SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 058 609
  • 3 930

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ja palatakseni tuohon vääntöön, lienee juttu niin, että muutamalta pahimmalta änkyrältä on mennyt vähän tuo Brousseaun pointti ohi.

Brosseau on tässä kohtaa se änkyrä, kukaan ei ole kieltämässä hänen kannustustyyliään. Hänen toistuva old school -kannustamisen halveksunta tässä häiritsee.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voin antaa ilmaisen vinkin. Porissa ei varmasti liikaa pidetä siitä, että yksi "uuden Ässäkannatusinvaasion" jäsenistä on pahimman/vihatuimman kilpakumppanin vastaavan porukan suurin fani. Mieti vielä kannattaako sitä ainakaan mainostaa "tulispa RB jo Poriin luomaan tunnelmaa" -tyylisillä heitoilla.

Pointtia on varmasti tässäkin. Se on vain harmillista kun objektiiviseen ja kriittiseen arviointiin vain harvat ovat kyvykkäitä. Mutta eiköhän tässä taas ihan riittävästi tästä aiheesta. Haetaan kannu himaan ja katsellaan sitten taas kauden päätyttyä ensi kauden kuvioita.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Brosseau on tässä kohtaa se änkyrä, kukaan ei ole kieltämässä hänen kannustustyyliään. Hänen toistuva old school -kannustamisen halveksunta tässä häiritsee.

Itse taas olen ollut rivien välistä lukevinani, että enemmänkin tuo kannustuksen puute kaikissa tilanteissa häiritsee.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse taas olen ollut rivien välistä lukevinani, että enemmänkin tuo kannustuksen puute kaikissa tilanteissa häiritsee.

Porissa joukkue joutuu tosiaan ansaitsemaan kannustuksen, Isomäki on varsin hiljainen perusrunkosarja matsissa. Katsomo innostuu joukkueen hyvistä suorituksista, muuten ollaan hiljaa.

Mutta jos joku yrittää väärällä keinolla innostaa katsomoa, Brousseau tulee komentoimaan ivailevasti näitä yrityksia, tämä harmittaa.

Ja mitä tulee loppukauden kannustamiseen, niin eiköhän joukkue ole nyt ansainnut kannustuksen. Isomäessä tulee olemaan varmasti hyvä tunnelma.
 

Toy Gun Ed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Porissa tulee esimerkiksi huomenna olemaan parempi tunnelma ja enemmän ääntä kuin missään muussa hallissa tässä maassa.

Itse olen melko saletti, ettei tässä maassa tulevaisuudessakaan pelata enää tunnelmaltaan samanlaisia otteluita, kuin Ässien kotimatsit keväällä 2006.

Porissa on ollut ja on ilmeisesti siis Suomen paras tunnelma ja kannattajakulttuuri? Kaikkea sitä kuulee.. on siellä varmasti Brousseaulla ja kumppaneilla ahdasta. RTK sen toteisikin että Isomäen tunnelma on varmaankin liigan myyteistä suurin.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Tepsi tekee kohta maalin" taas taitaa soida vielä sillointällöin peleissä? Huomattavasti harvemmin toki tällä kaudella, eikä ihme. Siinä on sinänsä ihan hauska ja hyvä kappale, missä pistää kyllä harmittamaan se miten ihmiset hoilaavat ihan nuotin vierestä. Laulaisivat loppuun asti sen biisin niinkuin kuuluu niin siinä olisi jotain tunnetta.

Soihan se joskus jopa parikin kertaa pelissä. Mielestäni tuo on sellainen asia mitä ei saisikaan poistaa, en tiedä kuinka monella muulla joukkueella on vastaavanlaista laulua?

TPS:n peleissä tosiaan edelliskaudella oli videotaululla niitä T - P - S huutoja, mutta ei ne ikinä oikein lähtenyt, parhaiten lähtevät siitä kun kannattajat itse alkaa huutamaan. Ja aivan loistavaa oli kun YHDESSÄ matsissa kauden aikana, kannattajat aloittivat itse tuon "Tepsi tekee kohta maalin" -laulun ja lauloivatkin sitä aika pitkälle.

Jos se jossain toimii, että joku joukkueen kustantama herra huutaa vaikka sitten TAPPARA, TAPPARA ja siihen oikeasti porukkaa lähtee mukaan niin miksei sitä vois käyttää? Turussa vastaava ei ainakaan toimi, mutta toisaalta täällä on tuo meteli nyt mutkan tultu aika hyvällä mallilla ihan omasta takaa.

TPS:n viimeisessä kotiottelussa muuten joku (iku vissiin) TPS:n mies koitti sieltä kaiuttimista huudattaa kannattajia jollain jodlauksella, muttei se oikein toiminut.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Porissa on ollut ja on ilmeisesti siis Suomen paras tunnelma ja kannattajakulttuuri? Kaikkea sitä kuulee.. on siellä varmasti Brousseaulla ja kumppaneilla ahdasta. RTK sen toteisikin että Isomäen tunnelma on varmaankin liigan myyteistä suurin.

Tunnelma ajoittain kyllä mut kannattajakulttuuri ei.
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Porissa on ollut ja on ilmeisesti siis Suomen paras tunnelma ja kannattajakulttuuri? Kaikkea sitä kuulee.. on siellä varmasti Brousseaulla ja kumppaneilla ahdasta. RTK sen toteisikin että Isomäen tunnelma on varmaankin liigan myyteistä suurin.

RTK oli varmaankin paikalla siinä viimeisessä Ässät- Lukko pelissä, joka sattui keskelle sitä osaa kaudesta, kun ei joukkueella kulkenut, eikä myöskään katsomossa. Olihan sielä tämä RB voimansa tunnossa kannattamassa todella modernisti, ihan kivasti vetivät, ei siinä mitään.

Mutta RTK ei kait ole ollut paikalla runkosarjan lopun peleissä, tai KalPa poffipeleissä. Vai fanittaako RTK Ässiä salaa, ei vaan uskalla myöntää olevansa kaappi Ässä fani. Noissa peleissä tunnelma on ollut jo kohoamaan päin, huomenna JYP pelissä tod näk ei RBään kuuluisi. Eli eipä haudata vielä myyttistä Isomäen tunnelmaa.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
TPS:n peleissä tosiaan edelliskaudella oli videotaululla niitä T - P - S huutoja, mutta ei ne ikinä oikein lähtenyt, parhaiten lähtevät siitä kun kannattajat itse alkaa huutamaan.

Edelliskaudella eivät tosiaan enää lähteneet, katsojat kyllästyneet taululta ohjattuun kannustukseen? Toivon ainakin näin.
Sitä edellisellä kaudella porukka lähti noihin mukaan ja niillä saatiin pieneksi hetkeksi ääntä halliin.
Parhaiten se lähtee, kun yleisö sen itse aloittaa ja niin sen kuuluisikin toimia, se on se ja sama lähteekö se huuto leviämään Mutkasta tai A-katsomosta, kunhan siihen saadaan halli mukaan.

TPS:n viimeisessä kotiottelussa muuten joku (iku vissiin) TPS:n mies koitti sieltä kaiuttimista huudattaa kannattajia jollain jodlauksella, muttei se oikein toiminut.

Aiheutti kyllä sellaisen myötähäpeän tunteen, että edellisen kerran sellaista on tuntenut Saija Palinin huudatus yritysten. Toivottavasti siellä av-kopissa tai mistä ikinä toi lähti tajuttiin, että seuraavan kerran sitä koitetaan sitten Tepsin 900-vuotis kaudella.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
RTK oli varmaankin paikalla siinä viimeisessä Ässät- Lukko pelissä, joka sattui keskelle sitä osaa kaudesta, kun ei joukkueella kulkenut, eikä myöskään katsomossa. Olihan sielä tämä RB voimansa tunnossa kannattamassa todella modernisti, ihan kivasti vetivät, ei siinä mitään.
Kyllä olin. Btw, se osui myös Lukon kohdalla siihen osaan kautta, kun ei joukkueella kulkenut. Tai oikeastaan sen osan loppuun. Ja offtopiccina, tuo "moderni" on sinänsä vähän huono sana, kun tämäntyylinen kannattajatoiminta ei ole mikään uusi asia, vaikka se sitä Suomessa onkin.

Mutta RTK ei kait ole ollut paikalla runkosarjan lopun peleissä, tai KalPa poffipeleissä. Vai fanittaako RTK Ässiä salaa, ei vaan uskalla myöntää olevansa kaappi Ässä fani.
En ole ollut paikalla, tosin yhden pelin runkosarjan lopusta näin kyllä telkkarista, eikä se tunnelma lukuunottamatta muutamia parinkymmenen sekunnin pyrähdyksiä mikään kummoinen ollut. Mutta jos sanot että tunnelma on nyt loistava, niin kai se pitää uskoa. Minä olen kuitenkin ylpeä siitä, että kannattamani joukkueen kannattajat ovat joukkueen tukena myös silloin, kun menee vähän huonommin. Ja sellaista viestiä on tullut, että pelaajatkin olisivat ihan tyytyväisiä.

Ja muuten, Justin Bieberiä fanitetaan.

Noissa peleissä tunnelma on ollut jo kohoamaan päin, huomenna JYP pelissä tod näk ei RBään kuuluisi. Eli eipä haudata vielä myyttistä Isomäen tunnelmaa.
Jyppiä tuskin kellään muullakaan Lukko-kannattajalla olisi intressiä kannattaa, mutta tämä raumalaiskannattajien kuuluvuus toivottavasti saadaan tänä kautena vielä testata. Itse väitän, että kun seisomakatsomo repäisee pari kertaa erässä sen "TÄSSÄTÄSSÄ"-huudon niin ei raumlaissi siinä paljon kuulukaan. Onneksi siinä pelissä riittää kuitenkin 58 minuuttia jolloin vähän rennommalla meiningillä pärjää jopa legendaarisessa Isomäen hornankattilassa vallan mainiosti.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jyppiä tuskin kellään muullakaan Lukko-kannattajalla olisi intressiä kannattaa, mutta tämä raumalaiskannattajien kuuluvuus toivottavasti saadaan tänä kautena vielä testata. Itse väitän, että kun seisomakatsomo repäisee pari kertaa erässä sen "TÄSSÄTÄSSÄ"-huudon niin ei raumlaissi siinä paljon kuulukaan. Onneksi siinä pelissä riittää kuitenkin 58 minuuttia jolloin vähän rennommalla meiningillä pärjää jopa legendaarisessa Isomäen hornankattilassa vallan mainiosti.

Tässä kiteytyy ydin aika hyvin. Silloin kun koko halli lähtee tuohon Ässät-huutoon muutamia kertoja erässä, niin ei tosissaan kuulu muista ryhmistä pihaustakaan. Tällä ei vain koko ottelusta kateta vasta kuin joitakin minuutteja. Kun porukka huutelee yksitellen omia huutojaan, niin sillä nettoäänimäärälläkään ei selätetä satoja kannattajia käsittäviä organisoituja ryhmiä.

Miten ihanaa kirjottaa nämä samat asiat vuodesta toiseen, jaksaa jaksaa.. ;)
 
Suosikkijoukkue
Lukko
TosiFani puolustelee samaan aikaan "sponttaania kannatusta, joukkue sytyttää yleisö ja tunnelma syntyy reagoimisesta" tyylistä ajatusmaailmaa. Videotaulun toimiessa capona tämä ei kuitenkaan ole mikään ongelma. Brousseau tekee hyvää ja pitkäjänteistä duunia siellä, mutta toimintaympäristö ei kaksinen ole.

Eikä sitä tarvitse mihinkään moderniin ryhmittymään kuulua jos screeni-läpsytykset eivät uppoa, tuollaiset ovat typeriä jokaisessa hallissa jossa noita viljellään. Raumallakin on ollut, en tykännyt.

"Lukko tekee kohta maalin" eli sama perushymni kuin Turussa on kuulunut Äijänsuon ämyreiden soittolistaan vuosikymmeniä. Tosin laulut joissa heitetään laattaa verkkoon tai höpistään Giälällä soivat useammin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
TosiFani puolustelee samaan aikaan "sponttaania kannatusta, joukkue sytyttää yleisö ja tunnelma syntyy reagoimisesta" tyylistä ajatusmaailmaa...

Minusta kaikki kannustaminen on hienoa, olkoon kysymys spontaanista tai organisoidusta kannattamisesta. Minusta olisi hienoa, mikäli Etulinja kasvaisi kunnon ryhmäksi, joka kuuluisi Isomäen hallissa. Ainoa mihin olen puuttunut, on Brousseaun toistuva väärin kannattajien morkkaaminen.

Etulinjan asiaa Brosseau ei ainakaan tällä vastakkainasettelulla edistä.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Ja muuten, Justin Bieberiä fanitetaan.
Mikä erottaa jäähallissa hyppivän ja laulavan henkilön Justin Bieberin tai Metallican konsertissa hyppivästä ja laulavasta henkilöstä?

Miksi jalkapallohuliganismia kuvataan englanniksi "Football hooliganism refers to what is widely considered unruly and destructive behaviour by overzealous football fans"? Ovatko ne kaikki One Directionin faneja?

Jos tuokin energia, mikä keskitetään kannattaja vs. fani vastakkainasetteluun, käytettäisiin vaikka oman toiminnan kehittämiseen niin ehkä nyt mentäisiin askeleen pidemmällä fani/kannattajakulttuurissakin.
Tämä on vähän samanlainen homma kuin jotkut futisihmiset "kendo vittuun Suomesta"-ajatuksineen.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja nyt kun tässäkin ketjussa on sivuttu sitä että onko sillä väliä miten sitä ääntä tuotetaan, kunhan tuotetaan, niin ymmärrän kyllä monen kannattajan vastareaktion tuollaisille läpsyttimille sun muille maksetuille peruukkipäisille huudattajille. Olen itse täysin samaa mieltä - ne eivät vaan toimi.

Pitää koittaa ymmärtää, että tässä touhussa on kyse yksittäisiä otteluita, kausia tai kannattajaryhmiä isommasta asiasta. Tässä on kyse kannattajakulttuurin juurruttamisesta, ensin paikallisella, sitten valtakunnallisella tasolla. Väittäisin, että suurimmalle osalle katsojista ottelutapahtuman tunnelmalla on väliä. Empiirinen tutkimuskin sen osoittaa, viime torstaisen Lukko-Jokerit -ottelun jälkimainingeissa on saanut monta kertaa kuulla kuinka ottelu sinänsä oli helvetin hieno ja historiallinen, mutta erityisesti se Äijänsuon uskomaton tunnelma teki siitä ottelusta ikimuistoisen. Hyvä tunnelma vetää ihmisiä katsomoon pois television ääreltä, se on ihan vissi juttu.

Tuollaiset keinotekoiset jutut saattavat auttaa tilapäisesti (tosin omasta mielestäni eivät toimi edes tilapäisesti hyvin), mutta pitkässä juoksussa niistä ei ole yhtään mitään hyötyä. Mitä sitten, kun siihen tiistain SaiPa-matsiin (jälleen kerran, sori SaiPa-kannattajat) ei olekaan jaettu sitä läpsytintä tai palkattu sitä peruukkipäätä tsemppaamaan?

Tämän keskieurooppalaistyylisen ja ns. perinteisen tyylin paremmuudesta on käyty niin paljon vääntöjä etten jaksa siihen enää suuremmin paneutua, mutta onhan tämän puolestapuhumani tyylin edut nyt mm. espoolais-, lahtelais-, turkulais-, helsinkiläis-, raumalais- ja lappeenrantalaiskannattajien osalta viime kausien aikana todistettu vastustamattomalla tavalla.

e. Kaulasuoja, myönnetään, oli vähän turha skenepistemäinen heitto minulta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämä(kin) ketjussa nyt päivän aikana käyty ylikuumentunut keskustelu lähti alun alkaen liikkeelle siitä, että täällä vihjailtiin esim. mediakuution hyödyntämisen olevan väärin. Toki keskustelu on tästä rönsyillyt eteenpäin.

Itse en voi ymmärtää, miten on mahdollista tehdä mitään väärää, jos kaikin mahdollisin keinoin yritetään aktivoida yleisöä mukaan.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta kaikki kannustaminen on hienoa, olkoon kysymys spontaanista tai organisoidusta kannattamisesta. Minusta olisi hienoa, mikäli Etulinja kasvaisi kunnon ryhmäksi, joka kuuluisi Isomäen hallissa. Ainoa mihin olen puuttunut, on Brousseaun toistuva väärin kannattajien morkkaaminen.

En tiedä miten nämä asiat sitten pitäisi esittää. Jos ei ole oikein ja väärin kannattamista, niin ainakin voi vertailla hyvin ja huonommin toimivia konsteja, miten tätä voi tehdä (lähinnä nyt tarkoitetaan nimenomaan sitä, miten jengistä saadaan tehoja irti). Ja näistä asioista keskusteleminen ei voi olla tabu, koska muuten sitä kehitystä ei tule koskaan tapahtumaan näiden asioiden tiimoilta. Yleensähän tabuilu viittaa siihen, että tiettyjä myyttejä ei haluta rikottavan.

Etulinjan asiaa Brosseau ei ainakaan tällä vastakkainasettelulla edistä.

Tässä olen nyt runkosarjan jälkeenkin puhunut näistä asioista lähinnä yleisellä tasolla, Pori ei juurikaan ole ollut edes keskusteluissa mukana. Tänäänkin keskustelu sai alkunsa aivan muun paikkakunnan asioista, niin sekin pitää ihan väkisin saada käännettyä Isoonmäkeen. Rinnakkaiselo on toiminut tähänkin asti hyvin, niin sinällään Porin tilannetta on nyt turha vatvoa.

Se on silkasti oma ongelma, jos jengi vetää yksittäisen henkilön mielipiteistä yhtäläisyysmerkit ryhmän mielipiteisiin. Näin se homma kun ei kuitenkaan käytännössä mene.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tämä(kin) ketjussa nyt päivän aikana käyty ylikuumentunut keskustelu lähti alun alkaen liikkeelle siitä, että täällä vihjailtiin esim. mediakuution hyödyntämisen olevan väärin. Toki keskustelu on tästä rönsyillyt eteenpäin.

Itse en voi ymmärtää, miten on mahdollista tehdä mitään väärää, jos kaikin mahdollisin keinoin yritetään aktivoida yleisöä mukaan.
Kyseessä on periaatteellinen ero. Kuuluuko pelaavan joukkueen kannustaminen organisaation vai katsojien vastuulle? Minusta on typerää, jos joukkue kannustaa itse itseään. Kilpailevakin näkökanta saa ilmeisesti kannatusta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Minusta on typerää, jos joukkue kannustaa itse itseään...

Jääkiekko on tätä nykyä - halusimme me sitä tai emme - ennen kaikkea viihdebisnestä ja lätkäseurat kilpailevat tasapäin muiden tapahtumien, konserttien ja "markkinahumun" kanssa siitä suuresta, maksavasta yleisöstä. Toki varmaan minä tai sinä löydämme hallille joka tapauksessa, vaikkei tapahtuma sisältäisi yhtään mitään muuta kuin kiekkopelin ja kaksi erilaista chanttia.

Typeryydestä en tiedä, mutta mielestäni seuroilla on suoranainen velvollisuus tehdä ihan kaikki mahdollinen ja mahdoton sen eteen, että yleisö hallilla viihtyy.

Oletko muuten koskaan käynyt vaikkapa Karjala-turnauksessa? Itsekään en sinällään kovasti tykkää "mediakuutio-kannustuksesta" ja mielestäni se on jopa lapsellista. Kuitenkin näyttää olevan näissäkin peleissä monen pikkunassikan ja perheellisen mieleen, että erilaiset "Angry Birds" ja "kannustuskilpailut" pauhaavat hallin ämyreistä.
 
Tässä kiteytyy ydin aika hyvin. Silloin kun koko halli lähtee tuohon Ässät-huutoon muutamia kertoja erässä, niin ei tosissaan kuulu muista ryhmistä pihaustakaan. Tällä ei vain koko ottelusta kateta vasta kuin joitakin minuutteja. Kun porukka huutelee yksitellen omia huutojaan, niin sillä nettoäänimäärälläkään ei selätetä satoja kannattajia käsittäviä organisoituja ryhmiä.

Miten ihanaa kirjottaa nämä samat asiat vuodesta toiseen, jaksaa jaksaa.. ;)

Nyt oli hyvin ja selkeästi kirjoitettu tämä asia, mutta monen pointti onkin se, että ei tuokaan tyyli ole pahasta ollenkaan, vaikka parempi olisi, jos koko ottelun tulisi meteliä. Toivottavasti Etulinja nyt lähivuosina kasvaisi isommaksi ja varteenotettavaksi ryhmäksi.

Itsellä on ainakin ollut erittäin hyvä tunnelma lähiaikoina peleissä, joten turha on muiden joukkueiden kannattajien huudella (jos eivät ole edes paikanpäällä käyneet), että Porissa on paska tunnelma.

Vielä sen verran, että läpsyttimiä ja muita vastaavia härpäkkeitä en hyväksy. Kaikilla on kädet millä taputtaa.
 
Kyseessä on periaatteellinen ero. Kuuluuko pelaavan joukkueen kannustaminen organisaation vai katsojien vastuulle? Minusta on typerää, jos joukkue kannustaa itse itseään. Kilpailevakin näkökanta saa ilmeisesti kannatusta.

Typeryydestä en tiedä, mutta mielestäni seuroilla on suoranainen velvollisuus tehdä ihan kaikki mahdollinen ja mahdoton sen eteen, että yleisö hallilla viihtyy.

Tässäkin seura voi toteuttaa ainakin kahdenlaista linjaa. Se voi pyrkiä erilaisilla hassutteluilla (valotaululta ohjattu taputtaminen, läpsyttimien jakaminen kaikille jne.) saamaan ääntä halliin. Tai sitten se voi omilla toimillaan parantaa faniryhmän toiminnan edellytyksiä. Näihin kuuluu esim. faniryhmien sijoittelu katsomossa, kausikorttipolitiikka ja seuran harjoittama tiedottaminen fanitoiminnasta sosiaalisessa mediassa. Omalla paikkakunnallani seuran nykyinen organisaatio on ottanut kannattajatoiminnan sydämenasiakseen ja se on myös näkynyt osallistuvien fanien määrän kasvuna ja tunnelman paranemisena.

Itse olen myös eri mieltä siitä väittämästä, ettei sillä ole väliä miten ääni halliin tuotetaan. On aivan eri asia saada osa hallista taputtamaan kun joukkue pyörittää peliä vastustajan päässä niin että taputusten intensiteettikin mukailee pelin intensiteettiä kuin vihtoa päättömästi joillakin viuhkoilla. Makuasioitahan tietysti nämä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös