Mä en missään tapauksessa kommentoisi HIFK:n sisäistä marssijärjestystä, jos en jotain asiasta tietäisi. Sanon kyllä aina erikseen, kun spekuloin jotain. Saatan käyttää termiä "valistunut veikkaus". Tunnen riittävästi ihmisiä HIFK:sta ja HIFK:n läheltä monen vuosikymmenen ajalta. Itse asiassa omaan Sean Bergenheim -tyyppisen suhteen HIFK:hon, sillä eräs aito HIFK-legenda ja ex-pelaaja on kummisetäni. Soonin kummisetähän on myös HIFK-fani ja nykyinen narrien omistaja. Mun kummisetäni on en gång, alltid -osastia. Eikä jotain toisen tietoa voi kumota tällä klausuulilla: "Minäkään en tiedä tästä asiasta mitään, joten ei kukaan muukaan voi tietää!" Ei se niin mene.
Maailma on täynnä asioita, joista en tiedä hevonvittua; Porin Ässien toiminta, Jutta Urpilaisen työpäivän rakenne, HJK kokonaisuudessaan, naisen logiikka, Sauli Niinistön elämä....niitä riittää. Mutta tuosta HIFK:sta tiedän jotain. Ja sanonpahan vaan, että LF:n merkitys päivittäisessä työssä on suuri. Mutta sen allekirjoitan, että pahin CC-aika sen huonoimmassa merkityksessä on ohitse. Ikävä kyllä sen tilalle on tullut totaalinen hyväveli -järjestelmä, jonka ansiosta omia poikia työllistetään yli kipurajojen kentällä, aitiossa ja toimistossa. Tässä on turha luetella nimiä, kyllä te tiedätte. Näyttö siitä, että HIFK:ssa toimii hyväveli-verkosto toisiaan työllistäen on kiistämätön. Miten kukaan voi väittää, että tiettyä CC-meininkiä ei ole olemassakaan seurassa, joka pitää The Sir Penttiä 7 vuotta tj:nä ja peluuttaa legendojaan niin kauan, että heistä tulee kentällä huonoja vitsejä? Mutta siis: lämpimikseni en puhu. Jos joku ei usko, en voi asialle yhtään mitään. Korjaan vain sen, että itse en arvaile ja korostan edelleen, että en tosiaankaan ole mikään HIFK:n asioiden ykköstietäjä. Omat duunikuviot jo vaikuttavat osittain siihen, että saan HIFK:sta jonkun verran infoa, mutta on meitä muitakin. Lopuksi totean, että Nyba tekee hommiaan hyvin itsenäisesti. Hän ei vuoda tietoja, mutta hyväksyttää kyllä hallituksella hankintansa. En mä enää tiedä pelaajavirrasta niin paljon kuin Matikaisen aikana, mutta muusta toiminnasta olen aika hyvin jyvällä. Mä pidän siitä piirteestä, että kesken olevista pelaaja-asioista ei enää huudella ulospäin. Pidän siitä siitäkin huolimatta, että en itsekään saa enää tietää pelaaja-asioita läheskään niin paljon kuin ennen.
Asiaan: koko aihe tuli ilmi siksi, että nimi Raimo Summanen nostattaa ristiriitaisia tunteita HIFK:ssa. Tämähän on yleinen tieto. No, minkälaista logiikkaa vaaditaan päättelemään se, kenellä HIFK:ssa voisi olla jotain Summasta vastaan? Tadaa - niillä, jotka olivat HIFK:ssa silloin, kun Summanen oli talossa aikaisemmin 90-luvun lopulla! Nyba, Rolle, Valtanen ja Everi eivät ole työskennelleet päivääkään Raadon kanssa, joten heillä ei voi olla omaa tietoa siitä, miksi Rami on niin vitun vaikea. Arvannette itsekin, mikä taho hallituksesta muistuttaa koko ajan siitä, että Raato on vaikea ja sanoo ihmisille ikävästi? Olisikohan se taho, joka oli duunissa Summasen edellisen visiitin aikana? Hmmm....vaaditaanko tähänkään päättelyyn Einsteinin aivoja ja/tai salaliittoteorioita?
Oli miten oli, palataan Soppaan. Mun parikymppinen tyttäreni, joka ei seuraa lätkää, kysyi multa yhtenä päivänä: -Kuka se Soppa on mistä sä ja sun frendit puhutte yhtenään? Keksin silloin hyvän määritelmän: -Soppa on henkilö, joka on aitiossa paikalla, kun HIFK pelaa jääkiekkoa. Hänellä on siis normaalikatsojaa paljon parempi kausaripaikka. Tällaisena tilanteen näen. Ja Summasen jutut eilisessä IS:ssa ovat silkkaa työpaikan hakemista: "HIFK on ollut syyskuun jälkeen täysin lukossa ja kuka siitä hyötyy? Taitojoukkue Jokerit" - tässä yksi lainaus, varmaan monikin on lukenut koko jutun. Ei perkele sentään, mulla on vahva fiilis, että Raato-asiassa ei ole vielä sanottu viimeistä sanaa. Raadon lausunnot ovat muutenkin monimerkityksisiä. Hän saarnaa siitä, että organisaation ylempien henkilöiden pitää ottaa vastuuta ja sanoo sen jälkeen puolihuolimattomasti: "Tilanne ei ole vielä ohi, sota on vasta alkamassa. Jossain vaiheessa lahdataan Teuvo Teräväinen tai Valtteri Filppula". Mun mielestäni tämä kuulostaa ihan selkeästi vain ja ainostaan tulevan HIFK-valmentajan varoitukselta Ilmalan suuntaan. Itse asiassa oikeasti mua kiinnostaa HIFK:ssa se, kuka valmentaa ja ketkä pelaavat ja soisin, että kenenkään fanin ei edes tarvitsisi pohdiskella kravattiosastoa. Mutta kun HIFK:n tilanne kentällä on mikä on, tässä on pieni pakko miettiä koko komentotietä ylös asti. Kanadalainen määritelmä: GM on tehnyt työnsä hyvin, kun häntä ei näy ja keskivertofani näkee haluamaansa jääkiekkoa. Siis kuin rumpali bändissä. Hyvää rumpalia ei keskivertokuulija edes huomioi, huonon rumpalin tunnistavat aivan kaikki.