Sijoitusvinkkejä?

  • 1 086 409
  • 6 080

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riippuu sijainnista. Ei esimerkiksi omasta kotikaupungistani Espoosta 400 000 eurolla kyllä kummoista perheasuntoa saa. Karkeasti sen 80-90 neliöisen rivarin pätkän, jos haluaa ettei heti tarvitse remonttiin ryhtyä. Tuollaiseen mahtuu juuri se yksi lapsi. Sitten pitäisi syntyvyys saada nousuun.

No kyllä Espoossakin näkyy olevan sadan neliön molemmin puolin olevia rivareita aika paljonkin 300-400 k haarukassa. Jos liksa on molemmilla kolme donaa kuussa, voi tosiaan olla, että pitää vähän itse osata tapetoida.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Karmiva listautumissuma, riittääköhän rahat kaikkeen. Spinnovaan nyt ainakin yritän ladata isolla, pääosin siksi että tunnen yhden avainasemassa tuolla olevan henkilöön (johon luotan kuin vuoreen). Muista uutuuksista ei mitään käryä, tuo Bioretec kiinnostaa ehkä hieman enemmän kuin aiempi Nightingale. Onko muilla mitään ajatuksia?
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Omasta salkusta puuttuu Puuilon kaltainen sekatavara/halpakauppa-osaston osake. Pitänee lukea muutama asiantunteva teksti tulevan listautumisen hinnasta, ja osallistuttava mikäli hinta tuntuu kohtuulliselta. Motonettiä olen odottanut pörssiin, mutta tämä Puuilo voi olla korvaava täydennys salkkuun.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omasta salkusta puuttuu Puuilon kaltainen sekatavara/halpakauppa-osaston osake. Pitänee lukea muutama asiantunteva teksti tulevan listautumisen hinnasta, ja osallistuttava mikäli hinta tuntuu kohtuulliselta. Motonettiä olen odottanut pörssiin, mutta tämä Puuilo voi olla korvaava täydennys salkkuun.

Sulle tarjoaisin sijoitusvinkkinä, että voisit vihdoin maksaa pois sen 50€ jonka olet minulle velkaa.

Karmiva listautumissuma, riittääköhän rahat kaikkeen. Spinnovaan nyt ainakin yritän ladata isolla, pääosin siksi että tunnen yhden avainasemassa tuolla olevan henkilöön (johon luotan kuin vuoreen). Muista uutuuksista ei mitään käryä, tuo Bioretec kiinnostaa ehkä hieman enemmän kuin aiempi Nightingale. Onko muilla mitään ajatuksia?

Kyllähän näiden listautumisten kanssa alkaa aika ähky tulla. Toisaalta taas tuntuu, että sokea apinakin on pystynyt rahaa tekemään lyömällä kiinni jokaiseen listautujaan, joten sikäli houkuttaisi osallistua... Viimeisimpänä Netum avasi aika mukavaan myötätuuleen, saa nähdä miten tänään käy Merus Powerin kanssa, mutta vaikea uskoa että punaista näyttäisi.

Spinnovaan ajattelin itsekin osallistua, kun jyväskyläläisenä tullut seurattua firman kasvua sivusta jo pidemmän aikaa, ja olen kyllä vakuuttanut että tuottoakin vielä saavat aikaiseksi. Solwers/Bioretec/Toivo osaston ajattelin itse jättää väliin, vaikka kaipa nekin tässä markkinassa ylimerkatuiksi menevät... Liikaa varoitustekijöitä kuitenkin omaan makuun.

Alla taas Karo Hämäläisen mietteitä Solwers/Bioretec/Toivo kolmikosta.


 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Suomen vuokranantajat pohtii samaa kuin allekirjoittanut. Mielestäni todella erikoista, että nuoria sijoittajia kuritetaan tarpeettomasti, kun ei "kukaan" ole kuullut asuntosijoittajasta, joka jättää lainanlyhennykset maksamatta.

Itselle saattaa tulla eteen tuo kuvio, että yhtiöittää sijoitustoimintaa sitä mukaa kun pitää ostaa uusia kohteita, jolla voisi kiertää tuota lainakattoa. Tästä vaan aiheutuu turhia kuluja suhteessa toiminnan laajuuteen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään nousi lisää, lähes 50% antihinnasta ylös Merus Powerin kurssi jo.
Käsittämätön startti. Jäin luonnollisesti lappuineni istumaan käsieni päälle, enkä lisännyt ensimmäisenä päivänä. Aika messevä 200€ pikavoitto tarjolla, tuskin pelkurina lähden kuitenkaan liipaisimesta vetämään.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Pitänee se itsekin kokeilla näitä listautumisanteja Puuilon ja Spinnovan osalta. Spinnovan suhteen voisi harkita jopa isompaakin siivua pidemmällä tähtäimellä, mutta Puuiloon en taida luottaa pientä pikavoittoa pidemmälle.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitänee se itsekin kokeilla näitä listautumisanteja Puuilon ja Spinnovan osalta. Spinnovan suhteen voisi harkita jopa isompaakin siivua pidemmällä tähtäimellä, mutta Puuiloon en taida luottaa pientä pikavoittoa pidemmälle.
Täsmälleen samat ajatukset. Spinnovaan haluan uskoa lapsenomaisesti jo vastuullisuustekijöiden takia, lisäksi liiketoiminta vaikuttaa muutenkin fiksulta. Puuilo varmasti kerää sijoittajia ja ampaisee nousuun, sillä Tokmannin esimerkki kiinnostaa monia. Jälkimmäisessä ei välttämättä ole fiksua jäädä buy&hold -mieheksi, mutta eiköhän tuokin toiminta jonkun aikaa vielä puske ylöspäin.

Mitä mietteitä Enersensestä?
 
Suosikkijoukkue
HPK
Dovre vaikuttaa olevan aikamoisessa nosteessa. Ostin parissa erässä viime ja tällä viikolla. Myin Optomedit ja Tiedot alta pois.

Jos tätä jaksais katella vähän pidempään.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Täsmälleen samat ajatukset. Spinnovaan haluan uskoa lapsenomaisesti jo vastuullisuustekijöiden takia, lisäksi liiketoiminta vaikuttaa muutenkin fiksulta. Puuilo varmasti kerää sijoittajia ja ampaisee nousuun, sillä Tokmannin esimerkki kiinnostaa monia. Jälkimmäisessä ei välttämättä ole fiksua jäädä buy&hold -mieheksi, mutta eiköhän tuokin toiminta jonkun aikaa vielä puske ylöspäin.

Mitä mietteitä Enersensestä?

Enersenseen minulla ei ole oikein mitään kosketuspintaa, ja jättänen ensikosketuksen tekemättä tässäkin vaiheessa. Nuo kaksi edellämainittua menevät kiinnostavuudessa edelle, eikä kolmanteen listautumiseen taida riittää rahkeet/uskallus tässä kohtaa.

Oma osakesijoitusura on vielä alkutaipaleella, joten pienillä askelilla eteenpäin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enersenseen minulla ei ole oikein mitään kosketuspintaa, ja jättänen ensikosketuksen tekemättä tässäkin vaiheessa. Nuo kaksi edellämainittua menevät kiinnostavuudessa edelle, eikä kolmanteen listautumiseen taida riittää rahkeet/uskallus tässä kohtaa.

Enersense ei ole listautunut, vaan on ollut pörssissä jo pidempään, mutta yhtiö siirtyi (vai siirtyy) päälistalle.

Kovasti kasvanut ja analyytikoiden mukaan vielä kasvava yhtiö. Jos pääsee ennakoituun kasvuun ja tulokseen, on nykykurssilla varsin edullinen. Itse näen tuossa kuitenkin riskejä, ja en tällä hetkellä ole yhtiöön sijoittanut. Tänä vuonna otin sillä pikavoitot, mutta vaihdoin ne rahat turvallisemmalta tuntuneeseen kohteeseen.

Puuilon listautumiseen laitoin pienen merkintäpyynnön. Ehkä olen tässä enemmän pikavoittoa metsästämässä, mutta katsotaan nyt. Omassa salkussa Tokmanni on ihan hyvän kokoinen positio omalla mittarillani, ja tuottanut hyvin, kun ostin sitä koronakuopasta. Puuilon sijaan pidemmän päälle kiinnostaa joku muu sektori, ihan hajautussyistä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Huomattavan paljon on mediassa pyörinyt tämän vuoden aikana tämänkaltaisia juttuja. Paljon on silmiin sattunut tekstejä, joissa pohditaan mahdollista talouden kuplautumista ja sitä, että onko joku suuri talouskriisi nurkan takana? Eivät ole olleet pelkkää Malisen höyryämistä.

Tässä linkitetyssä jutussa taidettiin enemmän liikkua tosin sen asian ympärillä, että korot olisivat lähdössä nousuun nollatasoltaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kohta alkaa Spinnovan ja Puuilon show pörssissä. Yritin laittaa jo nyt ostotoimeksiannot molempiin pienellä preemiolla, katsotaan pääseekö niillä mihinkään. Jotenkin veikkaisin ainakin Puuilon räjähtävän katosta läpi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse pistin Puuilon pihalle heti aamusta. Kymmenen minuuttia ja kymmenen prosentin tuotto. Jos onnistuisi aina sijoituksissa yhtä hyvin, niin vuodessa käärisi isot rahat...

Syy, miksi tein näin, oli se, että positio (250 merkintäyritys) jäi vaatimattomaksi, eli reiluun sataan osakkeeseen. Ja vaikka olisi tullut isompikin nousu, olisi kokonaistuotto silti hyvin minimalistinen. Ajattelin, että kotiutetaan tuo, ja jäädään seuraamaan tilannetta. Jos hinta jossain kohdassa laskee kunnolla, ostetaan isompi positio salkkuun, mikäli tuotto-odotus näyttää sopivalta. Toinen syy oli se, että tuolta sektorilta minulla on jo Tokmannia varsin merkittävä positio, ja hajautussyistä näen järkevämmäksi panostaa eri sektoreille sekä myös maantieteellisille alueille.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse pistin Puuilon pihalle heti aamusta. Kymmenen minuuttia ja kymmenen prosentin tuotto. Jos onnistuisi aina sijoituksissa yhtä hyvin, niin vuodessa käärisi isot rahat...

Syy, miksi tein näin, oli se, että positio (250 merkintäyritys) jäi vaatimattomaksi, eli reiluun sataan osakkeeseen. Ja vaikka olisi tullut isompikin nousu, olisi kokonaistuotto silti hyvin minimalistinen. Ajattelin, että kotiutetaan tuo, ja jäädään seuraamaan tilannetta. Jos hinta jossain kohdassa laskee kunnolla, ostetaan isompi positio salkkuun, mikäli tuotto-odotus näyttää sopivalta. Toinen syy oli se, että tuolta sektorilta minulla on jo Tokmannia varsin merkittävä positio, ja hajautussyistä näen järkevämmäksi panostaa eri sektoreille sekä myös maantieteellisille alueille.
Minulla meni Spinnovan ja Puuilon listautumiset melko putkeen, eli sain heti pörssin avauduttua ostettua ihan kelpo määrät molempia lisää. Spinnova on itselleni melkoinen buy and hold, sillä uskon lapsenomaisesti firmaan ja veikkaisin, että on tulevaisuudessa erittäin potentiaalinen yritysoston kohde.

Lupasin itselleni, että myisin Puuilot 20% voitolla, mutta kyllä on vaikeaa liipaisimesta vetäminen. Nyt siitä saisi juurikin tuon, mutta vähän kuumottaa, jos käy tokmannit. Ihan rehellisesti luulen, että Puuilo pääasiassa ratsastaa nyt Tokmannin menestyksellä ja tässä on valtava läjä sijoittajia mukana juurikin em. firman esimerkin takia, ei niinkään Puuilon itsessään.

In other news, Merus Power seilaa aikamoisessa aallokossa. Kävi jo kokonaisuudessaan +100% ja päivittäin vaihtelut ovat todella kovia. Ei mitään hajua mitä tapahtuu, mutta kiva olla mukana tuolla listautumispositiolla.

Noin muuten tämä OST on mukava juttu. Ei tarvitse paljoa miettiä vaan voi tehdä peliliikkeitä tuosta vaan. Saisipa kaiken siirrettyä OST:lle, nyt pitää pikku hiljaa tyhjentää arvo-osuustiliä veroja vältellen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lupasin itselleni, että myisin Puuilot 20% voitolla, mutta kyllä on vaikeaa liipaisimesta vetäminen. Nyt siitä saisi juurikin tuon, mutta vähän kuumottaa, jos käy tokmannit. Ihan rehellisesti luulen, että Puuilo pääasiassa ratsastaa nyt Tokmannin menestyksellä ja tässä on valtava läjä sijoittajia mukana juurikin em. firman esimerkin takia, ei niinkään Puuilon itsessään.

Eikä välttämättä kannata myydäkään hetkeen. Markkinat määrittävät nyt hintaa. Osakkeen arvo on taas vielä mysteeri, eikä asiaa helpota sekään, että yksikään analyytikko ei vielä ole aloittanut yhtiön seurantaa. Kun näkemyksiä saadaan, homma voi muuttua melkoisesti.

Mitä olen muutaman blogistin kirjoituksia lukenut, niin listautumishinnalla arvostus olisi ollut aika lähellä Tokmannia. Ja nyt kun on noustu jo kovastikin, tuosta lähtökohdasta osake vaikuttaisi ylihinnoitetulta. Mutta erittäin vaarallista olisi käyttää tuota sijoitusperusteena.

Jonkin verran hypeä tuntuu olevan, ja myös vaarallisia virhetulkintoja. Esimerkiksi sellainen löytyi, missä joku onneton ymmärsin asian niin, että "osakkeen arvostus on lähellä Tokmannia" tarkoittaisi sitä, että osakekurssien pitäisi myös olla suunnilleen Tokmannin lukemissa. Jos piensijoittaja lähtee tuolla tiedolla massoittain liikkeelle, niin ei ihme, jos kurssi nousee - ja vaarana on romahdus, kun ensimmäiset analyytikkojen ennustukset näkevät päivänvalon.

Itse tosiaan irtaannuin ihan vain siksi, että Tokmannia oli salkussa merkittävä positio, ja Puuiloa sain vain vähän.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Tuossa on roppakaupalla varmasti ihan viisaita kommentteja. Yksi oli vain sellainen, joka minua hieman häiritsi:

”Lykätkää oman asunnon ja auton ostamista. Lopettakaa lomamatkat ja luopukaa alkoholista. Laittakaa edes vähän rahaa pörssiin joka kuukausi. Vähitellen tuottoa kertyy niin, että se tuntuu taloudessa.”

Lomamatkoistakin pitäisi kokonaan luopua, ja alkoholia kohtuudella käyttävä ihminen ei saisi juhlia ollenkaan pikkuhumalassa?

Alkaa menemään vähän taas siihen osastoon, että ei täältä loppujen lopuksi kukaan mitään mukaansa saa ja tästä elämästä kannattaa ottaa mahdollisimman paljon irti silloin, kun sitä elää. Sijoittaminen tietenkin on hyvä asia, mutta silloin se minun mielestäni muuttuu hyvin ongelmalliseksi, kun koko elämä ehdollistetaan sen ympärille, että kaikki irtoava fyrkka saadaan mahdollisimman tehokkaasti sijoitettua pörssiin. Kohtuus siinäkin on ihan fiksua.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Tuossa on roppakaupalla varmasti ihan viisaita kommentteja. Yksi oli vain sellainen, joka minua hieman häiritsi:
En tiedä tarkkaa asiayhteyttä, mutta:

Pk-seudulla asumismenot voivat olla työssä käyvällä vuokra-asujalla liki 50%. Siitä sitten päältä ruoat, sähköt, autopaikat, bensat, lasten harrastukset, vaatteet, hygienia jne. Ei taida olla miljoonasalkkuihin varaa, vaikka lopettaisi hengittämisen.

Oma suositus on, että omistusasunto mahdollisimman nopeasti. Ehkä sitten jää rahaa pörssiinkin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itse ajattelen kyllä oman asunnon ostamista myös sijoituksena. Etenkin jos kasvukeskuksesta saa ostettua, jossa on potenttiaalia asunnon arvon nousuun. Jossakin täytyy kuitenkin asua.

Auton ostamisesta olen jokseenkin samaa mieltä. Toki ymmärrän senkin puolen, että moni arvostaa sitä, että on turvallinen ja nykyaikainen. Se onkin seuraava kysymys, että haluaako siihen laittaa 20te vai 40te.

Vaikka itse sijoitan pitkäaikaisesti niin aina välillä tottakai kotiutan tuottoja ja ostelen sitten mitä ostelen. Arjesta en suostu tinkimään sen takia, että pakkomielteisesti pitää joka kuukausi puristaa jotain sijoitustilille. Välillä pitää nauttiakkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuossa on roppakaupalla varmasti ihan viisaita kommentteja. Yksi oli vain sellainen, joka minua hieman häiritsi:

Onhan tuo virheellinen vinkki nykyään. Fiksua on ottaa kohtuullisesti velkaa, hankkia omistusasunto ja sijoittaa pörssiin. Ja tämän kaiken saa pääkaupunkiseudulla, kun välttelee vuokra-asumista. Omistusasunnon laina + vastike on usein suhteellisen samaa luokkaa maksuna kuukaudessa tai joskus jopa vähemmän kuin vuokra, kun ensiasunnosta puhutaan.

Siitä olen Sinkkon kanssa samaa mieltä, että varovainen tulee olla. Ei liikaa velkaa. Koulutus pitää mielellään olla ja vielä sellainen, että töissä pysyy. Omistusasunnon kanssa viivyttely tulee kuitenkin täällä kalliiksi ja vie rahat väärään suuntaan.
 
Suosikkijoukkue
HPK
En tiedä tarkkaa asiayhteyttä, mutta:

Pk-seudulla asumismenot voivat olla työssä käyvällä vuokra-asujalla liki 50%. Siitä sitten päältä ruoat, sähköt, autopaikat, bensat, lasten harrastukset, vaatteet, hygienia jne. Ei taida olla miljoonasalkkuihin varaa, vaikka lopettaisi hengittämisen.

Oma suositus on, että omistusasunto mahdollisimman nopeasti. Ehkä sitten jää rahaa pörssiinkin.

Tuo kämpän ostamisen lykkääminen oli mielestäni todella kummallinen neuvo. Jos saisi antaa neuvon nuoremmalle itselleen, niin neuvoisin ostamaan asunnon heti, jos työ, elämä ja yms. ovat lähelläkään kasvukeskusta.

Nyt kun on myymässä ensimmäistä omaa kämppää pois vain muutaman vuoden asumisen jälkeen, niin oiken lävähtää silmille tuo varallisuuden määrä mitä siitä irtoaa. Toki siitä ylijäävästä osasta käytän kaiken uuden asunnon käsirahaan ja autolainan pois maksuun. Vielä kun muuttaa halvempaan asuntoon, niin lainojen määrä laskee melkein 100k. Voi sitten survoa sinne pörssiin enemmän rahaa. Todennäköisesti pystyn tuplaamaan summan mikä menee pörssiin kuukaudessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös