Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 417 165
  • 11 257
Laeilla määritetään vähmmäistasot. Nyt kyseessä olevat pakkolait määrittäisivät ylätasot. tämä on hyvin poikkeuksellista.
Tilannekin on poikkeuksellinen, sillä muutosta tarvitaan, eikä jonkin oppositiopuolueen sänkykavereiden voi antaa sabotoida tarpeellisia uudistuksia. Kuitenkin siellä työpaikoilla voidaan mahdollisuuksien ja kykyjen mukaan sopia paremminkin - eikä niin, että lusmuilijatkin saavat enemmän, koska ay-liike niin haluaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tilannekin on poikkeuksellinen, sillä muutosta tarvitaan, eikä jonkin oppositiopuolueen sänkykavereiden voi antaa sabotoida tarpeellisia uudistuksia. Kuitenkin siellä työpaikoilla voidaan mahdollisuuksien ja kykyjen mukaan sopia paremminkin - eikä niin, että lusmuilijatkin saavat enemmän, koska ay-liike niin haluaa.


Nope, tästä ei ole kysymys, vaan perustavaa latua olevasta sopimusoikeudesta järjestäytyneillä työntekijöillä. Tää ei ole mikään suomalainen erikoisuus, vaan tämä on se perusrakenne, jolla työntekijäjärjestöt on operoinut ja tän oikeudenpuolesta ne on tapellu historiassa.


Ja siksipä asia on niin tärkeä AY liikkeen puolelle, että siihen puuttumalla ajaudutaan työmarkkinoilla kriisiin.



…ja tilannehan nyt ei ole poikkeuksellinen mitenkään. Suomen kiristyminen on nappikauppapeliä vaikka siihen ysärin lamaan verrattuna. Perusoikeusiin oli varaa silloinkin kun BKT oli puolet nykyisestä, neljännes nykyisestä, kymmenys nykyisestä, joten tää poikkeukselliset ajat on vain retoriikkaa, jolla halutaan omaa agendaa jaa.



Ja toki, en mää kiistä sitä, etteikö työmarkkinajärjestöjen valta yli eduskunnan olis ongelmllista, mutta koska sillä on sata vuotiset perinteet, niin tappeluta se ei muutu vaan sillä, että joku niin sanoo …

no ”lusmuilijat saa enemmän” on sitten taas semmonen perimmäinen työväenliikkeen solidaarisuus ja tasa-arvo kysymys. Sama työ, sama palkka. Siitäkin periaatteesta voi olla montaa mieltä, mutta sekään ei poistu sillä, että joku vaan sanoo niin.
 

Fordél

Jäsen
…ja tilannehan nyt ei ole poikkeuksellinen mitenkään. Suomen kiristyminen on nappikauppapeliä vaikka siihen ysärin lamaan verrattuna. Perusoikeusiin oli varaa silloinkin kun BKT oli puolet nykyisestä, neljännes nykyisestä, kymmenys nykyisestä, joten tää poikkeukselliset ajat on vain retoriikkaa, jolla halutaan omaa agendaa jaa.

Tässä ollaan aikalailla asian ytimessä sen suhteen, että miten eri tavalla tämä tilanne voidaan nähdä. Itse olen täysin eri mieltä. Mielestä Suomi on monellakin tapaa hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa.

Ensinnäkin kannattaa katsoa Suomen väestörakennetta. Siinä on yksi suuri ero vaikka 90-luvun lamaan verrattuna. Silloin meillä oli paljon hyvässä työiässä olevia suomalaisia, jotka lähtivät hilaamaan Suomea suosta. Nyt meillä ei ole tätä voimavaraa ja tilalla on koko ajan kasvava vanhusten määrä, mikä tietää lisäkustannuksia yhteiskunnalle.

Toiseksi Suomen talous on kyntänyt jo pitkän aikaa eikä meillä ole edes näköpiirissä sellaista veturia, kuin oli vaikka 90-luvun lamassa.

Kolmanneksi olemme ensi kertaa tällaisessa kusessa ilman, että meillä on käytettävissä devalvointimahdollisuutta.

Jo pelkästään näiden kolmen seikan takia on mielestäni ihan täyttä paskaa väittää, että Suomi ei olisi poikkeuksellisessa tilanteessa. Kyllä on, kun katsoo keinoja ja mahdollisuuksia nousta tästä tilanteesta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Väestörakenteen tuomat ongelmat on olleet tiedossa pitkään. Se miksi niihin ei olla reagoitu on eriasia. Mutta tämä on korjattavissa työperäisellä maahanmuutolla ja eläkeiän nostolla. Molempia ollaan tekemässä, toista pakonedessä


Devalvaatio on "ennen oli paremmin" retoriikkaa, sillä devalvaatio olivat aina tulonsiirtoa keskiluokalta teollisuudelle ja nimenomaan vientiteollisuuden raskaanteollisuuden osalle. Nykyään keskiluokka on kasvanut (uhkana toki sen kääntyminen laskuun automaation yleistyessä myös tietotyöhön), joten tämän kulutusvaikutus olisi nykyään täysin eri kuin se oli "vahoina hyvinä aikoina".


Talouden veturi… niin, tähän vanhakantaiseen ajatukseen, että vain vientiteollisuus tuo hyvinvointia perustuva ajattelu on se, joka meidät on kurimuksessa pitänyt. Kotimarkkinoiden asemaa ei ole huomioitu, vaikka se edustaa BKT:stä 60%. toimia ollaan keksitetty vientiteollisuuteen, joka ei siis luo siinämäärin työpaikkoja kuin kotimaan kulutus. Ruotsissa tämä on ymmärretty (toki heillä on myös kovempi maailmanmarkkinamyynti… ja se EI johdu kruunusta, sitä ei ole manipuloitu) ja kotimarkkina, se kuuluisa ”toisten paitojen peseminen” on määräävässä asemassa taloudessa ja talouspolitiikassa.



Poikkeuksellisen tilanteesta tekee vain ja ainoastaan oikeistolainen retoriikka. Toki, vasemmistolainen demaripolitiikka on ajautunut täydelliseen pysähtyneisyyden tilaan, mutta mikäli yhtään esimerkit maailmalta mitään osittavat, nykypolitiikalla voidaan toki saada talous elpymään, mutta sen seurauksena (valitut keinot) eriarvoistuminen lisääntymään (mikään tricle down efekti ei toimi, se on yksiselitteisesti tutkimusten tulos).


Siinä on sitten kyse itse kunkin arvoista. Hyvinvointivaltio, ei niin paljon fyffee taskussa, mutta yhteiskunta hoitaa tai sitten paljon fyffee taskussa ja osta palvelusi on se ero esim Ruotsin ja Englannin välillä.


Kummantyylisessä yhteiskunnassa sinä mieluimmin asuisit. Mää asuisin mieluummin Ruotsissa.



eli ei, emme ole BKT:n tai kasvun tai tulevaisuusodotusten suhteen mitnkään poikkeuksellisessa tilanteessa. Kyse on siitä, milasin ratkaisuin mennään eteenpäin ja millisiin arvoihin ne pohjautuu.


BKT on edelleen korkeammalla kuin 2000 -luvun alussa. Toki silloin palletiin kylmissä pirteissä ja nälkä uhaksi..
 

Fordél

Jäsen
Väestörakenteen tuomat ongelmat on olleet tiedossa pitkään. Se miksi niihin ei olla reagoitu on eriasia. Mutta tämä on korjattavissa työperäisellä maahanmuutolla ja eläkeiän nostolla. Molempia ollaan tekemässä, toista pakonedessä

Devalvaatio on "ennen oli paremmin" retoriikkaa, sillä devalvaatio olivat aina tulonsiirtoa keskiluokalta teollisuudelle ja nimenomaan vientiteollisuuden raskaanteollisuuden osalle. Nykyään keskiluokka on kasvanut (uhkana toki sen kääntyminen laskuun automaation yleistyessä myös tietotyöhön), joten tämän kulutusvaikutus olisi nykyään täysin eri kuin se oli "vahoina hyvinä aikoina".

Talouden veturi… niin, tähän vanhakantaiseen ajatukseen, että vain vientiteollisuus tuo hyvinvointia perustuva ajattelu on se, joka meidät on kurimuksessa pitänyt. Kotimarkkinoiden asemaa ei ole huomioitu, vaikka se edustaa BKT:stä 60%. toimia ollaan keksitetty vientiteollisuuteen, joka ei siis luo siinämäärin työpaikkoja kuin kotimaan kulutus. Ruotsissa tämä on ymmärretty (toki heillä on myös kovempi maailmanmarkkinamyynti… ja se EI johdu kruunusta, sitä ei ole manipuloitu) ja kotimarkkina, se kuuluisa ”toisten paitojen peseminen” on määräävässä asemassa taloudessa ja talouspolitiikassa.

Se, että jokin asia on ollut tiedossa, ei poista sitä, että nyt kun se on realisoitunut, ollaan uudessa tilanteessa. Eli summa summarum, tilanne on todellakin poikkeuksellinen monella tapaa, toisin kuin aikaisemmin yritit välttää.

Mitä tulee kotimarkkinoihin niin ne pitää tätä yhteiskuntaa pyörimässä, mutta jos haluamme päästä takaisin sille tasolle, josta romahdimme, tarvitsemme vientiteollisuuden elpymistä. Saati sitten jos haluamme vielä kasvaa siitäkin ylemmäs, tarvitaan edelleen vientiä.

Ja mitä Ruotsissa on ymmärretty niin kyse on työmarkkinoiden uudistuksista, jotka ymmärrettiin tehdä jo aikoja sitten. Suomessa vasta kiistellään asiasta.

Poikkeuksellisen tilanteesta tekee vain ja ainoastaan oikeistolainen retoriikka.

Ei vaan mm. väestön ikääntyminen sekä devalvaation ja kasvunäkymien puuttuminen. Suomessa ei ole ollut esimerkiksi aikaisemmin tällaista väestörakennetta ja samaan aikaan tällaista hyvinvointivaltiota. Täysin uudenlainen yhtälö. Kyse ei ole mistään retoriikasta vaan faktoista.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kuitenkin lait ovat edenneet koko ajan, niiden suhteen ei ole ollut mitään jahkailua. Eli täysin linjan mukaisesti ovat menneet.
No missä vaiheessa prosessi tässä linjassa on, kun tunnut tietävän asioista? Koska pakkolait tulevat eduskunnan päätettäviksi? Ja missä vaiheessa ne alkavat vaikuttaa kestävyysvajeeseen ja miten paljon vuositasolla?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Antti Rinteeltä tuli tänään mielestäni hyvin rakentava ja vastuullinen ehdotus hallitukselle, kun hän ehdotti työmarkkinasopimuksen sovittelijamiehiksi Lauri Ihalaista ja Lasse Laatusta.

Saa nähdä ottaako Sipilä joukkoineen vinkistä vaarin.

Hassua, sekä Ihalainen että Laatunen molemmat kieltäytyivät tehtävästä. Kertoo ehkä Rinteen uskottavuudesta.

Mitä tulee pakkolakeihin niin termillä on sikäli perusteita, että nyt ollaan lähdössä rajoittamaan työmarkkinaosapuoltan mahdollisuuksia sopia. Kun tilalle tulee pakottavaa lainsäädäntöä, on ilmaus "pakkolaki" ihan ymmärrettävä.

Joka on ihan soopaa ottaen huomioon että lakisääteinen yleissitovuus rajoittaa jo nyt liittoihin kuulumattomien työntekijöiden ja työnantajien mahdollisuutta sopia. Eli jos halutaan puhua oikeasta "pakkolaista" niin se on työlain pykälä yleissitovuudesta.

Nope, tästä ei ole kysymys, vaan perustavaa latua olevasta sopimusoikeudesta järjestäytyneillä työntekijöillä. Tää ei ole mikään suomalainen erikoisuus, vaan tämä on se perusrakenne, jolla työntekijäjärjestöt on operoinut ja tän oikeudenpuolesta ne on tapellu historiassa.

Ja siksipä asia on niin tärkeä AY liikkeen puolelle, että siihen puuttumalla ajaudutaan työmarkkinoilla kriisiin.

Mutta nythän ay-mafia taistelee omasta vallastaan ja mahdollisuudesta määrätä myös järjestäytymättömien työntekijöiden ja työnantajien sopimisesta.

Yleissitovuus pois ainakin pieniltä yrityksiltä.
 
No missä vaiheessa prosessi tässä linjassa on, kun tunnut tietävän asioista? Koska pakkolait tulevat eduskunnan päätettäviksi? Ja missä vaiheessa ne alkavat vaikuttaa kestävyysvajeeseen ja miten paljon vuositasolla?
Eikös ne valmistelussa ole? Ymmärtääkseni tuossa ei mitään takapakkeja ole tullut. Voimaan astuvat muistaakseni 2017 alussa, ellei ay-liike nöyrry. Muistaakseni näiden lakien vaikutus oli se yksi viisiprosenttinen siitä 15. Vai oliko peräti 10. Paljonhan riippuu sitten syksyn palkkaratkaisuista, niissähän voi sitten takapakkia tulla, mikä taas vaatisi uusia muutoksia.
 

Fordél

Jäsen
Eikös ne valmistelussa ole? Ymmärtääkseni tuossa ei mitään takapakkeja ole tullut. Voimaan astuvat muistaakseni 2017 alussa, ellei ay-liike nöyrry.

Ei vaan eduskuntaan helmikuussa ja voimaan kesällä 2016. Tosin epäilen suuresti, että näin tulee tapahtumaan vaikka johdonmukaisesti onkin koko ajan edetty. Eiköhän tätä ennen kuitenkin työmarkkinajärjestöt pääse yhteisymmärrykseen. Rinteen suureksi ihmetykseksi vielä ennen Laatusta ja Ihalaista.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
SDP:n piti olla auringonlaskun puolue, mutta niin vain nykyhallitus onnistui elvyttämään demarit uuteen nousuun. Jos hallitus jatkaa tasollaan, on SDP ensi vaaleissa selvä ykkönen vajaan 24 pinnan kannatuksella.
 
SDP:n piti olla auringonlaskun puolue, mutta niin vain nykyhallitus onnistui elvyttämään demarit uuteen nousuun. Jos hallitus jatkaa tasollaan, on SDP ensi vaaleissa selvä ykkönen vajaan 24 pinnan kannatuksella.
No jaa. Enemmän on kyse hallituksen toimien vaikutus. Nykytaso ja talous nousuun, niin eiköhän kannatuskin nouse. Se lienee selvää, että persujen ja demarien vaaka on keikahtanut Mutta vaaleihin on pitkä aika. Toki kuntavaalit on tulossa, mutta ne lienevät enemmän henkilövetoisia.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
No jaa. Enemmän on kyse hallituksen toimien vaikutus. Nykytaso ja talous nousuun, niin eiköhän kannatuskin nouse. Se lienee selvää, että persujen ja demarien vaaka on keikahtanut Mutta vaaleihin on pitkä aika. Toki kuntavaalit on tulossa, mutta ne lienevät enemmän henkilövetoisia.

Todennäköinen tapahtumaketju:

Palkansaajille annetaan runtua kilpailukyvyn parantamisen nimissä. Pari vuotta touhua seuraillaan vailla minkäänlaista merkkiä parantuneesta kilpailukyvystä. Hallitus selittelee, että ei näin lyhyessä ajassa voi saada tuloksia aikaan. Se ei äänestäjää kiinnosta. Tyytymättömyys hallitusta kohtaan kasvaa. Yritysten irtisanomiset voitelevat SDP:n vaalivoiton.
 
Todennäköinen tapahtumaketju:
...
Ehkä noin, ehkä ei. Voihan olla, että talous vaalikauden lopulla lähtee kohenemaan, jolloin hallitus voi todeta, että se on heidän tekojensa ansiota ja demareiden lääkkeet olisivat vain pahentaneet sekä pitkittäneet talouden alamäkeä. Demarit taas koittavat vesittää tuota. Ei tässä demareista mitenkään seksikästä puoluetta ole tullut, ihmiset ehkä kokevat sen vain jonkinlaisen protestin väyläksi. Tämä ay-henki, "mistään ei tingitä, paitsi naapurilta" ja "rikkaat verolle, paitsi ay-pomot" on kuitenkin aika syvälle pesiytynyt isoon osaan kansaa, joten varmaan kasvukipuja on tulossa. Hyvä niin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä linkin takana tylytetään yhtä SDP:n onnettomimmista tunareista eli Sanna Marinia. Kyse on veropoliittisesta ymmärtämättömyydestä. Osansa saa myös Tuomioja ja vähän ruotsalaiset toveritkin. Kyse on siis Päivän byrokraatti -sivustosta.

PB: Sanna Marin (sdp), jolle Lafferin käyrä tuli yllätyksenä | Päivän Byrokraatti
Sanna Marin ei tietenkään mikään nero ole, mutta ei tämä PB:kään vakuuta, joskaan kyse ei välttämättä ole rehellisestä virheestä.
Viittaan tähän kohtaan:
"Verokertymä ei suinkaan pysyvästi alentunut, vaan kasvoi vuonna 2015 peräti 14 % ja nousi jo lähes veron laskua edeltäviin lukuihin. Näin siitä huolimatta, että Suomen BKT on heikentynyt viimeisen kolmen vuoden ajan.

Sosialidemokraateille on katkera pala nieltäväksi, että käytäntö osoittaa todeksi Lafferin käyrän ja sen, että korkea verotus tappaa taloudellista aktiviteettia."

Onko Suomen taloudellinen toimeliaisuus tosiaan kasvanut, vai onko kyseessä vain se, että yritysten voitot ovat kasvaneet? Nämä kun eivät ole synonyymejä. Jos Suomen taloudellinen toimeliaisuus eli käytönnössä yritystoiminta on kasvanut, niin se varmasti näkyy monissa muissa tilastoissa paremmin kuin yhteisöverossa. Miten esim työllisyys, bkt ja valtion verokertymä ovat kertyneret kokonaisuutena?
Yhteisövero on tyypillisesti veromuoto, jonka tuotto heittelee valtavasti eri vuosien välillä riippuen suhdanteista vaikka veroprosentti olisi pysynyt samana.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Onko Suomen taloudellinen toimeliaisuus tosiaan kasvanut, vai onko kyseessä vain se, että yritysten voitot ovat kasvaneet? Nämä kun eivät ole synonyymejä. Jos Suomen taloudellinen toimeliaisuus eli käytönnössä yritystoiminta on kasvanut, niin se varmasti näkyy monissa muissa tilastoissa paremmin kuin yhteisöverossa. Miten esim työllisyys, bkt ja valtion verokertymä ovat kertyneret kokonaisuutena?

Jos yhteisöveron tuotto kasvaa 14% niin voitot ovat varmasti kasvaneet, siis nettotulokset.

Sinänsä yhteisöveron alentaminen on taloustieteellisesti käsittääkseni varsin aukottomasti näytetty lisäävän investointeja (muiden parametrien pysyessä ennallaan) koska se helpottaa sijoitusten tuottovaatimuksien saavuttamista. Se kuinka suuri osa investoinneista kohdistuu Suomeen onkin sitten eri asia ja siihen vaikutetaan esim. työmarkkinoiden rakenneuudistuksilla. Yhteisöveron alennuksen vaikutukset investointeihin näkyvät keski-pitkällä aikavälillä eli todelliset vaikutukset näkyvät vasta tulevina vuosina.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos yhteisöveron tuotto kasvaa 14% niin voitot ovat varmasti kasvaneet, siis nettotulokset.
Jep. Eli ajatus jota hain oli juuri se että onko yhteisöveron kasvu seurausta siitä, että yritysten keskimääräiset liikevoitot ovat kasvaneet esim 10%->11,4% vai siitä, että yhteisöveroa maksavien yritysten määrä olisi kasvanut 14%. Jälkimmäinen olisi se yhteiskunnan kannalta toivottava asia, mutta nyt on käynyt tuo edellämainittu.
Sinänsä yhteisöveron alentaminen on taloustieteellisesti käsittääkseni varsin aukottomasti näytetty lisäävän investointeja (muiden parametrien pysyessä ennallaan) koska se helpottaa sijoitusten tuottovaatimuksien saavuttamista. Se kuinka suuri osa investoinneista kohdistuu Suomeen onkin sitten eri asia ja siihen vaikutetaan esim. työmarkkinoiden rakenneuudistuksilla. Yhteisöveron alennuksen vaikutukset investointeihin näkyvät keski-pitkällä aikavälillä eli todelliset vaikutukset näkyvät vasta tulevina vuosina.
Näinhän tämä on, joten - kuten annoinkin ymmärtää - tästä tuottojen kasvusta ei pysty investointien määrän kehityksestä vielä sanomaan mitään.

Itse olisin sitä mieltä, että tärkeämpää olisi laskea työllistämisen kustannuksia ja sitä kautta tehdä useammista yrityksistä kannattavia kuin pyrkiä tekemään niistä kannattavista yritykistä entistä kannattavampia. Jos siis nämä nyt pitää vastakkain asettaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jep. Eli ajatus jota hain oli juuri se että onko yhteisöveron kasvu seurausta siitä, että yritysten keskimääräiset liikevoitot ovat kasvaneet esim 10%->11,4% vai siitä, että yhteisöveroa maksavien yritysten määrä olisi kasvanut 14%. Jälkimmäinen olisi se yhteiskunnan kannalta toivottava asia, mutta nyt on käynyt tuo edellämainittu.

14% kasvu yhteisöveroa maksavien yritysten määrässä ei tarkoita 14% yhteisöveron tuoton kasvua, oletan että muotoilit tämän epätarkasti?

Mutta joo, koska investointeja ei ole tehty, poistot ja varaukset vähenevät ja liikevoitto kasvaa, lyhyellä tähtäimellä näyttää hyvältä mutta pidemmällä aikavälillä meno on kylmää. Siksi investointien määrä pitää saada kasvuun joka viimeisempien tilastojen mukaan on tapahtumassakin.

Itse olisin sitä mieltä, että tärkeämpää olisi laskea työllistämisen kustannuksia ja sitä kautta tehdä useammista yrityksistä kannattavia kuin pyrkiä tekemään niistä kannattavista yritykistä entistä kannattavampia. Jos siis nämä nyt pitää vastakkain asettaa.

Molempia tarvitaan. Työllistämisen kustannukset auttavat työvoimavaltaisia-aloja (esim. palvelu- ja asiantuntija-alat) ja yhteisöveron alennus sekä pääoma- että työvoimavaltaisia aloja.

Laitetaanpa lauantaipäivän ratoksi hyvin yksinkertaistettuja laskelmia jolla pyrin havainnollistamaan vaikutuksia.

Yritys A, pääomavaltainen teollisuuslaitos (sanotaan nyt vaikka sellutehdas).

Liikevaihto 1000
Henkilöstökulut 100
Tulos ennen veroja 100

5% henkilöstökulu (HK) alennus tarkoittaa pre-tax tuloksen nousemista 100->105 siitä yhteisövero 24% -> nettotulos kasvaa 4%
20% prosentin yhteisöveroalennus tarkoittaa nettotuloksen kasvua 76->80 eli nettotulos kasvaa 5,2%

Jos molemmat toteutetaan, nettotulos kasvaa 76-> 84 eli 10,5%

Yritys B, työvoimavaltainen palveluyritys (sanotaan nyt vaikka konsulttiyritys)

Liikevaihto 1000
Henkilöstökulut 600
Tulos ennen veroja 100

5% henkilöstökulu (HK) alennus tarkoittaa pre-tax tuloksen nousemista 100->130 siitä yhteisövero 24% -> nettotulos kasvaa 30%
20% prosentin yhteisöveroalennus tarkoittaa nettotuloksen kasvua 76->80 eli nettotulos kasvaa 5,2%

Jos molemmat toteutetaan, nettotulos kasvaa 76 -> 104 eli 37%

Tässä ei tietenkään ole huomioitu koko tuotantoketjun muutoksia eli käytännössä nettotulokset kasvavat enemmän.

Mitä tämä maksaa? 1,42% alennus työvoimakustannuksissa maksaa 850M€, siitä nopeasti laskettuna 5% alennus maksaisi ~3 kertaa eli rapiat 2.5 jaardia joka tulisi työntekijöiltä ja/tai valtiolta. 4%. yhteisveron alennus maksoi arvioidusti 800M€ eli teoriassa noin 13% yhteisöveron alennus maksaisi saman kuin työvoimakustannusten 5% alennus. Tämä siis ilman dynaamisia vaikutuksia.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Onko demareilta tullut viime päivinä ratkaisuehdotuksia kansakuntamme ongelmiin, vaikkapa itärajan suhteen?

Tai kommentteja tähän maata ravistelevaan Teemu-gateen?

Ai niin, he ovat oppositiossa.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Demareilla on (gallup)suurpuolueena niin kiire, etteivät ole ehtineet kommentoimaan. Niinpä minä vastuuntuntoisena kansalaisena ojennan auttavan käteni ja kerron, mitä demarit olisivat sanoneet, jos olisivat ehtineet kiinnostua sellaisista pikkuseikoista kuin Suomi ja suomalaiset:

Antti Rinne: "Kaikki ongelmat ratkeavat vientiteollisuuden kasvun myötä."
Jutta Urpilainen: "Tärkeintä, että kaikilla on kivaa, ihanaa ja tasa-arvoista, unelmista ei pidä luopua."
Antti Lindtman: "Sillä onko ongelmia tai miten ne ratkeavat ei ole loppupeleissä väliä, tärkeintä on, että kaikki on hallituksen syytä."
Erkki Tuomioja: "Kaikki on USA:n, Israelin, siionistien ja NATO-vouhottajien syytä, peace and love."
Eero Heinäluoma: "Minulla ei ole mitään lisättävää siihen, mitä sätkynukkeni Lindtman jo ohjeideni mukaan sanoi."
Muut demarit: "Nyt juuri ei irtoa kommenttia, tarvitsee kysyä ensin lupa puoluetoimistosta."
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Onko demareilta tullut viime päivinä ratkaisuehdotuksia kansakuntamme ongelmiin, vaikkapa itärajan suhteen?

Vähän ohkaista on ollut hallituksellakin. Ihan on jopa yritetty asiasta keskustella.

Tai kommentteja tähän maata ravistelevaan Teemu-gateen?

Tämä oli kai vitsi?

SDP:n ei kannata muuttaa toimivaa taktiikkaa. Ollaan hiljaa niin saadaan kalaa. Eikun siis kannatusta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Antti Lindtman esiintyi mielestäni edukseen eilisessä YLEn keskustelussa. Oli selvästi nähtävissä, että Lindtman pyrki demareiden taktiikan mukaisesti pysymään erossa kiihkeimmistä väännöistä (pl. ay-vääntö, joka on sdp:lle ydinkysymys). Tavallaan tulee mieleen Sipilä ennen vaaleja; hänelläkin oli tapana esiintyä ikään kuin sivustakatsojana, joka silloin tällöin heittää älämölön sekaan jonkin suht neutraalin kommentin. Sipilälläkin oli toisaalta yhtenä ydinkysymyksenä aluepolitiikka, johon hän toki otti kantaa tilaisuuden tullen.

Lindtman vaikuttaa jo nyt puolueen keulahahmolta.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Lindtman vaikuttaa jo nyt puolueen keulahahmolta.
Rauhallinen Lindtman voitti jankkaavan ja hermostuneen Terhon keskustelussa 6-0. Terholla taitaa olla kovat paineet persujen kannatuksen romahtamisesta.

Lindtman on myös julkisuudessa paljon parempi kuin Rinne.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rauhallinen Lindtman voitti jankkaavan ja hermostuneen Terhon keskustelussa 6-0. Terholla taitaa olla kovat paineet persujen kannatuksen romahtamisesta.

Lindtman on myös julkisuudessa paljon parempi kuin Rinne.
Kiinnitin myös huomiota tuohon Terhon aggressiivisuuteen. Vaikutti siltä kuin Terho olisi halunnut heittää koko opposition ulos studiosta.

Lindtman on siinäkin mielessä Rinnettä parempi keskustelija, että hän osaa artikuloida ja esittää asiansa sujuvasanaisesti. Rinteestä tulee enemmän mieleen kadunmies, joka on sattunut pääsemään valta-asemaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös