Jos hakametsä on kohtuullisen täynnä (mitä se ei nähtävästi tuolloin ollut kun olitte paikalla), niin minun on vaikea nähdä Tapparan peleissä vierasfaneille muuta mahdollisuutta varmasti saada seistä kuin ostamalla ihan rehellisesti seisomaliput, missä on omat ongelmansa tai ostaa itse se ''suoja-alue''. Toki järjestävänkin joukkueen pitää ja kannattaa yrittää tarjota vierasfaneille paikat, missä he voivat olla haluamallaan tavalla, mutta mikäli näin ei ole käynyt joko liian täydestä hallista tai toimistön kämmäilyistä johtuen, niin eihän tämä nyt millään tavalla kuitenkaan ole sen takana olevan katsojan vika tai ongelma.
Eli jos järjestävä seura kämmäilee ja yksi hervantalainen pygmi ei halua siirtyä 20m jompaan kumpaan suuntaan kaiteella nähdäkseen paremmin, niin kaikkien paikalle roudattujen vieraskannattajien on istuttava? Salli mun nauraa. Tervetuloa pikkuhiljaa 2000-luvulle missä joukkueiden kannattajat seisovat peleissä.
Edit: ja korostettakoon, että minulla ei ole seisomista, kannustamista ja vastaavia toimia vastaan mitään, kunhan vain alun perin kommentoin jonkun kirjoittamaa viestiä, jossa asenteena tuntui olevan, että 'jos minä haluan seistä niin minähän seison vaikka se ketä häiritsisi ja syy on vain ja ainoastaan sillä taholla joka on lipun minulle myynyt ja jonka vapaaehtoisesti olen ostanut'. Näin niinkuin kärjistetysti.
Asia ymmärretty. En vaan jaksa ymmärtää miten se vieraspäädyn päätykaide on niin helvetin tärkeä katselupaikka, että sen takia pitää ruveta vieraskannattajia pistämään (teoriassa) istumaan. Riittää kun se pygmi siirtyy 20m oikealle tai vasemmalle niin siellä on vapaata näköalaa tarjolla. Missä on järki jos vierasjoukkue roudaa vaikka 50-200 kannattajaa paikalle tuomaan meteliä halliin ja rahaa kassaan, niin se pitää "pilata" yhden läskiperseen takia?
Ja kaikkein huippu olisi, että lyhyen vierasreissun hinta pitäisi nostaa johonkin 50 euroon sen takia että osteltaisiin jotain ylimääräisiä paikkoja hallista, kun tyhjää tilaa on pari tuhatta muutenkin.
Jos huomataan muutamaa tuntia/päivää ennen ottelun alkua että jää 1000-2000 lippua myymättä, niin ei se katsomojärjestelyiden "sumpliminen" onnistu Ilveksen/Tapparan tai minkään muun organisaation osalta vain sormia napsauttamalla, niin ettei astuttaisi jonkun varpaille. Minkälainen sekasorto siitä tulisikaan mikäli jokaiselle asiakkaalle ovella joutuisi ilmoittamaan että hänen ostamansa paikka onkin vaihdettu x katsomoon paikalle x.
Mikäli halliin ei ole mitenkään mahdollista toteuttaa kahta erillistä seisomakatsomoa sekä vieras- että kotijoukkueen faneille, kun halli on ääriään myöten täynnä, niin vähissä ovat järjestäjän keinot.
Que? Minkä takia katsojien paikkalippuja pitäisi ruveta siirtelemään pelipäivinä? Sumplimisella tarkoitan asioiden tekemistä
ennakkoon, suunnitelmallisuutta, organisointia jo ennen kuin kausi on alkanut. Jokainen kannattajaryhmä tietää jo elokuussa 95% varmuudella mihin matseihin ovat tulossa ja paljonko suunnilleen tarvitsisivat paikkoja.
Jotain 10 vuotta sitten on ehdotettu, että vieraskannattajia varten varattaisiin oma katsomolohko missä voi seistä ja siihen katsomoon myytäisiin ensin mahdolliset vieraskannattajien liput ja sen jälkeen vasta alettaisiin täyttämään muilla irtolipuilla jos todella halli on täyteen tulossa. Jos on jäämässä 1000-2000 vapaata halliin, niin ei siinä tarvitsisi muuta kuin varmistaa montako vieraskannattajaa olikaan tulossa.
Ihan sama järjestely toimisi Tapparan peleissäkin tuolla päätykatsomossa. Vaikka ylimmät 6 riviä rajoitettuun myyntiin perjantai- ja lauantaipeleihin, siihen mahtuisi varmaan 4 bussillista vieraskannattajia ja muissa arkipeleissä voisi olla ihan normaalissa käytössäkin (ei kausikortteja tietenkään).
Toki se päädyn istumakatsomon käyttö voidaan torpata sillä että haette joltain Museovirastolta suojelupäätöksen että tamperelaiset janarit saavat seistä siellä kaiteen takana ja se on ottelutapahtuman onnistumisen kannalta yksi tärkeimmistä asioista heti jään kunnon ja hallin sähköjen jälkeen.