Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sikainfluenssarokotus - juu vai ei?

• 26 553
  • 159

Aiotko ottaa sikainfluenssa rokotteen?

• Äänestäjiä
    339

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Tänään uutisoitiin Suomen ensimmäinen sikainfluenssa kuolema, tai siis nuori 25-vuotias pitkäaikaissairas menehtyi sikainfluenssan heikentämänä.

Rokotteet on tilattu valtion puolelta, mutta tällä hetkellähän tuntuu olevan hyvinkin paljon epätietoisuutta rokotteesta ja sen mahdollisista haittavaikutuksista. Mielipiteitä on puolesta ja vastaan ja teorioita on esitetty monia mahdollisista haittavaikutuksista. Itsekin itseasiassa luulin alussa että julkisuudessa hyvinkin paljon nyt esillä ollut Rokotusinfo ry olisi ollut joku virallisempikin yhdistys, mutta huomasinkin tuossa viime viikolla että kyseessä olikin vain viiden(?) ei-lääketieteellistä koulutusta/osaamista omaavan vanhemman perustama yhdistys.

-------

Kysymys kuulukin: aiotko sinä, jatkoaikalainen, ottaa rokotteen sikainfluenssaa vastaan?

Itse kallistun ainakin tällä hetkellä negatiiviselle kannalle, itse en aio rokotetta ottaa hyvinkään todennäköisesti. En tiedä mikä on eniten vaikuttanut omaan mielipiteeseeni, mutta itsestäni koko tämä sikainfluenssa "kohu" on saanut vähän turhankin suuret mittakaavat. Sen jälkeen kun tauti alkaa oikeasti kaatamaan porukkaa, tai siis terveitä/ei-pitkäaikaissairaita, länsimaissa voisin rokotetta harkita, mutta tällä hetkellä jää väliin niinkuin myös perus kausi-influenssa rokotuskin.

Viimeksi muokattu:

Mr.Big

Jäsen
Enpä taida ottaa. Siinä vaiheessa, kun olisin tässä järjestetyssä jonossa vuorossa, homman pitäisi olla jo ohi. Näinpä sillä ei silloin ole enää mitään väliä. Olen joko sairastunut tai en sairastu ollenkaan.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
13-vuotiaan poikani kolusta tuli tänään kysely hyväksyvätkö vanhemmat tämän rokotuksen lapselleen. Vastaus pitää antaa huomiseksi. Ei oikein tiedä miten tähän nyt suhtautuisi hänen puolestaan. Itse en...eikä vaimonikaan ota rokotusta kun ollaan siellä loppupäässä mutta mitenkähän tuo junnu...?

No, asiaa arvotaan nyt tämä ilta ja kaipa se lupa rokotteelle sitten annetaan.

Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
En osaa vielä sanoa. Katsotaan nyt ensin, miten hoitohenkilökunta reagoi rokotteeseen, lasketaan kuolleisuusprosentti (heko heko) ja tehdään päätös vasta sen jälkeen.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kysymys kuulukin: aiotko sinä, jatkoaikalainen, ottaa rokotteen sikainfluenssaa vastaan?

Opintojen puolesta mitä ilmeisimmin suosittelisivat rokotuksen ottamista mutta tällä hetkellä olen itse kyllä odottavalla kannalla. Haluaisin nähdä millainen vaikutus rokotteella, etenkin millaisia haittavaikutuksia/sivuoireita se aiheuttaa - kuinka voimakkaita etc. vaikka kyseessä ovatkin yksilölliset oireet. Mutta jos suurin osa kansasta saa voimakkaitakin haittavaikutuksia/sivuoireita niin panee miettimään kannattaako vai ei rokotteen ottaminen.

Vastaan siis, etten vielä tiedä ottaako vaiko ei.

vlad.

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Vastaan siis, etten vielä tiedä ottaako vaiko ei.
Tästä tuli mieleeni, että meinasin myös äänestykseen pistää En tiedä/En ole päättänyt vielä- vaihtoehdon mutta ajattelin että ehkä saisi juurikin keskustelua hieman enemmän aikaiseksi kun jättäisi tuon tällä hetkellä varmasti yleisimmän vaihtoehdon pois.

Empivällä kannalla tuntuu tällä hetkellä olevan hyvin moni, mitä on esim. työpaikalla ollut puhetta asiasta. Tuntuu että ei oikein itsekään tiedä mihin uskoa ja mihin ei, onneksi itse on kuitenkin siinä mielessä onnellisessa asemassa ettei ole mitään pitkäaikaissairauksia tai muuten kuulu "riskiryhmään", joten siinä mielessä rokoteen ottaminen tai ottamatta jättäminen ei ole tällä hetkellä se suurin huoleaihe omassa elämässäni.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Empivällä kannalla tuntuu tällä hetkellä olevan hyvin moni, mitä on esim. työpaikalla ollut puhetta asiasta. Tuntuu että ei oikein itsekään tiedä mihin uskoa ja mihin ei, onneksi itse on kuitenkin siinä mielessä onnellisessa asemassa ettei ole mitään pitkäaikaissairauksia tai muuten kuulu "riskiryhmään", joten siinä mielessä rokoteen ottaminen tai ottamatta jättäminen ei ole tällä hetkellä se suurin huoleaihe omassa elämässäni.

Meillä tänään tunneilla keskusteltiin rokottamisesta yleisesti ja siinä sivussa myös sikainfluenssarokotteesta. Opettajan mielestä rokotusturvallisuus on Suomessa yleisestiottaen hyvin korkea, joten sen suhteen hän ei näe ongelmia sille, että rokotteen ottaa (hän kuitenkin painotti sitä ettei kyseessä ole mikään rokotuksen puolustuspuhe).

Hän nosti kuitenkin esille sen asian, että mikäli tavallinen influenssarokote aiheuttaa vakavia haittavaikutuksia/sivuoireita eli voimakkaan taudinkaltaisen tilan - (siihenhän rokote perustuu, että keho saadaan itsenäisesti tuottamaan vasta-aineita tautiin) - kannattaa asiasta keskustella terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa. Pahimmillaan tilanne voi olla se, että rokotusta seuraa sivuoireena "tauti", joka on yhtä ankara kuin oikea influenssaviruksen aiheuttama tauti. Näissä tilanteissa kannattaa hänen mukaansa harkita tarkoin sitä mikä on fiksuin tapa toimia.

vlad.

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tuskinpa otan. Rokotteiden ongelma on se, että ne saattavat suojata justiinsa tasan siltä, mitä niissä tulee mukana, mutta kyllähän nuo pöpöt mutatoituvat sitä vauhtia, että rokotteiden kanssa saa olla juoksemassa kiivaasti perässä. Elimistön omaan vastustuskykyyn tai -kyvyttömyyteen se on luotettava ja sen mukaan mennään.

RDivis

Jäsen
En ota ainakaan ennenkö hieman suuremmat massat ovat sen ottaneet ja MAHDOLLISET sivuvaikutukset selvillä. Tuskin otan silloinkaan, katson, että yleinen terveydentila on oikein hyvä meikäläisellä. Silloinhan tuon ei pitäisi olla ärhäkkää influenssa pahempi ja sen voi kyllä vaikka sairastaakin. Jos nyt, niin huono tuuri olisi, että taudin edes saa.

En. Ei ole mitään yleiskuntoa heikentäviä sairauksia enkä kuulu iänkään puolesta riskiryhmään, joten ei ole mitään syytä ottaa possunuharokotetta.

En ota myöskään muita joka syksyisiä lenssurokotteita.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos on perusterve henkilö ja yli 24-vuotias, niin H1N1-rokotusta ei saa vaikka sen haluisikin. Näin minulle on kerrottu. Normaalin kausi-influenssarokotteen saa, mutta sen joutuu itse maksamaan jos ei kuulu riskiryhmään. Otin sellaisen viime syksynä, ja todennäköisesti tänäkin syksynä.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulun tuohon alle 24-vuotiaiden ryhmään joten neulaa saisi jos siis haluaisi.
Hieman kyllä ihmetyttää tuossa WHO:n rokotussuosituksessa tuo ikäraja.
Miten tällainen perusterve hieman yli parikymppinen poikkeaa niinikään perusterveestä kolmekymppisestä? Mutta kai se raja on johonkin vedettävä. Joku lääkäri valaiskoon asiaa...

Luotan kyllä WHO:n asiantuntemukseen enemmän kuin mörkötarinoihin tai satunnaisiin huhuihin. Samaa ei voi kyllä kaikista sanoa. Suomesta löytyy näitä idiootteja jotka eivät suostu antamaan lapselleen rokotetta, koska naapurin Martta on jostain netistä lukenut vaarallisista sivuvaikutuksista. Ovatko nämä ihmiset oikeasti valmiita uhmaamaan asiantuntijoiden laatimia suosituksia ja uhraamaan oman lapsensa terveyden (jopa hengen?)?

Jos kyse olisi aikuisista ihmisistä, niin ainakin darwinistiselta kannalta olisi toivottavaa että he kuolisivat sairauteen jonka olisi voinut ehkäistä rokotteella. Mutta kun on kyse lapsista joilla ei ole asioihin päätösvaltaa, niin tunteet vaihtelevat häpeän ja säälin välillä.

Miten maailmassa voi olla niin paljon idiootteja?

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ensin ollaan hysteerisiä itse taudista, ja sitten panikoidaan rokotteesta. Näin se menee.

Jotkut saavat yleensäkin rokotteiden jälkeen pienen kuumeen ja/tai nuhan. Pistoskohtaakin voi aristaa jonkin aikaa. Sitten on ne muutamat harvat tapaukset, joiden elimistö reagoi rokotteisiin ärhäkkämmin ja joista arvatenkin revitään suurimmat otsikot. Useimmat eivät huomaa juuri mitään vaikutuksia.

Itse olen ryhmässä "ne muut", eli ei ole rokotetta luvassa jos vaikka haluaisinkin. Asia on siis ratkaistu puolestani. Lapsien rokotuksiin annan kyllä luvan, joskin hiukan pitää terveyden huollon ammattilaisen kanssa neuvotella toisen lapsen kananmuna-allergian takia. Koulun tiedotteen mukaan sillä voi olla jotain merkitystä.

Veikkaan, että aika monet niistä jotka eivät rokotetta ota ja sitten possuun sairastuvat, katuvat päätöstään. Ihan vaan sen takia, että usean päivän räkätauti kuumeen kera ei ole mikään häävi olotila.

Veikkaan, että aika monet niistä jotka eivät rokotetta ota ja sitten possuun sairastuvat, katuvat päätöstään. Ihan vaan sen takia, että usean päivän räkätauti kuumeen kera ei ole mikään häävi olotila.

Veikkaan että aika monet niistä jotka ovat saaneet rokotteesta sen saman usean päivän räkätaudin kuumeen kanssa kuin mitä itse taudista olisi tullut, katuvat päätöstään.

Minä en myöskään ymmärrä miksi terveen ihmisen pitäisi ottaa räkätautia vastaan rokotetta.

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Veikkaan että aika monet niistä jotka ovat saaneet rokotteesta sen saman usean päivän räkätaudin kuumeen kanssa kuin mitä itse taudista olisi tullut, katuvat päätöstään.
Veikataan lisää: Rokotteesta räkätaudin saavien määrä on mitätön verrattuna niiden sairastuvien määrään, jotka rokotetta ei ota.

Minä en myöskään ymmärrä miksi terveen ihmisen pitäisi ottaa räkätautia vastaan rokotetta.
Vaikka siksi, että pysyisikin terveenä. Asiaa ei voi ajatella vain yksilön kannalta, vaan myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta: Ei ole hyvä, jos työpaikoilta on liikaa väkeä pois samanaikaisen sairastelun takia.

Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jos kyse olisi aikuisista ihmisistä, niin ainakin darwinistiselta kannalta olisi toivottavaa että he kuolisivat sairauteen jonka olisi voinut ehkäistä rokotteella. Mutta kun on kyse lapsista joilla ei ole asioihin päätösvaltaa, niin tunteet vaihtelevat häpeän ja säälin välillä.

Tämä on kyllä niin totta. Rokotusturvallisuus on länsimaissa kuitenkin erittäin korkealla tasolla, käsittääkseni. Monen kohdalla tuossa on varmaan kysymys jostakin eettisillä ja moraalisilla periaatteilla hifistelystä, sääli vain, että lapset ovat siinä sijaiskärsijöinä.

Itse kysymykseen, että en ota. En sitä edes saisi ainakaan ennen vuodenvaihdetta, koska kuulun siihen ikäryhmään, joka viranomaisten mielestä joutaa sairastumaankin.

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Etsinnässä
Kyllä! Ehdottomasti otan rokotuksen heti kun se on mahdollista.
Monet tuntuvat unohtavan sen tosi asian, että keväällä tulee myös sikainfluenssan toinen aalto. Se tulee olemaan suurella todennäköisyydellä merkittävästi vaarallisempi ja tuhoisampi ja mitä enemmän ihmisiä kevääseen mennessä on rokotettu, sen huomaamattomampi se tulee olemaan.

Veikataan lisää: Rokotteesta räkätaudin saavien määrä on mitätön verrattuna niiden sairastuvien määrään, jotka rokotetta ei ota.

Jep. Ilman rokotetta tauti kestää viikon ja rokotteella vain 7 seitsemän päivää.
Asiaa ei voi ajatella vain yksilön kannalta, vaan myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta: Ei ole hyvä, jos työpaikoilta on liikaa väkeä pois samanaikaisen sairastelun takia.

Eikö ole aika hassua, että sitä yhteiskunnallista näkökulmaa ei ajatella vaan jätetään koko työtätekevä kansanosa rokottamatta. Jos rokotteen saaneista 80 prosenttia sairastuu, niin kuin Ruotsissa niin ihan hyvä, ettei työikäisiä rokoteta.

Mitä sitten tulee tuohon kakkosaaltoon, niin kukaan ei tiedä nykyisen rokotteen tehoa siihen. Myös niihin joka syksyisiin lenssuihin pitää ottaa aina uusi rokote.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Teen saman kuin tavallisen influenssarokotteen kanssa, eli jätän ottamatta. Riskiryhmien ulkopuolella kun olen, kun ei se kuulemma liitä riskiryhmään, että on ihmisenä melkoinen sika.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen ottanut kausi-influenssarokotteen, kun sen saa töiden kautta ilmaiseksi. Työnantaja siis maksaa. Tätä rokotetta ei sitä kautta tule saamaan.

En tiedä vielä, otanko. En pelkää näitä hysterioita, joita aiheen tiimoilta levitellään. Ja olen keskustellut useammankin sairaanhoitajan kanssa, ja he kaikki aikovat ottaa piikin, eivätkä ymmärrä tätä nykyistä kohua.

Itse en kuulu mihinkään etuoikeutettuun ryhmään, eli saan piikin vasta sitten, kun koko kansa rokotetaan. Jos se siis ylipäätään rokotetaan joskus. Todennäköistä on, että tauti on tullut jo siinä vaiheessa sairastettua. Mutta jos taudilta on siinä vaiheessa säästynyt, ja rokotuksen suhteen ei ole mitään yllättävää ilmentynyt, saatan hyvinkin ottaa sen.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minähän en syö myssiiniä!

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Täällä kun on näitä experttejä ja Darvinisteja tämän rokotteen kautta niin vaatiiko tuo jonkinlaisen tehosterokotteen parin viikon kuluttua...ja jos vaatii niin miksi...ja mille ryhmille?

Haluaisin tähän vastauksen nimimerkeiltä ernestiposti tai tahtookirjoittaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy