Olen parkkeerannut kamratin yöllä hylkäämän SAABin IFK:n toimiston liepeille ja kurkin varovasti ikkunasta pikkujoulumenoa. Paikalla on toimiston väkeä, Dinot, TomTom ja notkuvat ruokapöydät. Tilaan on rakennettu pieni esiintymislava ja yleisestä huojunnasta arvaten juomaa on jo riittänyt. Varsinainen ohjelma on juuri alkamassa.
- Noniin, illan ensimmäiset esiintyjät onkin valmiina, eiköhän aloiteta tässä ja nyt, TomTom spiikkaa.
Esirippu aukeaa ja kymmenet värivalot sokaisevat yleisön. Don Frank tinkii Kiffeliltä lisätietoja ekasta esiintyjästä kuulleen nimestä vain alun.
- Hyvä Late! Don karjaisee innoissaan.
- Eiei, nyt ei oo lavalla Marjamäen Lauri..
- Häh, ei oo Late?
- ..ei, vaan Marjarannan Jorma ja joku kaupungin johtohahmoista, en muista näiden nuorempien nimiä, sopertaa Kiffeli selvästi humaltuneena, mutta aina yhtä terävänä.
Taustanauha alkaa pauhata ja Dinot hiljenevät hetkeksi.
"En voinut mä aavistaa
kun kotihalli jäi mun taa
mihin tiemme vie
sitä tiennyt ei
meistä ainutkaan
ettei pysty pelaamaan
Hallihaaveet kaatuu
niitä nousemaan en saa
hallihaaveet kaatuu
tahdoin paljon isompaa
hallihaaveet kaatuu
varjot saapuu
Mitä siitä itselleni sain
kun hyvää tahdoin tehdä vain
en tiedotetta uudestaan
voi kirjoittaa
vaikka tahtoisinkin
mitään takaisin en saa
Hallihaaveet kaatuu
niitä nousemaan en saa.."
- Jormaa, Jorma, lähe vetään, on laulettava paremmin, Don Frank tylyttää. - Et oo jatkossa! Haha, kuulitko Kiffeli mitä lohkaisin!
- Eiks oteta tähän väliin puhelu, Kiffeli nokittaa.
- No kelles me soitetaan, Penalle vai?
- Ajattelin Tamperetta ja Korven Raunoa, että mitäs shille kuuluu, vai kuuleeko she enää mitään.
- Anna mennä vaan. TomTom, kierrä numerot puhelimeen!
- Rautakorpi.
- Hahah hah hahhaa.. Kiffeli ei saa sanaa suustaan naurultaan.
- Että mitä?!
- Älä ny viittsi.. iha oikeeshti.. hih hih..
- Kuka siellä soittaa?
- No shanoppa sinä että kuka siellä vashtaa? Ookko vaihtanut etunimekses Rauta? Hahaha..
Rautakorpi paiskaa luurin kiinni. Hämmentynyt Kiffeli tilittää Don Frankille.
- En mä tajuu tota Ranee, et onks se tosihkko..
TomTom on tällä välin saanut karaokelaitteensa potkittua päälle ja tarttuukin mikkiin innoissaan.
- Otetaas yhteislaulu hei!
" Porsaita Fränkin oomme kaikki, oomme kaikki, oomme kaikki.
Porsaita Fränkin oomme kaikki, oomme kaikki, kaikki. Sinä ja minä, sinä ja minä!"
- LIIKENNEVALOISA, ulvahtaa Kiffeli äkkiä. TomTom napauttaa nauhurista stoppia ja katsoo kysyvästi Kiffeliin.
- Että mitä?!
- Et shä tiedä, se porilainen bändi, Dino.. Shinä ja mmminä liikennevaloisa!
Vaihdan asemaani paljastumisen pelossa ja peruutan huomaamatta SAABilla takaisin väijyteltalle. Tästä tulee pitkä yö!