettömyyden että samalla miesten inhimillisyyden - ja myös sen puutteen selkeimmin kun mikään vastaava aiemmin. Ja kun kuvaus ja lavastus on todellakin enemmän kuin näyttävää, niin onhan tuo mahtava sarja.

Mielenkiinnolla odotan millainen samojen tekijöiden The Pacific tulee olemaan. Sarja tulee syksyllä Suomen televisioon, mutta eiköhän boksin saa hommattua jo aiemmin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hieman ihmetyttää kuika pienelle huomiolle on jäänyt mielestäni ihan BoB tasolle päässyt Generation Kill. Sarja esitettiin Ylelläkin vuonna 2008 ja silloin onnistuin missaamaan ko. sarjan lähes kokonaan kahta viimeistä jaksoa lukuunottamatta. .

Tämä. Loistava sarja joka jäi todella pienelle huomiolle, antoi hyvän kuvan jenkkisotilaiden "pään sisään" ja siitä asenteellisuudesta mitä joukoista varmaan löytyi 9-11 jälkeen.

BoBin taistelukohtauksista tulee ainakin mieleen 5. jakso (?) Ardenneilla jossa saksalaiset vyöryttivät päälle tankeilla ja jenkeillä ei ollut kuin kevyitä aseita mukanaan. Uskoisin että tässä tilanteessa olisi tehty taktinen vetäytyminen mutta rohkeasti siellä pistettiin .50 kalibeerisella hanttiin vaikka sillä ei oikeasti oltu edes häiritty raskaasti panssaroituja sakutankkeja.

Toinen häiritsevä kohta oli se joenvarsi taistelu jossa hemmot jutteli ihan joen rannassa ilman mitään suojaa vaikka samassa jaksossa muistaakseni varoiteltiin saksalaisten snaippereista toisella puolella. Rööki huulessa juteltiin niitä näitä, todellisuudessa olisi varmaan Fritz tiputtanut headshotilla alle nanosekunnissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sotaelokuvasta/-sarjasta on aika vaikeaa tehdä täysin neutraalia ja puolueetonta jos keskitytään johonkin tiettyyn yksikköön kuten esim. BoB:ssä. Mutta kyllä minä ihmettelen tuota kommenttia että BoB:ssä olisi jotenkin häiritsevästi "jenkit jeejee" -meininkiä, kun se juuri on mielestäni tuon sarjan suurin ansio että tuollainen loistaa poissaolollaan. Toki sitä on vähän, kuten tuossa alussa sanoinkin että vaikeaa on tehdä täysin puolueetonta ja neutraalia kun keskitytään USA:n armeijan yksikköön.

Tuossa sarjassa on minun mielestäni kantavimpana teemana ystävyys ja veljeys joka syntyy sotilaiden välille tuollaisissa olosuhteissa, eikä niinkään mitään poliittista, joten sen takia tuollainen "jenkit jeejee" -asenne ei ole siinä kovinkaan vahvasti esillä. Minun mielestäni tuossa sarjassa ei kovin vahvasti esitetä asioita siten että jenkit olisivat ylivertaisia sankareita verrattuna saksalaisiin, vaan enemmänkin esitetään yksittäisiä sotilaita sankareina verrattuna samassa yksikössä oleviin ei-niin-sankarillisiin sotilaihin.

Onhan tuohon BoB:hen päässyt muutama pahakin virhe lipsahtamaan (esim. juuri tuo Blithen tapaus) mutta kaiken kaikkiaan kysymys on kyllä yhdestä laadukkaimmista sodan kuvauksista tähän saakka. En kyllä ihan allekirjoita sitäkään väitettä että taistelukohtaukset olisivat olleet jotenkin erityisen epärealistisia. Toki täydellisen realistista kuvausta on vaikea tehdä koska elokuvassakin on omat rajoituksensa, ja lukemani perusteella aito taistelutilanne on sellaista hulluutta ja kaaosta että sellaista on vaikea saada järkevällä tavalla filmille, ja siten että se näyttäisikin vielä hyvältä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
BoBin taistelukohtauksista tulee ainakin mieleen 5. jakso (?) Ardenneilla jossa saksalaiset vyöryttivät päälle tankeilla ja jenkeillä ei ollut kuin kevyitä aseita mukanaan. Uskoisin että tässä tilanteessa olisi tehty taktinen vetäytyminen mutta rohkeasti siellä pistettiin .50 kalibeerisella hanttiin vaikka sillä ei oikeasti oltu edes häiritty raskaasti panssaroituja sakutankkeja.
Tuota ajattelin itsekin, vaikka se ei hirveästi minua häirinnytkään. Lisäksi olen kuullut erään sarjaa seuranneen suomalaisveteraanin kommentit parista keskityskohtauksesta, paineaallon vaikutukset olivat hänen mielestään turhan vaimeita. No, eipä nämä itse asiaan kuitenkaan kovin paljon vaikuta. Siinä vaiheessa, kun Winters olisi loikkinut puusta puuhun ja ampunut lonkalta M2:lla otsanauha lepattaen, olisin saattanut jättää sarjan kesken.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuota ajattelin itsekin, vaikka se ei hirveästi minua häirinnytkään. Lisäksi olen kuullut erään sarjaa seuranneen suomalaisveteraanin kommentit parista keskityskohtauksesta, paineaallon vaikutukset olivat hänen mielestään turhan vaimeita. No, eipä nämä itse asiaan kuitenkaan kovin paljon vaikuta. Siinä vaiheessa, kun Winters olisi loikkinut puusta puuhun ja ampunut lonkalta M2:lla otsanauha lepattaen, olisin saattanut jättää sarjan kesken.

Joo eihän ne puutteet todellakaan mitään isoja olleet mutta iän myötä olen huomannut seuraavani näitä asioita erityisen tarkkaan ja pienikin "vilppi" realismissa saa skeptiseksi koko leffan suhteen.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuota ajattelin itsekin, vaikka se ei hirveästi minua häirinnytkään. Lisäksi olen kuullut erään sarjaa seuranneen suomalaisveteraanin kommentit parista keskityskohtauksesta, paineaallon vaikutukset olivat hänen mielestään turhan vaimeita. No, eipä nämä itse asiaan kuitenkaan kovin paljon vaikuta. Siinä vaiheessa, kun Winters olisi loikkinut puusta puuhun ja ampunut lonkalta M2:lla otsanauha lepattaen, olisin saattanut jättää sarjan kesken.



Ja kuitenkin monet veteraanit hehkuttaa Linnan tuntematonta. Kyllä BoB on ihan eri tasolla realistisuudessa kuin suurin osa muista sotaleffoista tai sarjoista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja kuitenkin monet veteraanit hehkuttaa Linnan tuntematonta. Kyllä BoB on ihan eri tasolla realistisuudessa kuin suurin osa muista sotaleffoista tai sarjoista.
Toki. En tiedä, millä mielellä ko. vetsku asian esitti, mutta kyseessähän oli vain hänen mielipiteensä. Itse kyllä pidän sarjan tyylistä kautta linjan, enkä osaa takertua joihinkin näihin yksityiskohtiin, jotka eivät kuitenkaan kokonaisuuteen vaikuta. Kuten edellä on kirjoitettu, ei täysin puolueetonta ja aitoa kuvausta sodasta varmasti kyetä valkokankaalle koskaan siirtämään. Ehkä ei ole tarvekaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
BoBin puolustukseksi on sanottava että en muista mitään muuta leffaa/sarjaa jossa jenkkisotilas on näytetty niin "pahana"/kilahtaneena kuin olikohan se 3. episodissa jossa yksi jenkeistä teloitti ne 5-6 saksalaista sotavankia.

Yleensä tuo rooli on jätetty saksalaisille.
 

Fordél

Jäsen
BoBin puolustukseksi on sanottava että en muista mitään muuta leffaa/sarjaa jossa jenkkisotilas on näytetty niin "pahana"/kilahtaneena kuin olikohan se 3. episodissa jossa yksi jenkeistä teloitti ne 5-6 saksalaista sotavankia.

Yleensä tuo rooli on jätetty saksalaisille.

En nyt jaksa alkaa katsomaan uudestaan tuota kohtausta, mutta oliko kyseessä Spearsista kertova juttu? Tällöinhän siinä vaan kuvattiin yhden sotilaan kertoma huhu, mutta missään vaiheessahan ei tuotu esille, että tappoiko Spears oikeasti sotavangit. Tai no viimisissä jaksoissa Spears antoi ymmärtää, että antoi huhun tapahtuneesta tahallaan velloa, jotta hänen maineensa pysyi yllä.

Mitä tulee muuten BoB:iin niin yhdyn monen muun mietteisiin, että kyse on ehdottomasti parhaasta sodasta kertovasta sarjasta tai elokuvasta. Tapahtumat ovat hyvin aidontuntuisia eikä siinä nosteta yhtään jenkkejä jalustalle. Kaikki pyritään näyttämään sellaisena kuin se oli, toki kuvattuna jenkkien näkövinkkelistä. Olennaisinta on tosiaan tavallisten sotilaiden työ äärimmäisen kovissa olosuhteissa ja se side, joka miesten välille syntyy sodan aikana.

Itse pidän sarjassa siitä, että näyttelijät onnistuvat erinomaisesti. Rooleihin ei ole valittu kuluneita kasvoja vaan pääosin tuoreita naamoja. Nyt kun näin sarjan varmaan kymmenettä kertaa, panin merkille, että näyttelijät vastaavat myös olemukseltaan hyvin esittämiään henkilöitä. Esim. Shifty Powersin ja Guernierren näyttelijät ovat hyvin samanoloisia ja näköisiä kuin mitä nämä tyypit todellisuudessakin ovat.

Mitä taas tulee Talvisotaan niin mielestäni yksi parhaista leffoista mitä on koskaan tehty. Samoin kuin BoB:ssa, Talvisodassa tuodaan hyvin esille tavallisen sotamiehen arki. Isänmaallisuus tulee sitten siinä sivussa, mutta mitenkään sitä ei korosteta. Lisäksi näyttelijäkaarti on todella hyvä. Tilasinkin nyt tuon Talvisodan TV-sarjan eikä mua edes haittaa vaikka kuvanlaatu on VHS-tasoa. Tärkeintä tuossakin sarjassa on tunnelma, näyttelijät ja tarina, jolloin pieni rosoisuus ei haittaa. Suosittelen kaikille!

Seuraavaksi täytyy tutustua tuohon Generation Kill -sarjaan jahka senkin tilaisi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Hieman ihmetyttää kuika pienelle huomiolle on jäänyt mielestäni ihan BoB tasolle päässyt Generation Kill. Sarja esitettiin Ylelläkin vuonna 2008 ja silloin onnistuin missaamaan ko. sarjan lähes kokonaan kahta viimeistä jaksoa lukuunottamatta. Ostin kuitenkin sarjan DVD boksina muutama viikko sitten ja vakuutuin sarjan laadusta heti ensimmäisestä jaksosta lähtien. Minuun iski nimenomaan se, että kerrankin on jenkkituotantona tehty sotasarja jossa jenkkisotilaita ei nosteta jalustalle vaan heidätkin esitetään ihmisinä, vikoineen kaikkineen.

Pitänee tutustua tähän sarjaan kunhan sen jostain satun löytämään. Eräässä vaiheessa sitä kyllä löytyi alennuksella paikallisesta Anttilasta mutta jäi tuolloin ostamatta, vaikka olinkin lukenut sitä kehuvia artikkeleita. Jos ei muuta niin laitetaan sitten tilaukseen, sen helpommaksi hommaa ei enää voi tehdä.

vlad.
 

Fordél

Jäsen
Kaverin kanssa töissä ideoitiin BoB:sta innostuneena matkaa, jossa tutustuttaisiin E-komppanian Euroopan-turneen kohteisiin. Kuinka moni siis lähtisi mukaan kiertomatkalle, jossa käytäisiin mm. Normandiassa, Hagenaussa, Bastognessa, Zell Am Seessa jne:) Matkaoppaaksi voisi houkutella vaikka itse Wintersin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten jo aiemminkin kirjoitin niin minun mielestäni elokuvassa ei ole edes mitään tarvetta päästä 100% autenttisuuteen taistelukohtauksissa. Jos sitä haluaa niin ainahan voi katsoa dokumenttifilmejä jossa on autenttista taistelukuvaa. Mutta elokuvassa on aina omat rajoituksensa ja loppujen lopuksi kysymys on aina kompromissista autenttisuuden ja sen väliltä että tulos näyttää hyvältä ja palvelee elokuvan tarinaa. Minun mielestäni BoB:n tekijät ovat löytäneet siinä hyvän tasapainon ja tulos on parempi kuin isossa osassa sotaelokuvia.
 

Cube

Jäsen
Pitänee tutustua tähän sarjaan kunhan sen jostain satun löytämään. Eräässä vaiheessa sitä kyllä löytyi alennuksella paikallisesta Anttilasta mutta jäi tuolloin ostamatta, vaikka olinkin lukenut sitä kehuvia artikkeleita. Jos ei muuta niin laitetaan sitten tilaukseen, sen helpommaksi hommaa ei enää voi tehdä.
Suosittelen lukemaan ensin kirjan, jos aikaa siihen on. Tuon jälkeen pääsee ihan eri tavalla sisään sarjan (joka yksistäänkin on loistava ja mielestäni mitään Spielbergin koskaan tekemää parempi) tapahtumiin.
 

ipaz

Jäsen
BoBin puolustukseksi on sanottava että en muista mitään muuta leffaa/sarjaa jossa jenkkisotilas on näytetty niin "pahana"/kilahtaneena kuin olikohan se 3. episodissa jossa yksi jenkeistä teloitti ne 5-6 saksalaista sotavankia.

Yleensä tuo rooli on jätetty saksalaisille.

Tuo Ronald Speirsin "huhuttu" saksalaisvankien teloittaminen ilmeisesti kiiri komppaniassa ja sen ulkopuolella pitkäänkin, koska Speirs ei itse koskaan kiistänyt huhua. Pätevä kaverin kun oli niin teki elämänuransa armeijan palveluksessa ja toimi jossain vaiheessa Spandaun vankilan johtajana.

Tuosta sodan raadollisuudesta sarjassa on mielestäni loistava kohtaus 9 tai 10 jaksossa, kun kompaniaa siirretään kuorma-autolla jonnekin ja joukossa on uusia innokkaita täydennysmiehiä. Pari brittisotilasta (?) tuo talosta ulos saksalaisia, laittavat polvilleen ja teloittavat siihen paikkaan niskalaukauksella. Uusi kaveri on täysin järkyttynyt, kun "vanhat" samalla vain hymistelevät vieressä ja jatkavat tupakointia kun mitään ei olisi tapahtunut. Kertoo aika rankasti siitä minkä arvoinen ihmishenki sodassa on ja että minkä arvoinen saksalaisen henki oli sodan jo ratkettua.
 

Puster

Jäsen
Suosittelen lukemaan ensin kirjan, jos aikaa siihen on. Tuon jälkeen pääsee ihan eri tavalla sisään sarjan (joka yksistäänkin on loistava ja mielestäni mitään Spielbergin koskaan tekemää parempi) tapahtumiin.
Jos tuon Generation Kill kirjan on jo lukenut, niin seuraavaksi voisi suositella Nathan Fickin kirjoittamaa One Bullet Away:ta. Kyseessä on siis tuon joukko-osaston luutnantin kirjoittama kirja samoista tapahtumista. Siinä saa hieman erilaista kuvaa asioihin kuin mitä Rolling Stonen toimittaja näkee tapahtuneen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös