Tulee mieleen esimerkiksi Nokian toimiminen Tyrrell-tallin sponsorina tai Red Bull Arrowsilla tai vaikkapa 7UP Jordanilla. Suhteellisen isoja yrityksiä, jotka saavat pienemmässä tallissa paljon näkyvyyttä kohtuullisella panostuksella.
Siis jos mulla olisi yritys x, joka ei halua/pysty kilpailla Koffin kanssa IFK:n pääpaitasponsorin paikasta niin miksen yrittäisi diiliä kohtuullisemmalla hinnalla jonkun pienemmän seuran kanssa. Ei mikään yritys voi olla tyytyväinen, jos pääyhteistyökumppaneita on 14. Siinä pitää olla ehdottomasti enemmän jakoa eritason yhteistyökumppaneihin.
Itse pyrkisin sellaiseen tilanteeseen, jossa olisi yksi valtakunnallinen pääyhteistyökumppani. On se sitten Koff tai mikä tahansa niin sellainen, jolle on hyötyä valtakunnallisesta näkyvyydestä (+ehkäpä Kapanen mainoksissa). Se yritys saisi sitten paraatipaikat peliasusta. Sen lisäksi voisi olla muutama muu tärkeämpi partneri, joille paikat peliasuista. Jokunen näistä voi tietysti huonoimmassa tapauksessa panostaa vähemmänkin, jolloin tulisi vaikkapa vain osan joukkueen peliasuihin, mutta silloin kyseessä pienempi mainos myöskin, mikä ei edes haittaisi niin paljon. Loput partnerit eivät sitten saisi mainoksia peliasuihin. Osa voisi olla rahallisen panostuksen lisäksi/sijaan jonkinlaisia "tavarantoimittajapartnereita" kuten esim. lentoyhtiö, hotelliketju, bussifirma, autoliike/-maahantuoja.
Tottakai on helpompi saada 10 pientä kuin yksi iso sponsori, mutta en usko, etteikö jokaiselle 14:lle liigajoukkueelle löytyisi valtakunnasta yhtä isoa pääyhteiskumppania. Joukkueiden budjeteissa on suuri ero ja aivan samalla tavalla valtakunnallisillakin yrityksillä on eroja sen mukaan paljonko haluavat laittaa rahaa sponsorointiin. Näin ollen jos KalPasta irtoaa mainostila halvemmalla kuin HIFK:iltä niin kyllä se pitää pystyä myymään.
Laitan kuriositeettina mainitakseni tähän Bundesligafutiksen paitasponsoreiden maksamat summat per kausi. Isoilla pitää muistaa myöskin se, että silloin tulee maailmanlaajuinen näkyvyys europelien ja muun yleisen kiinnostavuuden mukana. Sm-liigassa suhteelliset erot olisivat toki pienemmät.
Bayern München Deutsche Telekom max 20me
Borussia Dortmund E.ON max 10me
Bayer Leverkusen RWE 9,5me
Hertha BSC Berlin Arcor Max 8me
FC Schalke 04 Victoria Versicherungen 7,5me
VFL Wolfsburg Volkswagen 7,5me
Vfb Stuttgart EnBW max 6me
Werder Bremen KiK Textildiskont max 5me
Hamburger Sport Verein ADIG Investment 4,5me
Borussia Mönchengladbach Kyocera 4me
Kaiserslautern Deutsche Vermögensberatung 3me
Nürnberg mister + lady jeans 3me
Köln Gerling-Versicherungskonzern 2,7me
Eintracht Frankfurt fraport 2,5me
Hannover 96 TUI 2,5me
FSV Mainz 05 DBV-Winterthur 2,5me
Duisburg Iceline-Tiefkühlkost 2me
Arminia Bielefeld Krombacher 1,5e
Lähde: kicker
Joo, täytyy sanoa, että uudelleen menestymään alkaneen Bremenin paita menee halvalla, mutta se on heidän huonoa neuvottelutaitoaan.