Sijoitusvinkkejä?

  • 1 077 463
  • 6 063
Keskuspankki Fed ilmoitti äsken aloittavansa uuden rajoittamattoman yritysten velkakirjojen osto-ohjelman. Nyt on ns. isoin sinko käytössä ja tuki tulee ilmeisesti ylittämään finanssikriisin aikaisen tuen. Tällä on merkittävä vaikutus mm. osakemarkkinoihin tästä hetkestä eteenpäin. Ennen kaikkea USA:ssa, mutta se heijastuu muuallekin.
Ohhoh, nyt kyllä ammutaan ihan oikeasti isolla tykillä. Toki kun asiaa miettii, niin tuo alkaa olla FED:n viimeisiä keinoja pelastaa USA uudelta finanssikriisiltä. Yrityksillä on jenkeissä noin 10 000 miljardia velkaa, joista 3000 miljardia on yhden luokituksen roskalainaluokitusta ylempänä. Sanoisin, että siellä on sellainen kupla muhimassa, että FED:n oli melkeinpä pakko aloittaa yritysten velkakirjojen osto rajoittamattomasti eikä antaa tuon kuplan puhjeta hallitsemattomasti.

Mielenkiintoista kyllä, että miten markkinat reagoi. Viime aikoina lähes kaikki toimet on otettu vastaan paniikinomaisesti, ja pörssit on tullut entistä jyrkempää latua alas.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ohhoh, nyt kyllä ammutaan ihan oikeasti isolla tykillä. Toki kun asiaa miettii, niin tuo alkaa olla FED:n viimeisiä keinoja pelastaa USA uudelta finanssikriisiltä. Yrityksillä on jenkeissä noin 10 000 miljardia velkaa, joista 3000 miljardia on yhden luokituksen roskalainaluokitusta ylempänä. Sanoisin, että siellä on sellainen kupla muhimassa, että FED:n oli melkeinpä pakko aloittaa yritysten velkakirjojen osto rajoittamattomasti eikä antaa tuon kuplan puhjeta hallitsemattomasti.

Mielenkiintoista kyllä, että miten markkinat reagoi. Viime aikoina lähes kaikki toimet on otettu vastaan paniikinomaisesti, ja pörssit on tullut entistä jyrkempää latua alas.

Totta. Nyt on kyllä kovat piipussa Fedillä. Useamman prosentin miinukselta (US-futut) plussalle ja DAX real myös kolmisen prosenttia ylös. Mihin saakka riittää tulevien viikkojen ja kuukausien aikana, se nähdään. Paljon riippuu sairastuneiden määrän kehityksestä.
 

Tuamas

Jäsen
Sanoisin kun olen jenkkien "varautumista" koronaan seurannut, että vaikutus tulee olemaan raju ja nopea, mutta kestoltaan todennäköisesti vähäisempi kuin Euroopassa.

Pitäisin pienenä ihmeenä, jos jenkeissä tartunnan saaneiden sekä tautiin kuolleiden määrä ei olisi suurin sekä absoluuttisesti että suhteellisesti tähän asti maailmassa.

Tällä on väistämättömiä vaikutuksia työttömyyteen, kotimaiseen kysyntään sekä lopulta myös tuotantoon, mutta toki koska työmarkkinat joustavat, vaikutukset ovat nopeampia kuin Euroopassa.

Jos pitäisi veikata, niin kun korona oikeasti kunnolla iskee viikon-parin sisään jenkkeihin ja sairastuneiden määrä alkaa olemaan satoja tuhansia, markkinat ottavat seuraavan ison iskun.
 

linnasta

Jäsen
Suosikkijoukkue
hpk kärpät
Yksi mielenkiintoinen surattava on Faron pharma. Firman traumakine lääke voisi oikeasti pelastaa nyt henkiä jos se saisi poikkeusluvalla myyntiluvan tai otettaisiin koekäyttöön.
Todennäköisesti kun epidemia on ohi niin aloitetaan ennenäkemättömän laaja talouden elvytysohjelma. Siihen asti markiinoilla on varmasti epävarmuutta. poliitikot tekevät varmaan kaikkensa jotta talous elpyisi epidemian jälkeen.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yrityksillä on jenkeissä noin 10 000 miljardia velkaa, joista 3000 miljardia on yhden luokituksen roskalainaluokitusta ylempänä. Sanoisin, että siellä on sellainen kupla muhimassa, että FED:n oli melkeinpä pakko aloittaa yritysten velkakirjojen osto rajoittamattomasti eikä antaa tuon kuplan puhjeta hallitsemattomasti.

On kyllä hauska ala tämä rahoitus. Riittävän isossa määrin kun lainottaa maksukyvyttömiä niin keskuspankki pelastaa. Omassa työssä ei valitettavasti mene niin, että moka ei haittaa, jos se on riittävän iso.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkohan tämä sitä kuplan puhkeamista, mitä on markkinoilla vuosia odoteltu? On pidetty väkisin markkinoita ja yrityksiä hengissä. Yksi kunnon häiriötilanne, niin pam! ollaan kaikki liemessä.

En tiedä kuplasta, mutta nousukausihan oli 10 vuotta pitkä, kyllä varmasti niin pitkässä härkämarkkinassa kursseihin jonkun verran ilmakin tulee väkisin.

Ja renkaiden kerran tyhjennyttyä, ei sitä ilmaa sinne takaisin saa ennen kuin reiät on paikattu eli huolet väistyneet. Vuosia varmaan menee ennen kuin indeksit on takaisin siellä mistä luisu lähti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei kovin lupaava ollut markkinoiden reaktio tuohon jenkkien tykitykseen. Se viiden prosentin nousu ETFIssä suli iltapäivällä ja päivä päättyi miinukselle. Omat ostotarjoukseni toteutuivat
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kovin lupaava ollut markkinoiden reaktio tuohon jenkkien tykitykseen. Se viiden prosentin nousu ETFIssä suli iltapäivällä ja päivä päättyi miinukselle. Omat ostotarjoukseni toteutuivat

Pelko voittaa tällä hetkellä kaiken muun. Käänne tulee silloin kun sitä vähiten odotetaa, jo hyvissä ajoin ennen kuin valoa näkyy tunnelin päässä. Sitten kun sitä valoa alkaa näkymään niin ollaan jo raketin kyydissä. Tähän voi mennä vain tunnista vuoteen. Itse veikkaan että yllättävän nopeasti, Jenkkien korona peak osuu varmaan kesäkuun alkuun ja nousu alkaa sitten ennen sitä.

Olen nyt tankannut todella paljon laskeneita firmoja, joiden kassan pitäisi kestää kriisiä hyvin. Mm. Uber, Royal Caribbean Cruises, Fortum, Sampo, Norwegian Finans Holding, Intrum Justitia. Katsotaan 3v päästä miten menee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pelko voittaa tällä hetkellä kaiken muun. Käänne tulee silloin kun sitä vähiten odotetaa, jo hyvissä ajoin ennen kuin valoa näkyy tunnelin päässä. Sitten kun sitä valoa alkaa näkymään niin ollaan jo raketin kyydissä. Tähän voi mennä vain tunnista vuoteen. Itse veikkaan että yllättävän nopeasti, Jenkkien korona peak osuu varmaan kesäkuun alkuun ja nousu alkaa sitten ennen sitä.

Olen nyt tankannut todella paljon laskeneita firmoja, joiden kassan pitäisi kestää kriisiä hyvin. Mm. Uber, Royal Caribbean Cruises, Fortum, Sampo, Norwegian Finans Holding, Intrum Justitia. Katsotaan 3v päästä miten menee.
Kännykän näytölle rivittyi näkyviin vaan Norwegian ja meinasin hörpätä Bollingerini väärään kurkkuun. Oman luotto-ETF:n isoimmat ovat ulkinuistista sellaiset puulaakit kuin Microsoft, Apple, Amazon, Coca-Cola, Facebook, walmart, Master card. Vaikka on siellä paljon muutakin, niin luotto on että jos noita nyt saa 33% alennuksella versus kuukauden takainen, niin ehkä noillakin seuraavan suhdanteet huipulla omilleen pääsee.

Kriisi on sijoittajan parasta aikaa. Tällä viikolla pitäisi tulla lainoitusta lisäostoille ja sukupolven ylittävää ennakkoperintöä lasten sijoitustileille.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Scandicin talouspäällikkö oli ostanut hiljattain 4000 osaketta omaa yhtiötä, jos kuulopuheisiin on luottaminen. Ostin itsekin tuhannen kappaletta 26kr, hinta on nyt 33kr ja helmikuun 18 päivä se oli 116kr.
Sitä voi jokainen omineen pohtia olisiko oston paikka vai onko paska sijoitus. Itellä tämä on pelkkää mututuntuista puuhastelua niin vinkkeinä näitä ei kannata edelleenkään ottaa.
Olen vaan sitä mieltä että kaikenlainen sijoittaminen on hyvästä kun horisonttia on vähintään se 25 vuotta edessä ja jos ei vielä riitä niin niin muksuilla 30 vuotta lisää.
 
Viimeksi muokattu:

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Oman luotto-ETF:n isoimmat ovat ulkinuistista sellaiset puulaakit kuin Microsoft, Apple, Amazon, Coca-Cola, Facebook, walmart, Master card. Vaikka on siellä paljon muutakin, niin luotto on että jos noita nyt saa 33% alennuksella versus kuukauden takainen, niin ehkä noillakin seuraavan suhdanteet huipulla omilleen pääsee.

Kriisi on sijoittajan parasta aikaa. Tällä viikolla pitäisi tulla lainoitusta lisäostoille ja sukupolven ylittävää ennakkoperintöä lasten sijoitustileille.

Ohhoh, ollaanko nyt jo siinä vaiheessa, että lainarahalla lähdetään ostamaan? Onko putoava puukko siis laskeutunut jo maan kamaralle? Itse olen tässä alkanut pikkuhiljaa pohtia ostoa, mutta en ajattelut sen hetken olevan vielä. Sivistäkää minua!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ohhoh, ollaanko nyt jo siinä vaiheessa, että lainarahalla lähdetään ostamaan? Onko putoava puukko siis laskeutunut jo maan kamaralle? Itse olen tässä alkanut pikkuhiljaa pohtia ostoa, mutta en ajattelut sen hetken olevan vielä. Sivistäkää minua!
Kukaan ei tietenkään osaa vastata, mutta minä olen sitä mieltä että mikä tahansa halpa ostos on hyvä ostos (any lovin' is good lovin') eli välttämättä ei pohjia ole löytynyt. Vähän huvittaisi lähteä muutamia isojen poikien mainitsemia yksittäisiä osakkeita koittamaan, mutta maltan siinä mieleni ja pysyn rahastoissa. Mitä nyt omaa työnantajaani ostin puolellatonnilla että voin toimarille pikkujoulussa vittuilla kun niin halvalla sai (hänellä on himpun verran isompi possa omaa rahaa kiinni ja vähän toisella kurssilla).

Huomenna pitäisi lainan näkyä tilillä, mutta en ole henkisesti tai muutoinkaan sitoutunut sitä samantien keskellä lyömään eli vain varalle tarvittaessa. Tämän päivän kursseilla en lyö vaan odottelen kuolleen kissan seuraavan pompun loppua. Itse omalta kohdaltani olen tätä strategiaa jo vuosia valmistellut että kun romahdus tulee, niin sitten teen isommat peliliikkeet eli tämä on ollut pitkäaikainen suunnitelma. Vastaavasti on sanottava, että minulla ei ole senttiäkään muuta lainaa, sijoituskohteeni on hyvinkin konservatiiviset ja pienellä riskillä varustetut ja nytkin otin luottoa ainoastaan sijoituksieni lainoitusarvon verran eli pelkästään sijoitussalkulla pelataan. Lainasumma ei valtaisa ole.

Minä näen asian niin että moni muu olisi jo vuosia sitten ottanut tuon vivun käyttöön, mutta minä konservatiivisena olen malttanut koska näin arvostustasojen olevan niin korkeat. Nyt on palkkapäivä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikeintahan tässä osakepoimijana on se, että nyt ei todellakaan saa lopettaa sijoittamista. Onneksi duuni pysyy tiukasti alla ja kassatilanne hyvä, sillä nyt pitää kanssa jaksaa painaa ostoja ja keskihintoja alaspäin. Kun katsotaan 20-30 vuoden horisonttia, niin alkaa hinnat varmasti olemaan ihan kohtuullisia, vaikka tästä vielä räpättäisiin alaspäin.
 

444

Jäsen
Itsellä myös sikäli hyvä tilanne, että olen niitä viimeisiä, jotka saavat lomautuksen tai lopputilin missään tilanteessa. Toki myös työnantaja on yritys, johon tämä ei oikeastaan vaikuta, tai korkeintaan myönteisesti.
Nyt olisi myös elämäni tilaisuus muuttaa elintottumuksia, kun ravintolaruokailut vähenevät ja bensakulut pienenevät etätöiden myötä. Jäisi oikeasti enemmän rahaa pakollisten menojen jälkeen kuukausisijoittamiseen. Tähän mennessä se on ollut vähän summittaista ja epäsäännöllistä, mutta jos tuo ”turha” tuhlaaminen jäisi pysyvästi vähemmälle, niin voisi jopa kartuttaa itselleen eläkekassaa sinne muutaman vuosikymmenen päähän.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Scnadicin talouspäällikkö oli ostanut hiljattain 4000 osaketta omaa yhtiötä, jos kuulopuheisiin on luottaminen. Ostin itsekin tuhannen kappaletta 26kr, hinta on nyt 33kr ja helmikuun 18 päivä se oli 116kr.
Sitä voi jokainen omineen pohtia olisiko oston paikka vai onko paska sijoitus.

Itse ostin tuon aivan pohjilta alle 25 kruunusta ja nyt näyttää +45 %. Muutenkin on tullut tankattua aika paljon. Jenkeistä Sasol oli pieni riskiostos, mutta koska siinä on valtio osittain takana, niin en oikein näe kaatumisen mahdollisuutta. Osake on hinnoiteltu konkurssiksi.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ohhoh, ollaanko nyt jo siinä vaiheessa, että lainarahalla lähdetään ostamaan? Onko putoava puukko siis laskeutunut jo maan kamaralle? Itse olen tässä alkanut pikkuhiljaa pohtia ostoa, mutta en ajattelut sen hetken olevan vielä. Sivistäkää minua!

Huhtikuu on kuukausista julmin, ja toukokuusta sananlasku sanoo: "Sell in May and go away". Juhannuksena on kurssit alempana kuin pääsiäisenä. Melkein varma tieto.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo kyllähän nyt kurssit näyttävät siltä, että olisi hyvä mahdollisuus päästä halvoilla hinnoilla hyviin yhtiöihin kiinni.

Harmi vaan, kun ei oikein uskalla omia säästöjä tuonne laittaa, koska meillä on juuri taloprojekti saatu käyntiin ja talon rakentaminen tunnetusti on aika arvokasta ja yllättäviä ”tonnin” kuluja tippuu pöydälle vähän väliä.

Onneksi firman osakeohjelma pysyy käynnissä ja mieltä lämmittää, kun kurssi on tippunut 190 dollarista alhaisimmillaan alle 120 dollarin, koska tämän puolivuotisen ostohinta määräytyy alhaisimman kurssin mukaan.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Kauanko tässä pitää istua käteistensä päällä ennen kuin aloittaa jenkki/eurooppa etf:n tankkaamisen?

Tätä on tullut pohdittua jo viime kesästä ja nythän tämä vitkastelu näyttää nerokkaalta peliliikkeeltä. Kun lasku alkoi ajattelin, että juhannus on tarpeeksi kaukana ja siihen mennessä pandemian todellinen luonne on selvinnyt. Nyt kun markkinoille pumpataan jo rahaa, niin ei kai se tule vielä riittämään?
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kauanko tässä pitää istua käteistensä päällä ennen kuin aloittaa jenkki/eurooppa etf:n tankkaamisen?

Tätä on tullut pohdittua jo viime kesästä ja nythän tämä vitkastelu näyttää nerokkaalta peliliikkeeltä. Kun lasku alkoi ajattelin, että juhannus on tarpeeksi kaukana ja siihen mennessä pandemian todellinen luonne on selvinnyt. Nyt kun markkinoille pumpataan jo rahaa, niin ei kai se tule vielä riittämään?
Ainakin heinäkuuhun, ellei kestä kovia heilahteluita. lopullinen nousu on hidas. Ehtii kyllä mukaan.
Tietysti jos kyttää päiväkaupalla voittoja, niin ei muuta kuin sekaan vaan.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Ainakin heinäkuuhun, ellei kestä kovia heilahteluita. lopullinen nousu on hidas. Ehtii kyllä mukaan.
Tietysti jos kyttää päiväkaupalla voittoja, niin ei muuta kuin sekaan vaan.

Kyllä tässä on horisontti ennemmin 20 vuoden päässä kuin päivätasolla. Eli jos yrittäjällä on töitä taas loppukesällä niin tumppaan ison osan säästöistä silloin ja toivon että 10 vuoden jälkeen alkaa naurattaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kauanko tässä pitää istua käteistensä päällä ennen kuin aloittaa jenkki/eurooppa etf:n tankkaamisen?

Tätä on tullut pohdittua jo viime kesästä ja nythän tämä vitkastelu näyttää nerokkaalta peliliikkeeltä. Kun lasku alkoi ajattelin, että juhannus on tarpeeksi kaukana ja siihen mennessä pandemian todellinen luonne on selvinnyt. Nyt kun markkinoille pumpataan jo rahaa, niin ei kai se tule vielä riittämään?
Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen. Ensinnäkin pitäisi tietää miten korona leviää ja vaikuttaa ja toisekseen miten talous reagoi ja sitten kolmantena mitä hallitus tekee asialle.

Sen tiedämme että 2000 miljardin dollarin paketin jälkeen kurssit nousivat pohjilta sen 10% ja ovat nyt siinä tasossa hetken pysytelleet. Minua ei harmita, että silloisilla pohjilla ostin rahastoja, mutta ihan mahdollista on, että huonojen uutisten myötä tullaan vielä alaskin. Todennäköistä on että huonoja uutisia vielä kuullaan, mutta mahdoton on arvioida että onko niitä leivottu sisään nykyiseen arvostustasoon. Tuntuisi että jenkkien puolella piensijoittajat eivät ole tilanteen vakavuutta oikein vielä sisäistäneet. Varmaa on vain se että se joka väittää tietävänsä faktana kusettaa.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saattaa olla että pohjien metsästäjät jäivät jälleen ilman tuottoja. Nyt ollaan jo aika paljon noustu pohjilta, pahimmat laskijat kuten Royal Caribbean ja Uber itselläni nousseet jo yli 100%. Onneksi ehti tankkaamaan kunnolla, vaikka vielä lasketeltaisiin uudelleen niin vaikea nähdä että nämä uutta pohjakoskestusta enää ottavat, ellei maailman pysähdys sitten veny johonkin puoleen vuoteen mitä en usko (Trump). Joku pieni dippi saisi vielä tulla niin ehtisi vielä puskemaan lisää rahaa kiinni niin saa parhaan hyödyn tästä alennusmyynnistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös