Hmm, täällähän on erittäin sosiaalidemokraattinen holhous-mentaliteetti jälleen kerran otettu ohjenuoraksi käsittelemään kaikkea värisyttävää pukeutumiskoodia kasvojen alueella. ...
Taas on yksilönvapauksia loukattu verisesti! Eiköhän se juttu mene niin, että porukan pitäisi laittaa nää yksittäiset arjen sankarit kuriin siinä vaiheessa, kun tulee se kuningasajatus päähän ja aletaan esim. kiskoa istuinta irti, vetämään sokkaa pois jostain tulenjohtopanoksesta tms. toiminnasta. Siihen armeijan ryhmäkurikin perustuu, jos kyseinen instituutio on sulle jollakin tavalla tuttu.
Jos homma ei toimi asiallisesti, niin otetaan koko porukalta silloin "oikeudet pois", eli tällä tavalla muistutetaan pelisäännöistä ja yhteisestä vastuusta. Faniryhmät ovat kuitenkin jollain tasolla järjestyneitä ryhmiä ja näin heitä käsitellään kokonaisuutena.
Vastaavaa soopaa olen viimeksi lukenut asiasta, kun tais olla joku narrifani nillitti siitä, ettei Porin jäähallin järjestyksestä vastaavat ole hoitaneet heille omaa sisäänkäyntiä, omia olutravintoloita yms. ja ovat sitä kautta vastuussa narrifanien aiheuttamista häiriöistä. Itse ei olla vastuussa omista eikä oman yhteisön teoista.
Se on luonnollista, kun järkkärit joutuvat puuttumaan kesken ottelun johonkin vaaratilanteeksi luokittelemaansa toimintaan yleisön keskellä, niin "syyttömätkin" saavat osansa. Kyseessä on aikamoinen stressitilanne heille ja ylilyöntejäkin sattuu varmasti, niitä sattuu poliiseillekin, joilla on koulutus vastaaviin tilanteisiin. Jos järkkäreiden joukossa on joku kusipää, jolle kyseinen duuni ei sovi, niin järkkäreiden yhteisöllisyyden pitäisi toimia samalla tavalla. Yleensä asia on niin, että käyttäytyminen luo käyttäytymistä.
Yksilön oikeudet tässä yhteydessä vaativat myös yksilön vastuuta, jos välttämättä haluaa tsiigaa matsia hiihtomaski päässä, niin ehkä on parempi tehdä se jossain muussa paikassa kuin fanikatsomon turvassa. Te olette itse kusseet omaan vihtaanne, sama pätee kaikkien seurojen faniryhmiin, jotka em. aivopieruja harrastavat.