Sijoitusvinkkejä?

  • 1 087 611
  • 6 084

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Järkevin, helpoin ja kustannustehokkain ratkaisu on Nordnetin kuukausisäästäminen Etf:n, jos ei ihan pikkusummilla pelaa. Valitsee isoja indeksejä sieltä (kaksikin riittää). Näissä Etf:ssä kulut ovat minimaaliset verrattuna esim. Seligsoniin ja kuukausisäästö tuo kaivattua hajautusta. Mahdollisimman helppoa, ei tarvi päätä paljoa vaivata.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Onko tuo 2,5€:n kulu tosiaan mielestäsi kohtuuton, jos sijoitat kuitenkin nelinumeroisen luvun kuussa? Ymmärrän, että satasta ei kannata tuolla feellä laittaa, mutta tonnillakin palkkio on enää 0,25%.

Ylipäätään, jos haluaa NN:llä ETF kulut minimoida, niin kannatta kerätä kasaan isompi potti ja kertatoimeksiannon sijaan pyöräyttää se vaikka vain päiväksi voimaansaatetulla kk-säästösopimuksella noihin rahastoihin. Tietenkään sijoituspäivää ei tässä mallissa pääse itse valitsemaan (aina 5. päivä kutakin kuuta) ja rahastovalikoima ei ole rajaton, mutta nykyisellään kuitenkin varsin kattava.
On se suhteessa kohtuuton, verrattuna vaikkapa kuukausittain rahastoihin sijoittamiseen ja lisäksi tietenkin ETF:n omat kulut päälle. Eli tavallaan sellaista turhaa menoa, mikä ei kuitenkaan ole "pakollinen" kulu. Ja toki tuo taitaa olla per toteutunut toimeksianto, eli jos vaikka olisi kolme ETF:ää niin kulut olisivat kaikista se 2.5€/kk plus rahaston omat kulut.

Ei sillä, ei mun mikään pakko ole ETF-maailmaan palata, ihan tyytyväinen olen rahastoihin ja osakkeisiin - riittäähän nissäkin puuhastelua. Aattelin vaan, jos jostain löytyy joku lyömätön ETF-alusta niin voisin ihan hyvin ylimääräiset sinne tunkea. Mutta pidetään tää ja seuraillaan tilannetta.

Ja kiitos @Fat Cat , vaikkapa kolmen kuukauden välein kun mällää tuolla mainitsemallasi yksittäisellä "kuukausisäästöllä" niin saa jo sen verran alennusta, että jos kiusaus käy liian suureksi niin teenkin sitten niin.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja toki tuo taitaa olla per toteutunut toimeksianto, eli jos vaikka olisi kolme ETF:ää niin kulut olisivat kaikista se 2.5€/kk plus rahaston omat kulut.

Ei ole per toteutunut toimeksianto, eli tuolla 2,5€ saat kyllä jaettua sen kertasijoituksen useampaan ETF:ään.

Kyllähän tuo maksullisuus itseäkin hieman sapetti, mutta ratkaisin niin, että aiemman n. 200€/kk sijoituksen sijaan teen nyt kolmen kuukauden välein n. 600€ kertasijoituksen. Tuossa summassa 2,5€ kulu ei enää niin pahasti vaikuta. Toki se säästösopimuksen teko ja peruminen aina parin kuukauden välein muutaman minuutin vie.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ei ole per toteutunut toimeksianto, eli tuolla 2,5€ saat kyllä jaettua sen kertasijoituksen useampaan ETF:ään.

Kyllähän tuo maksullisuus itseäkin hieman sapetti, mutta ratkaisin niin, että aiemman n. 200€/kk sijoituksen sijaan teen nyt kolmen kuukauden välein n. 600€ kertasijoituksen. Tuossa summassa 2,5€ kulu ei enää niin pahasti vaikuta. Toki se säästösopimuksen teko ja peruminen aina parin kuukauden välein muutaman minuutin vie.
Ah, loistojuttu. Hiukan hämäävästi oli tuo klausuuli kirjattu, mutta tarkemmin katsottuani seisoohan siinä lopussa " 2,50 EUR palvelumaksu/kk/sopimus". Naapurin kahvila kun meni nurin, niin säästyy se 2.50 jo päivässä, eli näin oikeutan itseni sijoittamaan myös ETF:n kirkkain mielin! Pitää kyllä tutustua tarkemmin mihin sitä sitten hyppäisi mukaan, edellisistä seikkailuista on jo aikaa ja maailma muuttunut.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole per toteutunut toimeksianto, eli tuolla 2,5€ saat kyllä jaettua sen kertasijoituksen useampaan ETF:ään.

Kyllähän tuo maksullisuus itseäkin hieman sapetti, mutta ratkaisin niin, että aiemman n. 200€/kk sijoituksen sijaan teen nyt kolmen kuukauden välein n. 600€ kertasijoituksen. Tuossa summassa 2,5€ kulu ei enää niin pahasti vaikuta. Toki se säästösopimuksen teko ja peruminen aina parin kuukauden välein muutaman minuutin vie.

Mikäli näin tekee, niin silloin tuo kk-sopimus on syytä joka kerta myös perua, sillä Nordnet toteuttaa automaattisen kk-säästön myös osittaisena eli jos NN:n tilillä on käteistä joka riittää edes yhteen ETF:ään niin toimeksianto toteutuu. Toisin sanoen jos tilillä on kymppi ja sulla on kk-säästönä joku 7 euron ETF niin NN ostaa yhden ja nappaa siitä 2,5eur...


-----------------------

Mitä kuluihin ylipäätään tulee, niin niillä nimenomaan on merkitystä ja siinä on summat usein selvästi laskettavissa. Tuotto-odotukset, markkinoiden tilanne, osakeanalyysit yms ovat viime kädessä kuitenkin vain arvailua - joskus enemmän tai joskus vähemmän valistunutta sellaista.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Itellä on Nordean kapparikuoressa rahastot Nordean Aasialaiset tähdet A kasvu, Global Enhanced I, North America Enhanced I ja Vastuullinen valinta Kasvu P. Etenkiin viimeisessä ja Aasialaisessa on suht kovat kulut juoksevat 1,6% ja toimeksiantokulu 0,26%.
Mutta en ainakaa ihan just nyt lähtisi valittamaan niiden tuotoista. Ihan ok tuo paketti kasvaa.

Ite kiinnitän kyllä kuluihin huomiota mutta enemmän merkitsee se paljonko kokonaisuudessa kiltahtaa euroja tilille, kuin se paljonko siitä joku vetää välistä. Jos vähän karrikoiden muotoilisi niin en saa mitään lohtua jos maksan 4€ kuluja ja saan 10€ tuottoja ja toisessa vaakakupissa on 8€ kulut mutta 12€ tuotto. Nuo 10 ja 12 on ne vertailtavat lukemat. Ei niinkään 4 ja 8.

Siis näin itse ajattelen, toinen mikä ei varmasti vastaa ammattimaiseen sijoittamiseen niin minulle on ihan sama onko 60v. iässä salkkussa 986k€ vai 977k€. Ihan hihasta ravistellut keksityt luvut nuo.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viimeinen vuosi on ollut sellaista kenguru-markkinaa, että olen ihan tyytyväisenä itse ostanut ETF:t juuri haluaminani päivinä ja maksanut siitä kiltisti 7-9e tai mitä maksaakaan. Kun ostokset ovat olleet tonnin tai parin luokkaa, niin pienilläkin ajoituksilla on moneen kertaan maksanut tuon eron. Toki satavarmaa keinoa löytää keskimääräistä parempia päiviä ei ole, mutta usein siltä tuntuu.

Kun kuluista puhutaan niin kannattaa sisäistää että kertakulu ja pienikin juokseva kulu ovat niin eri asioita. Jos otetaan esimerkiksi tuollainen 1000e ja 10v vuoden sijoitusaika ja 5% tuotto. Jos sijoituksessa ei ole kertakulua eikä juoksevaa kulua, niin pääoma karttuu 1710 euroon. Siinä missä 10e kertakulu tuntuu suurelta ja promillen juokseva kulu pieneltä, niin tosiasiassa kympin kertakululla sijoitus karttuu 1693 euroon, kun taas yhden promillen juoksevalla kululla summaksi jää 1675€.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ilmeisesti kukaan jatkoaikalaista ei tehnyt turskaa Nightingalella, tai sitten on meininki sama kuin Veikkauksen peleissä eli tappioista ei puhuta...

Ei sillä. En olisi koskenut siihen pitkällä tikullakaan joten ehkä ei sitten kukaan muukaan jatkislainen.

Fazerin antiin aion osallistua, jos se joskus tulee, meni sitten syteen sai saveen.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmeisesti kukaan jatkoaikalaista ei tehnyt turskaa Nightingalella, tai sitten on meininki sama kuin Veikkauksen peleissä eli tappioista ei puhuta...

Ei sillä. En olisi koskenut siihen pitkällä tikullakaan joten ehkä ei sitten kukaan muukaan jatkislainen.

Fazerin antiin aion osallistua, jos se joskus tulee, meni sitten syteen sai saveen.
Ei tullut osallistuttua ei, Kreateen tuli. Samoin Sitowisen skippaan ja ostelen lisää mitä salkussa on, osaa saa imo. alennusmyynneillä vielä ainakin.

Fazeriin osallistun kyllä mikä tulee, epäilen ettei tule lähivuosina mikäli tulee ollenkaan..
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Ilmeisesti kukaan jatkoaikalaista ei tehnyt turskaa Nightingalella, tai sitten on meininki sama kuin Veikkauksen peleissä eli tappioista ei puhuta...

Kyllä teki ja jos lukee viestejä niin se varmaan tuli jo aikaisemmin selväksi. Tosin minä en miellä, että olen hävinnyt mitään ennen kuin osakeet on myyty tai yhtiö on nurin. Ja se että jos / kun summa oli about 2,5k€ niin ei se nyt mikään järkytys ole vaikka kaatuisi koko hieno keksintö.
Nigtingale on edelleen paska mutta tänään tullut reilut 6% takaisinpäin. Siihen menee aikaa että on listautumishinnassa, jos nyt joskus palaakaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei sillä, ei mun mikään pakko ole ETF-maailmaan palata, ihan tyytyväinen olen rahastoihin ja osakkeisiin - riittäähän nissäkin puuhastelua. Aattelin vaan, jos jostain löytyy joku lyömätön ETF-alusta niin voisin ihan hyvin ylimääräiset sinne tunkea.

Mikäs vika Degiron maksuttomissa ETF:ssä on? Ei kuluja vaikka laittaisit vain satasen tai vaikka kympin kerran kuussa (huom. kalenterikuussa).

 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tappioista ei paljoa puhuta, siksi ei juuri täälläkään Nightingalesta ole kirjoituksia.

Itse skippasin tuon, koska tappiota tuottavat yhtiöt ei kiinnosta. Sen sijaan Orthexiin ja Sitowiseen osallistuin, kurssilaskun riski näissä on hyvin pieni.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tappioista ei paljoa puhuta, siksi ei juuri täälläkään Nightingalesta ole kirjoituksia.

Itse skippasin tuon, koska tappiota tuottavat yhtiöt ei kiinnosta. Sen sijaan Orthexiin ja Sitowiseen osallistuin, kurssilaskun riski näissä on hyvin pieni.

Voi se johtua siitäkin, että sitä ei tainnut muut tämän palstan neropatit merkitä kuin minä. En minä varsinaiseti taida tuotoistakaan kirjoitella ja Nightingale asia tuli varmaan kahdella viestillä jo kerrottua.
Itse en tuollaisen yhtiön kanssa alle vuoteen tee peliliikkeitä. Varmaan mahtaa harmitella 4,72€ poismyyneitä merkitsijöitä kun osakkeella on tänään käyty ainakin 5,38€ hintaan kauppaa.
En ole tainnut myöskään julistaa että Nordet on listautumisen jälkeen ~ +50%

Aika näyttää mitä tuon Nigthtingale on mutta eihän nämä lähtötiedot ihan ykköstä ole ja aloitushinta oli varmasti korkealla. Mutta ei näissä voita jos ei pelaa. Ei tappioita pidä pelätä.
 
Viimeksi muokattu:

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tappioista ei paljoa puhuta, siksi ei juuri täälläkään Nightingalesta ole kirjoituksia.

Itse skippasin tuon, koska tappiota tuottavat yhtiöt ei kiinnosta. Sen sijaan Orthexiin ja Sitowiseen osallistuin, kurssilaskun riski näissä on hyvin pieni.
Voi myös olla, että palstalla on enemmän arvosijoittajia ja vähemmän näihin vaikeisiin lappuihin koskevia. Omanlaista riskinsietoa kuitenkin vaatii.

Itse lopulta skippasin Orthexin ja Sitowisenkin. Varmaan pikavoittoja olisi voinut saada, mutta Orthexin 2020 tulos vaikutti poikkeuksellisen hyvältä. En jaksanut alkaa liikaa vaivaamaan pientä päätäni, miltä tulos olisi näyttänyt, jos esim. öljystä olisi pitänyt maksaakin. Raaka-ainekustannukset tälle vuodelle kuitenkin varmaan aika korkeat suhteessa, joten tulos saattaa olla laskupaineessa. Yritin vähän 2019 tulosta siivoilla, mutta näytti silti vähän kalliilta. Sitowiseen en tutustunut taas ollenkaan. En edes vilkaissut esitettä.

Viime aikoina olen työntänyt kättä putoavaan puukkoon nimeltä Citycon. Lopputuloksena koko positioni alkaa olemaan vain niukasti voitolla, mikä on pieni ihme kun ostin sitä aika läjän koronakuopasta. Yhtiöön kuitenkin luottoa, ettei nyt mahdottomasti haittaa. Saisi kyllä alkaa nousemaan, koska en haluaisi ostaa lisääkään.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Minkälaisella volyymilla porukka on ostellut kryptoja? Ite oon ajatellut semmosta maltillista 20 prossaa kassasta pilkkoa noihin tulevaisuudessa. Ethereymin kanssa ainakin startannut ihan hyvin, kun about kymmenkertaistanut vuodessa, heh.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minkälaisella volyymilla porukka on ostellut kryptoja? Ite oon ajatellut semmosta maltillista 20 prossaa kassasta pilkkoa noihin tulevaisuudessa. Ethereymin kanssa ainakin startannut ihan hyvin, kun about kymmenkertaistanut vuodessa, heh.
Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta nolaan nyt itseni silti: Mihin perustuu ajatus, että kryptovaluuttoja tarvitaan useita? Ymmärrän, että nykyiset ”perinteiset” valuutat ovat muodostuneet maantieteellisistä ja poliittisista syistä, mutta miksi kryptovaluuttoja on useita. Mitä eroja niillä on?
 

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Osakesäästötilin suomiosakkeiden kantaa olisi tarkatus laajentaa ja hajauttaa entisestään.

Olisiko teillä heittää hyviä potentiaalisia kohteita First North Suomi -osakkeista?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minkälaisella volyymilla porukka on ostellut kryptoja? Ite oon ajatellut semmosta maltillista 20 prossaa kassasta pilkkoa noihin tulevaisuudessa. Ethereymin kanssa ainakin startannut ihan hyvin, kun about kymmenkertaistanut vuodessa, heh.

Saman kuin lottoon, kultaan, hopeaan, japanin jeniin ja muihinkin arvoa tuottamattomiin kohteisiin, 0%.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta nolaan nyt itseni silti: Mihin perustuu ajatus, että kryptovaluuttoja tarvitaan useita? Ymmärrän, että nykyiset ”perinteiset” valuutat ovat muodostuneet maantieteellisistä ja poliittisista syistä, mutta miksi kryptovaluuttoja on useita. Mitä eroja niillä on?
Joku viisaampi osaa varmaan vastata. Olen ignoramuksena vain ottanut nyt tuon strategian, että pistän viidenneksen volasta noihin. Tosiaan Bitcoinia ja Ethereumia suurinosa. Sitten jonkin verran noita "seuraavia bitcoineja" joita saa tällä hetkellä ihan muutamalla sentillä tai eurolla per kipale.

Saman kuin lottoon, kultaan, hopeaan, japanin jeniin ja muihinkin arvoa tuottamattomiin kohteisiin, 0%.

En tiedä mitä meinasit tällä, mutta kyllä mä mulle ainakin ihan euroja tilille nasahti kun noita Ethereum-profitteja kotiuttelin osan. Eli jos meinasit, että jokin huijaus kyseessä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Osakesäästötilin suomiosakkeiden kantaa olisi tarkatus laajentaa ja hajauttaa entisestään.

Olisiko teillä heittää hyviä potentiaalisia kohteita First North Suomi -osakkeista?

Aivan aluksi haluan sanoa, että ei ole, mutta ainakin Nordnetiltä löytyy hyvä listaus näistä.


Saat siitä kurssit, tuotot tai tunnusluvut.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä mitä meinasit tällä, mutta kyllä mä mulle ainakin ihan euroja tilille nasahti kun noita Ethereum-profitteja kotiuttelin osan. Eli jos meinasit, että jokin huijaus kyseessä.

Ei arvoa tuottamaton tarkoita, etteikö luettelemastani tuotteista voisi saada euroja tilille. Eurojackpotista joku saa jopa 90 miljoonaa euron sijoituksella.

Pointtini on, että itse en ole koskaan osallistunut enkä koe järkeväksi osallistua ns. nolla tai miinussumma arpajaisiin. Ei ole mitään muuta syytä kuin "greater fools theory" miksi ko. tuotteista saisi tulevaisuudessa tuottoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös