Viimeisen parin viikon aikana on SM-Liigan kurinpito ollut aika vahvasti esillä. Alkukaudesta kurinpito on ollut vielä aika linjakasta, joskin lisärangaistusten lievyys on närästänyt joitain henkilöitä. Nordlundin saama rangaistus on vienyt tältä kaudelta käytänössä pohjan pois tulevilta pelikielloilta. Tarkoitan tällä sitä, että tulevat mahdolliset pelikiellot eivät enää mitenkään pysty olemaan linjassa kesken kauden tehdyn linjan tiukentamisen kanssa, jos Nordlundin saamaa tuomiota pidetään ennakkotapauksena. Seuraavaksi minun esitykseni uudesta kurinpitojärjestelmästä ja taulukko lisärangaistuksista ja niiden määräämisperusteista.
Otteluissa on tietysti tuomarit, aivan kuten tähänkin asti ovat olleet. Nykyiset mahdollisuudet heillä erilasiten rangaistusten tuomitsemiseksi ovat mielestäni riittävät. Ottelun tuomarilla ei mielestäni tarvitse olla mahdollisuutta antaa sellaisia tuomioita, joteka vaikuttavat tuleviin otteluihin. ei edes tuomarin koskemattomuutta loukkaavista teoista. Ottelun valvojalla tulisi olla nykyisenlaiset oikeudet. Ne ovat ihan riittävät. Hänellä tulee olla oikeus viedä jokin asia päävideotuomarin käsiteltäväksi.
Päävideotuomari käsittelee hänelle lähetetyt tilanteet ja esittää niitä tarvittaessa kurinpitäjän käsiteltäväksi. Päävideotuomarille menevät kaikki ne jäähyt, joissa tuomitaan 5+PRK ja kaikki ottelun valvojan hänelle lähettämät tilanteet.
Kurinpitäjä käsittelee tietysti kaikki päävideotuomarin hänelle lähettämät tilanteet. Hänellä olisi myös oikeus ottaa käsittelyyn mikä tahansa tilanne, joka vaatii hänen mielestään jatkokäsittelyä. Nykyinen systeemi on liian byrokraattinen. Myös SM-Liigan toimitusjohtajalla olisi oikeus pistää mikä tahansa tilanne kurinpitäjän käsiteltäväksi. Kurinpitäjä antaa päätöksensä kaikista niistä tuomioista, joissa pelikieltoa tai toimitsijakieltoa annetaan viisi peli tai vähemmän, nykyisen neljän sijaan. Kaikki yli viiden menevät tuomiot menisivät kurinpitoryhmän käsiteltäväksi. Kurinpitäjän päätöksistä valitetaan kurinpitoryhmälle.
Kurinpitoryhmä käsittelee kaikki kurinpitäjän heille lähettämät tilanteet, joista tulisi antaa yhteensä yli viiden ottelun peli- tai toimitsijakielto. Lisäksi kurinpitoryhmä käsittelisi kurinpitäjän päätöksistä tehdyt valitukset. Kurinpitoryhmän tekemistä päätöksistä valitukset tehdään tarvittaessa Jääkiekkoliiton alaiselle kurinpitoelimelle, jollainen liiton tulisi perustaa. Tämä elin olisi jääkiekon korkeinta kurinpitovaltaa Suomessa käyttävä elin, jonka päätäntävaltaan kuuluisivat kaikki sarjatasot, sekä maajoukkueet. Liiton kurinpitoelimen päätöksiin olisi mahdollista tietysti hakea muutosta Urheilun oikeusturvalautakunnalta.
Tällä järjestelmällä saataisiin karsittua inhimillisten virheiden määrää kurinpidossa ja mikään tilanne ei jäisi vaille sille kuuluvaa käsittelyä.
Sitten niihin rangaistuksiin. Lisärangaistuksissa suurimpana määräävänä tekijänä pitää olla teon rangaistavuus. Puhtaasta taklauksesta ei pidä tulla seuraamuksia, vaikka kohteena ollut pelaaja loukkaantuisikin. Eli "kohtuuttoman kova pelaaminen"-pykälä säilyisi edelleen. Pitää kuitenkin hyväksyä myös se, että jääkiekko on kontaktilaji ja siinä on mahdollisuus myös puhtaiden otteiden seurauksena loukkaantua. Luettelen aluksi teot ja niistä saatavat vähimmäisrangaistukset. Jokaisen teon kohdalla on lisäksi ankaroittamisperusteet, jotka vaikuttavat kyseiseen tekoon.
Päähän kohdistuva taklaus. Aina vähintään 6 ottelua pelikieltoa. Ankaroittamisperusteet: taklattavan loukkaantuminen, taklattavan kiekottomuus, teon tahallisuus, aiemmat vastaavista teoista saadut rangaistukset ja taklaaminen kohotetulla kyynärpäällä.
Selästä taklaaminen. Aina vähintään 5 ottelua pelikieltoa. Ankaroittamisperusteet: taklattavan loukkaantuminen, taklattavan kiekottomuus, teon tahallisuus ja aiemmat vastaavista teoista saadut rangaistukset.
Laitataklaus. Aina vähintään 5 ottelua pelikieltoa. Ankaroittamisperusteet: taklattavan loukkaantuminen, taklattavan kiekottomuus, teon tahallisuus ja aiemmat vastaavista teoista saadut rangaistukset.
Polvitaklaus. Aina vähintään 4 ottelua pelikieltoa. Ankaroittamisperusteet: taklattavan loukkaantuminen, taklattavan kiekottomuus, teon tahallisuus ja aiemmat vastaavista teoista saadut rangaistukset.
Huitominen. Aina vähintään 2 ottelua pelikieltoa. Ankaroittamisperusteet: taklattavan loukkaantuminen, taklattavan kiekottomuus, teon tahallisuus ja aiemmat vastaavista teoista saadut rangaistukset.
Kohtuuttoman kova peli. Edellyttää aina jotain rikettä. Tarvittaessa vähintään 1 ottelu pelikieltoa. Ankaroittamisperusteet: taklattavan loukkaantuminen, taklattavan kiekottomuus, teon tahallisuus ja aiemmat vastaavista teoista saadut rangaistukset.
Tuossa oli yleisimmät teot mitä kaukalossa tapahtuu. Johonkin väliin tuohon mahtuu vielä tietysti potkaiseminen, päällä puskeminen, tuomarin koskemattomuuden loukkaaminen. Idea kuitenkin selviää tuosta.
Rangaistusten ankaroittamisperusteiden vaikutus olisi seuraava:
- Taklattavan loukkaantuminen toisi rangaistukseen 4 ottelun lisäyksen
- Taklattavan kiekottomuus toisi 1-3 ottelua lisää, riippuen siitä kuinka myöhässä taklaus tai isku tulee. (alle 0,5s= ei lisää; 0,51s-0,8s=1 ottelu; 0,81s-1s= 2 ottelua; yli 1s= 3 ottelua)
- Teon tahallisuus toisi 4 ottelua lisää
- Aiemmat vastaavista teoista saadut rangaistukset toisivat aluksi kahden ottelun lisäyksen. Seuraavalla kerralla tämä tuplattaisiin ja sitä seuraavalla kerralla edelleen tuplattaisiin (eli 2-4-8-16 jne). Tämän vaikutus laskettaisiin kuluvan sekä edellisen kauden teoista saaduista rangaistuksista.
- Kyynärpään käyttö päähän kohdistuneessa taklauksessa toisi kahden ottelun lisäyksen pelikieltoon.
Tämä kyseinen taulukko olisi kaikkien joukkueiden tiedossa ja sen perusteella voitaisiin langettaa pelaajalle tarvitaessa mittaviakin pelikieltoja. Esimerkiksi kiekottoman pelaajan (yli 1s.) päähän kohdistuva taklaus, jossa taklaajalla kaksi aiempaa tuomiota vastaavasta teosta ja jossa taklattava loukkaantuu, toisi taklaajalle 17 ottelun pelikiellon. Sillä olisi jo varmasti vaikutusta.