Käsittääkseni ainakin oheismyynnissä/kannattaja mennään ihan eri summissa kun Suomessa. Tuolta voisikin olla aika paljon saatavissa lisää budjetteihin jos joku markkinoija saisi ihmiset ostamaan selkeästi enemmän oheiskrääsää ja juomaan enemmän kaljaa matseissa.
Saattaa olla - en tiedä, en lähde kiistelemään.
Jotenkin vain tuntuu oudolta, että joku Hillbilly Town Pedofiles tekisi oheismyynnillä niin paljon enemmän rahaa kuin SM-liigajoukkueet. Kyllä siinä saa Budweiseria myydä tuopin jos toisenkin, että pelipaita pidetään mainoksettomana. Puhutaan siis näistä joukkueista, joilla käy otteluissaan sen keskimäärin parituhatta katsojaa.
Lisäksi urheilusponsoroinnissa liikkuu meren takana aika paljon isommat rahat kuin Suomessa kansainvälisen näkyvyyden ja suurten kansainvälisten firmojen takia. Suomalaiset firmat näkyvät lähinnä Suomessa jonka vuoksi niiden ei kannata satsata joukkueisiin sen enempää rahaa kuin mitä kuvittelevat saavansa lisämyyntinä Suomesta.
Kyllähän suomalaisessa urheilusponsoroinnissakin raha liikkuu. Ne rahat vain ripotellaan merkillisesti ja ruiskitaan vähän sinne sun tänne. Juuri siitä syystä joudutaan hakemaan sponsoreiksi näitä paikallisia nakkikioskeja, autokorjaamoja ja remonttireiskoja. Näiden logothan ne käytännössä pilaavat peliasut.
Voi olla tietysti, että joku keksii Suomessakin toimivan tavan jolla saadaan nykyistä tulorakennetta muutettua niin, että mainokset poistuvat paidoista ja jäästä itselle ei tule mieleen mikä sellainen tapa olisi. Tällä hetkellä ns. suurseuroilla siihen on/olisi jo varaa, mutta suurin ongelma olisikin Saipan, Ässien ja Pelicansin kokoisilla joukkueilla.
No mä lähtisin liikkeelle siitä, että SM-liiga ottaisi keskitetysti myyntiinsä parhaimmat paikat. Jäämainokset keskiympyröissä maksavat n.11-15.000€/kpl. SM-liigassa on 13 jäähallia. Tulot liigaseuroille... ~200.000€ (13x15.000€).
Entä jos SM-liiga yrittäisi myydä nuo 13 mainospaikkaa yhdelle isolle (kansainväliselle) sponsorille? Näkyvyys: yli puoli vuotta ympäri Suomen 13 paikkakunnalla, 420 runkosarjaottelua + pudotuspelit + karsinnat. Lähes 500 ottelutapahtumaa vuodessa. Hinta: 1.000€ per ottelu - yhteissumma 500.000€. Löytyisikö mainostajaa? Ainakin näkyvyys olisi taattu. Värjätään jokaisen liigapaikkakunnan keskiympyrät punaisiksi ja lyödään niihin helvetin isot "kultaiset kaaret".
Sama homma kaikille aloitusympyröille - yksi yhtenäinen sponsori jokaiselle liigapaikkakunnalle. Esimerkiksi: Taffel, Tallink-Silja, Volkswagen ja Sonera - keskiympyrässä McDonald's. SM-liiga hoitaisi markkinoinnin ja jakaisi saadut mainostulot tasan seurojen kesken. Pystyttäisiinkö tällä keinolla luopumaan niistä seurojen itse myymistä mainoksista päätyviivojen takana ja siniviivojen kohdalla? Viiden isoimman (liigan) yhteistyökumppanin logot olisivat jäässä joka ainoalla liigapaikkakunnalla. Muuten jäät olisivat puhtaat.
Näin ollaan puhdistettu jää ja keskittämällä myynti saatu jopa enemmän tuloja kuin yksittäismyynnillä. Entä sitten pelipaidat? SM-liigan mahtikäskyllä pelipaitoihin tehtäisiin selkeät mainospaikat - esim. viisi kappaletta: helman etupuoli, helman takapuoli, vasen hiha, oikea hiha sekä rinnassa paidan valmistajan logo. Toisin sanoen tilaa olisi pääsponsorille (helmat) sekä yhdelle pienemmälle yhteistyökumppanille (hihat).
SM-liigalta pitäisi tulla myös toinen mahtikäsky: yhdellä sponsorilla ei voi olla kahta yhteistyöseuraa enempää. Tälläkin hetkellä Sinebrychoff taitaa mainostaa viiden vai kuuden eri seuran paidassa? Nämäkin kaksi seuraa tulisi olla jaettuina eri tuotemerkkien kesken - esimerkiksi: Koff = HIFK, Karhu = Ässät. Jokaisen seuran tulisi siis löytää itselleen se valtakunnallinen tai kansainvälinen yhteistyökumppani, joka käytännössä ostaisi pelipaidan puhtaaksi mainoksista - saaden tosin oman logonsa paidan helmaan molemmille puolille. Kansainvälisiä elintarvikeyrityksiä, autonvalmistajia, elektroniikkayrityksiä... kuulostaa merkilliseltä, jos 5,5 miljoonan ihmisen markkina-alueelta ei löydy neljäätoista halukasta pääyhteistyökumppania.
Tämän lisäksi toiset yhteistyökumppanit hihoihin nilllä NOKIA/SKODA/FINNAIR -tyyppisillä ratkaisuilla. Näkyvyyttä olisi takuuvarmasti enemmän kuin nykyisillä kainaloihin sijoitetuilla 5x5cm mainospaloilla tyylikkyydestä puhumattakaan. Olisivatko yhteistyökumppanit valmiita maksamaan jopa nykyistä enemmän tämäntyyppisestä näkyvyydestä? Olen melko varma, että olisivat.
Voisihan näitä mainospaikkoja olla ehkä enemmänkin? Tärkein asia olisi kuitenkin se, että SM-liigalta tulisi mahtikäskyt niistä paikoista. Jokaisella joukkueella olisi yhtenäiset mainospaikat. Paidat suunniteltaisiin ensin: värit, raidat, kuviot sekä paidan valmistajan merkki. Tämän jälkeen lisättäisiin joukkueen logo (-t) - joillakin joukkueilla voisi olla "kakkoslogo" olkapäissä - pelinumerot ja pelaajan nimi. Seuraavana vuorossa kapteeniston merkit, kotikaupungin vaakuna ja SM-liigan (playoff) logo. Vasta tämän jälkeen suunniteltaisiin helmoihin pääsponsorin logot. Hihamainoksiin tulisi ainoastaan yrityksen nimi - ei logoa.
Mun mielestäni tuossa koko markkinoinnin ja toimintatapojen yhtenäistämisessä olisi SM-liigan uudella myyntijohtajalla Joni Vesalaisella enemmän työsarkaa kuin jossain SM-liigan nimen muuttamisessa Karjala Liigaksi tai vastaavaksi.