Uskomaton valitusvirsi
Ei tällaiset kikkailut mielestäni jääkiekon viihdearvoa lisää, pikemminkin tulisi pelata mahdollisimman perinteisillä säännöillä.
Tämä lainaus kuvastaa varmaan 90% mielipidettä. Haluaisinkin tietää miten pitkälle menneisyyteen tahdotte pelin vietävän.
Mikä on paras malli? Mikä vittu siihen jääkiekkoon sitten KUULUU?
Olisiko kaksinkertainen sarja 10 joukkueella hyvä? Kaikki kohtaavat toisensa kerran kotona ja kerran vieraissa. Jumalauta, kelaa nyt sitä tunnetta paikallispeleissä, kun tietää, että seuraavaa saa kenties odottaa vuoden.
Entäs peli? No, pelataan 60min ilman jatkoaikoja ja se on siinä.
Mutta se varsinainen kysymys kuuluukin: Pistetäänkö myös pipot päähän ja mennään ulkojäille?
-----------------------------
Yritän ottaa tämän osion vakavammin. Kaikki kehittyy ja menee eteenpäin. Se on ihan selvä juttu. Rankkarit KUULUVAT jääkiekkoon todella vahvasti. Ainakin niin pitkään kun minä muistan niitä on vedelty. Se ei todellakaan ole mitään arpapeliä. Ei ole helppoa mennä ampumaan sitä ratkaisevaa vetoa edes näissä runkosarjan peleissä. Vaatii henkistä kanttia ja taitoa tehdä se maali. Ne ovat yksilösuorituksia, ja sellaisiin monet pelit ratkeavat jo varsinaisella peliajalla. Miksei sitten rankkareissa?
Rankkarit ovat samalla tavalla osa jääkiekkoa kuin ne ovat jalkapalloakin.
Sen sijaan siitä olen samaa mieltä monen kanssa, että nykyinen tapa laukoa niitä on huono. Täysipitkä skaba olisi paljon parempi kuin tämä "suoraan jatkokierroksille" meininki.
Pistelaskusysteemi selkiytyi viime kaudesta, eikä siinä mielestäni ole mitään vikaa, että jokaisessa pelissä haetaan voittaja. Voittajista tässä kuitenkin on kyse. Tasapeli ei maistu miltään. Mun mielestä tasapeli on jokaisessa urheilulajissa helvetin huono ratkaisu. Sehän on vähän kuin koko ottelua ei olisi koskaan pelattukaan, jos osapuolet eivät saa ratkaisua aikaan. Voitosta pelataan, joten siihen sen pitää myös huipentua. Toinen voittaa ja toinen häviää.
Sen sijaan voisikin olla ihan hyvä ajatus mennä takaisin siihen, että näitä "säälipisteitä" ei jaettaisi, eli voitosta kaksi ja häviöstä nolla pistettä, ja jatkoaika pelattaisi siitä huolimatta äkkikuolema-periaatteella neljällä pelaajalla, mutta myös rankkarit seuraisivat tätä, mikäli kumpikaan ei maalia jatkoajalla tee. Täyspitkät rankkarit. Eli jokaisessa pelissä toinen saisi täydet kaksi pinnaa ja toinen ei mitään.