SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 058 892
  • 3 930

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jokerit kantoi mallikkaasti vastuun. Ei toki alunperinkään ollut Jokereilla mitään tekemistä asian kanssa, mutta kuitenkin. Peukut sinne.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisi olla eka kerta kun jokereiden sivulle itseni klikkasin ja hyvin olin tyytyväinen viralliseen kannanottoon. Toivottavasti tuo nyt sitten myös toteutuu niin jaffalassa kuin muissakin halleissa. Yhteistyö on voimaa jolla tuommoiset lieveilmiöt saadaan kitkettyä pois.

Myös mitä niihin toisen joukkueen rekvisiitan varasteluun ja häpäisyyn tulee niin en usko, että viralliset faniryhmät alentuvat moiseen pelleilyyn. Nyttenhän siinäkin ilmeisesti alulle paneva voima lähti näistä huppupelleistä ja sitten sykkeen ollessa korkealla myös virallisen kannattajayhdistyksen jäsenellä lipsahti mopo näpistä.
 
Viimeksi muokattu:

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kertoo kyllä jotain näiden keskusteluiden luonteesta, että ensin vauhkotaan ja vaaditaan virallista ulostuloa 10 sivua, mutta kun semmoinen tulee, niin keskustelu loppuu kuin seinään. Vajaa sivullinen tullut viestejä ja kun nyt näyttää, että tuo asia hoidettiin niin hyvin ettei siitä voi valittaa, niin ei löydy kirjoitusintoakaan enää. Nyt on Jokerit ottanut ensimmäisen askeleen näiden luusereiden kitkemiseksi, toivottavasti liiga ja muut joukkueet ovat myös mukana.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Tosiaankin yllättävän suoraa tekstiä Jokereilta. Hieno kannanotto ja selkeä linjanveto.

Samaa mielta, hienoa etta seura otti noin selkean kannan asiaan.

Enaa ei ainakaan voi nama ongelmaryhmat vaittaa etta he olisivat Jokerien asialla, kun jokerit on selkeasti tuominnut heidan toimintansa ja kertonut etta se ei ole missaan nimessa tervetullutta.

Hyva Jokerit!
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitäisikö tässä seuraavat 10 sivua kiitellä?

Tuoko on sinun näkemyksesi mukaan ainoa tapa keskustella? Sehän nyt on Jatkoajassa (ja netissä yleensä) ihan normaalia, että 90% keskusteluista on jostain valittamista tai muuten vaan negatiivista. Jos ei ole mahdollisuutta kääntää asiaa negatiiviseksi tai valittaa mistään, niin kovin usein ollaan hiljaa. En tarkoita, että pitäisi kiitellä, mutta olisi mukava kuulla mielipiteitä ja ehdotuksia siitä miten tätä asiaa voitaisiin viedä eteenpäin. Jokerit otti ensimmäisen askeleen, mutta se ei riitä vielä mihinkään. Miten siis tästä eteenpäin ja kenen tätä rekeä pitäisi lähteä vetämään, että paska saadaan tippumaan rattailta?
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Nyt on Jokerit ottanut ensimmäisen askeleen näiden luusereiden kitkemiseksi, toivottavasti liiga ja muut joukkueet ovat myös mukana.
Mikä tämä askel sitten lopulta oli? Ylimalkaista paheksuntaa ja hyvää peeärrää.

En todellakaan usko, että näitä luusereita kitketään millään tavalla tästä eteenpäinkään. Milläs estät näiden luusereiden saapumisen ottelutapahtumaan? Milläs poliisi tai järjestyksenvalvoja voi minkään hallin edustalla olla varma kuka oli kukakin ottelun jälkeen?

Se tästä Jokereiden kannattajien tempauksesta Raumalla.

Ei Jokereiden, ei Kärppien, ei minkään joukkueen virallinen lausuma tee yhtikäs mitään. Jos kannattajien joukossa on kusipäitä, eikä heidän perseilyään vierestä todentanut samaa väriä tunnustava kanna vastuutaan niin mitä ihmettä siinä on jonkun rekisteröityneen yhdistyksen tai yhtiön julkilausumalla väliä? Eikö tässä nyt kuitenkin vain paeta kauas omasta vastuusta?

Se on ihan tasan teistä siellä katsomoissa kiinni, että voiko tuollainen perseily jatkua. Joukkueesta ja kannattajayhdistyksestä viis.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Tuoko on sinun näkemyksesi mukaan ainoa tapa keskustella? Sehän nyt on Jatkoajassa (ja netissä yleensä) ihan normaalia, että 90% keskusteluista on jostain valittamista tai muuten vaan negatiivista. Jos ei ole mahdollisuutta kääntää asiaa negatiiviseksi tai valittaa mistään, niin kovin usein ollaan hiljaa. En tarkoita, että pitäisi kiitellä, mutta olisi mukava kuulla mielipiteitä ja ehdotuksia siitä miten tätä asiaa voitaisiin viedä eteenpäin. Jokerit otti ensimmäisen askeleen, mutta se ei riitä vielä mihinkään. Miten siis tästä eteenpäin ja kenen tätä rekeä pitäisi lähteä vetämään, että paska saadaan tippumaan rattailta?
Tähän nyt pakko lisätä se, että kaikki tietävät että mm. Jokereilla, tryffeleillä, Lahella, tepsukoilla on oma sutinaosastonsa jotka eivät virallisten yhdistysten pillien mukaan pelaa. Ei ne ry:t niille mitään voi jos vielä tulevat omilla reissuillaan. En itse ollut Raumaa lähelläkään lauantaina mutta mietin vaan ry:n paikalla olleiden ihmisten itselleni kertomasta että miksi puhtoiset RB:t pukeutuvat SI:n vaatteiisiin ja heiluttelevat läpi matsin käsiä "tänne vaan" jos ovat puhtoisia ja ilmeisestikin tajusivat että paikalla on Jokereilta muunkinlaista edustusta kuin ry:n reissulaisia? En sen enempää tiedä illan tapahtumista ja en kenenkään toimintaa puolustele mutta kyselisin että missä skenessä RB sitten pelaa jos mm. stoukkaria puetaan päälle matseihin ja viittoillaan "tänne vaan"?
 

ICE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En itse ollut Raumaa lähelläkään lauantaina mutta mietin vaan ry:n paikalla olleiden ihmisten itselleni kertomasta että miksi puhtoiset RB:t pukeutuvat SI:n vaatteiisiin ja heiluttelevat läpi matsin käsiä "tänne vaan" jos ovat puhtoisia ja ilmeisestikin tajusivat että paikalla on Jokereilta muunkinlaista edustusta kuin ry:n reissulaisia?
Heh, kirjoittaja joka on sattumalta sekä Jokerien että AIK:n kannattaja saapuu vierittämään vastuuta muiden niskaan. Firman Boys - Wikipedia

Siinä on kyllä melkoinen ero, että heilutteleeko katsomossa pelin aikana kannustuksen yhteydessä käsiään ilmassa, kuin pelinjälkeen käyttäisi väkivaltaa ulkopuolisiin henkilöihin.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Hyvä kirjoitus ja irtiotto noiden luuseriryhmien tekosista.

Väkisinkin tulee mieleen, kun tietää tämänkin ketjun historian, että "olipas naurettavaa oman kilven kiilloitusta". (vertaa HIFK:n kom igen Ilves lakanat).
Tähän hymiö tai äksdee, ihan niinkuin kullekin sopii.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
missä skenessä RB sitten pelaa jos mm. stoukkaria puetaan päälle matseihin ja viittoillaan "tänne vaan"?

Siellä on varmaan moni paikallinen mummokin ollut ihmeissään Luhdan tuulitakeissaan kun on pelin jälkeen tullut kutsua myllyihin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Casuals Linkki vie Wikipediaan.

Käsimerkkejä ja huutoja oli puolin sun toisin, mutta ne kuuluvat verbaalisessa yhteenotossa asiaan. Siitä on pitkä matka lähteä ylivoimalla pienen porukan päälle.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Tuoko on sinun näkemyksesi mukaan ainoa tapa keskustella? Sehän nyt on Jatkoajassa (ja netissä yleensä) ihan normaalia, että 90% keskusteluista on jostain valittamista tai muuten vaan negatiivista. Jos ei ole mahdollisuutta kääntää asiaa negatiiviseksi tai valittaa mistään, niin kovin usein ollaan hiljaa.

Niin, ja loput 10 % valittaa siitä kun muut aina vaan valittaa?

Itse asiasta olen sitä mieltä, että Jokereiden ulostulo oli juuri sitä mitä tarvittiin. Ei rähinöinti varmasti tähän lopu, mutta nyt on asiallisesti käyttäytyvillä faneilla helpompaa ottaa pesäeroa näihin nyrkkisankareihin ja se on arvokasta. Olen optimisti (tosin SaiPaa kannattaessa optimistista asennetta on viimeisten 40 vuoden aikana pari kertaa koeteteltu), ja luotan siihen että asiat etenevät tästä parempaan suuntaan. Seuraavan rähinän aloittamisen kynnys on korkealla, ja jos/kun sellainen tulee niin jälkihoito tulee olemaan nopea mutta tehokas.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä lähtien vain suorat housut ja kauluspaita kelpaavat. schollistakin leivotaan vielä jokerifani.

Kyllä! Siellähän laitetaan retalejengi rikollisgeeneineen pihalle!

Loistava tiedote Jokereilta ja juuri oikeanlaista "vastuunkantoa". Tuomitaan ryhmän teot suoraan ja turhia selittelemättä, mutta samalla annetaan kunniaa niille joille se kuuluu ja puolustetaan omia uskollisia faneja huonolta julkisuudelta. Kuka ikinä kynäillytkään niin osui ja upposi. Respect.

Masculine: Onko se joku yllätys että sillon kun asiat on päin persettä tai on jotain valitettavaa kirjoitetaan enemmän? Harvemmin sitä ihmiset mieltäänkään osoittaa että "onpa kaikki hyvin, jee! Hyvä hallitus ja eduskunta!".
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi kannustaminen on pahe Suomessa? Äänen käyttö ilman päihteitä julkisella paikalla on outoa tai ainakin harvinaista. Itselle tulee mieleen seuraavanlaisia syitä:

- Äänekäs kannustaminen on lapsellista
- Naapuri voi nähdä ja alkaa vittuilemaan
- Tunteiden näyttäminen on heikkouden merkki
- Vie liikaa energiaa, ei jaksa
- En voi seurata peliä jos kannustan omaa joukkuetta

Ymmärrän että keski-ikäiset miehet ja vanhukset ei jaksa enään fyysisesti kannattaa, mutta mites me muut.... Oikeaan suuntaan ollaan menossa, mutta ei riitä vielä.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Siellä on varmaan moni paikallinen mummokin ollut ihmeissään Luhdan tuulitakeissaan kun on pelin jälkeen tullut kutsua myllyihin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Casuals Linkki vie Wikipediaan.

Repesin mielikuvalle raumalaisista mummoista luhdan tuulitakeissa painimassa hallin edessä.

Eikö tästä episodista ole väännetty jo aivan tarpeeksi, kaikki asianomaiset tahot (poislukien itse "huligannit") ovat antaneet lausuntonsa, ja täälläkin kaikki varmasti vähäänkään asiaan liittyvä on sanottu.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi kannustaminen on pahe Suomessa? Äänen käyttö ilman päihteitä julkisella paikalla on outoa tai ainakin harvinaista. Itselle tulee mieleen seuraavanlaisia syitä:

- Äänekäs kannustaminen on lapsellista
- Naapuri voi nähdä ja alkaa vittuilemaan
- Tunteiden näyttäminen on heikkouden merkki
- Vie liikaa energiaa, ei jaksa
- En voi seurata peliä jos kannustan omaa joukkuetta

Hyvään suuntaan tosiaan ollaan menossa, mutta vielä parannusta ja huomattavasti suurempia massoja tarvitaan toiminnan taakse. Joka tapauksessa olemassa olevat ryhmät ovat jatkuvasti kasvaneet ja uusiakin on tullut tasaiseen tahtiin. Vähemmistönä Suomessa ovat jo ne seurat, joiden kannattajaryhmät eivät modernisoi toimintaa/omaa siihen keskittynyttä erillistä ryhmää/ryhmiä.

Tilanne paranee kun ihmisillä vähitellen silmät aukeaa ja varttuneempienkin ikäluokkien suhteen en halua automaationa heittää kirvestä kaivoon. Osalla on toki mielipiteet hyvin vahvassa, eli avuksi tarvitaan myös sukupolven vaihdosta.

Kolmesta ensimmäisestä erittelemästäsi kohdasta voisi ajatella, että toiminnassa mukana olevilta ensimmäisiltä kymmeniltä vaaditaan tosissaan vahvaa itsetuntoa ja -luottamusta. Ajattelu pitää lähteä intohimona itse kannattajatoimintaa kohtaa. Ulkopuolisten ajattelusta ei saa liikoja välittää tuosta näkövinkkelistä, koska noilla perusteilla monilta jää sinne riviin tulematta. Ja aika noloahan se on lukea tänä päivänä näitä "Mies ei saa itkeä" ja "Kaverit vittuilee" -fraaseja. Puhuin siis yleisesti tunteiden näyttämisestä ensimmäiseen lainaukseen viitaten. Kannattajatoiminnassa tietysti toivottavasti painottuu enemmän positiiviseen puoleen, vaikka toki joskus koetaan katkeria tappion hetkiä eikä se silloinkaan väärin ole, vaikka tippaa silmäkulmaan työntäisikin.

Sekin on varmasti totta, että seisaallaan hytkyminen ja muutenkin aktiivisempi elämöinti kannattamisen yhteydessä kuluttaa enemmän kaloreita, mutta mielestäni tämä pitäisi nähdä pelkästään positiivisena asiana tässä ihmisten terveydentilasta huolehtivassa yhteiskunnassa! :)

On toki totta, että karnevaalimaisessa tunnelmanluonnissa varmasti tulee hetkellisiä katvealueita ottelun seuraamiseen kannattajakatsomossa. Mutta nämäkin ovat täysin asennekysymyksiä. Karnevaalimaista näkymää ei saada aikaiseksi, jos kukaan ei ole valmis tinkimään ottelun seurantakokemuksesta. Itse olisin valmis seisomaan vaikka koko ottelun suuren, lähes jatkuvasti heiluvan kannattajalipun takana, vaikka minulta jäisi sen takia paljon tilanteita näkemättä. Ulospäin tuo näyttää kyllä niin helvetin hyvältä kun tuota härpäkettä on tyyliin jatkuvasti liehumassa.
 
Viimeksi muokattu:

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On toki totta, että karnevaalimaisessa tunnelmanluonnissa varmasti tulee hetkellisiä katvealueita ottelun seuraamiseen kannattajakatsomossa. Mutta nämäkin ovat täysin asennekysymyksiä. Karnevaalimaista näkymää ei saada aikaiseksi, jos kukaan ei ole valmis tinkimään ottelun seurantakokemuksesta. Itse olisin valmis seisomaan vaikka koko ottelun suuren, lähes jatkuvasti heiluvan kannattajalipun takana, vaikka minulta jäisi sen takia paljon tilanteita näkemättä. Ulospäin tuo näyttää kyllä niin helvetin hyvältä kun tuota härpäkettä on tyyliin jatkuvasti liehumassa.

Huomioi, linkkasit videon jalkapallopelistä joka pelataan suurella ulkoilmastadionilla. Olosuhteet ovat aivan toiset. Lippujen koot sekä koska sitä saa heiluttaa on halleissa paljon rajoitetumpaa ja ihan syystäkin. Halleissa lippuja heilutetaan "silloin kun saa", eli maalien ja sisääntulojen aika. Järjestyksenvalvojat valvovat tuota touhua.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olisin valmis seisomaan vaikka koko ottelun suuren, lähes jatkuvasti heiluvan kannattajalipun takana, vaikka minulta jäisi sen takia paljon tilanteita näkemättä.

Sinulta saattaisi jäädä myös näkemättä katsomoon lentävä purkukiekko, jonka Uusitalo on juuri sinua kohti laukonut.

Muutenhan tuo on ihan hienon näköistä touhua, mutta jääkiekko-ottelussa on tuo turvallisuusnäkökohta otettava huomioon jo pelkästään katsomoon lentävien kiekkojen osalta. Minua vitutti suunnattomasti tällä kaudella eräässä pelissä kun pari nuorta poikaa alkoi heiluttelemaan edessäni ihan normaalin kokoista lippua pelin ollessa käynnissä. Istumapaikaltani on muutenkin huono näkyvyys. Onneksi älysivät itse lopettaa ennen kuin joku takana olijoista hermostui. Istun aika alhaalla, mutta kuitenkin niin korkealla, että olen juuri sopivasti kiekon tavoitettavissa, jos se lentää pleksin yli.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huomioi, linkkasit videon jalkapallopelistä joka pelataan suurella ulkoilmastadionilla. Olosuhteet ovat aivan toiset. Lippujen koot sekä koska sitä saa heiluttaa on halleissa paljon rajoitetumpaa ja ihan syystäkin. Halleissa lippuja heilutetaan "silloin kun saa", eli maalien ja sisääntulojen aika. Järjestyksenvalvojat valvovat tuota touhua.

Niin, no sen kokoisia lippuja kun mihinkin katsomoon on vain mahdollista käyttää. Sillä ei ole itsessään mitään merkitystä, ollaanko pelaamassa jalkapalloa, vai ollaanko sisä- tai ulkotiloissa.

Äläkä tee yleistystä lippujen rajatusta käytöstä. Lippujen heiluttamisesta pelitilanteiden aikana ei ole mitään virallista linjausta ja Porissa tämä on ainakin sallittua kun asiaa on tiedusteltu.

Tämänkin suhteen pitää tietysti käyttää pelisilmää. Jos ryhmän koko on 20 henkeä ja takana ottelua seuraa runsaasti rivikatsojia, joita ei toiminta kiinnosta, niin onhan se selvää, että sanomista saattaa lipuista tulla. Jos taas puhutaan 200 hengen kannattajamassasta, jotka ajattelee kannattamisesta samalla tavalla, niin silloin ei luulisi lippujen heiluttamisen olevan mikään este vaikka koko 60 minuuttia.
 
Viimeksi muokattu:

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sinulta saattaisi jäädä myös näkemättä katsomoon lentävä purkukiekko, jonka Uusitalo on juuri sinua kohti laukonut.

Muutenhan tuo on ihan hienon näköistä touhua, mutta jääkiekko-ottelussa on tuo turvallisuusnäkökohta otettava huomioon jo pelkästään katsomoon lentävien kiekkojen osalta. Minua vitutti suunnattomasti tällä kaudella eräässä pelissä kun pari nuorta poikaa alkoi heiluttelemaan edessäni ihan normaalin kokoista lippua pelin ollessa käynnissä. Istumapaikaltani on muutenkin huono näkyvyys. Onneksi älysivät itse lopettaa ennen kuin joku takana olijoista hermostui. Istun aika alhaalla, mutta kuitenkin niin korkealla, että olen juuri sopivasti kiekon tavoitettavissa, jos se lentää pleksin yli.

No Turussa asia on hoidettu sen verta hyvin, että fanikatsomo on päätyverkkojen takana, joten lipun heiluttelusta ei sinänsä olisi vaaraa purkukiekkojen väistämistä varten.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muutenhan tuo on ihan hienon näköistä touhua, mutta jääkiekko-ottelussa on tuo turvallisuusnäkökohta otettava huomioon jo pelkästään katsomoon lentävien kiekkojen osalta. Minua vitutti suunnattomasti tällä kaudella eräässä pelissä kun pari nuorta poikaa alkoi heiluttelemaan edessäni ihan normaalin kokoista lippua pelin ollessa käynnissä. Istumapaikaltani on muutenkin huono näkyvyys. Onneksi älysivät itse lopettaa ennen kuin joku takana olijoista hermostui. Istun aika alhaalla, mutta kuitenkin niin korkealla, että olen juuri sopivasti kiekon tavoitettavissa, jos se lentää pleksin yli.

Tällä on aika naurettava lähteä tuota perustelemaan. Sattuuhan se potkupallikin kivasti kun täysillä annettu vapaapotku tulee keskelle naamarustinkia. Tätä taustaa vasten koko Südtribünen pitää lopettaa välittömästi toimintansa, ettei kohta vain jotakuta satu nenuun.

Varmaan pitkälti jokaisen oma asia, mitä tuolla tekee. Jos sinä pelkäät pleksin yli lentäviä kiekkoja, niin ei sen tarvi lähteä ohjaamaan minun käyttäytymistäni kiekko-ottelussa. Ja näkeehän sitä hassujen hattujen ja muiden lisäksi välillä näitä kypäräpäitäkin katsomossa, joten sellaiset kaikille kannattajakatsomoon päähän? Heijastinliivitkin voisi vielä varmuuden vuoksi pukea päälle, että saadaan ottelutapahtumasta mahdollisimman turvallinen. Kannattajille pinkit ja järkkäreille keltaiset, niin ei mene sekaisin.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Jokerien megamatka turkuun myy kuin häkä; Tonni täynnä ja lisää tulee. 8.12. nakkiareena on kauniin Punakeltainen!
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jokerien megamatka turkuun myy kuin häkä; Tonni täynnä ja lisää tulee. 8.12. nakkiareena on kauniin Punakeltainen!

Hyvä homma! Jossain aprikoitiin sitä, että saadaanko tuo 1500 rikki, mutta tätä menoa näyttäisi helposti täyttyvän.

Ei liene myöskään sattumaa, että nämä kuumat moternit ryhmittymät, joilla homma tällä hetkellä parhaiten skulaa, keräävät myös hyvin mobia vierasreissuilleen.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Kyllä Espoossa saa fanikatsomossa heilutella lippuja myös pelin aikana. Johtuu varmaan siitä, ettei sen takana ole mitään muita katsomoja ja fanikatsomoon tulevat ovat tietoisia siitä mikä on "pelin henki" - eli ovat itse valinneet tunnelman paremman näkyvyyden sijasta.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällä on aika naurettava lähteä tuota perustelemaan. Sattuuhan se potkupallikin kivasti kun täysillä annettu vapaapotku tulee keskelle naamarustinkia.

Juu sattuuhan se pallo juu. Pallo myös menettää ison osan liike-energiastaan ennen kuin se osuu katsojaan katsomossa. Tämä siitä syystä, että pallo on kokoonsa nähden kevyempi ja näin ollen ilmanvastus hidastaa palloa nopeammin. Kiekon vauhti ei hidastu läheskään niin nopeasti kuin jalkapallon. Lisäksi kiekko ei jousta läheskään niin paljoa kuin jalkapallo. Aika naurettavaa lähteä perustelemaan tätä vertaamalla pallon ja kiekon osumista naamaan. Kumman itse ottaisit mieluummin naamaasi noin 15m:n päästä lauottuna?

Toissa kaudella yksi kiekko lensi kahden vieressäni istuvan kaverini väliin ja se tuli sellaisella vauhdilla, että naamaan osuessaan olisi vammat olleet aika vakavia. Sairaalaan ei olis tarvinnut ainoastaan mennä tikattavaksi, vaan aikaa olisi varmuudella vietetty myös leikkurissa ja sen jälkeen vuodeosastolla. Kumpikin kavereistani onneksi ehti nähdä kiekon tulevan ja väistivät sitä. Jos eivät olisi esim. lipun takia nähneet, kiekko olisi osunut mainituin seurauksin toista kaveriani suoraan naamaan.

Se on hyvä että kykenet itsesi lisäksi ajattelemaan myös muita ihmisiä. Itse en tähän pysty, vaan ajelen autollakin hyvin pitkälti muista välittämättä, koska se on minun mielestäni vain siistiä.

No Turussa asia on hoidettu sen verta hyvin, että fanikatsomo on päätyverkkojen takana, joten lipun heiluttelusta ei sinänsä olisi vaaraa purkukiekkojen väistämistä varten.

Päätykatsomoissa tämä ei ole niin suuri ongelma, tietenkään. Verkkohan tunnetusti estää suorien vetojen lentämisen katsomoon. Päädyssä on siis turvallisempi olla kuin sivukatsomoissa, joissa ei taida millään liigapaikkakunnalla olla verkkoja. Toisaalta ei ne verkotkaan joka hallissa yllä ihan kattoon asti ja itse olen nähnyt Jyväskylässä pari kertaa tälläkin kaudella kun kiekko on lentänyt aika suoralla linjalla verkkojen yläpuolella oleviin ilmastointiputkiin ja kimmonneet siitä aika vauhdikkaasti alapuolella olevaan katsomoon. Onneksi ei ole kenellekään käynyt pahemmin. Itse en siis istu päätykatsomossa, vaan kaukalon pitkällä sivulla ja vielä alueella johon tulee aika usein näitä purkukiekkoja.

Tuollainen kannustaminen ja elämöinti tuo tunnelmaa ja väriä halleihin. Sitä ei käy kiistäminen ja se on hieno homma mielestäni. Kritisoin vain erilaisten lippujen ja lakanoiden heiluttelua pelin ollessa käynnissä. Ei varmaankaan tarvitse kovin kummoinen tiedemies olla, pystyäkseen todistamaan kiekon massan ja nopeuden aiheuttavan paljon synkempiä seurauksia katsojaan osuessaan, verrattuna jalkapallon aiheuttamiin vammoihin vastaavalta matkalta ammuttuna. Tästähän on olemassa jo tarpeeksi todistusaineistoa kiekon osuttua pelaajaan, jolla on sentään kentällä ollessaan varusteet päällä. En ala linkittämään tähän nyt esimerkkiä jossa muistaakseni Ovechkin ampui viivalta maalin edessä ollutta pelaajaa päin, osuen häntä päähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös