Elokuisena iltapäivänä Kruununhaassa poksahti samppanjapullo, kun joukko somejulkkiksia oli koolla kuulemassa aggressiivisesta verosuunnittelusta.
www.hs.fi
Tässä threadissa aiemmin esillä ollut Natalia Salmela päässyt Hesarin verkkojulkaisun etusivun juttuun.
En sinänsä toki lain puitteissa tapahtuvaa verosuunnittelua vastusta ollenkaan, mutta sikäli Salmelan kaltaisen aktiivisen yhteiskunnallisen keskustelijan ja esikuvan olettaisi olevan pikemminkin "iloinen veronmaksaja", hän kun ei mitään teresammallahti-osastoa kuitenkaan ole, vaan ymmärtääkseni enempi punavihreä.
Tässä Salmelan tapauksessa tiivistyy miksi kaikki on niin perseestä nykyään.
Nata Salmelan somepreesens on yksi iso mainoskatko. Mainosta mainoksen perään. En ymmärrä miksi kukaan haluaa tätä katsoa. Yleensä ihmiset valittavat mainoksista, mutta jos sen tekee vaikuttaja, niin sitten niitä mainoksia ahmitaan vapaaehtoisesti kaksin käsin.
Salmelan työ on myydä tälle somea zombina selaaville ihmisjoukolle joka päivä jotain. Osta, osta, osta. Kuluta, kuluta, kuluta. Ja porukka ostaa, vaikka Salmelan tuotearvostelut ja kokemuksia joka päivä vaihtuville alati uusille yhteistyökumppaneille ovat suunnilleen yhtä aidot kuin X:n foliohattuilijoiden salaliittoteoriat.
Vastapainona mainoksille Salmela jaksaa kuitenkin yhteiskuntavaikuttaa ja moralisoida milloin mistäkin. Omaa kilpeä vuokranantajana kiillotetaan, välillä paasataan ilmastonmuutoksesta, myöhemmin haukutaan varhaiskasvatus tai julkinen terveydenhuolto. Jälkimmäiseen avautumiseen toki paljastui myöhemmin Terveystalon mainos, jota tietenkin alustettiin sillä, että näin paskaa ja osaamatonta on julkinen terveydenhuolto, käy sinäkin yksityisellä.
Ja sitten on tämä holding-yhtiöjupakka, jossa ei kuulemma ole mitään väärää, mutta kovin nihkeästi siitä kukaan haluaa medialle puhua ja Hesarin jutun mukaan argumentit holding-kikkailulle on siinä, "että miehetin käyttää". Niin ja tästä seuraavassa somekohussa ykkösargumentti ilkeitä kyseenalaistamisia vastaan on "feministikortin pelaaminen", ainakin jos uskomme Hesaria. Hyvin se näytti myös uppoavan, kun Hesarin kommenttipalsallakin riitti noita "setämies kateellinen menestyneelle naisyrittäjälle, miehetkin huijaa paitsi Nata ei huijaa" -kommentteja. Kivasti taas saadaan polarisoitua ihmisiä internetissä.
Nata Salmela sijoittuu korkealle omalla vastenmielisimpien ihmisten listallani. Tosi usein aamu tv:n katsominenkin loppuu siihen, kun harmaat hiukset vilahtaa Jälkidigissä. Salmela selvisi taannoin ihmeen vähällä siitäkin kohusta, kun tämä Jälkidigissä kehuskeli Samsungin tuotteita, joka oli taas sattumalta Salmelan senaikainen yhteistyökumppani. Mutta tämäkin menee enemmän Yle-ketjuun, että minkä takia kanavalla on noin oudon suopea suhtautuminen läpeensä kaupallisiin vaikuttajiin.