Pitää jättää ensi yön väijy väliin, sillä olen aikaisin aamulla lähdössä ulkomaille peräti lentokoneella. Minulle tämä on vasta toinen lentomatka, voisiko joku kokeneempi antaa vähän vinkkejä? Olen käynyt hakemassa lentolippuni asianmukaisesti matkatoimistosta ja ohjeena on se, että pitää olla Seutulan kentällä viimeistään 1 tunti ennen lähtöä ilmoittautumassa Aeron tiskillä. Sitten vaan matkalaukku virkailijoille vai pitääkö se viedä itse DC-3 -koneeseen?
Olen pyytänyt tupakkapaikan, sen verran jännittää tämä lentäminen, mutta onhan kotimainen Aero Oy kuitenkin maineikas ja luotettava lentokoneyhtiö. Ystäväni kertoi, että minulle tarjoillaan ateria ja haluamani määrä alkoholia lennon aikana. Se kuulostaa mukavalta. Jossain vaiheessa minulla on tilaisuus tehdä verovapaita ostoksia. Voinko aloittaa niiden tekemisen jo Seutulassa? Vai teenkö niitä koneessa? Vai kenties kohdekaupunkini eli Tukholman lentoasemalla? Tämä vähän askarruttaa. No, sinikantinen Suomen passi on valmiina ja aamulla herätys klo 5.00. Lentoni lähtee Seutulasta klo 7.05, onko kenelläkään tietoa pitääkö kelloa kääntää johonkin suuntaan Tukholmaan mentäessä? Ja jos, niin onko se tehtävä juuri siinä vaiheessa ilmatilaa, kun tulemme Ruotsin puolelle vai riittäkö, että käännän kellon viisarit vasta Arlandassa? Vai uskaltaako ne siirtää jopa ennen lentoonlähtöä?