Silloin huomasin, että aika on kulunut nopeasti

  • 28 181
  • 131

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä huomaan ajan kuluneen kovaa vauhtia, kun tajuan olevani vanhempi kuin vanhempani olivat syntyessäni. Vastahan olin viisivuotias. Ikäkriisiä ei ole, mutta etenkin äidin vanheneminen vituttaa suuresti. Lapsettoman miehen elämässä äiti lienee se tärkein. Taitaa tuo monelle lapsellisellekin olla se toiseksi tärkein.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tajusin tuossa ylioppilaskirjoitusketjua vilkaistessani, että nämä tämän vuoden abit ovat pääosin syntyneet minun abivuonnani.
Hahmotin tuon problematiikan kaukaa viisaasti jo omissa lakkiaisjuhlissani, ja siinä gaudeamus igituria viriteltäessä ymmärsin tuon syntymäaika-lakkiaisjutun eräänlaiseksi kulminaatiopisteeksi. Nimittäin kun pääsin ylioppilaaksi, niin lukion virallisessa juhlaosuudessa yksi puheenpitäjä oli 20 vuotta aiemmin valkolakin saanut "emeritus". Oli vuosi 1989, ja puhuja oli valmistunut ylioppilaaksi 1969. Siis vuotta ennen omaa syntymääni. Silloin ajattelin, että siinä vaiheessa voin aikanaan lukea itseni vanhaksi kävyksi, kun kevään ylioppilaat ovat syntyneet sen jälkeen kun olen itse painanut skotsan laillisesti päähäni.

No, kai ylioppilaita sentään valmistuu jostakin aikuislukioista vielä pitkälti yli parikymppisinä. Toisinaan joku sekopää intoutuu valkolakin tavoittelusta vielä paljon kypsemmälläkin iällä.

Toisaalta olin aikoinaan väärässä. Ei tunnu vieläkään vanhalta kävyltä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minä huomaan ajan kuluneen kovaa vauhtia, kun tajuan olevani vanhempi kuin vanhempani olivat syntyessäni. Vastahan olin viisivuotias. Ikäkriisiä ei ole, mutta etenkin äidin vanheneminen vituttaa suuresti. Lapsettoman miehen elämässä äiti lienee se tärkein. Taitaa tuo monelle lapsellisellekin olla se toiseksi tärkein.

Tervetuloa kerhoon vain. Tähän samaan ilmiöön kuuluu yleensä se, että viimeistään tajuaa oman elämänsä olevan jo siinä vaiheessa, että tuskin se tästä paremmaksi juuri muuttuu, ja koska omia lapsia ei ole, niin luultavasti edessä on yksinäinen, kolkko vanhuus ja pitkiä yksinäisiä vuosia, jolloin omat vanhemmat ovat kenties jo kuolleet, omia jälkeläisiä ei ole eikä muihinkaan sukulaisiin ole pidetty yhteyttä.

Jäljellä on sitten vain iloton puurtaminen merkityksettömässä työssä ja sinnittely pienellä palkalla yhä raihnaisempana koska tulevaisuudessa tuskin eläkkeelle päästetään alle 80 vuoden iässä. Tuossa vaiheessa ainoa toive onkin, että koittaisi vapahtava nopea kuolema sydäriin tai aivoverenvuotoon. Vaihtoehtona onkin sitten herra Alzheimerin vierailu, jonka jälkeen voi taantua hiljalleen zombieksi ja röhistä jossain vaivaiskodin nurkassa paskaiset vaipat jalassa ja sekavassa tuskatilassa kunnes lopulta vain lakkaa olemasta. Jos vielä jotain tajuaa, niin voi miettiä, kuinka oma suku, kaikki sen perinteet ja tähän asti katkeamaton 11-12 sukupolven mittainen sukupuu katkeaa oman kuoleman koittaessa, eikä pian enää kukaan muista, että olit koskaan olemassa.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Törmäsin taas ketjun aiheeseen, kun kävin täyttelemässä "Joukkueen kasvot"-ketjuun omat mielleyhtymäni. Sieluni/muistojeni syövereistä löytyi mm. Lallia, Mölliä ja Koskelan Ilpoa - liekö enää edes hengissä nuokaan...
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Berliinin muurin murtumisestakin tulee ensi kuussa jo neljännesvuosisata täyteen. Vasta hetki sittenhän se murtui ja Euroopan vapautuminen kommunismin kauhuista alkoi. Tuona vuonna tuli Yleltäkin legendaarinen Kreatorin konsertti live in East Berlin, jossa bändi pääsi ensimmäistä kertaa itäpuolelle esiintymään.

Vajaat viitisentoista vuotta vuosituhannen vaihtumisesta, sitäkin odotettiin aikanaan ja se tuntui perin ihmeelliseltä. Nyt ei tunnu miltään.

Eurojakin on käytetty kohta liki 13 vuotta. Onko tuostakin niin hemmetin kauan? Edelleen muunnan ajoittain eurot markoiksi ja ihmettelen tuotteiden hintaa.

Elämäni parhaista vuosista on myös aikaa 10-12 vuotta, kauas taakse nekin ovat jääneet. Onneksi on jäänyt myös vuosi 2006, joka olikin yksi kaikkien aikojen paskimmista vuosistani ikinä lähes joka sektorilla varsinkin vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Kun pippeli seisoi viimeksi ilman jelppiä ja naiset kiinnosti! Jumalauta siitä on aikaa vuosia.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Vähän väliä tulee herättyä tuohon ajan nopeaan juoksemiseen. Joku yksittäinen biisi voi tehdä sen, hoksaa että perkeles, tätähän sitä tuli lukiossa kuunnteltua ja siitäkin on jo x vuotta. Eilen illalla kävelin vanhan lukioni ohi, ja tuli melkoinen nostalgiatrippi päälle. Olihan se omalla tavallaan aivan ylivoimaista aikaa. Kavereita, tyttöjä ja pirskeitä, eikä juurikaan stressiä tai huolia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös