SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 060 964
  • 3 930

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Joku näkee (mahdollisesti tiukalla aikataululla) vähän vaivaa muutaman kaverin kanssa ja väsää nopeasti tervetuliaislakanan oman kylän pojalle.

Täällä lakana haukutaan, koska on tyhmän näköinen.

Ihan jäätävää settiä.

On. Fontti ainoa mittari. Jos ei ole rbvehanen tai ep-kasvoton-hupparityyppi tasoa niin on turha paska. Kunnon tifo tai ei mitään. Ja tiukka aikataulu on huono selitys.
Kauemmin skenessä pyörineille sitten tiukemmat kriteerit. Eikä sielläkään tarvitse kaiken olla täydellistä, tarvitaan vain lakana, spray-maalia ja paska fontti
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Eikö tuossa käytännössä sanota, ettei mitään olemattomia virtelmiä kannata katsomoon tehdä??

Itse ymmärsin kirjoituksen niin, että nimenomaan katsomokulttuurin kehittämiseen keskittyneiden ryhmien (yleensä muut kuin viralliset "faniryhmät") rima tekemiseen pitää olla korkeammalla.
 

Topnaattori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho ja Kulman Pojat
Kukaan ei saa sitten mielensäpahoittaa™ tästä kommentista, sillä jokainen rätti, tifo ja lakana on tarpeellinen, mutta _tyyliltään_ tuon ainoa mieltä ylentävä asia on se, ettei sitä ole kirjoitettu Comic Sansilla.
Niin, eihän tuo meiltä nyt mikään täysosuma ollut, mutta viesti oli tässä tapauksessa tärkein ja varmaankin ajaa asiansa.

Ensimmäinen kerta kuitenkin, kun itse teemme mitään övereitä, joten tästä on suunta vain ylöspäin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse ymmärsin kirjoituksen niin, että nimenomaan katsomokulttuurin kehittämiseen keskittyneiden ryhmien (yleensä muut kuin viralliset "faniryhmät") rima tekemiseen pitää olla korkeammalla.

Eli TD:n lause, Siinä oon silti edellisen nimimerkin kanssa täysin samaa mieltä, että jokainen lakana on kuitenkin tarpeen katsomossa., on kaunistelua??
 

TD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Feran tytöt <3
Eli TD:n lause, Siinä oon silti edellisen nimimerkin kanssa täysin samaa mieltä, että jokainen lakana on kuitenkin tarpeen katsomossa., on kaunistelua??

Ei kaunistelua, vaan yleisenä mielipiteenä että kaikki mikä tuo väriä on eteenpäin. Kuten täällä on tulkittu, niin esitin nimenomaan ajatuksen että myöhemmässä vaiheessa kun Etulinja alkaa tifoilla, eivät he ostaisi muutamaa nippua A4-arkkeja tai tekisi kiireellä tervetuliaislakanaa...

Nyt kun yleisesti värin tuomisesta katsomoon jos puhutaan niin on pakko myöntää yksi asia. Olen ollut aiemmin todella kateellinen porilaisillekin... Pataljoonalla oli muutamia vuosia sitten hienoja "Väriä katsomoon" -tapahtumia ja toivoin että jos joskus Raumallakin. Mitä Pataljoonassa muuten on tapahtunut kun tuntuu sivusta seuraavalle, että juuri mikään katsomotoiminta ei kiinnosta? Taisivatpa jopa hallituksen pj:n toimesta myöntääkin että keskittävät toimintaa vieradmatkojen järkkäämiseen?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Niin, eihän tuo meiltä nyt mikään täysosuma ollut, mutta viesti oli tässä tapauksessa tärkein ja varmaankin ajaa asiansa.

Kyllä se oli hyvä. Tuskin kovin moni katsoja liiaksi mihinkään fonttiin kiinnitti huomiota. Värit ja tekstin sanoma oli kunnossa ja se on hienoa ja se näytti siksi hyvältä. Saattaa kannustaa jotain nuorta yksittäistäkin katsojaa tekemään jotain ja silloinkin saa todellakin olla käsin tehdyn näköinen. Liika arvostelu voi jättää monet lakanat nuorilta nousevilta kyvyiltä tekemättä.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kyllä se oli hyvä. Tuskin kovin moni katsoja liiaksi mihinkään fonttiin kiinnitti huomiota. Värit ja tekstin sanoma oli kunnossa ja se on hienoa ja se näytti siksi hyvältä. Saattaa kannustaa jotain nuorta yksittäistäkin katsojaa tekemään jotain ja silloinkin saa todellakin olla käsin tehdyn näköinen. Liika arvostelu voi jättää monet lakanat nuorilta nousevilta kyvyiltä tekemättä.

Tämä on totta. Mitä jos Vujtek-lakanaa ei olisi koskaan tehty? Maailma olisi paljon kylmempi paikka asua ja elää.

Lisätään vielä kyseistä aihetta koskeva ketju. Tässä kalpenee Eteläpäädyt sun muut: Vujtek-lakanan pitkä matka - Jatkoajan keskustelupalsta
 
Kuitenkin olen ymmärtänyt että potkupallossa näitä hölmöjä on ihan omalta paikkakunnaltanikin jotka lähtevät vierasreissuille provosoimaan / hakemaan tappelua (Jyväskylän reissuista olen kuullut tällaista pariinkin otteeseen toisilta kannattajilta). Jääkiekossa tuollaiseen en ole törmännyt koskaan.

Provoilu on kiistatta rankkaa mutta yhteenottoja katsomossa ei tapahdu oikeastaan lainkaan, vai oliskohan joku viime kaudella huitassut kerran jotain järkkäriä. Enemmän näitä yksittäisiä tapauksia kiekkokatsomossa kuitenkin tapahtuu.

Ja se on totta että esim. FC Lahen ja HJK:n fanit vihaavat toisiaan, mutta vuosiin ei kai olla porukalla otettu yhteen. Jostain yksittäisestä tapauksesta olen kuullut missä HJK:n kannattaja otti turpaan lahtelaisessa baarissa.

Toisaalta olen myös kuullut että Pelicansin ja Jokereiden fanit ottivat sovitusti porukalla yhteen Mäntsälässä, mikä on jo eri luokan touhua.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Joku näkee (mahdollisesti tiukalla aikataululla) vähän vaivaa muutaman kaverin kanssa ja väsää nopeasti tervetuliaislakanan oman kylän pojalle.

Täällä lakana haukutaan, koska on tyhmän näköinen.

Ihan jäätävää settiä.

No tuo kauden avauspelin eteläpäädyn tifo (jota tehtiin varmasti pikkasen kauemmin kuin tuota jessen lakanaa) sai aika samanlaisen vastaanoton etenkin jyväskylästä. "Eipä ollu kummoinen"
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Kyllähän fontti on olennainen osa tifoa. Tarkkaan määritetyt kirjainkoot kera mieleenpainuvan kuvan on oltava lähes vaatimus sille, että tifo on ns. tekijänsä näköinen. http://sport.blogg.hbl.fi/files/2009/11/pissa_IFK-300x180.jpg (linkki HBL:n kuva-arkistoon)

Vitsi vitsi. Tosiasiassa jokaisen kritiikkiä antavan tulisi muistaa kenelle (varsinkin tämänkaltaiset Antti-tifot) tifot tehdään. Veikkaanpa että Miettis-Antti on ollut varsin hyvillään nähdessään nimeään tuotavan esiin ylpeydellä ja kiittipä hän siitä voittamalla pelin Kerholle. Maasta se pienikin ponnistaa, fanikulttuurin kehittyessä kehittyvät tifot, chantit, fiilis hallissa, jne. Hämptonissa ollaan oikealla tiellä. Jatkakaa!
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Espoolaisilla on ihan nätti meno nykyisin. Pk-seudun toiseksi kovin kannattajaryhmä helposti, siis lätkäpuolella.
 

Paviaaniuros

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Espoolaisilla on ihan nätti meno nykyisin. Pk-seudun toiseksi kovin kannattajaryhmä helposti, siis lätkäpuolella.

Hätäisenä miehenä kaipailen edelleen speksejä ko. kannattajakatsomossa taottavasta rummusta. Laittakaa asianomaiset viestiä vaikka yv:llä, niin ei pisteetkään putoa suuren yleisön silmissä.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Hätäisenä miehenä kaipailen edelleen speksejä ko. kannattajakatsomossa taottavasta rummusta. Laittakaa asianomaiset viestiä vaikka yv:llä, niin ei pisteetkään putoa suuren yleisön silmissä.

En tiedä mikä rumpu se on, voin ottaa kuvan siitä seuraavassa matsissa ja pistää tänne. Ilmeisesti joku tom tom. Speksejä voi kysellä Jyväskylästä. Meitä ei speksit kiinnosta.
 

Paviaaniuros

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tärkein kysymys on, laskevatko skenepisteet? Lappeenrantaan rumpu, -1 sp?

Tätä tärkeämpi, tai ainakin samaa tasoa oleva kysymys on myöskin, että jokohan YNWA on sanoitettu länsirannikolla uudelleen?

Ja kiitos, otan mieluusti vastaan kuvamateriaalia. Oli speksejä tai ei, niin hyvältä se kuulostaa.
 

TD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Feran tytöt <3
Tätä tärkeämpi, tai ainakin samaa tasoa oleva kysymys on myöskin, että jokohan YNWA on sanoitettu länsirannikolla uudelleen?

Ja kiitos, otan mieluusti vastaan kuvamateriaalia. Oli speksejä tai ei, niin hyvältä se kuulostaa.

Liittyy miten kannattajatoimintaan jos seuran saunaillassa päättäjät ovat olleet _todella_ kännissä ja viime kauden esittelyvideoon saaneet vitun hyvän idean pistää taustalle soimaan You will never walk alone?

Legendaarisista scenepisteistä puheen ollen, mihin liittyi edellisellä sivulla ollut nimimerkin "Sukka" kirjoittama viesti: "Mutta skenepisteitä tulee, kun ei tuota ainakaan mistään ole tilattu."

Kuka on tifoja tilannut?
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse ymmärsin kirjoituksen niin, että nimenomaan katsomokulttuurin kehittämiseen keskittyneiden ryhmien (yleensä muut kuin viralliset "faniryhmät") rima tekemiseen pitää olla korkeammalla.

Tästä samoilla linjoilla, vaikka mielipiteitä varmasti löytyy monia. Pataljoona tietysti tekee mitä lystää ja jos nuo muutaman päivän tussitöherrykset on se nykyinen riittävä taso heidän mielestään, niin se sitten on. Etulinjalta en tuollaisia halua nähdä.

Töitä piisaa tässä muillakin osa-alueilla vielä aika paljon, että saas nähdä koska saadaan siirrettyä ajatuksia tosissaan sen pariin, että jonain päivänä jotain tifopuolta saataisiin aikaiseksi. Nooh, ensin kivijalkaa kuntoon ja siitä sitten seuraavia askeleita eteenpäin vähin erin.

Pataljoonan hallitus koki aika paljon muodonmuutosta ja varmaan Etulinjankin myötä heidän huomionsa itse katsomotoimintaa on mennyt takapakkia. Tai sanotaanko paluu niihin menneisiin vuosiin, jolloin kaikkeen muuhun oheistoimintaan panostetaan enemmän kuin itse konkreettiseen katsomotoimintaan.

Etulinjan toiminnassa huomannut, että miten vähillä resursseilla sitä oikeasti päästään eteenpäin konkreettisen toiminnan osalta, jos vain halua on. Toki ulospäin vielä aika mitätöntä monien mielestä, mutta muutosta on tapahtunut siihen hetkeen paljon kun ei ollut olemassa yhtään mitään tämän tapaista toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Etulinjalta en tuollaisia halua nähdä.

Itse en kannusta kuin virtuaalisesti paitsi hallissa äänelläni mutta mitä vittua? Kannattanee mennä henk. koht. kertomaan kuinka päin vittua he asian tekevät...eikö?
Oma mielipiteeni on, että oli virallinen kannattajayhdistys tai yksittäinen henkilö joka vaikka a4 lapulle suhratun S-kirjaimen vie hallille ja sitä kannattaaa tekee sen mikä tuntuu omalle kannattamiselle. KUKAAN ei ole oikeutettu sanomaan "en halua tuota nähdä". Mene vittu tekemään paremmin ja kerro se myös sille joka "kannattaa väärin". Sillä tavallahan uusia kannattajia saadaan sinne huutamaan jne eikö?
 
Viimeksi muokattu:

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse en kannusta kuin virtuaalisesti paitsi hallissa äänelläni mutta mitä vittua? Kannattanee mennä henk. koht. kertomaan kuinka päin vittua he asian tekevät...eikö?

Näin varmasti. Ei siitä sanomaan kannata mennä, tosiaan käy vielä niin, että luullaan minun arvostelevan väärin kannattamisesta. Ei missään nimessä.

Oma mielipiteeni on, että oli virallinen kannattajayhdistys tai yksittäinen henkilö joka vaikka a4 lapulle suhratun S-kirjaimen vie hallille ja sitä kannattaaa tekee sen mikä tuntuu omalle kannattamiselle. KUKAAN ei ole oikeutettu sanomaan "en halua tuota nähdä". Mene vittu tekemään paremmin ja kerro se myös sille joka "kannattaa väärin". Sillä tavallahan uusia kannattajia saadaan sinne huutamaan jne eikö?

Siitäpä vaan kukin tekemään mitä lystää. Vaikka röyhelöpukuun verhoutuneena GO ÄSSÄT GO -kylttiä pitelevänä. Väärin kannattamista ei ole olemassa.

Yritetään tehdä paremmin kun tilaisuus tulee. En vain nyt ymmärrä tuotakaan reagointia, että jos rimaa nyt yritettäisiin saada siinä määrin nostettua, ettei oltaisi aina kestonaurunaiheita. Tavallaan tietysti positiivista, että tehdään jotain, mutta pitääkö se vuodesta toiseen olla aina sitten lopulta se heikoin esitys? Tason nostaminen on ilmeisesti sekin väärin. Tyydytään siis tyynesti kohtaloomme ja ihaillaan muiden tekemisiä.
 

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Tason nostaminen on ilmeisesti sekin väärin. Tyydytään siis tyynesti kohtaloomme ja ihaillaan muiden tekemisiä.

Helppoa eikö? Mene itse näyttämään se kuinka tasoa nostetaan. Pahoitteluni, että takerruin juuri tähän viestiin, mutta hyppäsi vaan niin silmille. Kuten aikaisemminkin sanoin, niinkauan kun EN itse tee asialle mitään, olen jäävi arvostelemaan. Vierestähän se on helpointa arvostella?
 

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Tyydytään siis tyynesti kohtaloomme ja ihaillaan muiden tekemisiä.

Suosittelen lämpimästi kertomaan yhdistykselle jokaikinen idea, mitä päästäsi löytyy. 100 varmaan kuuntelevat sen ja jos toteutuskelpoinen varmasti sen myös toteuttavat. Yksikään kannatusyhdistys suomessa ei ole "valmis" joten ovat avoimia uusille ideoille. Mutta jos taas viestisi ovat moneen kertaan nähtyä "päin persettä tekevät, mutta itse en viitsi"....Kannattanee säästää näppistä?
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suosittelen lämpimästi kertomaan yhdistykselle jokaikinen idea, mitä päästäsi löytyy. 100 varmaan kuuntelevat sen ja jos toteutuskelpoinen varmasti sen myös toteuttavat. Yksikään kannatusyhdistys suomessa ei ole "valmis" joten ovat avoimia uusille ideoille. Mutta jos taas viestisi ovat moneen kertaan nähtyä "päin persettä tekevät, mutta itse en viitsi"....Kannattanee säästää näppistä?

Säästäisit itse näppistäsi tämän tasoiselta kirjoittelulta. Täällä on tehty ruohonjuuritasolla helvetisti duunia, että on päästy edes tähän jamaan ja vielä suurempi savottava on edessä. Täältä tullaan vielä kuten aiemmin totesin ja oma korsi kannetaan kekoon ihan varmasti siltä osin mitä pystytään. Jos nyt kerran annat luvan asettaa rimaa vähän aiempaa korkeammalle.
 

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Säästäisit itse näppistäsi tämän tasoiselta kirjoittelulta. Täällä on tehty ruohonjuuritasolla helvetisti duunia, että on päästy edes tähän jamaan ja vielä suurempi savottava on edessä. Täältä tullaan vielä kuten aiemmin totesin ja oma korsi kannetaan kekoon ihan varmasti siltä osin mitä pystytään. Jos nyt kerran annat luvan asettaa rimaa vähän aiempaa korkeammalle.

Kumarran ja kiitän JOS olet itse rimaa nostamassa. Sain vaan sen kuvan, että vierestä huutelet. Siinä tapauksessa nöyrimmät anteeksipyynnöt! Vaikka itse olen SaiPan kannattaja, joka helevetin parannus kannatukseen saa miun "kannatuksen". merkillä/mallilla ei ole vitun väliä.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kumarran ja kiitän JOS olet itse rimaa nostamassa. Sain vaan sen kuvan, että vierestä huutelet. Siinä tapauksessa nöyrimmät anteeksipyynnöt! Vaikka itse olen SaiPan kannattaja, joka helevetin parannus kannatukseen saa miun "kannatuksen". merkillä/mallilla ei ole vitun väliä.

Niin paljon ollaan mukana Etulinjan tosiasiallisessa toiminnassa kuin suinkin vain mahdollista.

Siitä samaa mieltä, että kaikki kehitysaskeleet vievät Suomalaista kannattajakulttuuria kokonaisuutena eteenpäin, ei niinkään väliä kuka niitä kulloinkin tekee. Pienessä ajassa on ruvennut näkymään ilahduttavasti valonpilkahduksia tällä saralla, vaikka töitä vielä piisaa jos halutaan tosissaan lyödä vertoja rajojen ulkopuolisellekin toiminnalle. "Kendo" on kuitenkin edelleen ykköslaji Suomessa, joten parhaimmillaan tässä voi olla edellytyksiä vielä vaikka mihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös