SM-liigan fanitoiminta; Minne kuljet SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 549 351
  • 1 894

Villi-Länsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Anaheim Ducks, Leijonat, Real Madrid
Itsehän lähdin Lukkofanit Ry:ä Pitsiturnauksen jälkeisten selkkauksien jälkeen. Toimintahan oli siellä koko ajan ihan perseestä. Kauheaa kyttäämistä, hankitojen lyttäämistä ja uusien asioiden tyrmäämistä. Tampereen reissun jälkeen vielä kyseinen matkanjohtaja syytteli minua kun seisoimme Raumam boikien kanssa pelissä. Keräsin myös suurimman osan viime kausien lähtijöistä fanibusseihin, että päästiin matsia katsomaan. Tällä kaudella ovat saanet kaksi matkaa aikaan ( Poriin ja Tampereelle). Toimintahan oli täysin kuolutta ennen Raumam boikien tuloa. Itse olin ensin boikia vastaan, mutta tulin järkiini ja nyt olen heidän puolella.

Minun mielestä siis lippujen kuuluu saada heilua ja fanin pitää SEISTÄ pelaajien tukena.

Yhdessä me voitetaan ja yhdessä me hävitään.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Kaipa tämä tänne kuuluu:

Jokerifanit ovat matkaamassa Hämeenlinnaan joulukuussa noin 300 kannattajan voimin pikkujouluteemalla.

Eikä puhuta vielä edes mistään megamatkasta, sellainen on mahdollisesti luvassa Turkuun vielä myöhemmin.

Juuri olin itse linkittämässä samaa tuonne Jokerien fanimatkojen ketjun puolelle. Mahtavaa, että saadaan kunnon kööri mukaan, ja matkasta tulee varmasti loistava.Tällä kaudella ollut ilmeisesti melko kova kysyntä näille vierasreissuille. Itävaltaankin lähdössä kuulemani mukaan yli 100 Jokeria.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Jokerifanit ovat matkaamassa Hämeenlinnaan joulukuussa noin 300 kannattajan voimin pikkujouluteemalla.

Lisätietoja pikkujouluteemasta. Lahjat eivät taida kuulua pikkujouluihin, mutta jos kuuluisivat niin jokerifanit voisivat kääräistä yhden kuppi-istuimen lahjapapereihin ja toimittaa sen matsissa hämeenlinnalaisille ihan hyvän tahdon eleenä.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaipa tämä tänne kuuluu:

Jokerifanit ovat matkaamassa Hämeenlinnaan joulukuussa noin 300 kannattajan voimin pikkujouluteemalla.

Eikä puhuta vielä edes mistään megamatkasta, sellainen on mahdollisesti luvassa Turkuun vielä myöhemmin.

Onhan Dekokin sitten kiltisti tulostanut lupalapun ja allekirjoittanut äitylillä vaikka pikkujouluteemassa matka vietetäänkin. ;)

Kieltämättä hienoa, että Jokerien fanimatkailu kiinnostaa. 300 henkeä on jo paljon Suomen mittakaavassa, ja luulisi että junilla ja muilla kyydillä menee toinenkin kolmesatanen jokrufaneja Hämeenlinnaan. Oletan, että otatte samalla tavalla Ritari-areenan haltuun kuin TPS-kannattajat huhtikuussa 2010. Tai luultavasti paremmin.

Harmi, etteivät SaiPa ja Jokerit kohtaa enää lauantaina Lappeenrannassa tällä kaudella.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Pitää luottaa siihen, että Boikien tulon myötä asiat teilläkin saadaan järjestykseen ja nämä kapuloita rattaisiin laittavat henkilöt saadaan vähitellen pois toiminnan tieltä. Bojat tuntuu saavan niin paljon positiivista palautetta, että melkoinen voima rupeaa varmasti olemaan heidän takanaan JO tässä vaiheessa!

Toimintahan oli täysin kuolutta ennen Raumam boikien tuloa. Itse olin ensin boikia vastaan, mutta tulin järkiini ja nyt olen heidän puolella.

Minun mielestä siis lippujen kuuluu saada heilua ja fanin pitää SEISTÄ pelaajien tukena.

Hyvä, että tulit järkiisi! ;) Tästä helppo olla samaa mieltä!
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Isot vieraskannattajien tekemät invaasiot ovat aina tervetulleita! Mitä enemmän sen parempi! Se kun on jossain määrin tämänkin homman suola, kotiluolassa kannattamista tietysti unohtamatta. Hämeenlinnassa sen verran vaisua, että tuolla määrällä pieneen halliin saadaan jo melkoinen latinki aikaiseksi. Koittakaa nyt pitää ne jakkarat sitten paikallaan, mutta muuten hemmetinmoinen hööki päälle! ;)

EDIT: Hämeenlinnassakin ilmeisesti tapahtunut jotain hyvin pientä kehitystä mordernimman kannatuskulttuurin saralla? Ainakin osa porukasta siirtynyt sinne jonnekin G-katsomoon? Osaako tästä joku asiasta tietävä kertoa enemmän, että miten homma on kehittynyt ja onko minkälaisia näkymiä jatkossa? Joukkueen menestystilanne ei tietysti anna ihan parhaita lähtökohtia kehittymiselle, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Mielenkiinnolla myös odottaen, että minkälaisen osallistujamäärän saatte tuonne Stogereissulle Turkuun, minne on jopa 1200:n kannattajan määrää väläytelty? Toivottavasti tämä myös toteutuisi. Hyvänä suunnannäyttäjänä muillekin ryhmittymille. HIFK:n vastaava reissu Turkuun jäi ilmeisesti osallistujamäärältään melko plaisuksi tältä syksyltä (muutama sata), vaikka odotukset olivat ilmeisesti aika korkealla. Parhaimmillaan 2000-luvun puolessa välissä megamatkalle on punaisia saatu liikenteeseen 700-800 (ainakin Youtuben mukaan), joka on jo hyvinkin kelvollinen määrä.

TPS-Ässät otteluun saimme viime vuoden risteilyreissulle 8 bussia liikenteeseen ja näillä otteilla oltaisiin mahdollisesti saatettu saada rikottua 10:kin bussin raja, mutta niin helvetin hyvää pelisilmää organisaatiolta, että oli jäänyt perinteinen alkutalven TPS-Ässät otteluohjelmaan laittamatta, niin risteily toteutettiin ilman ottelua, joka nyt oli harvinaisen perseestä. 5 bussia sinnekin saatiin lähtemään, mutta kyllä nämä isot invaasiot ovat toivottavasti myös niitä, jotka ruokkivat kokonaisinnostusta ja saisivat satunnaisempiakin lähtijöitä lähtemään useammin järjestetyille kannattajamatkoille. Nyt tämä hieno tempaus jäi tekemättä, mutta kuuleman mukaan ensi kaudeksi asia saadaan taas kuntoon ja reissu löytyy ottelun yhteydestä. Tiedä sitten, että mikä tällä kertaa oli taustalla, että moinen kömmähdys pääsi käymään ja jo vuosien perinteeksi muodustunut tapahtuma jäi puolinaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Mabo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kirjaillaanpas muutama sananen, jolla viitataan enemmin ja vähemmin edellisten sivujen viesteihin. Rauman meininki vaikuttaa hyvin pitkälti meidän viiden vuoden takaiselta sisäiseltä kyräilyltä, kun yksi ryhmä astui voimakkaammin eteen ja halusi tuoda katsomoihin uudenlaista kannatusta ja näyttävyyttä. Etenkin vanhempi osasto, joka tällöin oli vahvasti vielä kuskin paikalla virallisessa kannattajayhdistyksessä suhtautui järjestäen käytännössä kaikkeen uuteen negatiivisesti ja nihkeillen ja koitti lyödä kapuloita rattaisiin asioiden suhteen. Lopullinen yhteenotto sattui muistaakseni jossain vuoden 2007 tietämillä, kun mopo keuli useammassakin suunnassa pahasti ja siltoja poltettiin joka suuntaan. Nykyisellään suunta on parin viime kauden suhteen ollut kuitenkin taas oikea ja porukka on hitsautunut kasaan entistä paremmin. Vaikka yhdistyksiä onkin nykyään kaksi, niin en sitä nykyisellään näe mitenkään huonona asiana vaan nimenomaan toisiaan tukevana. Old Chiefs tekee omat reissunsa ja ottaa paikkansa vieraspeleissä jostain istumakatsomosta, kun taas Eteläpääty hoitaa paikkansa katsomoista, jossa voidaan rauhassa seistä ja laulaa.

Tästä päästäänkin mukavasti aasinsillalla tähän seisomisasiaan. Piti oikein kaivaa liigan sivuilta se ottelu, jolloin olen viimeksi vierasreissulla istunut katsomossa (okei, muutama poikkeus kun olen ollut koulu-/ duunikaverien kanssa joskus pelissä). Jos en nyt ihan väärin muista niin kyseinen ottelu oli kaudella 2003-2004 Pe 05.03. pelattu Ilves - Jokerit. Kuten joku aikaisemmin mainitsi, on tämänkin jälkeen koti- ja vieraspeleissä useinkin kuulunut nurinaa seisomisesta, mutta loppujen lopuksi touhusta on selvitty ihan vain sillä, ettei ole yksinkertaisesti istunut. Huomioitavaa lienee myös se, että meidän vierasreissuilla kukaan ei pahemmin katsele mihin paikalle jaettu lippu on vaan menee katsomossa sinne missä on tilaa. Näinollen jos joku haluaa istua, voi hän huoletta mennä alariveille, tuli käteen mikä lippu tahansa.

Sitten vielä vähän Hämeenlinnasta, johon päästään pitkästä aikaa isosti paikalle. Sääli että juuri tälle kaudelle kulmakatsomo vaihdettiin kotijoukkueen kannattajien käyttöön, sillä se olisi ollut melko passeli paikka miehittää isolla porukalla. Viime kaudella tuli käytyä autoillen katsastamassa yksi peli ja katsomon potentiaali vierasfaneille vaikutti loistavalta (ei liian leveä ja olisi vetänyt varmaan reilu 200 henkeä). Nyt sitten ratkaisuna on jälleen purkkaviritys, jossa osa porukasta on G-lipan alla ja osa B2/B3 istumapaikoilla. Sen verran usein on näissä peleissä ollut ongelmia tilan kanssa, että ihmettelen, jos nyt on jotain mystisiä parannuksia käynyt. Otettakoon tässä eräskin esimerkki, kun osalla oli liput juurikin seisomakatsomoon lipan alla ja osalla liput kulmassa olleeseen istumakatsomoon. Noh, seisomakatsomo oli täysi ja koko porukka laitettiin kulman istumakatsomoon ja sitten itkettiin paikallislehdissä kun penkit hajosivat niiden päälle seisomaan komennettujen kannattajien alta. Saa nähdä mitä tästä tulee, taas ollaan melko leveästi riveillä, joten kannatuksen kuuluminen eri puolelle hankaloittuu ja tahti saattaa helposti puuroutua.

Suurempaa kiimaa tällä hetkellä herättää kuitenkin Eteläpäädyn myyntiin laittamat Itävallan lippupaketit. Yli 20 vuotta on tullut melko aktiivisesti käytyä matseissa ja kohta 10 vuotta lähes jokaisella järjestetyllä vierasreissulla, mutta muilla mailla oman seuran pelaamat pelit ovat vielä täysin kokematta. Erittäin hyvä homma, että ET:n lopputurnaus päätettiin pelata vasta jouluna, niin saatiin hyvin aikaa järjestää isompi porukka reissuun. Enää noin 5½ viikkoa. :)

e. Ja hämeenlinnasta vielä: Lähtijöitähän saattaisi olla enemmänkin kun 5. dösä melkein kuukautta ennen on jo täyttymässä, mutta ilmeisesti lippuja ei sieltä enempää irtoa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Lähtijöitähän saattaisi olla enemmänkin kun 5. dösä melkein kuukautta ennen on jo täyttymässä, mutta ilmeisesti lippuja ei sieltä enempää irtoa.
Kai ne pelkää että tuoleja irtoaa, jos taas pakottavat kaksinkertaisen määrän ihmisiä johonkin katsomoon.
 

Villi-Länsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Anaheim Ducks, Leijonat, Real Madrid
Jotkut seurat eivät mielellään anna vierasfeneille tässä vaiheessa isoja määriä lippuja. Varsinkin Hämeenlinnassa on suht.pieni halli ja kyseessä on pikkujoulu aika (paljon paikallisia yrityksiä pitää pikkujouluja matsissa). Tietenkin myös Jokerit fanien maineella ( itsellä ei ole mitään Jokerifaneja vastaan) on suuri syy miksi ei anneta suuria lippumääriä ( joutuvat lisäämään järkkäreiden määrä heidän katsomoonsa ja ottelun jälkeen vaikea työ saada pidettyä lauma kurissa, että lähtevät yhtäaikaa pois hallista).
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Varsinkin Hämeenlinnassa on suht.pieni halli ja kyseessä on pikkujoulu aika (paljon paikallisia yrityksiä pitää pikkujouluja matsissa).

Enpä kyllä oikein usko että tuolloin(kaan) on Rinkelinmäki lähelläkään loppuunmyytyä. Mä veikkaisin että tuolla lippujen rajoittamisella halutaan pienentää mainitsemaasi järjestyshäiriöiden todennäköisyyttä sekä mahdollisesti myös välttää viime kevään neljännessä finaalissa nähty ilmiö, jossa halli oli täysin vieraskannattajien hallussa. ;)
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Sempä takia ehdottaisin samaa, mitä meidänkin matkoille, jos on vain mahdollista toteuttaa, että matkanvetäjä ohjeistaa busseista ulos tultaessa vaikka niin, että ensimmäisenä tulevat ulos jonossa istumaan halajavat ja heille jaetaan liput alariveille ja sitten luonnollisesti seisomista halajaville ylärivin paikat.

Tampereella tämä ei ainakaan toiminut. Olin istumakatsomon ylimmälllä rivillä ja halusin seistä pelin aikana. Takanamme oli ainoastaan paikallinen seisomakatsomo, siis Tampereen takauksessa päätyjen takana olevat muutamat hassut rivit. Paikalliset "fanit" katsovat kuitenkin asiakseen huomauttaa seisomakatsomosta, että emme saisi seistä istumakatsomossa, koska silloin he eivät näe kun nojaavat katsomon aitaan. Mitäpä siihen sanoa...
 

Siiklake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tampereella tämä ei ainakaan toiminut. Olin istumakatsomon ylimmälllä rivillä ja halusin seistä pelin aikana. Takanamme oli ainoastaan paikallinen seisomakatsomo, siis Tampereen takauksessa päätyjen takana olevat muutamat hassut rivit. Paikalliset "fanit" katsovat kuitenkin asiakseen huomauttaa seisomakatsomosta, että emme saisi seistä istumakatsomossa, koska silloin he eivät näe kun nojaavat katsomon aitaan. Mitäpä siihen sanoa...

No joo mielestäni melko turhaa kiukuttelua manselaisilta. Näkyvyys kentälle ei voi joka paikassa täydellinen, useimmiten varsinkaan seisomakatsomossa. Ehkä kyseinen huomauttaja oli juuri käynyt istumakatsomon säännöt läpi ja halusi pikkumaisuuttaan päteä niillä.

Toki istumakatsomossa tulee istua ja tarvittaessa istumissääntöä tulee noudattaa mikäli niin tullaan käskemään. Melko turhauttavaa kuitenkin tuo nipottaminen ja tuskin peitit kuitenkaan koko näkyvyyttä. Eipä silti muu auta ja istuttava on, minkäs teet...
 

JokeriJätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ylösnoussut
No joo mielestäni melko turhaa kiukuttelua manselaisilta. Näkyvyys kentälle ei voi joka paikassa täydellinen, useimmiten varsinkaan seisomakatsomossa. Ehkä kyseinen huomauttaja oli juuri käynyt istumakatsomon säännöt läpi ja halusi pikkumaisuuttaan päteä niillä.

Valitettavasti kyse ei ole tästä. Tampereella on hassu tapa istua seisomakatsomossa. Itse olen ainakin kahteen otteeseen saanut kehotuksen istua Tampereen seisomakatsomossa. Kun olen asiallisesti huomauttanut, että tämähän on SEISOMAkatsomo, on kaveri mennyt painamaan persettään pari riviä ylemmäs mutisten mennessään jotain luultavasti minun kannaltani kovin epämiellyttävää.

Hassu kaupunki, hassu murre, hassut tavat.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Toivotaan onnistunutta reissua, vaikkeivat nyt sitten katsomojärjestelyt osuisivatkaan aivan nappiin. Videomatskua varmasti tulee nähtäville, mistä voi sitten muutkin arvioida reissun onnistumista.

Suurempaa kiimaa tällä hetkellä herättää kuitenkin Eteläpäädyn myyntiin laittamat Itävallan lippupaketit. Yli 20 vuotta on tullut melko aktiivisesti käytyä matseissa ja kohta 10 vuotta lähes jokaisella järjestetyllä vierasreissulla, mutta muilla mailla oman seuran pelaamat pelit ovat vielä täysin kokematta. Erittäin hyvä homma, että ET:n lopputurnaus päätettiin pelata vasta jouluna, niin saatiin hyvin aikaa järjestää isompi porukka reissuun. Enää noin 5½ viikkoa. :)

Tulee varmasti huikea reissu! Tuollaisen kun pääsisi joskus itsekin kokemaan oman suosikkijoukkueen mukana. Tiedä sitten millaisiin invaasioihin Ässäfaneista olisi ulkomaille, mutta toisaalta melkoinen once in a lifetime -tilaisuus, joten saattaisi äkkiseltään se saturainen irrotakkin innokkaita.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Enpä kyllä oikein usko että tuolloin(kaan) on Rinkelinmäki lähelläkään loppuunmyytyä. Mä veikkaisin että tuolla lippujen rajoittamisella halutaan pienentää mainitsemaasi järjestyshäiriöiden todennäköisyyttä sekä mahdollisesti myös välttää viime kevään neljännessä finaalissa nähty ilmiö, jossa halli oli täysin vieraskannattajien hallussa. ;)

Onhan se surullista,jos nämä ovat ne syyt. Luulisi sen olevan nyt kuitenkin mielekästä ottaa halli täyteen porukkaa, koostuivat ne minkä joukkueen kannattajista tahansa. Ja mielelläni olen kuuntelemassa, vaikka vierasfanit ottaisivat hallin haltuun. Sehän on parasta kyykytystä ja herätystä kotifanien suuntaan kun ovat niin saamattomia, jos näin pääsee käymään.

Toki ymmärtää, että lisäkuluja ne aiheuttaa järjestyksenvalvojatkin. Ja varmaan näissäkin löytyy paljon eroja, miten paljon niitä löytyy sitten pieniltä ja isoilta seuroilta ja millaista menoerää aiheuttavat vuositasolla kullekin seuralle. Luulisi kuitenkin, että näiden asioiden tiimoilta saataisiin aikaan jonkinlainen konsensus sen suhteen, että myös pienemmille paikkakunnille isommat invaasiot olisivat myös mahdollisia. Tuohan se porukka kuitenkin sitä rahaa myös tullessaan, joilla niitä järkkäreitä sinne myös sitten valjastetaan. Ajatellen juuri sitä, että onko paikat parempi pitää sitten tyhjinä kuin täyttää vierasfaneilla.

Ja lisäksi tietysti kaikista surullisinta, jos todellisuudessa tämä kateus on vielä jossain syynä tähän, ettei isoja vierasporukoita haluta omaan halliin kyykyttämään kotikannattajia. Nooh, mikään ei tule yllätyksenä kun puhutaan Suomesta.
 

Siiklake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valitettavasti kyse ei ole tästä. Tampereella on hassu tapa istua seisomakatsomossa. Itse olen ainakin kahteen otteeseen saanut kehotuksen istua Tampereen seisomakatsomossa. Kun olen asiallisesti huomauttanut, että tämähän on SEISOMAkatsomo, on kaveri mennyt painamaan persettään pari riviä ylemmäs mutisten mennessään jotain luultavasti minun kannaltani kovin epämiellyttävää.

Hassu kaupunki, hassu murre, hassut tavat.

Aijaa itsellä ei sen kummemmin ole tästä faktatietoa, mutta jos kerta näin on niin ihmettelen. Jos kerta ollaan seisomakatsomossa niin varmasti sääntöihin vedoten katsojalla on oikeus seistä vaikka erätauotkin varpaillaan, ilman, että siihen on nokan koputtamista kellään. Jos seisomisesta vedetään herne nenään ja mutistaan "mee sää kotio" tjsp tyylisiä kommentteja niin siinäpähän mutisevat.

En näe syytä epäillä JokeriJätkää etteikö tässä olisi perää. Mutta allekirjoittaako tamperelaisetkin tosiaan tämän, että tapana on istua seisomakatsomossa?

Oudolta tuntuu, Helsingin jäähallissa kyllä kaikki seisovat ottelun ajan (pl. osa alimman rivin katsojista), erätauolla sitten voidaan huilata painamalla perse penkkiin.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Jos istumapaikoilla seisotaan, on minusta ihan oikeutettua asiasta valittaa jos takaa ei näe kunnolla. Totta on että kaikkialta hallista näkyvyys ei ehkä ole optimaalinen mutta täytyyhän voida olettaa että istumakatsomossa istutaan haittaamatta takana olevien näkemistä?

Tampereella on myös mulle tullut happamia kommentteja natiiveilta kun olen rohjennut seisoa seisomakatsomossa.
 

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Jos istumapaikoilla seisotaan, on minusta ihan oikeutettua asiasta valittaa jos takaa ei näe kunnolla. Totta on että kaikkialta hallista näkyvyys ei ehkä ole optimaalinen mutta täytyyhän voida olettaa että istumakatsomossa istutaan haittaamatta takana olevien näkemistä?
Kyllä kyllä, mutta ottelun järjestävän tahon on ihan pakko myydä vierasfaneille sellaiset paikat jossa voi seistä, koko matsin. Ainakin jos eivät halua järjestyshäiriöitä. Näin homma ei ole aina toiminut ja Jokerifanit ainakin taistelivat tuulimyllyjä vastaan lähes joka paikkakunnalla kun tapana ei ollut istua sekuntiakaan. Itseasiassa Jokerifanit vuonna 2011 eivät edes osaa enää istua, homma on ajettu niin selkärankoihin! :) Nykyään joka hallissa saadaan seistä ja kukaan ei tule sanomaan mitään. Homma siis toimii ja ylilyönnit ovat puolin ja toisin vähentyneet.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Valitettavasti kyse ei ole tästä. Tampereella on hassu tapa istua seisomakatsomossa. Itse olen ainakin kahteen otteeseen saanut kehotuksen istua Tampereen seisomakatsomossa. Kun olen asiallisesti huomauttanut, että tämähän on SEISOMAkatsomo, on kaveri mennyt painamaan persettään pari riviä ylemmäs mutisten mennessään jotain luultavasti minun kannaltani kovin epämiellyttävää.

Hassu kaupunki, hassu murre, hassut tavat.

Tässä nyt puhutaan eri asioista. Päätykatsoimoissa on ylhäällä yhden rivin seisoma''alue'', jossa on edessä kaide, johon on kohtalaisen mukava nojailla. Näkyvyys kentälle on erittäin hyvä, mikäli pääsee kaiteen viereen. Varmasti itsekin sanoisin, jos joku tulisi edessä olevalle istumapaikalla seisomaan ja peittämään näin näkyvyyden.

Kulmissa ylhäällä on puiset seisomakatsomot, joihin viitattiin sanomalla, että Tampereella istutaan seisomakatsomossa. Tottahan on, että Ilveksen peleissä, jos hallissa ei ole liian täyttä, vierasjoukkueen hyökkäyspäädyssä olevassa puukatsomossa yleensä istutaan, mikä on ihan ymmärrettävää, koska siinä näin hyvän mukavuuden säilyttäen pystyy tekemään. Katsojat ovat myös yleensä hieman nuorempaa ikäpolvea, mikä osaltaan asiaan vaikuttaa. Ipan hyökkäyspäässä olevassa ''fanikatsomossa'' seistään.

Nimimerkki Jokerijätkä olisi mielestäni voinut käyttää hieman järkeä. Jos itse haluaa Jokerikamat päällä seistä ja haittaa näin 30-50 alkuperäisasukkaan pelin seuraamista, niin ei ole mikään ihme, että asiasta kuulee kommentteja, vaikka seisomakatsomossa oltaisiinkin oltu. Miksi et(te) siirtynyt puukatsomosta pois ns. jo mainitulle kaiteelle? Siellä ei kukaan koskaan istu.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Tässä nyt puhutaan eri asioista. Päätykatsoimoissa on ylhäällä yhden rivin seisoma''alue'', jossa on edessä kaide, johon on kohtalaisen mukava nojailla.

Kulmissa ylhäällä ... puukatsomossa yleensä istutaan...

Lyhentelin hieman. Eli päätyjen "seisoma-alueella" nojataan kaiteisiin ja seisomakatsomossa istutaan?

Nimimerkki Jokerijätkä olisi mielestäni voinut käyttää hieman järkeä. Jos itse haluaa Jokerikamat päällä seistä ja haittaa näin 30-50 alkuperäisasukkaan pelin seuraamista, niin ei ole mikään ihme, että asiasta kuulee kommentteja, vaikka seisomakatsomossa oltaisiinkin oltu. Miksi et(te) siirtynyt puukatsomosta pois ns. jo mainitulle kaiteelle? Siellä ei kukaan koskaan istu.

Tottakai kohteliaisuus on hyve, mutta Jokerijätkä tai muut vieraskannattajat eivät oletusarvoisesti tiedä Tampereen hallin eri osista, puhumattakaan kirjoittamattomista käytössäännöistä(= seisomakatsomossa istutaan). Ja vierasfanit on yleensä sitä innokasta porukkaa, usein jopa nauttineet innoitusjuomaa, joten sitä vaan tulee seisottua, ku on kuitenki sinne asti lähtenyt.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Mulle ei nyt oikein avautunut Jakedeuksen teksti. Siis onko Hakametsässä heti seisomakatsomon takana istumapaikkoja joiden näkyvyyttä seisomakatsomossa seisominen haittaa? On kyllä hemmetin huonosti järjestelty jos noin.

Pitääpä kehaista että Lahessa on muuten vierasfaneille erinomainen seisomakatsomo päädyssä.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Ei helvetti, keskustelun sisällöstä luulin jo että oon yhtäkkiä palannut johonkin vuoteen 2005, mutta kyllä se näyttäisi 2011 olevan.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Mulle ei nyt oikein avautunut Jakedeuksen teksti. Siis onko Hakametsässä heti seisomakatsomon takana istumapaikkoja joiden näkyvyyttä seisomakatsomossa seisominen haittaa? On kyllä hemmetin huonosti järjestelty jos noin.

Ei ole, mutta Hakametsässä alkuasukkaat istuvat seisomakatsomossa. Seisomakatsomossa seisovat katsojat siis häiritsevät seisomakatsomossa istuvien katsojien näkyvyyttä. Tämä outo kulttuuri johtunee siitä, että seisomakatsomossa on halvemmat liput, joten sinne menee niitäkin, jotka haluavat istua, mutta eivät halua maksaa istumapaikan hintaa. Nostamalla seisomakatsomoiden lippujen hinnat samalla tasolle kuin päätyjen istumakatsomoissa, ongelma todennäköisesti poistuisi.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
--Hakametsässä alkuasukkaat istuvat seisomakatsomossa--

Tämä oli kyllä yllätys minulle, kun kävin viime talvena katsomassa Ilves-Jokerit-matsin Hakametsässä (sattui osumaan sopivasti, kun olin sukuloimassa ja nuoret serkkupojat ovat Ipa-faneja). Ensimmäisessä erässä seistiin Ilveksen fanien joukossa siinä "seisomakaiteen" takana ja varsinaisessa seisomakatsomossakin kyllä seistiin. Ajateltiin sitten, että mennään katsomaan toinen erä ns. Tapparan fanikatsomoon, jotta nähtäisiin Ipan hyökkäykset lähempää. Siellä oli tosiaan sellainen mentaliteetti, että istutaan, vaikka kyseessä oli tosiaan seisomakatsomo. Tosin siellä ei muutaman jokerifanin lisäksi ollut oikeastaan ketään, joten eipä tuo istuminen ketään häirinnyt. Minä olisin kyllä halunnut seistä, olen jotenkin tottunut siihen, että seisomakatsomossa seistään. Kolmanteen erään palasimme jälleen Ipan fanikatsomoon ja siellä kyllä seistiin ja huudettiin ja kannatettiin omia lujaa.

Tulipa muuten mieleeni, että onkohan tämä seisomakatsomossa istuminen sitten enemmän Tapparan fanien hommaa, koska Ipa-fanit seisoivat tuolloin läpi pelin? Saattaahan se riippua myös siitä miten täynnä halli on, Ilves-Jokerit-peli oli perjantaina ja meno oli sen mukaista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös