Mainos

SM-liigan kehittämisen ideariihi

  • 11 423
  • 68

Erik Loka

Jäsen
SM-liiga tarvitsee "pienen" päivityksen ulkonäköönsä. Jotenkin tv:stä välittyy tällähetkellä sellainen sponsoritarratilkkutäkkihelvetti, että jopa pesäpalloilu ja jokkis näyttää ihan mestareidenliigalta. Eli jäästä mainokset pois, kultainen kypärä joutaa roskiin, mainokset pois peliasuista ja sama kaukalon koko joka pitäjään, ehkä näin saataaisiin pelaajat ja pelin sisältö paremmin esille ja peli noin niinku ulkoisesti näyttäisi taas myyvältä.

Hieno idea, siirrytäänkö samalla puoliammattilaisliigaan?
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Hieno idea, siirrytäänkö samalla puoliammattilaisliigaan?

Miten niin siirrytään? Eikö tämä nyt jo ole puoliammattilaisliiga. Kaikki muut liigassa toimivat saavat elantonsa jääkiekosta, paitsi tuomarit, jotka ovat pelkkiä amatöörejä.
Niin tuomioidensa puolesta kuin että jokaisella tuomarilla on käsittääkseni joku muu päivätyö kuin pilliin viheltäminen.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
En tiedä onko tämä asia tullut jo esille jossain muussa Jatkoajan ketjussa, mutta rangaistuskäytäntöön voitaisiin tehdä seuraavanlainen muutos. Esim. HIFK sai 10.000€ sakot siitä kun Summanen avautui alatyylisesti kesken pelin. Mielestäni tällainen 10.000€ sakko on pikkuperunoita liigaseuralle, jonka vuosibudjetti on miljoonia Euroja. Tuntuvampi rangaistus olisi esim. 10.000€ sakon sijaan pudottaa joukkueelta 5 tai 6 sarjapistettä pois. Lisäksi kurinpitoryhmä voisi pelikieltojen lisäksi pudottaa rangaistavan pelaajan joukkueelta pisteitä tyylillä 2 ottelua rangaistusta 1 piste pois, 3 otttelua rangaistusta 2 pistettä pois, 4 ottelua rangaistusta 4 pistettä pois, 5 ottelua rangaistusta 6 pistettä pois jne.
Kyllä alkaisi varmaan peli ja kielenkäyttö siistiytyä, jos kaikista ”töppäilyistä” ei selviäisikään pelkästään rahalla.

Tämän hetken sarjataulukko ehdottamallasi systeemillä:

Koodi:
1. 	JYP 	100 	
2. 	Ässät 	 96 	
3. 	Tappara  94 	
4. 	KalPa 	 93 	
5. 	HPK 	 89 	
6. 	Kärpät 	 84 	
7. 	Lukko 	 82 	
8. 	SaiPa 	 81 	
9. 	Blues 	 75 	
10. 	Pelicans 66 	
11. 	TPS 	 62 	
12. 	Ilves 	 31
13. 	Jokerit  18
14. 	HIFK 	 -1


Vakavasti puhuen, tuskin olen tyhmempää ehdotusta koskaan kuullutkaan. Töppäily varmasti loppuisi, jos riskinä olisi menettää sarjapisteitä, mutta niin loppuisi kaikki muukin fyysisyys. Ei kukaan uskaltaisi taklata ollenkaan, ikinä. Lopputulos ei siis muistuttaisi jääkiekkoa ollenkaan. Ei se mikään vitsi ole, että aina roiskuu kuin rapataan, fyysisessä lajissa sattuu joskus ylilyöntejä joita ei voida estää vetämällä seuraavia rangaistuksia täysin överiksi.


Sama muuten pätee yhtä viestiä ylempänä ehdotettuun, että mm. jokaisesta huitomiskakkosesta tulisi automaattisesti 2 matsia pelikieltoa ja jokaisesta päähän osuneesta taklauksesta 6 matsia ja sitten vasta katsotaan ankaroittavia pykäliä.


Törkeistä tempuista pitkät pelikiellot, normaaleista pelitilanteista riittää jäähypenkki tai ulosajo.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rangaistusten ankaroittamisperusteiden vaikutus olisi seuraava:

- Aiemmat vastaavista teoista saadut rangaistukset toisivat aluksi kahden ottelun lisäyksen. Seuraavalla kerralla tämä tuplattaisiin ja sitä seuraavalla kerralla edelleen tuplattaisiin (eli 2-4-8-16 jne). Tämän vaikutus laskettaisiin kuluvan sekä edellisen kauden teoista saaduista rangaistuksista.

Samansuuntainen järjestelmä oli käytössä 10min rangaistuksien osalta 2000-luvun alussa kun itse pelasin viimeisiä juniorivuosia. Aina kahdesta uudesta 10min rangaistuksesta lisättiin +1 pelikieltoa.

Tuohon aikaan tuomittiin päähänkohdistuneesta taklauksesta (ilman loukkaantumista, taklattu luisteli itse vaihtoaitioon) liki aina 2+10 rangaistus. Itse taisin saada kauden aikana 8 tai 9 kertaa 10min rangaistuksen ja viimeinen huili oli muistaakseni 4 peliä. Mielestäni järjestelmä toimi hyvin pelotteena (muiden kohdalla) koska junnuissa ei niitä pelejä äärettömästi ollut.
 

Jerkkola

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa: Pori, Pata ja Pesäkarhut
Oho, mistä moinen johtopäätös? Onko NHL:kin puoliammattilaisliiga?

Ei, mutta siellä rahoituspohja on mahdollista hoitaa muullakin tavalla kuin mainostilan myynnillä. Noista mainoksista tulee monella joukkueella merkittävä osa kauden budjetista.
 

Handyy

Jäsen
SM-liiga tarvitsee "pienen" päivityksen ulkonäköönsä. Jotenkin tv:stä välittyy tällähetkellä sellainen sponsoritarratilkkutäkkihelvetti, että jopa pesäpalloilu ja jokkis näyttää ihan mestareidenliigalta. Eli jäästä mainokset pois, kultainen kypärä joutaa roskiin, mainokset pois peliasuista ja sama kaukalon koko joka pitäjään, ehkä näin saataaisiin pelaajat ja pelin sisältö paremmin esille ja peli noin niinku ulkoisesti näyttäisi taas myyvältä.
SM-Liiga ei eroa tämän osalta millään tavalla muista Euroopan jääkiekkosarjoista. Toki, enemmän pitäisi minunkin mielestä käyttää vaivannäköä kuinka ne sponsorit tuodaan esille. Pelipaidoissa mainokset pitäisi saada näyttämään siltä että ne kuuluvat ulkonäköön, eikä niin että erivärisiä mainoksia lyödään ilman graafista silmää sinne sun tänne. Etenkin sellaiset mainokset, jotka menevät pelipaidan kahden eri värin yli ovat kyllä kuvottavia.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei, mutta siellä rahoituspohja on mahdollista hoitaa muullakin tavalla kuin mainostilan myynnillä. Noista mainoksista tulee monella joukkueella merkittävä osa kauden budjetista.

Miksi ei täällä?
Pelipaitamainoksista taitaa, vähän joukkueesta rippuen, tulla noin 10% joukkueen tuloista. Näistä 10% uskoisin aika ison osan kyllä tulevan seuran kassaan paitamainonnan kiellettäessä jotakin muuta kauttakin.
 

Jerkkola

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa: Pori, Pata ja Pesäkarhut
Miksi ei täällä?
Pelipaitamainoksista taitaa, vähän joukkueesta rippuen, tulla noin 10% joukkueen tuloista. Näistä 10% uskoisin aika ison osan kyllä tulevan seuran kassaan paitamainonnan kiellettäessä jotakin muuta kauttakin.

Vastasin Slalomlalomin aloittamaan keskusteluun jossa kirjoitettiin: "Eli jäästä mainokset pois, kultainen kypärä joutaa roskiin, mainokset pois peliasuista". Esimerkkinä Ässät: Noista jäämainoksista tulee Ässien oman hinnoittelun mukaan (jäämainokset alk. 8000€) minimissään 136000e. Luultavasti oikea lukema on välillä 150000-200000 koska esim aloitusympyrät ovat varmasti kalliimpia kuin tuo 8000. Pelaajien peliasujen hintoja en tuosta samasta esitteestä löytänyt (hinnat sopimuksen mukaan) mutta uskoisin niiden tuovan vähintään tuon 200000. Luultavasti lähempänä kolmosella alkavaa lukemaa. Budjetti kauteen lähdettäessä taisi olla n. 2,3m€, johon tulee vielä toimiston palkat päälle, sanotaan 2,6m€ total. Eli pienimmilläänkin lähestytään 15% budjetista. Ei tuollaista määrää ole helppo kerätä ilman mainospaikkoja parhailla paikoilla. Porin talousalueelta on hankala saada tukijoita muutenkin mukaan ja jos mainospaikat vain vähenisivät alkaisi tuo olemaan jo lähes mahdotonta.

Se, miksi esim NHL:ssä on mahdollista pyörittää bisnestä ilman jää- ja peliasumainoksia johtuu siitä että talousalueiden koko on aivan jäätävästi suurempi kuin suomessa. Samasta syystä meillä suomessa Selviytyjien voittajalle annetaan 50000, kun jenkeissä taidetaan mennä miljoonaluokassa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Esimerkkinä Ässät: Noista jäämainoksista tulee Ässien oman hinnoittelun mukaan (jäämainokset alk. 8000€) minimissään 136000e. Luultavasti oikea lukema on välillä 150000-200000 koska esim aloitusympyrät ovat varmasti kalliimpia kuin tuo 8000.
Kauden 2003-04 Ässien mediakortista:
- keskiympyrä 15.140€
- 8x b-pisteympyrämainoksia 8.410€/paketti
- keskialueen mainospari 7.570€/pari
- siniviiva-alue 1kpl 5.045€/pari

Kauden 2009-10 Pelicansin mediakortista:
- aloitusympyrät (5kpl) 11.000€/kpl
- keskialueen mainokset (4kpl) 9.000€/kpl
- ympyrämainokset siniviivojen sisäpuolella (2kpl) 11.000€/kpl
- laatikkomainokset siniviivojen sisäpuolella (4kpl) 7.500€/kpl
- mainokset päätyviivojen takana (4kpl) 7.000€/kpl tai 12.000€/pari

EDIT: hinnat ovat luonnollisesti ilman ALV:a
Se, miksi esim NHL:ssä on mahdollista pyörittää bisnestä ilman jää- ja peliasumainoksia johtuu siitä että talousalueiden koko on aivan jäätävästi suurempi kuin suomessa.
Paskan marjat!

Kysehän on vain asenteesta ja kulttuurista. Ei aina tarvitse miettiä suurta ja hienoa NHL:a. AHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia, ECHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia, CHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia, OHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia jne. jne. Se on aivan se ja sama kuinka pikku kylän lätkäjoukkue tuolta uudelta mantereelta etsitään, niin pelipaidat ovat puhtaat. Johtuen siitä yksinkertaisesta syystä, että heille pelipaita/-asu on pyhä!

Vastaavasti Suomessa: mistä tahansa pikkukunnan harrastesählyporukasta tulee "vakavasti otettava" salibandyjoukkue, kun se saa sen paikallisen Osuuspankin logon siihen rättinsä helmaan. Mä en tiedä millä tavalla nuo joukkueet rahoittavat toimintansa tuolla rapakon toisella puolen, mutta Suomessa/Euroopassa on vallalla se asenne ja kulttuuri, että ainoa tapa tukea jotain urheilujoukkuetta on liimata se 5x15cm mainoslätkä peliasuun.

Kyse ei ole pelkästään NHL:sta - kyse on koko urheilusponsoroinnin kulttuurista!
 
Viimeksi muokattu:

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pelaajien peliasujen hintoja en tuosta samasta esitteestä löytänyt (hinnat sopimuksen mukaan) mutta uskoisin niiden tuovan vähintään tuon 200000. Luultavasti lähempänä kolmosella alkavaa lukemaa. Budjetti kauteen lähdettäessä taisi olla n. 2,3m€, johon tulee vielä toimiston palkat päälle, sanotaan 2,6m€ total. Eli pienimmilläänkin lähestytään 15% budjetista.

Vertailit tuossa nyt palkkabudjettiin. Ässien koko tulobudjetti on päälle 5milj.€, josta tuo 200k€ on noin 4%. Tosin luulen että Ässät saa vähän enemmän noista pelipaita sponsseista, mutta jäänee kuitenkin alle 10%.

Paskan marjat!

Kysehän on vain asenteesta ja kulttuurista. Ei aina tarvitse miettiä suurta ja hienoa NHL:a. AHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia, ECHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia, CHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia, OHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia jne. jne. Se on aivan se ja sama kuinka pikku kylän lätkäjoukkue tuolta uudelta mantereelta etsitään, niin pelipaidat ovat puhtaat. Johtuen siitä yksinkertaisesta syystä, että heille pelipaita/-asu on pyhä!

Vastaavasti Suomessa: mistä tahansa pikkukunnan harrastesählyporukasta tulee "vakavasti otettava" salibandyjoukkue, kun se saa sen paikallisen Osuuspankin logon siihen rättinsä helmaan. Mä en tiedä millä tavalla nuo joukkueet rahoittavat toimintansa tuolla rapakon toisella puolen, mutta Suomessa/Euroopassa on vallalla se asenne ja kulttuuri, että ainoa tapa tukea jotain urheilujoukkuetta on liimata se 5x15cm mainoslätkä peliasuun.

Kyse ei ole pelkästään NHL:sta - kyse on koko urheilusponsoroinnin kulttuurista!

Täsmälleen samaa mieltä Herra Ketun kanssa.
 

tikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Winnipeg Jets, Liverpool
- hallien musiikkivastaavat kierrokselle Euroopan ja Pohjois-Amerikan kautta Venäjälle, siltä reissulta parhaat ideat koriin ja ottelutapahtuma siltä osin viihdyttäväksi

- hallien oheispalvelut kuntoon, ois se kiva saada se lihapiirakka lämpimänä myös vikalla erätauolla

- oluen juontiin katsomosta alueita, jotta sen tuopin voi juoda peliä katsoen omalta paikalta, laitetaan vaikka lippuun 2 euron olutlisä tähän katsomoon, ostan lauantaikausarin tuolle paikalle (eiköhän tuohon sanktiot löydy, jos homma karkaa lapasesta järjestysongelmina ja jos tämä nykykäytäntö on joku lakiin perustuva epäkohta, niin laki teksti copy pastella esim. Keski-Euroopan maista)

- Pekka Virta pois Urhon lähetyksistä

- toivon todella, että Nelonen tuo liigan lähetyksiin uutta, nykyiset studiopätkät on naurettavia, näytä siinä nyt tilanteita kun maali ei oo talentunut kuin yhteen kameraan jään tasalta, muut kameramiehet oli vielä kahvilla alakerran varastossa, mm. analyysitekniikoissa saa ottaa mallia muista maista

- hallien vahtimestarit voisi laittaa jääntekokurssille, kohta on hallit täynnä ja pelataan Pojasta, mutta hallien jäät on lätäköillä ja ties millä railoilla, ja miksi peleijareissa jatkoerää ennen ei voi olla tuo sama tauon pituus kuin muulloin, 18 min muuttuu 15 min, ollaan me kiireisiä, kolme minuuttia
 

Jerkkola

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa: Pori, Pata ja Pesäkarhut
Vertailit tuossa nyt palkkabudjettiin. Ässien koko tulobudjetti on päälle 5milj.€, josta tuo 200k€ on noin 4%. Tosin luulen että Ässät saa vähän enemmän noista pelipaita sponsseista, mutta jäänee kuitenkin alle 10%.

Ässien Liikevaihto oli n. 5milj.€.. Ei tulobudjetti. Lähde http://www.assat.com/userfiles/assat/file/Tasekirja30042012.pdf (linkki vie Ässien Tuloslaskelmaan).

Mr. Foxille:
Käsittääkseni ainakin oheismyynnissä/kannattaja mennään ihan eri summissa kun Suomessa. Tuolta voisikin olla aika paljon saatavissa lisää budjetteihin jos joku markkinoija saisi ihmiset ostamaan selkeästi enemmän oheiskrääsää ja juomaan enemmän kaljaa matseissa.

Lisäksi urheilusponsoroinnissa liikkuu meren takana aika paljon isommat rahat kuin Suomessa kansainvälisen näkyvyyden ja suurten kansainvälisten firmojen takia. Suomalaiset firmat näkyvät lähinnä Suomessa jonka vuoksi niiden ei kannata satsata joukkueisiin sen enempää rahaa kuin mitä kuvittelevat saavansa lisämyyntinä Suomesta.

Voi olla tietysti, että joku keksii Suomessakin toimivan tavan jolla saadaan nykyistä tulorakennetta muutettua niin, että mainokset poistuvat paidoista ja jäästä itselle ei tule mieleen mikä sellainen tapa olisi. Tällä hetkellä ns. suurseuroilla siihen on/olisi jo varaa, mutta suurin ongelma olisikin Saipan, Ässien ja Pelicansin kokoisilla joukkueilla.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ässien Liikevaihto oli n. 5milj.€.. Ei tulobudjetti. Lähde http://www.assat.com/userfiles/assat/file/Tasekirja30042012.pdf (linkki vie Ässien Tuloslaskelmaan).

Ässien budjetoidut tulot kaudelle 2012-2013:
Pääsylipputulot: 1,87M€
Markkinointitulot: 1,789M€
Muut tulot: 1,424M€
Yhteensä: 5,083M€

Sitten takaisin ketjun aiheeseen.

SM-liigan suunnitelmissa oleva nimen myynti ei kyllä pääse omalla listallani aivan kärkeen parhaissa kehittämis ideoissa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Käsittääkseni ainakin oheismyynnissä/kannattaja mennään ihan eri summissa kun Suomessa. Tuolta voisikin olla aika paljon saatavissa lisää budjetteihin jos joku markkinoija saisi ihmiset ostamaan selkeästi enemmän oheiskrääsää ja juomaan enemmän kaljaa matseissa.
Saattaa olla - en tiedä, en lähde kiistelemään.

Jotenkin vain tuntuu oudolta, että joku Hillbilly Town Pedofiles tekisi oheismyynnillä niin paljon enemmän rahaa kuin SM-liigajoukkueet. Kyllä siinä saa Budweiseria myydä tuopin jos toisenkin, että pelipaita pidetään mainoksettomana. Puhutaan siis näistä joukkueista, joilla käy otteluissaan sen keskimäärin parituhatta katsojaa.
Lisäksi urheilusponsoroinnissa liikkuu meren takana aika paljon isommat rahat kuin Suomessa kansainvälisen näkyvyyden ja suurten kansainvälisten firmojen takia. Suomalaiset firmat näkyvät lähinnä Suomessa jonka vuoksi niiden ei kannata satsata joukkueisiin sen enempää rahaa kuin mitä kuvittelevat saavansa lisämyyntinä Suomesta.
Kyllähän suomalaisessa urheilusponsoroinnissakin raha liikkuu. Ne rahat vain ripotellaan merkillisesti ja ruiskitaan vähän sinne sun tänne. Juuri siitä syystä joudutaan hakemaan sponsoreiksi näitä paikallisia nakkikioskeja, autokorjaamoja ja remonttireiskoja. Näiden logothan ne käytännössä pilaavat peliasut.
Voi olla tietysti, että joku keksii Suomessakin toimivan tavan jolla saadaan nykyistä tulorakennetta muutettua niin, että mainokset poistuvat paidoista ja jäästä itselle ei tule mieleen mikä sellainen tapa olisi. Tällä hetkellä ns. suurseuroilla siihen on/olisi jo varaa, mutta suurin ongelma olisikin Saipan, Ässien ja Pelicansin kokoisilla joukkueilla.
No mä lähtisin liikkeelle siitä, että SM-liiga ottaisi keskitetysti myyntiinsä parhaimmat paikat. Jäämainokset keskiympyröissä maksavat n.11-15.000€/kpl. SM-liigassa on 13 jäähallia. Tulot liigaseuroille... ~200.000€ (13x15.000€).

Entä jos SM-liiga yrittäisi myydä nuo 13 mainospaikkaa yhdelle isolle (kansainväliselle) sponsorille? Näkyvyys: yli puoli vuotta ympäri Suomen 13 paikkakunnalla, 420 runkosarjaottelua + pudotuspelit + karsinnat. Lähes 500 ottelutapahtumaa vuodessa. Hinta: 1.000€ per ottelu - yhteissumma 500.000€. Löytyisikö mainostajaa? Ainakin näkyvyys olisi taattu. Värjätään jokaisen liigapaikkakunnan keskiympyrät punaisiksi ja lyödään niihin helvetin isot "kultaiset kaaret".

Sama homma kaikille aloitusympyröille - yksi yhtenäinen sponsori jokaiselle liigapaikkakunnalle. Esimerkiksi: Taffel, Tallink-Silja, Volkswagen ja Sonera - keskiympyrässä McDonald's. SM-liiga hoitaisi markkinoinnin ja jakaisi saadut mainostulot tasan seurojen kesken. Pystyttäisiinkö tällä keinolla luopumaan niistä seurojen itse myymistä mainoksista päätyviivojen takana ja siniviivojen kohdalla? Viiden isoimman (liigan) yhteistyökumppanin logot olisivat jäässä joka ainoalla liigapaikkakunnalla. Muuten jäät olisivat puhtaat.

Näin ollaan puhdistettu jää ja keskittämällä myynti saatu jopa enemmän tuloja kuin yksittäismyynnillä. Entä sitten pelipaidat? SM-liigan mahtikäskyllä pelipaitoihin tehtäisiin selkeät mainospaikat - esim. viisi kappaletta: helman etupuoli, helman takapuoli, vasen hiha, oikea hiha sekä rinnassa paidan valmistajan logo. Toisin sanoen tilaa olisi pääsponsorille (helmat) sekä yhdelle pienemmälle yhteistyökumppanille (hihat).

SM-liigalta pitäisi tulla myös toinen mahtikäsky: yhdellä sponsorilla ei voi olla kahta yhteistyöseuraa enempää. Tälläkin hetkellä Sinebrychoff taitaa mainostaa viiden vai kuuden eri seuran paidassa? Nämäkin kaksi seuraa tulisi olla jaettuina eri tuotemerkkien kesken - esimerkiksi: Koff = HIFK, Karhu = Ässät. Jokaisen seuran tulisi siis löytää itselleen se valtakunnallinen tai kansainvälinen yhteistyökumppani, joka käytännössä ostaisi pelipaidan puhtaaksi mainoksista - saaden tosin oman logonsa paidan helmaan molemmille puolille. Kansainvälisiä elintarvikeyrityksiä, autonvalmistajia, elektroniikkayrityksiä... kuulostaa merkilliseltä, jos 5,5 miljoonan ihmisen markkina-alueelta ei löydy neljäätoista halukasta pääyhteistyökumppania.

Tämän lisäksi toiset yhteistyökumppanit hihoihin nilllä NOKIA/SKODA/FINNAIR -tyyppisillä ratkaisuilla. Näkyvyyttä olisi takuuvarmasti enemmän kuin nykyisillä kainaloihin sijoitetuilla 5x5cm mainospaloilla tyylikkyydestä puhumattakaan. Olisivatko yhteistyökumppanit valmiita maksamaan jopa nykyistä enemmän tämäntyyppisestä näkyvyydestä? Olen melko varma, että olisivat.

Voisihan näitä mainospaikkoja olla ehkä enemmänkin? Tärkein asia olisi kuitenkin se, että SM-liigalta tulisi mahtikäskyt niistä paikoista. Jokaisella joukkueella olisi yhtenäiset mainospaikat. Paidat suunniteltaisiin ensin: värit, raidat, kuviot sekä paidan valmistajan merkki. Tämän jälkeen lisättäisiin joukkueen logo (-t) - joillakin joukkueilla voisi olla "kakkoslogo" olkapäissä - pelinumerot ja pelaajan nimi. Seuraavana vuorossa kapteeniston merkit, kotikaupungin vaakuna ja SM-liigan (playoff) logo. Vasta tämän jälkeen suunniteltaisiin helmoihin pääsponsorin logot. Hihamainoksiin tulisi ainoastaan yrityksen nimi - ei logoa.

Mun mielestäni tuossa koko markkinoinnin ja toimintatapojen yhtenäistämisessä olisi SM-liigan uudella myyntijohtajalla Joni Vesalaisella enemmän työsarkaa kuin jossain SM-liigan nimen muuttamisessa Karjala Liigaksi tai vastaavaksi.
 

Handyy

Jäsen
Kysehän on vain asenteesta ja kulttuurista. Ei aina tarvitse miettiä suurta ja hienoa NHL:a. AHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia, ECHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia, CHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia, OHL-joukkueiden paidoissa ei ole mainoksia jne. jne. Se on aivan se ja sama kuinka pikku kylän lätkäjoukkue tuolta uudelta mantereelta etsitään, niin pelipaidat ovat puhtaat. Johtuen siitä yksinkertaisesta syystä, että heille pelipaita/-asu on pyhä!
Juu mutta ei. AHL-joukkueiden ei tarvitse maksaa palkkaa osalle pelaajista ollenkaan, koska näillä kyseisillä pelaajilla palkan maksaa NHL-joukkue. Katsoin huvikseni Norfolk Admiralsin rosterin, heillä on vain 4/22 pelaajasta ilman NHL-sopimusta. Ja silti AHL-joukkueita kaatuu vähän väliä. ECHL-joukkueilla 2010 maksimi viikkobudjetti oli määrätty liigan toimesta alle 9 000 euroon, joka ei ole millään tavalla vertailukelpoinen SM-Liigaan (ja ECHL vetää katsojia 3 miljoonaa kaudessa). Junnuliigat puolestaan vetävät katsojia tuhansittain ja pelaajille ei mitään ihmeitä makseta, joten sielläkään ei paitamainoksia tarvita.
 

J.Rita

Jäsen
Kummola taisi illalla kaivata kahden viivan syöttö-sääntöä takaisin. Ymmärtääkseni asialle löytyy laajaa tukea jääkiekkopiireissä.

Mennäänkö kansainvälisillä ehdoilla tässäkin asiassa?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
SM-liigaa ja Mestistä pitäisi kehittää vähän samaan suuntaan kuin Elitserien ja Allsvenskan. SM-liigassa pelaisi vuosittain 12 joukkuetta ja mestiksessä 10 joukkuetta. Runkosarjan päättyessä 4 huonointa liigajoukkuetta kohtaisivat 4 parasta mestisjoukkuetta ja pelaisivat esimerkiksi kahden kierroksen sarjan, jonka perusteella paikka aurinkoon eli seuraavan vuoden liigaan jaettaisiin.

Tasoeroa pienemmäksi mestiksen ja liigan välille saadaan paitsi supistamalla liigan joukkuemäärää, myös tiivimmällä yhteistyöllä sarjojen välillä. Kummankin etu (kuten myös seurojen) olisi, että myös mestis olisi nykyistä paljon vahvempi.

Itse liputan avoimen sarjan puolesta myös alaspäin (siis mestiksen ja suomi-sarjan suuntaan), mutta jos tämä portti ainakin tietyksi ajaksi suljettaisiin, niin siinä tapauksessa mestis-seurat (eli paikkakunnat) pitäisi valita ei pelkästään urheilullisin perustein, vaan myös sen perusteella, että siellä seuralla potentiaalia kunnon kiekkokulttuurin luomiseen ja tarpeeksi vahva talousalue. Esimerkiksi ainakin Rovaniemen kiekko olisi hyvä saada tällöin mestikseen mukaan ja vastaavasti joitakin selvästi pelkäksi farmiseuraksi profiloituneita nykyisiä mestisseuroja pois tällaisesta kokonaisuudesta.

Vähemmän turhia pelejä, enemmän panosta molemmissa päissä, valtakunnallinen näkyvyyden (useammilla paikkakunnilla) ja kiinnostuksen lisääntyminen, urheilullisuuden lisääntyminen... asiassa olisi niin paljon voitettavaa. Mutta kaiken avainasemassa on Mestiksen aseman ja profiilin vahvistaminen sille tasolle, ettei liigajoukkueen sinne tippuminen tarkoita välitöntä konkurssia ja se puolestaan vaatii, että liigaa ja mestistä kehitetään käsikädessä.

Ei tämä niin vaikeaa ole, jos vaan tahtoa olisi.
 

bar1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paikalliset jengit
NHL kaukalot kaikille.

Tartun nyt tähän hyvin yksinkertaiseen toteamaan olematta itse mitään mieltä, mutta ajatellen mitä tuo NHL-kaukalo voisi tuoda tullessaan. Olisiko se SM-Liigan ja suomalaisen kiekkoilun etu, jos liigassa siirryttäisiin kauttaaltaan NHL tai edes lähelle NHL-kaukaloa? Poisluetaan ihan kokonaan se seikka että minkälaisesta pelistä kukin pitää.

Jos ajatellaan mikä voisi tehdä voisi tehdä liigastamme kiinnostavan nouseville eurooppalaisille tähdille, se voisi olla juuri vaikka tuo kaukalon samankaltaisuus rapakon toiselle puolelle. Täällä voisi heti nuoresta asti toteuttaa Pohjois-Amerikkalaista pelitapaa. Se jos mikä innostaisi rapakon taakse tähtääviä nuoria huippulupauksia hyppäämään turvalliseen Suomeen ja kiinnostavaan liigaan maamme rajojen ulkopuoleltakin. Tila, nopeus ja pelirytmi fyysisine piirteineen nopeuttaisi huomattavasti myös suomalaisten lupausten sopeutumista hypättäessä "isojen miesten liigaan".

Kaukalo pistettäisiin varmasti merkille myös NHL:n toimesta ja scouteille olisi selvästi houkuttelevampaa ja helpompaa valita "oikean" kokoisessa kaukalossa jo mahdollisesti vuosia pelannut lupaus eikä tilan vähyyteen ja pelin nopeuteen sopeutumista tarvitsisi arpoa (ongelma jonka kanssa esim. MiG juuri änärissä painii)

Ja kermana kakun päällä... Meillä tietysti kaukalo on jo pienempi kuin esimerkiksi rakkaassa naapurimaassa, mutta mikäpä olisi sen parempaa kuin selvä kilpailuetu ruotsalaisiin nähden tällä rintamalla!

Melkein sanoisin että NHL-kaukalon kanssa ei voisi hävitä mitään. Ja kun jäähallejakin joskus taas tulevaisuudessa uusittaisiin, voisi halliin mahtua taas myös muutama penkkirivi (eli maksaja) enemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös