Viestin lähetti Isaksson
Antavatko ylläolevat runkosarja/playoffs-katsojavertailut perusteita tämmöiselle väitteelle ??? Jos antavat, niin avaa hieman logiikkaasi meille muillekin.
Riippuu siitä, kuinka rehellisesti asioita katsotaan.
Minulle Jokereiden (varsinaisten) playoffien kotiotteluiden katsojamäärät ovat olleet iloinen yllätys. Keskiarvo on lähellä 8 000 katsojaa, joka on mielestäni hyvä saavutus.
Jos Jokereiden playoffien katsojamäärää verrataan runkosarjan Jokereiden katsojamääriin, niin siinä ei ole välttämättä oikein mieltä. Näin siksi - ja tämän sinä Isaksson tiedät uskoakseni enemmän kuin mainiosti - Jokereiden runkosarjan katsojamäärät ovat aivan toista kuin hallissa paikalla olevat. Ero on joissakin otteluissa tuhansia katsojia.
Miksi? Tähän on vastattu monta kertaa. Siksi, että Jokerit tarjoaa jo Areenan rakentamisesta lähtien sponsoreille vastineeksi myös tietyn määrän kausareita. Ne ovat mukana ilmoitetuissa katsojamäärissä, koska niiden pitää olla mukana. Syynä on mm. verotus jne. Mutta ei näitä kausareita käytetä siinä määrin, että väkeä olisi hallissa todellisuudessa aina lähellekään sitä määrää, joka maksajina ilmoitetaan. Toki on otteluita, joissa halli on jopa täpötäysi.
Jokereissa homma menee siis näin. HIFK:ssa ja monissa muissa seuroissa vastaavat tulot kirjataan budjetin muihin kohtiin. Mutta koska Jokereissa Areenan rakentaneet firmat suorastaan velvoitettiin hankkimaan kasapäin kausareita, Jokereissa homma menee näin.
Eli lyhyesti: Areenalla on playoffeissa (varsinaisissa) senkin vuoksi hyvä tunnelma, että väkeä on ihan aidosti paikalla runsaasti.
Edit:
minä olin väärässä siinä, että HIFK ei olisi vetänyt playoffeissa kotihalliinsa enempää katsojia kuin runkosarjassa. Mutta olin oikeassa siinä, että Jokerit on toistaiseksi vetänyt kotihalliinsa (varsinaisissa) playoffeissa enemmän väkeä kuin HIFK on vetänyt. Tämä oli pointtini alunperinkin: (varsinaiset) playoffit mittaavat parhaiten sen, kuinka seura kiinnostaa suurta yleisöä. Playoffeissa Jokereilla ei ole näitä "ikuisia" yrityskausareita haamukatsojineen, vaan väkimäärä on todellinen.