Toivottavasti tällaisen rekisteriä ei Suomeen perusteta, vaikka tarkoitusperät varmaankin ovat ihan hyvät. Pahimmillaan se tulee johtamaan suomalaisen kannattajakulttuurin alasajoon, toki parhaassa tapauksessa häiriköt jättävät temppunsa väliin. Siihen en vain täysin jaksa uskoa. Olen varma, että siinä tapauksessa listoille tulee päätymään myös henkilöitä, jotka ovat olleet väärään aikaan oikeassa paikassa, kuten joku aiemmin kirjoitti. Ei siksi, että epäilisin poliisin tai järjestyksenvalvonnan tahallaan nappaavan syyttömiä kiinni, vaan virheitä tapahtuu.
Esimerkiksi isomman kannattajakatsomon (tällaisia vartenhan näitä oltaisiin tosiasiassa luomassa) keskeltä on todella hankalaa tunnistaa vaikkapa jonkinlaisen paukkupommin heittäjä. Tuollainen tekohan menee vaaran aiheuttamisena poliisihommiksi, ja mahdollistaisi listaan päätymisen. Tällainen tapaus käsiteltiin elokuussa 2012 Helsingin KO:ssa, liittyen futiksen Suomen Cupin vuonna 2010 pelattuun finaaliin. Tapauksessa oli onnellinen loppu, ja oikeus totesi epäillyn syyttömäksi. Vastaajan todistaja onnistui vakuuttamaan oikeuden tämän syyttömyydestä. Jos silminnäkijää ei olisi ollut, tuomio olisi ollut melko varma. Hovissa ei varmasti mikään olisi muuttunut, KKO tuskin antaa moisesta valituslupaa. Ja siitä sitten porttikieltolistalle sakkojen lisäksi ilman syytä, vai? (Toki sakkotuomio tuossa olisi ollut suurin epäoikeudenmukaisuus, mutta "kiva" lisä se porttikielto vielä olisi; kokonaisuushan olisi ollut kohtuuton.)
Olen itse kannattajakatsomossa pelien aikana, eikä itseä hirveästi innosta ajatus listalle joutumisesta vain siksi, että joku luulee nähneensä minun tehneen jotain. Henk.koht. tason tuntevat varmaankin tietävät, etten tuollaista omalla toiminnallani aiheuttaisi. Eikä se "itsepähän päätät sinne mennä huligaanien keskelle" ole mikään vastaus, valitettavasti vain liian usein viranomais-/järjestyksenvalvontatahoille kannattaja=huligaani. Ja ei, kaikki katsomossa olevat eivät osaa käyttäytyä, mutta en silti näe syytä kaikkien leimaamiselle samaan kategoriaan.
Itselle syy kannattajakatsomossa ololle on se, että haluan auttaa osaltani suosikkijoukkuettani pärjäämään mahdollisimman hyvin. Siihen pitäisi olla oikeus ilman pelkoa joutumisesta syyttä millekään listalle.