KJ on ylivertainen valmentaja ja jos saisin valita kaikista suomalaisista valmentajista seuraavan HIFK:n valmentajan ottaisin KJ:n.
Sopan lähtölaskenta -ketju on aidosti hieno! Täällä voi välillä jutella rotuopista, homoista myyjistä ja monista hyvistä valmentajista. Fudiksessa ja lätkässä. Mutta yksi on ja pysyy: Soppa HIFK:n koutsina. Tartun tähän lainaamaani pätkään ja sanon, että Nenä on huikea valmentaja. En käyttäisi termiä "ylivertainen", koska hänen trackrecordinsa ei ole ylivertainen. Se on erittäin hyvä - ja erittäin hyvästä on mun sanavarastossani vielä vähän matkaa ylivertaiseen. No, oli miten oli, mulla liittyy HIFK·valmentajiin sellainen pessimistinen olettamus, että en usko paluumuuttajavalmentajan onnistuvan HIFK:ssa. En välttämättä edes Nokan. Siksi toivonkin eniten Suikkasta, mutta kyllä mulle tosielämässä kelpaisivat Nenä, Summanen, Shedden ja jopa fucking Aravirtakin. Kaikki olisivat paluumuuttajia.
Mulla on sellainen käsitys -ja olen ymmärtänyt erityisesti Erkankin viestittäneen näin-, että HIFK:n Country Clubin hinaaminen menestykseen on valmentajalle aivan perkeleellisen kuluttava duuni. Ei riitä, että saa joukkueeseen haluamansa pelaajat. Pitää myös taistella Dinolaumaa vastaan, sillä neuvojaa nimittäin riittää. 'Peluuta hei fyysisempää lätkää, tää on HIFK!'. Ja viimeisin uutuus, jonka on oppinut myös Jypin Seppänen: 'Peluuta kiekkokontrollia, se on päivän sana'. Siis meidänvitunpersereikäpeliä. HIFK-valmentaja ei pysty täysillä fokusoitumaan pelkkään valmennusduuniin. Hänen pitää samanaikaisesti miellyttää Dinoja, sponsseja & ex-pelaajiakin. Shedden onnistui hommassaan suht.hyvin eniten siksi, että hän ulkomaalaisena tuli HIFK:hon ilman mitään taustatietoa tästä maanmainiosta organisaatiosta. Ja suoraviivaisena jenkkinä hän vastaili kaikkiin kysymyksiin ja toiveisiin: "I'm leading. The responsibility is also mine."
No, Nenä, suomalainen huippu ja vallassa oleva Suomen mestari oli täysin tyrmistynyt ekalla kaudellaan. Mm. siitä, että vanha kunnon Brennan (jota mulla on kuitenkin ikävä ja jonka ottaisin kirkuen tähän jengiin) tuli hänelle annettuna tekijänä. Näinhän ei saa kohdella valmentajaa. Nokalla on suhteellisen tefloninen pinta ja hän menestyi sitä paremmin, mitä enemmän hän otti etäisyyttä organisaatioon. Moni HIFK-ikoni on vieläkin sitä mieltä, että Nokka oli tylsä, koska hän ei käynyt juttelemassa ja golfaamassa heidän kanssaan.
Edellämainittuhan tekee sen päivänselväksi, että Sopalla on yhtä hyvät mahdollisuudet onnistua kuin paljaalla peniksellä piraijaparvessa. Onko HIFK itse asiassa koskaan (lasketaan The Sirin sekoilut ulos) käyttänyt paluumuuttajavalmentajaa? Aika hiljaista on ja miksi? Hyvin yksinkertainen syy:
entiset valmentajat eivät erityisemmin halua HIFK:hon takaisin. Nokka on analyyttinen kaveri ja jos hänelle nyt hypoteettiseti tehtäisiin tarjous, hän kyllä tietää, että Old habits die hard ja meno on samanlaista kuin hänen tullessaan edellisen kerran. Ei tällaista duunia jaksa ottaa vastaan, kun maailmalla on helpompiakin organisaatiota ja kaiken lisäksi niistä saa parempaa palkkaa. HIFK on valmentajamurhaamo. Siksi toivon taas kerran ihan uutta nimeä. Ja siksi vastasin Walkinin viestiin. Nokka ei olisi mun ykkösvaihtoehto uudeksi valmentajaksi ja syy ei ole hänen, vaan Country Clubin.