Yksi asia, mikä pitänee esimerkiksi Summasen mietteliäänä: HIFK:n tämänhetkinen joukkue on huonosti koottu ja sitä laivaa ei nosta suosta kevääseen mennessä kukaan. Raato joutuisi siis ottamaan niskaansa sen, että hänen jenginsä on todennäköistä säälärikamaa. Se ei sovi hänen valmentajakuvaansa. Poislukien se mahdollisuus, että Raato saisi myös ensi kauden diilin. Summanen on toiminnan miehiä. Jos hän signaisi HIFK-sopimuksen kevääseen -14, viisi minuuttia tämän jälkeen hän alkaisi soittelemaan pelaajia tulevan kauden jengiinsä. Suikkanen ei valittaisi jengistä, vaan rupeaisi puskemaan raakaa duunia. Hyvin erilaisia sällejä.
Toisaalta tältä kaudelta ei odoteta menestystä, joten saisi toimia melko rauhassa, jos saisi 1,5 vuoden diilin tai jopa 2,5 vuoden diilin. Olennaista olisi se, mikä Raimon keskipitkän aikavälin suunnitelma on.
Minä pidän suurimpana riskinä Summasessa sellaista "felixmagath"-maista pelaajarulettia, joka vetää talouden pakkaselle. Jos hän ei saa neljän miljoonan pelaajia, hän vetää kilarit ja vittuilee Valtaselle ja saa fudut. Näin pelkään. Sen sijaan toivoisin sellaista kokoonpanoa, jossa olisi osaava utj., joka tekisi koko ajan yhteistyötä valtasen ja päävalmentajan eli Summasen kanssa, jolloin toimittaisiin tietyissä, taloudellisesti kestävissä raameissa, mutta käytettäisiin samalla hyväksi Summasen osaamista joukkueen kasaamisessa ja samalla myöskin sen utj:n kontakteja ja osaamista. Herää vain kysymys, onko Nybarista siihen. Mä en tiedä olenko jotenkin perverssi, mutta minusta Christian Ruuttu olisi ollut hyvä utj. En tiedä oliko hänen osaamisensa kuitenkin liian alhainen vai mikä siellä Bluesissa kokonaisuudessaan mätti, mutta Ruutun olemus oli oikeanlainen ja hän oli ihan kiva kundi, kun hänen kanssaan jutteli. Mielestäni hän oli IFK:n näköinen jo pelaajana ja jotenkin Ruuttu, Summanen, osaava Ramia rauhoittava kakkosvalmentaja kuten Ville Peltonen olisi sellainen kokoonpano, josta voisin digata. Toki voihan olla, että joku muukin voisi toimia urheilutoimenjohtajana, mutta jostain syystä mulle ei vain tule ketään mieleen nyt.