Sm-liiga karsinnat: Kumman puolella?

  • 37 468
  • 194

NuuskaHP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Yleisesti mietin jo tämän ketjun avaamista jokunen päivä takaperin. Muistan itse kun katselin Ässien karsintasarjaa Sportia vastaan, sekä Ilveksen Jokipoikia vastaan. Olin tukevasti Sm-liiga jengin puolella loppuun asti.

Ketjunhan ei välttämättä tarvitse täysin keskittyä ainoastaan tämänkauden kevään karsintoihin, vaan noin yleensäottaenkin imeä jonkinlaista yleistä informaatiota miten liigapaikkakuntien kuppikunta jakaantuu näissä kinkereissä.

Mitenkäs mielipiteet jakautuvat näin Jatkoaikalaisten suhteen tämän kevään osalta?

Ollaanko Pelicansin bandwagonissa vai mestis-seuran mukana ?
 
Eipä ollut kaukana, että oma suosikkijoukkue olisi karsintoihin joutunut. Olisi ollut nimittäin sietämättömän jännittävä tilanne kestää. Olen Pelicansin puolella näissä karsinnoissa, itse asiassa olisin varmaan jokaisen liigajoukkueen puolella vastaavanlaisessa tilanteessa. Ei ole mitään Mestiksen voittajaa vastaan, siitä ei ole kysymys.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Mikäli mestisseura on Jukurit, niin olen Pelsujen puolella. Nimittäin täällä ei ainakaan ole uskoa Jukureiden nousuun, vaikka urheilullisesti voittaisivatkin karsinnat. Sportilla sen sijaan saattaakin olla (en ole tarkkaan Mestistä seurannut) sauma noustakin, joten olisin Sportin puolella siinä tapauksessa.
 

Lohipoika

Jäsen
Tämän ketjun olisi voinut avata äänestys-puolelle ja liittää mukaan äänestyksen.

Mestiksen mestarin puolella ollaan riippumatta siitä, onko se sitten Jukurit vai Sport. Liigaan pitäisis saada vaihtuvuutta ja liigasta putoaminen pitää saada todelliseksi.
 

Wolves

Jäsen
Mikäli ottelupari on Pelicans-Jukurit, hypätään Jukureiden Bandwagoniin. Mikäli Vaasan's Port tekee ihmeet ja voittaa mestiksen finaalin, pitää tarkemmin asiaa harkita mihin vankkuriin sitä loikkaa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tähän asti ollut liigakarsinnoissa aina Mestis-joukkueen puolella periaatteessa ehkä vain sen takia, että haluaisin nähdä mitä tapahtuu, jos Mestis-joukkue voittaa liigajengin ja olisi valmis nousemaan SM-liigaan. Ja kyllähän SM-liigakin kaipaisi jotain muutosta ja joku Sport voisi faneineen hyvinkin tuoda pientä virtaa mukanaan liigaan. Muutenkin Mestis-joukkueen voitto olisi varmasti monelle liigayhteisössä iso herätys.

Sitä en osaa sanoa, mitä esim. Mikkelin Jukureilla olisi tarjottavana liigayhteisölle ja ehkä toivoisin Pelicans-Jukurit -parista Pelicansin voittavan. Toisaalta tuskin edes seuraisin tuota sarjaa sen tarkemmin tai "kannattaisin" kumpaakaan joukkuetta. Ässien ja Sportin välistä sarjaa seurasin aikanaan hyvinkin tarkasti - paljon tarkemmin kuin SM-liigan finaaleja - mutta viime vuoden Ilves-Jokipojat -sarja ei herättänyt minkäänlaisia tunteita.
 
Meikäläinen on aina Daavidin puolella Goljattia vastaan, riippumatta lajista. Joten mestisjengejä on kannatettu ja tullaan kannattamaan näissä karkeloissa. Tänä vuonna joutuu tekemään poikkeuksen syystä tai toisesta. Ehkä joku toinenkin vuosi.
 

chris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täällä ollaan myös Mestis-joukkueen puolella. Uusi joukkue toisi hiukan väriä tähän paikalleen jämähtäneeseen liigaan. Myöskin liigakarsinnoissa olisi tulevaisuudessa oikeasti panosta, kun sieltä Mestiksestä pystyisi todistetusti nousemaan eikä lopputulos olisi välttämättä niin ennalta-arvattava (yleinen käsitys tuntuu nyt olevan, ettei Mestis-mestarilla ole jakoa liigajoukkuetta vastaan pitkässä sarjassa).
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Yleensä olen altavastaajan puolella, jos suosikkijoukkueeni ei pelaa. Liigakarsinnoissa olen kuitenkin Pelicansin puolella - kuten olin viime kaudella Ilveksen ja toissa kaudella Ässien puolella.

Minulla ei kuitenkaan ole mitään mestisjoukkuetta vastaan, kuten ei viime kaudellakaan. Toissa kaudella minulla ei ollut varsinaisesti mitään Sportia vastaan, mutta Tammista vastaan kylläkin.

Olen kaikesta huolimatta nykyään avoimen liigan kannattaja - siitä kannattamiseni ei ole kiinni.
 

tiikeri

Jäsen
Mestiksen puolella ehdottomasti, ihan sama kumpi siellä karsintoja tulee pelaamaan. Jukurit pystyy pelillisesti paremmin haastamaan Pelicansia, mutta toisaalta Vaasan umpihullu kotiyleisö on omassa kastissaan tunnelman kohottajana. Hienoa olisi jos Mestis-jengi pystyisi yllätykseen, mutta realistisesti ajateltuna aika pienet on saumat. Toivotaan nyt että tulisi edes kohtuullisen tasainen sarja.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen tähän asti ollut liigakarsinnoissa aina Mestis-joukkueen puolella periaatteessa ehkä vain sen takia, että haluaisin nähdä mitä tapahtuu, jos Mestis-joukkue voittaa liigajengin ja olisi valmis nousemaan SM-liigaan.

Tämän voin allekirjoittaa täysin. Toivon siis Jukureiden tai Sportin voittoa. Mitään ei kyllä ole Pelicansia vastaan.
 

InfernalDark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra, Pile #49
Pelicansin puolella tottakai, Dwaipen ja Jyssyn takia osittain. Mikäli Töpselit olisivat joutuneet karsintoihin, niin siinä tapauksessa olisin 100%:sti Mestisjengin wagonissa.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Vastaus on kokonaan kiinni siitä, että laajeneeko liiga jos Jukurit voittaa. Laajennukselle varaukseton sentteri ja tuki silloin Pelsuille. Jos taas voittaja jatkaa liigassa ja hävinnyt Mestiksessä, niin voisi tuota Mestis-jengiä kannattaa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Itellä on vaimon entisen kotikaupungin ja meidän mökkikunnan lähimmän keskuksen johdosta siteitä Lahteen. Lisäksi olen aina sympannut Lahtelaiseen kiekkoiluun liittyvää äijäkulttuuria (Numpat ja Jarnat ym.). Sitäpaitsi Lahti ei ansaitse sitä että sieltä putoaa ylimmältä sarjatasolta sekä futisjoukkue että lätkäjoukkue.

Näillä perusteilla pelsujen bandwagonissa (jossa karvanoppia riittää).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oikeastaan ihan sama miten menee. Ei ole minkäänlaista henkilökohtaista suhdetta Pelicansiin, ei positiivista eikä negatiivista, eikä kumpikaan mahdollisista vastustajistakaan ole sellainen joka herättäisi intohimoja suuntaan eikä toiseen. Yleensä olen kyllä altavastaajan puolella sellaisissa tilanteissa jossa suhtautuminen kumpaankin osapuoliin on neutraali, joten saattaa olla että hitusen kannustan tätä Mestis-joukkuetta. Mutta sen näkee sitten. Parempi voittakoon joka tapauksessa.

Myöskin liigakarsinnoissa olisi tulevaisuudessa oikeasti panosta, kun sieltä Mestiksestä pystyisi todistetusti nousemaan eikä lopputulos olisi välttämättä niin ennalta-arvattava (yleinen käsitys tuntuu nyt olevan, ettei Mestis-mestarilla ole jakoa liigajoukkuetta vastaan pitkässä sarjassa).

Tuokin on hyvä pointti. Kyllähän se toisi lisää uskottavuutta koko tälle karsinnalle kun Mestis-joukkue pystyisi pudottamaan jonkun liigasta, nythän tuota kieltämättä aika moni pitää ihan läpihuutojuttuna.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
Jukureilla ja Mikkelillä ei olisi yhtään mitään annettavaa itselleni SM-Liigajoukkueena. Sen sijaan pelicans on keskimääräistä liigajoukkuetta kiinnostavampi vastus.

Toisaalta olisi taas hauska nähdä se tilanne, kun liigajoukkue häviäisi tuon sarjan, josta taas epäilemättä seuraisi kunnon suhmurointia kulisseissa. Ja epäilemättä paljon katkeruutta sekä taas lisää kolhuja uskottavuuteen tämän seurauksena.

Tilanne olisi toki aivan toinen, mikäli Ika ei vuodesta toiseen ryssisi kouvolassa ja karsimassa olisi KooKoo.
 

JesterJr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, ManU
Periaatteessa kyllä Pelicansin puolella, koska en usko että Sportilla tai Jukureilla olisi ainakaan vielä realistista pärjätä liigassa toisin kuin Pelicansilla. Mielestäni liigassa pitäisi olla 12 joukkuetta jolloin liigan taso nousisi ja joka kevät olisi todellinen vaara putoamisesta ja todellinen mahdollisuus nousta, mutta se onkin sitten jo ihan toinen asia.

Edit. Olen siis sitä mieltä että liigaa pelaa tällä juuri ne joukkueet jotka sinne kuuluvat. Ruotsista pitäisi ottaa tämän asian suhteen mallia, jossa jumbo tippuu suoraan jne.
 
Viimeksi muokattu:

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Aloitetaan nyt jo muiden tavoin pienillä varauksilla. Ensinnäkään minulla ei ole suoranaisesti mitään Pelicansia vastaan, eikä mitään muutakaan joukkuetta kohtaan. Toisaalta minulla ei ole mitään siteitäkään Lahteen, joten kyse on samaan aikaan välinpitämättömyydestä kyseistä jengiä kohtaan.

Itse kallistun siis Mestis-joukkueen puolelle. Syitä on muutamia. Ensinnäkin haluaisin nähdä, mitä tapahtuisi, jos Pelicans (tai yleensäkin mikä tahansa liigajoukkue) häviäisi karsinnat. Nousisiko Mestis-joukkue todella liigaan ja Pelicans tippuisi; otettaisiinko molemmat SM-liigaan; vai mitään ei tapahtuisi, koska muut (taloudelliset & olosuhde lähinnä) tekijät eivät olleet Mestis-joukkueen osalta kunnossa.

Toiseksi, pieni muutos joukkueissa saattaisi tuoda ainakin hetkittäistä kiinnostuksen kohoamista SM-liigaan. Kolmanneksi, jos Mestiksestä todella voisi nousta liigaan, Mestis-joukkueet saattaisivat ottaa entistä vakavammin päämääräkseen liigan, ja panostukset Mestiksessä pelaajapuolella saattaisivat samalla kasvaa. Mestiksen tasonnousu sivutuotteena(?)

Mutta kaikesta tästä huolimatta katsoisin Pelicansin olevan aika suuri ennakkosuosikki liigakarsintoihin, joten kova savotta on Jukureilla tai Sportilla edessä, jos meinaavat Pelicansin neljä kertaa kumota.

Edit: + neljänneksi, periaatteessa syntyperäisenä pohjanmaalaisena Sportin lippua liehutettaisiin, kun ei se Hermeskään taida ihan heti edes Mestikseen nousta.
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei sillä varmaan suurta väliä ole, kuinka käy, koska taitaa ainakin Jukureiden tapauksessa olla aika epätodennäköistä, että joukkue liigaa pelaisi. Kuitenkin, kyllä symppaan oletettua altavastaajaa eli Mestis-joukkuetta. Sport saattaisi ehkä olla ihan hyvä lisä liigaan, Jukurit tuskin herättäisi mitään tunteita.

Ei minulla mitään Pelicansia vastaan ole, mutta silti jos joku liigasta putoaa, olisi ihan oikeus ja kohtuus, että putoaja on "kabinettijoukkue" eli Pelicans tai KalPa. Pelicansin pudotessa tosin harmittaisi se, että liigasta poistuu naapureiden jälkeen helpoin arkivieraspelimatka.
 

Ultra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pyynikki bollklubbar, TBK & vadelmavenepakolaiset
Lahtelaisen kiekon ja SM-liigan taloudellisen vakauden takia on tärkeää että Pelicans ei tipu. Liiketaloudellisesti Suomi-kiekko ampuu itseään jalkaan sallimalla Pelicansin putoamisen Mestikseen, sillä Sport ja Jukurit tulevat joka tapauksessa nousemaan liigaan siinä vaiheessa kun 6 seuraa katoaa Euro-liigaan. En voi mitenkään ymmärtää tätä karsinta konseptia. Taloudellisesti ei ole järkevää sallia nykyisillä SM-liigan kriteereillä toimivan organisaation mahdollista tuhoutumista, vaan pitäsi tukea heidän toimintaansa. Sm-liigan kuuluisi toimia vakaan liiketalouden mahdollistavana organismina eikä sen rappauttajana. Sport, Jukurit, Kookoo ja kumppanit nostettakoon suoraan liigaan kunhan täyttävät kriteerit ja pystyvät tutkitusti lisäämään SM-liigan arvoa tuotteena. Haaveilu Mestis seuran mahdollisesta noususta tai edes sen haaveen elätteleminen on todella erikoista varsinkin jos se prosentuaalisesti vahingoittaa lajia kokonaisuutena. Jos SM-liiga haluaa nähdä itsensä bisneksenä niin sen pitäisi ymmärtää että retoriikka ja motoriikka on kaksi eri asiaa. Valheelliset haaveet ja unelmat (retoriikka karsintojen urheilullisuudesta) ei riitä vaan resurssien ja tekojen pitäisi puhua puolestaan. SM-liigaa pitää kehittää viihdeteollisuuden tuotteena eikä rakenteellisesti harrastuspohjaisena.
 

Lohipoika

Jäsen
Liiketaloudellisesti Suomi-kiekko ampuu itseään jalkaan sallimalla Pelicansin putoamisen Mestikseen, sillä Sport ja Jukurit tulevat joka tapauksessa nousemaan liigaan siinä vaiheessa kun 6 seuraa katoaa Euro-liigaan.

Mitää Euroliigaa ei ole tulossa. Normaalien kansallisten sarjojan ohessa pelattava CHL on ainoa käytännössä toimiva malli ja sekin kaatui. SM-liigasta ei ole lähdössäkään yhtäkään joukkuetta. Alkuhuuman jälkeen suuren yleisön mielenkiinto kariutuisi kaikenmaailman sveitsiläisiä ja ruotsalaisia seuroja kohtaan.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
No mulle Pelsut on aina ollut aika hmv joukkue, niin periaatteessa ainakin kauden verran se Mestis-joukkue kiinnostaisi minua enemmän kuin Pelsut.

Mutta, mitä tarkoittaa tämä "kabinettijoukkue", jollaiseksi joku täällä Pelsuja ja KalPaa kutsui?
 

Hxxx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mental tension
Eikös Pelicans jatkanut liigassa, vaikka Kärpät "pudotti" sen karsintasarjassa? Karsintojen jälkeen ilmoitettiin, että liiga laajenee ja Pelicans säilyy sarjassa.

Mitä meinaat noilla heitomerkeillä tuossa pudotti -sanassa?

Kärpät hoiti Pelicansin puhtaasti urheilullisin perustein ja Pelsut saivat sitten pitää liigapaikkansa kabinettipäätöksillä.
 
Eikös Pelicans jatkanut liigassa, vaikka Kärpät "pudotti" sen karsintasarjassa? Karsintojen jälkeen ilmoitettiin, että liiga laajenee ja Pelicans säilyy sarjassa.

Näin. Mennään muistikuvien varassa joten korjatkaa tarvittaessa. Asia oli sovittu jo niin paljon etukäteen että Pelsu pumppasi joukkuetta tyhjäksi Tammikuussa joiltain osin. Ei tule tosin kuin V-P Kautonen mieleen. Eikä sitä muutenkaan pystytty pitämään kuin korkeintaan julkisena salaisuutena.

Hauska nyanssi muuten että liiga tarvitsi kuralla ollutta Pelsua niin paljon että lainasi 250k. Päästäisköhän nyt muuten kuin kentällä todella hyvin pärjäävää Pelsua tippumaan uusittuinen halleineen ja tilit plussalla. Aika rankasti epäilen.

e. Sitä en tosin muista/tiedä tehtiinkö kabinettipäätös alunperin Pelsun pitämiseksi vai Kärppien nostamiseksi. Valistunut veikkaus on jälkimmäinen.
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Parempi voittakoot ja toivottavasti ratkeaa pelaamalla eikä kabinettipäätöksillä. Sen verran haluan kuitenkin spekuloida, että tuli Pelicansia vastaan Sport tai Jukurit, en usko että kumpikaan pystyy urheilullisesti haastamaan. Vaikka sisälläni pieni Red Armylainen asuukin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös