Eikös britti ole vähän laajempi merkitys kuin englantilainen? Toki helposti nuo usein mielletään synonyymeiksi ja engelsmanneja sanotaan briteiksi. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että britti on nimitys Iso-Britannian kansalaisesta (englantilainen, skotlantilainen, walesilainen, p-irlantilainen.)...
Voinen sanoa tähän muutaman sanan. Olen tehnyt graduni brittien ulkopolitiikasta (tai siis sen pienestä osasta) ja luonnollisesti olen perehtynyt paljon saarten historiaan ja rakenteeseen tämän johdosta. Geoffrey Eltonin maineikas teos
The English on hyvä perusteos tämän erittäin laajan aiheen käsittelemiseen. Elton käsittelee kirjassaan syitä siihen, miksi Iso-Britanniasta muodostui maailmanmahti, miten tuo mahti menetettiin ja miten IB näyttäytyy tänä päivänä, myös harjoitetun politiikan osalta.
Pari tärkeää huomiota:
- jo varhain - puhutaan niinkin varhaisesta ajasta kuin 700-1100-luvuista - anglosaksinen kulttuuri yhtenäistyi. Toisin kuin muussa Euroopassa tähän oli mainiot edellytykset maantieteellisistä syistä. Vaikka kaunokirjallisuudessa on mitä moninaisimpia tarinoita normannien tulosta maahan, niin 1100-1300- luvulla heidän läsnäolonsa itse asiassa vain vahvisti yhtenäiskulttuuria, sillä normannit omaksuivat noiden parin sadan vuoden aikana valtaamansa saaren kulttuurin.
- Englanti (ja myöhemmin IB) omasi poikkeuksellisen yhtenäiset lait, asetukset ja tavat jo keskiaikaisessa Euroopassa. Anglosaksisen kulttuurin levitessä siirtomaihin alkoivat myös alueen muut "kansat", erityisesti walesilaiset, mutta myös skotit ja irlantilaiset kokea ja näkeä itsensä osana tuota kulttuuria.
- nykyään puhutaan itse asiassa "englantilaisuuden kriisistä", sillä monissa asiayhteyksissä "englantilaisuus" ei ole se asia, minkä perusteella saarelaiset määrittävät itsensä. Puhutaan "brittiläisyydestä", osana ympäri maailman levinnyttä anglosaksista kulttuuria, jonka nostalgisetkin tunnesyyt ovat riittäneet nostamaan korkealle.