-Sampo siirsi asian kurinpitoryhmälle, koska kyse oli monimutkaisesta tapauksesta. Sampo teki meille päätösehdotuksen: ei mitään rangaistusta Nordlundille, kurinpitoryhmän puheenjohtaja Sami Kyntölä kertoi Iltalehdelle.
Mitä sitten tapahtui?
-Kurinpitoryhmä katsoi tilanteen moneen otteeseen teräväpiirtotallenteeltakin ja keskusteli paljon tapauksesta. Päädyimme tiistaina kaikki siihen lopputulokseen, ettei ole mitään aihetta jatkotoimiin eikä Nordlundille kuulu mitään rangaistusta, Kyntölä sanoi.
Puheenjohtaja Penttilä väitti avoimessa kirjeessään, että päätöksen valmistelu kesti kohtuuttoman pitkään. Oliko näin?
-Meillä oli valmis päätös puhtaaksikirjoitusta vaille valmiina tiistai-iltana, Kyntölä kertoi.
Penttilä totesi, että julkisuuteen vuodettiin tieto, että kurinpitoryhmä olisi tehnyt asiassa vapauttavan päätöksen. Penttilän mukaan tämä tieto oli virheellinen, sillä hänen mukaansa kurinpitoryhmä ei ollut ottanut lopullista kantaa asiaan.
-Me kaikki kurinpitoryhmässä olimme vapauttavan päätöksen kannalla ja olimme tehneet päätöksemme jo tiistaina.
Penttilä väitti, että hän päätti ottaa asian liigahallituksen käsiteltäväksi yhden kurinpitoryhmän jäsenen aloitteesta. Totta?
-Keskiviikkoaamuna Vuorinen ilmoitti minulle, että koska olemme päätyneet Nordlundin osalta vapauttavaan päätökseen, hallitus ottaa asian itselleen. Myös Penttilä soitti minule ilmoitusluontoisesti hallituksen päätöksestä.
Painostettiinko kurinpitoryhmää?
-Puheenjohtaja Penttilä ja toimitusjohtaja Vuorinen ilmoittivat yksiselitteisesti, että sääntökirjasta pitää löytyä joku pykälä, jonka perusteella Nordlundille voidaan antaa pelikielto. Sääntökirjassa ei ole yhtään sellaista pykälää, joka sopisi tähän tapaukseen, Kyntölä sanoi.
Tarkennan vielä. Sekä Penttilä että Vuorinen vaativat teitä antamaan Nordlundille rangaistuksen?
-Molemmat ilmoittivat, että meidän on pakko löytää joku ratkaisu rangaistuksen antamiseksi.
Mitä sitten tapahtui?
-Keskustelimme asiasta. Ilmoitin liigan johdolle, etten tee sellaista päätöstä, joka on vastoin tapahtunutta ja sääntökirjaa. Lisäksi ilmoitin eroavani kurinpitoryhmän puheenjohtajan tehtävistä, jos se koetaan tarpeelliseksi. Minulle sanottiin, ettei se ole tarpeen, Kyntölä sanoi.
Ja sitten hallitus otti asian itselleen?
-Kyllä. Ja juuri ennen hallituksen päätöksen julkistamista Vuorinen soitti minulle, että koko kurinpitoryhmä on saanut potkut, Kyntölä kertoi.
Miltä tuntui saada potkut?
-Ei siinä mitään, mutta potkujen syistä ei olisi pitänyt valehdella. Penttilä mustamaalasi meitä valheellisesti tietoisena siitä, millä perusteella hän otti tapauksen käsittelyn liigahallitukselle. Olen ammatiltani juristi, eikä ihmistä voi mustamaalata ilman syytä. Ilmoitin tämän, mutta liiga ei ottanut siihen mitään kantaa, Kyntölä sanoi.
Oletko katkera?
-En ollenkaan, jos kurinpito kehittyy tämän tapauksen ansiosta. Ainakin nyt saatiin pelaajien edustajia kurinpitoon. Olen tehnyt tätä ilman korvausta pelkästään rakkaudesta lajiin, Kyntölä totesi