Sijoitusvinkkejä?

  • 1 086 409
  • 6 080

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nalle Wahlroos muotoili tuon voittojen diskonttauksen kauniisti niin että nolla korkojen ansiosta voitot kaukana tulevaisuudessa ovat yhtä arvokkaita mitä nykyhetkessä olevat. Korkojen noustessa tuo ei siis enää pidä paikkaansa. Olikohan tuo "Sijoita kuin guru"-kirjan esipuheessa.

Hyvinkin totta. Gordonin kaava on jonkun teorian perusteella ainoa oikea tapa osakkeen arvon määritykseen, mutta eivätpä nuo osakkeiden hinnat oikeasti tuota teoriaa kuuntele. Ja kaavassa on paljon epävarmuustekijöitä, jotka vaikuttavat lopputulokseen. Silti sen kautta voi hieman hahmottaa, että miten paljon inflaatio vaikuttaa tuleviin tuottoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Aika ostaa taas koronahyötyjiä. Evoa tulis osteltua jo reippaasti, vaikka ei nyt mikään vastuullisuus-/pappasalkkuosake ole. Jos laskee, niin ostetaan lisää.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
By the way, Nordnetilla Black Friday ja jenkkiosakkeet vielä 2h ajan ilman välityspalkkiota.

Ei kun tankkaamaan, siellä on muutama aika mielenkiintoinen lappu tullut koronauutisten voimasta (?) alas aika rajusti - ostohousut on jalassa, mutta saatana likviditeetti loppuu kesken, kun kaikenlaisia menoja ja veroja tuli tähän väliin. No ehkä vähän jotain varovaisesti, luulisin että tää on taas jäätävä ylireagointi ja kohta mennään taas ylös niin että korvat soi.

Nämä nyt ei ole mitään sijoitusvinkkejä, vaan omia hulluja näkemyksiä ja rajoja, mutta esimerkiksi DraftKings lähenee 30 taalan ostorajaa ja jos Airbnb jatkaa syöksyä kohti 140 rajaa niin pakko se on vaan ostaa. Samoin juuri listatutunut Volvo on laskussa kivasti, jospa sieltä saisi lähelle listautumishinnalla lisää niin olisin todella, todella tyytyväinen. Ja mainitaan nyt vielä ikisuosikki Disney, joka nyt tuskin tippuu alle 100 mutta jos tippuu nii kanitan kyllä kaikki texwilleritkin ja otan sitä.

Elämme jänniä aikoja ja taas saa pitää peruukistaan kiinni, kun mennään Last Ride of the Day -henkisesti kohti perikatoa - tai sitten ei. Onko tämä sittenkin se lopullinen romahdus?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
By the way, Nordnetilla Black Friday ja jenkkiosakkeet vielä 2h ajan ilman välityspalkkiota.

Ei kun tankkaamaan, siellä on muutama aika mielenkiintoinen lappu tullut koronauutisten voimasta (?) alas aika rajusti - ostohousut on jalassa, mutta saatana likviditeetti loppuu kesken, kun kaikenlaisia menoja ja veroja tuli tähän väliin. No ehkä vähän jotain varovaisesti, luulisin että tää on taas jäätävä ylireagointi ja kohta mennään taas ylös niin että korvat soi.

Nämä nyt ei ole mitään sijoitusvinkkejä, vaan omia hulluja näkemyksiä ja rajoja, mutta esimerkiksi DraftKings lähenee 30 taalan ostorajaa ja jos Airbnb jatkaa syöksyä kohti 140 rajaa niin pakko se on vaan ostaa. Samoin juuri listatutunut Volvo on laskussa kivasti, jospa sieltä saisi lähelle listautumishinnalla lisää niin olisin todella, todella tyytyväinen. Ja mainitaan nyt vielä ikisuosikki Disney, joka nyt tuskin tippuu alle 100 mutta jos tippuu nii kanitan kyllä kaikki texwilleritkin ja otan sitä.

Elämme jänniä aikoja ja taas saa pitää peruukistaan kiinni, kun mennään Last Ride of the Day -henkisesti kohti perikatoa - tai sitten ei. Onko tämä sittenkin se lopullinen romahdus?

DraftKings tutustumatta, mutta aiemmin hylkäsin bc-toimijat alalta ja keskityin pelkästään b-b puolelle. Osaisitko heittää muutaman lauseen Draftista?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika ostaa taas koronahyötyjiä. Evoa tulis osteltua jo reippaasti, vaikka ei nyt mikään vastuullisuus-/pappasalkkuosake ole. Jos laskee, niin ostetaan lisää.

Evoa ostin lopulta minäkin. Eilen yksi osto ja tänään pienempi. Itse olen aina vähän periaatteesta ollut näitä osakkeita vastaan, mutta nyt oli hinta laskenut sen verran, että ahneus voitti. Ja jos markkina romahtaa, ja tuo osake tuottaa tappiot, niin sitten se on minulle ihan oikein, kun tingin periaatteistani. :)

Hyzon meinaa puskea jo plussalle. Kahoot jopa vihersi kunnolla kun pörssi meni kiinni. Ihan täyttä romahdusta ei omassa salkussa sentään ollut.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Evoa ostin lopulta minäkin. Eilen yksi osto ja tänään pienempi. Itse olen aina vähän periaatteesta ollut näitä osakkeita vastaan, mutta nyt oli hinta laskenut sen verran, että ahneus voitti. Ja jos markkina romahtaa, ja tuo osake tuottaa tappiot, niin sitten se on minulle ihan oikein, kun tingin periaatteistani. :)

Hyzon meinaa puskea jo plussalle. Kahoot jopa vihersi kunnolla kun pörssi meni kiinni. Ihan täyttä romahdusta ei omassa salkussa sentään ollut.

Gamingia ei tapa kuin regulaatio
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
DraftKings tutustumatta, mutta aiemmin hylkäsin bc-toimijat alalta ja keskityin pelkästään b-b puolelle. Osaisitko heittää muutaman lauseen Draftista?
Tuosta investors.com katsausta, paremmin eriteltynä kuin mun kynästä.

Käytännössä markkinajohtaja jenkeissä b2c-rintamalla, mutta koska laillisuusjutut vielä kesken, aivan järjetön potentiaali lunastamatta. Lafkassa on kenties eniten osaamista sekä itse vedonlyönnistä & fantasystä että alan bisnespuolesta tuolla puolen Atlanttia sekä liikkeet tehtynä hyvissä ajoin sekä NFL:n että NBA:n sopimusten myötä. Lisäksi uskoisin, että pienemmät toimijat syödään kilpailemasta sikäli, kun niitä ilmestyy pelimarkkinoiden kunnolla avautuessa. Kalifornia esimerkiksi alkaa olla liipasimella. Nämä nyt tämmöisiä nopeita, itse valuaatioon en sen syvemmin mene, kun siinä on aika paljon liikkuvia osia ja arvioita. Pidän kuitenkin Draftkingsiä tuon markkinan ykkösheppana!
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Evoa ostin lopulta minäkin. Eilen yksi osto ja tänään pienempi. Itse olen aina vähän periaatteesta ollut näitä osakkeita vastaan, mutta nyt oli hinta laskenut sen verran, että ahneus voitti. Ja jos markkina romahtaa, ja tuo osake tuottaa tappiot, niin sitten se on minulle ihan oikein, kun tingin periaatteistani. :)
Evoa ostin minäkin. Ja nyt voin olla viikonlopun yli hyvillä mielin, kun osuin melkein päivän pohjiin. Maanantaina mitä todennäköisemmin tämäkin toki rommaa lisää.

Itse en ole periaatteesta näitä vastaan, mutta koska ovat pahasta, niin regulaatioriski pitää vähän erillään. Lyhyen aikavälin sijoitus mitä todennäköisemmin itselle. Joko nuo shorttareiden sepustukset ovat höttöä, mitä itse epäilen, jolloin kurssin pitäisi ottaa kovaa ylös tai ovat totta ja nappaan nopeat turskat.

Minulle kyllä kelpaisi vähän lisääkin näitä punaisia päiviä, jos vain tuo uusi koronavariantti ei osoittaudu kovin pahaksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Evoa ostin minäkin. Ja nyt voin olla viikonlopun yli hyvillä mielin, kun osuin melkein päivän pohjiin. Maanantaina mitä todennäköisemmin tämäkin toki rommaa lisää.

Itse en ole periaatteesta näitä vastaan, mutta koska ovat pahasta, niin regulaatioriski pitää vähän erillään. Lyhyen aikavälin sijoitus mitä todennäköisemmin itselle. Joko nuo shorttareiden sepustukset ovat höttöä, mitä itse epäilen, jolloin kurssin pitäisi ottaa kovaa ylös tai ovat totta ja nappaan nopeat turskat.

Minulle kyllä kelpaisi vähän lisääkin näitä punaisia päiviä, jos vain tuo uusi koronavariantti ei osoittaudu kovin pahaksi.

Itselläni on nyt kahden päivän ostojen keskihinta reilu 1020 kruunua. Nousuvaraa on... No, on laskuunkin. Itse kyllä todennäköisesti otan tuotot ja juoksen, jos nousu tulee nopeaan.

Olen varautunut markkinoilla nyt niin nousuun kuin laskuunkin. Laskuun on enemmän aineksia kyllä monellakin eri mittarilla. Sitä varten on nyt käteiskassaa, kun tuli myytyä tuo vuokralla ollut edellinen asunto. Mutta nyt on sellainen hetki, jolloin ei kannata suuremmin kokea huonoa omaatuntoa, vaikka raha on tilillä eikä pörssissä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuten tuossa aikaisemmin joku mainitsi, otin itse perjantaina sen riskin että ostin osakkeita vastoin monia myyntinappia painaneita lampaita.

Uskon, että tämä uusin variantti tulee olemaan vain yksi muiden joukossa eli eiköhän perjantaina moni lammas myynyt koska naapurikin myi. Yleensä nämä ovat olleet parhaita ostopaikkoja, kuten toissa kevät.

Katsotaan miten käy, uskon että ensi viikolla jo noustaan.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Yhden osakkeen osalta on pakko sanoa, että pieni typerä mieleni ei ymmärrä sen arvostusta ollenkaan. Finnairin markkina-arvo vuodelta 2019 756miljoonaa euroa ja markkina-arvo nyt noin 850miljoonaa. Siellä on aika iso anti ollut ja osake ei enää sen jälkeen ole verrannollinen sitä edeltävään aikaan, niin arvostukseen tullut aika iso vääristymä tuon annin jälkeen. Finnairin kurssi siis on perjaatteessa noussut yli 10% siitä mitä se oli ennen koronaa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Yhden osakkeen osalta on pakko sanoa, että pieni typerä mieleni ei ymmärrä sen arvostusta ollenkaan. Finnairin markkina-arvo vuodelta 2019 756miljoonaa euroa ja markkina-arvo nyt noin 850miljoonaa. Siellä on aika iso anti ollut ja osake ei enää sen jälkeen ole verrannollinen sitä edeltävään aikaan, niin arvostukseen tullut aika iso vääristymä tuon annin jälkeen. Finnairin kurssi siis on perjaatteessa noussut yli 10% siitä mitä se oli ennen koronaa.

Finnairin suosio on jotain mitä en edelleenkään ymmärrä piensijoittajien keskuudessa, vaikka ilmailuala lähellä sydäntä itselläni onkin. Finnair vaikuttaa olevan nimenomaan jonkinlainen tunneasia sijoittajille, jonkinlainen kansallinen "sankarihahmo". Kyseessä on kuitenkin hyvin raskaan kulurakenteen ja suuren tuottoriskin toimiala. Marginaalit ovat pieniä, vaikka liikevaihto on massiivista. Se, että valtio turvaa yrityksen selustan, ei vielä tee siitä kannattavaa sijoitusta.

Sijoitan itse mielummin esimerkiksi suihkumoottorivalmistajiin kuin varsinaisiin lentoyhtiöihin.

E: Vielä noin 6-7 vuotta sitten kyllä harkitsin Air Berlinin osakkeiden ostamista, koska haistelin sen hamuavan Euroopan sisäisten halpalentojen ykköseksi, mutta onneksi en ehtinyt sitä hankintaa toteuttaa..
 
Viimeksi muokattu:

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
On kyllä ainakin Finnairin bisneksitä anti onnistnut hyvin, ja aika massiivinen rahoitus on onnistuttu tuolla keräämään. Tuolla markkina-arvolla firma saa pyöriä kyllä aika optimaalisissa oloissa vuosia, että alkaa löytymään tulos joka kohtaa tätä arvostusta. Finnairilla iso ongelma on sen entinen vahvuus eli iso osuus Aasian liikennettä, vaikka taustalla on valtio niin kyllä bisneksen saamiseen entiselleen menee aikaa viellä vuosia suotuisissakin oloissa. Pahimassa tilanteessa yhtiö tekee viellä niin paljon tappiota, että vuosien päästä Finnair onkin paljon pienempi lentoyhtiö, kun omaisuutta on jouduttu realisoimaan likvideiksi varoiksi. Konkurssiin en usko, mutta ei valtion intresseissä ole kuin pitää yhtiö toimintakykyisenä ja hengissä, niin toiminnan supistuminen pysyvästi on täysin mahdollista.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Toivotaan hyvää Finnairille ja toivottavasti hyvin toiminut Aasian strategia saadaan pandemian jäljiltä vielä uuteen nousuun. Finnairin kuin muidenkin lentoyhtiöiden lukuisten toimintojen ulkoistukset on viety jo melko pitkälle, joten niiden kautta tulosta on vaikea parantaa. Yksi suuntaus pandemian jälkeisessä maailmassa voi toki olla se, että entistä pienempi joukko ihmisiä lentää entistä korkeammalla lipunhinnalla, mikä mahdollistaisi pienemmällä kalustolla operoimisen, mutta noin radikaaliin muutokseenkaan on vaikea uskoa. Kyllä lentoliikenne tulee jatkumaan maailmassa pandemioista ja ilmastonmuutoksesta huolimatta. Ehkä keskeisin kysymys onkin se, miten paljon voittomarginaalia avautuu sen myötä, kun biopolttoaineet tulevat lentoliikenteeseen ja kun uusiutuva kalusto kehittyy hyötysuhteeltaan. Tämä yhdistettynä ihmisten haluun ja kykyyn maksaa matkustamisesta tulee olemaan monien lentoyhtiöiden kohtalonkysymys lähitulevaisuudessa.

Onhan se tietysti Finnairin erityisetu, että niin piensijoittajat kuin Suomen valtio molemmat haluavat selvästi tukea sitä, että meillä on omasta takaa fyysiset yhteydet maailmalle.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllähän sieltä ihan rapsakka pudotus tähän maanantaille näköjään tuli, jota mediassa uumoiltiinkin.

Noh, eipä tuo mitään omissa aikeissani muuta ja samat kuukausisäästämiset tulee jatkumaan, kuten tähänkin asti.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän sieltä ihan rapsakka pudotus tähän maanantaille näköjään tuli, jota mediassa uumoiltiinkin.

Noh, eipä tuo mitään omissa aikeissani muuta ja samat kuukausisäästämiset tulee jatkumaan, kuten tähänkin asti.
Viimeistään kun eilen näki Hesarin otsikon, jossa luvattiin syöksyn jatkumista, tiesi maanantaina raketoinnin alkavan.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän sieltä ihan rapsakka pudotus tähän maanantaille näköjään tuli, jota mediassa uumoiltiinkin.

Noh, eipä tuo mitään omissa aikeissani muuta ja samat kuukausisäästämiset tulee jatkumaan, kuten tähänkin asti.
Noin minuutti sitten, kun menin katsomaan ekan kerran, niin kaikki vihertää. Oliko siis avauksessa jotain perjantain jälkihöyryjä, jonka jälkeen suunta kääntyi koilliseen nopeasti?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noin minuutti sitten, kun menin katsomaan ekan kerran, niin kaikki vihertää. Oliko siis avauksessa jotain perjantain jälkihöyryjä, jonka jälkeen suunta kääntyi koilliseen nopeasti?

Tainnut katsoa perjantain päätöslukemia.

Yllättävää, ettei pudotus jatkunut. Eiköhän tämä sinikäyränä kuitenkin etene seuraavat pari viikkoa, kunnes saadaan lopullinen varmistus variantin tappavuudesta…
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Yllättävää, ettei pudotus jatkunut. Eiköhän tämä sinikäyränä kuitenkin etene seuraavat pari viikkoa, kunnes saadaan lopullinen varmistus variantin tappavuudesta…

Eipä nyt yllättänyt. Sijoittajilla on kuitenkin keskuspankkien tuki takana. Jos asiat alkaisivat mennä enemmän päin vittua niin rahanpainojuhlat ja alhaiset korot saisi vain jatkoaikaa, joka sitten taas tukee osakemarkkinoita. Muutenkin tuossa ei kauaa mene kun rokotekehittäjät ovat rokotetta muokanneet tuon variantin mukaan, yhdistettynä siihen että siinä menisi ilmeisesti kyllä hyvän aikaa ennen kuin kyseinen variantti saisi maailmanlaajuisesti vietyä jalansijan delta-variantilta, jos se ikinä edes siihen kykenisi. Niin laajalle levinnyt ja tarttuva on myös tämä delta. Sen lisäksi alustavat tiedot tuosta viittaavat siihen ettei kyseessä nyt mikään megatappajavirus ole sentään.
 
Viimeksi muokattu:

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämähän meni juuri niinkuin viikonloppuna ounastelinkin, onneksi uskalsin vetää vastapalloon ja ostaa aika reippaasti osakkeita -7 % - 9 % Black Friday tarjouksesta kun kerran moni lammas lapuistaan luopui ;D

Sitä en kuitenkaan uskonut, että käänne välttämättä tapahtui jo tänään mutta tällä viikolla "aivan varmasti".
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
IPO-listalla tällä hetkellä puolen tusinaa keissiä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että näihin kannattaa järjestään laittaa rahat kiinni. Jopa Lemonsoft ja Duell ottivat tuntuvat pomput kaupankäynnin alkuun.

Tällä puheella, taidanpa sittenkin kokeilla Digital Workforcea, josko sieltä muutama hilu irtoaisi. Tarkoituksena pitää hyvin lyhyen tähtäimen kokeiluna - horisontissa sitten häämöttää Kempower johon voisi panostaa hieman enemmänkin.

Näiden väliinkin mahtuu muutama vähemmän kiinnostava anti. Ehkäpä niistäkin johonkin tulee osallistuttua, mikäli DW (ja Norrhydro) ehtii ennen niiden sulkeutumista tuottamaan pienen pikavoiton.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
IPO-listalla tällä hetkellä puolen tusinaa keissiä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että näihin kannattaa järjestään laittaa rahat kiinni. Jopa Lemonsoft ja Duell ottivat tuntuvat pomput kaupankäynnin alkuun.

Tällä puheella, taidanpa sittenkin kokeilla Digital Workforcea, josko sieltä muutama hilu irtoaisi. Tarkoituksena pitää hyvin lyhyen tähtäimen kokeiluna - horisontissa sitten häämöttää Kempower johon voisi panostaa hieman enemmänkin.

Näiden väliinkin mahtuu muutama vähemmän kiinnostava anti. Ehkäpä niistäkin johonkin tulee osallistuttua, mikäli DW (ja Norrhydro) ehtii ennen niiden sulkeutumista tuottamaan pienen pikavoiton.
Päätin juuri tänään OST:n sisältä myydä pari +-0 lappua pois ja näin irrotin hieman ylimääräistä noihin listautumisiin. Lähtökohtana kaikista vain ilmaiset lounaat haussa ja ellei isompaa rytinää ole tulossa lähiviikkoina, niin väitän tämän vaatimattoman suunnitelman myös onnistuvan. Rahaa se on vähäinenkin raha.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bitcoin noin +10 prosentin nousussa. Ostin tätä myös perjantaina lisää. Oli silloin muistaakseni noin kahdeksan prosentin laskussa. Vähän pisti hymyilyttämään että jos rajat menee kiinni, business sakkaa niin ei pitäisi reaalitalouden jutut Bitcoiniin juuri vaikuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös