The Nikkari
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
"Sehän on aika järkevä yhteiskuntapoliittinen tavoite pitkällä aikavälillä tarkasteltuna”, Aalto yliopiston taloustieteen professori Matti Pohjolavastaa kysymykseen, miltä ministeri Sanna Marinin visio neljän päivän työviikosta tai kuuden tunnin työpäivästä kuulostaa.Yrität selittää Itsellesi, jotta ideologinen maailmasi ei vaarantusi, I get it, mutta olet vaan väärässä.
Asia on monitahoinen, mutta pääsäntöisesti kuten mää oon sen tässä kuvannut.. mutta älä mua usko, tässä tämän jutun sulle rautalangasta vääntävä taloushistorian emeritusprofessori Sakari Heikkinen ja taloustieteen emeritusprofessori Matti Pohjola Kauppalehdessä
Talouden emeritusprofessorit pitävät ministeri Marinin ideaa työajan lyhentämisestä järkevänä – ”Mutta milloin, miten ja missä aikataulussa?”
Yhteiskuntapoliittinen tavoite. Ideologinen siis.
Pohjola toteaa samaa: työajan lyhentäminen ei sovi tähän tilanteeseen.
”Ongelma on siinä, että jos nyt lyhennettäisiin työaikaa, se supistaisi työvoiman tarjontaa, nostaisi palkkoja ja vähentäisi työvoiman kysyntää eli työllisyys heikkenisi.”
Eli jotakuinkin sama, mitä olen tässä sanonut.
”Suomen ongelma on se, että työn tuottavuus ei ole kasvanut. Silloin on huonot mahdollisuudet lyhentää työaikaa.”
Juuri näin päin homma pitää rakentaa. Ensin tuottavuus ylös ja vasta sitten työajan lyhennys.
”Mutta kyse on lopulta tuottavuudesta. Jos sen kehitys olisi samanlaista kuin Ruotsissa tai Saksassa, puhuttaisiin työajan lyhentämisestä eikä pidentämisestä. Tuottavuus on kilpailukyvyn tärkein komponentti ja jos se on matala, on pakko painaa töitä.”
Jos siis maltoit lukea jutun loppuun saakka, huomaat, että nämä kaverit ovat kanssani samaa mieltä.
Voi olla, että olen väärässä, mutta vaarantuuko mun ideologinen maailma nyt, kun luin artikkelin, jossa kaksi akateemikkoa on samaa mieltä kanssani? Mikäs ideologia se muuten olikaan?
Ja edelleen, jos lyhyempi työaika olisi yrityksille parempi, se olisi yksityisellä sektorilla käytössä.
Sanotaan vielä, että mielestäni työaika on käsitteenä väärä tapa mitata ainakin yksityisellä sektorilla. Tulos on se mitä pitäisi mitata ja sen mukaan maksettaisiin palkkaa. Tämä johtaisi automaattisesti työnajan optimoitumuseen ja tehokkuuden nousuun. Hyvät työntekijät saisivat joko saman palkan kuin huonot, mutta lyhyemmällä työajalla tai sitten parempaa palkkaa samalla työajalla, koska ovat tuottavampia. Tämä tuskin kuitenkaan käy niille, jotka tätä muutosta kovimmin ajavat...