Sijoitusvinkkejä?

  • 1 085 490
  • 6 080

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olisi pitänyt laittaa juu suoraan, eli kyseessä myyntipuheissaan päivän Hesarin perusteella vahvasti kusettava Aalto, jolta löytyy paljon muutakin kyseenalaista.

Oli kyllä hyvä juttu Hesarissa, kannattaa lukea niin selviää viimeistään kuinka härskiä toiminta voi ollakaan.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Suomen Kuvalehtikin oli tehnyt oman selvityksensä, jonka mukaan pankit suosittelivat ostamaan osakkeita, joiden antijärjestelijöinä he toimivat. Tämä tuskin yllättää ketään. Suosittelevathan he omia rahastojaankin. Ja vasta-argumenttina he luultavasti kertovat suosittelevansa vain sijoituksia joihin he itse uskovat. Kukapa nyt kertoisi myyvänsä tavaraa jota ei itse ostaisi!

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Suht' yleistajuisina lukuvinkkeinä Michael Lewisin kirjat "Flash Boys" ja "Big Short". Viihdyttävästi ja asiantuntevasti kirjoitettua kesälomaluettavaa, jos on kiinnostunut rahamarkkinoiden toiminnasta ja niiden sisällä harjoitettavista (harjoitetuista) koiruuksista. Jenkkipainotuksella, tietty.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Edellisellä sivulla asiasta käytiinkin jo mielenkiintoista keskustelua.

Itse olen myös nostanut maksimimäärän opintolainaa ja olen sijoittanut sen jokaista senttiä myöten eteenpäin indeksirahastoihin Seligsonille. Seligsonin valitsin aikanaan ilmaisen merkinnän ja tietynlaisen selkeyden vuoksi. Olen tehnyt ostot aina kahdesti vuodessa, heti kun opintolainaa on mahdollista nostaa.

Nyt kun aloin asiaa tarkemmin tutkimaan, niin huomasin Seligsonin rahastojen olevan sittenkin melko kalliita verrattuna Nordnetin ETF:iin. Lisäksi Nordnetillä merkintä kuukausisäästösopimuksen kautta maksutonta. Kuluja esim S&P 500 indeksin mukaan sijoittavaan ETF:n uppoaa 0,07%, kun taas Seligsonilla kulut pyörivät 0,40-0,50% hujakoilla. En kuitenkaan voi noita Seligsonin osakkeita myydä, sillä siinä tapauksessa menettäisin tulevat opintotuet, sillä Kela katsoo osakemyynnit tuloksi oli niistä sitten tullut tuottoa tai ei.

Toinen pohtimani asia on ajallinen hajautus. Sijoitushorisonttini on kymmeniä vuosia, joten periaatteessa sillä ei tässä vaiheessa ole niin merkitystä, vaikka sijoitankin pari kertaa vuodessa isommat erän kuukausittaisen säästämisen sijaan. Toisaalta taas hieman kuumottaa, että olen onnistunut ostamaan jäävuoren huipulla, mikä ei ole edes kovin epätodennäköistä.

Kaipaisinkin hieman vinkkejä ensinnäkin noista rahastoiden kuluista, voiko ~0,40% kustannusta pitää vielä verrattain halpana? Entä sitten tuo ajallinen hajauttaminen, onko sillä juuri merkitystä ostanko osakkeita kahdesti vuodessa vai olisiko järkevämpää alkaa ostamaan 12 kertaa vuodessa eli kuukausittain? Edellisellä sivulla spekuloitiinkin juuri tätä. Toisaalta lainan avulla olen onnistunut saamaan kasaan viisinumeroisen pesämunan, joten periaatteessa saattaisi olla järkevää aloittaa kuukausisäästäminen.

Entä kuinka sitten noilla Nordnetin ETF:lla olisi järkevintä tehdä jako? Siellähän on myös se ETF, joka kattaa koko maailman, mutta siinä kulut ovat suuremmat kuin esimerkiksi Eurooppaan tai S&P 500 sijoittavissa ETF-rahastoissa. Myös suorat osakeostot pariin seuraamaani yhtiöön houkuttelisivat, mutta niissä piileekin sitten omat riskinsä, enkä oikein vielä omaan tieto-taitooni luota sen vertaa, että uskoisin juuri noiden yhtiöiden biittaavan markkinat. On tämä vaikeaa..
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En kuitenkaan voi noita Seligsonin osakkeita myydä, sillä siinä tapauksessa menettäisin tulevat opintotuet, sillä Kela katsoo osakemyynnit tuloksi oli niistä sitten tullut tuottoa tai ei.
Eipä kai sentään ihan noinkaan, vaan ainakin omina opiskeluaikoinani Kelan tulkinta oli, että laskivat voitollisten kauppojen voitot tuloksi, mutta eivät vain huomioineet tappiollisia kauppoja. Eli jos teit voitollisilla kaupoilla 10 k€ voittoa ja tappiollisilla 10 k€ tappioita, oli tuloa Kelan mukaan 10 k€, kun sitä verottajan mukaan on 0 €. Eiköhän tuo noin vieläkin mene, eli eivät sentään koko myynnistä saatua summaa laske tuloksi, vain voiton.

Minun mielestä jos sijoitushorisontti on kymmeniä vuosia niin tällöin ei ole kiire ostoksille nykyisillä markkinoilla, ainakaan jos tarkoitus on sijoittaa indeksiin. Moni tuntuu ajattelevan, että koska sijoitushorisontti on pitkä niin voi ostaa hyvillä mielin osakkeita kalliiltakin markkinalta, vaikka eivät usko tuottojen olevan lähivuosina kummoisia, koska nousevathan ne sitten joskus. Itse ajattelisin päinvastoin. Nykyisiltä markkinoilta voi vielä pikavoittoja hakea, mutta mikään pitkien salkkujen rakenteluaika nyt ei ole. Jos se sijoitushorisontti todella on se kymmeniä vuosia niin kyllähän silloin voi hakea hyvää entrypaikkaa muutamankin vuoden aikaikkunalta.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos se sijoitushorisontti todella on se kymmeniä vuosia niin kyllähän silloin voi hakea hyvää entrypaikkaa muutamankin vuoden aikaikkunalta.

Entä jos enää koskaan ei olla näin alhaalla, vaan HEX ylittää 10k ja ei laske enää koskaan alle? Kahden vuoden päästä sitten ostaa 10% dipistä joka on kuitenkin 40% nykyistä korkeammalla. Itse en siis usko, että piensijoittaja voisi osata ennustaa, että markkinat tulevat varmuudella nykyisestä laskemaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Entä jos enää koskaan ei olla näin alhaalla, vaan HEX ylittää 10k ja ei laske enää koskaan alle? Kahden vuoden päästä sitten ostaa 10% dipistä joka on kuitenkin 40% nykyistä korkeammalla. Itse en siis usko, että piensijoittaja voisi osata ennustaa, että markkinat tulevat varmuudella nykyisestä laskemaan.
Ja nimenomaan kymmenien vuosien horisontilla nykyhetki on "varmasti" hyvä hetki joka tapauksessa, mikäli markkinahistoria ollenkaan itseään toistaa. Eipä noita kukaan tunnu osaavan ennustaa. Toki jonkun veikkaus aina oikeaankin osuu, tapahtuipa mitä hyvänsä. Tästä hyvästä arvauksesta saa sitten jonkun guruleiman ikuisiksi ajoiksi.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Entä jos enää koskaan ei olla näin alhaalla, vaan HEX ylittää 10k ja ei laske enää koskaan alle? Kahden vuoden päästä sitten ostaa 10% dipistä joka on kuitenkin 40% nykyistä korkeammalla. Itse en siis usko, että piensijoittaja voisi osata ennustaa, että markkinat tulevat varmuudella nykyisestä laskemaan.
Juu, eihän sitä varmuudella tiedä sen paremmin pieni kuin suurikaan sijoittaja. Tuo riskihän tuossa on. Tämän takia säännöllinen kuukausisäästäminen indeksiin on myös aina hyvä vaihtoehto ja jos tämän strategian valitsee niin ei todellakaan pidä pelätä laskuja. Päinvastoin, tässä kannattaa pyrkiä etsimään mahdollisimman volatiili kohde-etuus, sillä kuukausisäästäjä saa myös aina täyden hyödyn romahduksista. Nimittäin, mitä alempana markkina käy, sitä enemmän samalla rahalla aina saa tavaraa ja ostojen keskihinta asettuu siten sitä alemmas mitä voimakkaammin heittelevään indeksiin on osannut sijoittaa - olettaen, että loppujen lopuksi indeksit ovat nousseet yhtä paljon.
 

BaronFIN

Jäsen
Minun ymmärtääkseni KELA katsoo sijoitusmyynnin ansiotuloksi riippumatta siitä onko se myyntivoittoa tai -tappiota. Eli jos vaikka vanhempasi kartuttavat koko lapsuuden opiskelurahastoa 50e/kk ja myyt 20 vuotiaana könttänä koko rahaston 10k€, niin KELA laskee tuloksi 10k€ ja karhuaa opintotuet takaisin riippumatta siitä onko rahasto voitolla vai tappiolla. Eli kannattaa realisoida mahdolliset osakerahastot ennen opiskelijaksi muuttumista ettei tule ikävää yllätystä kesken opintojen.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minun ymmärtääkseni KELA katsoo sijoitusmyynnin ansiotuloksi riippumatta siitä onko se myyntivoittoa tai -tappiota. Eli jos vaikka vanhempasi kartuttavat koko lapsuuden opiskelurahastoa 50e/kk ja myyt 20 vuotiaana könttänä koko rahaston 10k€, niin KELA laskee tuloksi 10k€ ja karhuaa opintotuet takaisin riippumatta siitä onko rahasto voitolla vai tappiolla. Eli kannattaa realisoida mahdolliset osakerahastot ennen opiskelijaksi muuttumista ettei tule ikävää yllätystä kesken opintojen.
Tarkemmin ajateltuna olisi Kela minultakin karhunnut opintotukia takaisin jos se noin menisi. Eivät kyllä karhunneet. Jos olet ostanut 1000 €:llä ja myyt samat osakkeet 2000 €:llä, niin tuloa tulee Kelan mukaan 1000 € niin kuin kuuluukin, ei 2000 €. Mutta jos myyt toisen 1000 €:llä ostamasi osake-erän 500 €:llä, olet Kelan laskuissa edelleen 1000 € voitolla, et 500 €, etkä kuitenkaan sentään 2500 €.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olen siinä käsityksessä että tappiolla olevia rahastoja ei kannata myydä pois. Tässä on kuitenkin yksi rahasto ollut koko vuoden tappiolla ja aiheuttaa harmaita hiuksia. Toisaalta olisi myös hyvä hetki ostaa sitä lisää kun viimeiset kolme ja viisi vuotta vaikuttavat hyviltä kasvun suhteen. Toki voisi muutamaan muuhunkin rahastoon laittaa rahaa tms. (olen siis ihan mikrosijoittaja,kuussa lähtee 5€ Nordnetin tilille ja välillä isompia summia kun voi nostaa opintolainaa, olen lyhyen pätkän töissä tms.).
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen siinä käsityksessä että tappiolla olevia rahastoja ei kannata myydä pois. Tässä on kuitenkin yksi rahasto ollut koko vuoden tappiolla ja aiheuttaa harmaita hiuksia. Toisaalta olisi myös hyvä hetki ostaa sitä lisää kun viimeiset kolme ja viisi vuotta vaikuttavat hyviltä kasvun suhteen. Toki voisi muutamaan muuhunkin rahastoon laittaa rahaa tms. (olen siis ihan mikrosijoittaja,kuussa lähtee 5€ Nordnetin tilille ja välillä isompia summia kun voi nostaa opintolainaa, olen lyhyen pätkän töissä tms.).

Mikrosijoittajalle sijoittamisen suurin hyöty on siinä, että ne (sijoitetut) rahat ovat poissa tuhlailusta. Muutaman prosentin arvonmuutos sinne tai tänne on aika merkityksetöntä jos pääoma huitelee satasissa. Säännöllinen säästäminen itsessään on se iso ja pitkässä juoksussa palkitseva asia.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos opiskelijana haluaa myydä perinteisiä rahastoja, niin ilmeisesti ainakin Seligsonin kautta voi pyytää tietyn erän myyntiä. Jolloin voi pitää ne eniten voitolla olevat siellä ja myydä ne lähimpänä nollaa olevat pois.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nyt kun aloin asiaa tarkemmin tutkimaan, niin huomasin Seligsonin rahastojen olevan sittenkin melko kalliita verrattuna Nordnetin ETF:iin. Lisäksi Nordnetillä merkintä kuukausisäästösopimuksen kautta maksutonta. Kuluja esim S&P 500 indeksin mukaan sijoittavaan ETF:n uppoaa 0,07%, kun taas Seligsonilla kulut pyörivät 0,40-0,50% hujakoilla. En kuitenkaan voi noita Seligsonin osakkeita myydä, sillä siinä tapauksessa menettäisin tulevat opintotuet, sillä Kela katsoo osakemyynnit tuloksi oli niistä sitten tullut tuottoa tai ei.

Vertaatko nyt omenia ja appelsiineja? Jos haluat sijoittaa indekseihin niin sitten ei kannata asioida Seligsonin rahastojen kanssa, Nordnetin tarjoamat ETF:t paljon fiksumpaa (tuotto about sama, ainoastaan kustannukset ratkaisee)

Jos taas sijoitat johonkin Seligsonin aktiivirahastoon (esim. Phoenix tai Phoebus) niin et voi verrata kustannuksia mihinkään indeksi ETF:ään koska ne on täysin eri laji (se kumpi on fiksumpi sijoitus onkin sitten ihan eri keskustelu).

Phoebuksen salkunhoitaja Anders Oldenburg taitaa olla yksi arvostetuimmista ja hän tiedottelee rahaston asioista säännöllisesti, menestyskin on suht hyvää.

Toinen pohtimani asia on ajallinen hajautus. Sijoitushorisonttini on kymmeniä vuosia, joten periaatteessa sillä ei tässä vaiheessa ole niin merkitystä, vaikka sijoitankin pari kertaa vuodessa isommat erän kuukausittaisen säästämisen sijaan. Toisaalta taas hieman kuumottaa, että olen onnistunut ostamaan jäävuoren huipulla, mikä ei ole edes kovin epätodennäköistä.

Vanha viisaus on että 99% sijoittajista ei onnistu ajoittamaan oikein ostojaan pitkässä juoksussa joten fiksumpaa on ostaa tasaisesti koko ajan, tuolla sijoitushorisontilla taktiikkasi on fiksu.

Kaipaisinkin hieman vinkkejä ensinnäkin noista rahastoiden kuluista, voiko ~0,40% kustannusta pitää vielä verrattain halpana?

Riippuu täysin mistä rahastosta puhut (kts. ylempi)

Myös suorat osakeostot pariin seuraamaani yhtiöön houkuttelisivat, mutta niissä piileekin sitten omat riskinsä, enkä oikein vielä omaan tieto-taitooni luota sen vertaa, että uskoisin juuri noiden yhtiöiden biittaavan markkinat. On tämä vaikeaa..

Jostain on aloitettava joten iske pieni summa kiinni ja ala seuraamaan. Tässä harrastuksessa kokemusta ei voita oikein mikään, oppirahoja tulet maksamaan mutta kun seuraat aktiivisesti osakkeita, yhtiöitä ja alan foorumeita niin pääset jyvälle. Tämä siis sillä oletuksella että olet valmis näkemään vähän vaivaa, muussa tapauksessa joku hyvä rahasto (Seligsonilla hyviä vaihtoehtoja) on paras.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Oletetaan sellainen tilanne, että olisi 100k rahaa, jolle voisi haluta tuottoa. Oletettavasti nuo rahat olisivat norjalaisessa pankissa tuottamassa korkoa 1,75%/vuosi bruttona. Nyt sitten olisi tullut mieleen, että sijoittaisi ainakin osan Nordnetin kautta ETF:n. Sitten pitäisi vain keksiä sijoittaako yhteen, vai useampaan rahastoon? Jotain riskiä varmaan piilee siinä, jos laittaa isomman summan kerralla? Tilannekin taitaa maailmalla olla sellainen, että joku rysähdys on enemmän todennäköinen, kuin harvinainen? Sijoitushorisontti mulla sellainen pauttiarallaa 20 vuotta.

Katselin ensin Säästöpankin rahastoa joka sijoittaa pienyrityksiin, mutta kulut näyttivät sellaisilta, että jätin ajatuksen sikseen. Pelkästään sijoitusvarallisuuden kasvu ei ajatuksena kiehdo, vaan voittoja olisi kiva välillä nostaa, ja käyttää elintason parantamiseen. Mistäköhän sitä oikein saisi hyviä, tai edes kohtalaisia vinkkejä? Jos paska lentää tuulettimeen, niin voiko kaiken hävitä noilla markkinoilla? En kyllä halua luonnollisestikaan hävitä pääomasta yhtään, mutta se vaara kuitenkin aina olemassa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mistäköhän sitä oikein saisi hyviä, tai edes kohtalaisia vinkkejä? Jos paska lentää tuulettimeen, niin voiko kaiken hävitä noilla markkinoilla? En kyllä halua luonnollisestikaan hävitä pääomasta yhtään, mutta se vaara kuitenkin aina olemassa.

Jos et halua yhtään hävitä pääomasta, makaavat ne nyt ihan oikeassa osoitteessa Norjassa.
Jos sen sijaan omaat kuivat alkkarit, uskallat muutakin kuin vaan päiväunelmoida isoista rahoista. Juutalaiset ovat menestyneet sangen hyvin reilut 5000 vuotta ja sikäläinen sijoitusviisaus sanoo: laita kolmannes kultaan, kolmannes kiinteistöihin ja kolmannes osakkeisiin/arvopapereihin. Track recordin pitäisi riittää. Otan mieluusti kiitokset osuutena voitoista.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oletetaan sellainen tilanne, että olisi 100k rahaa, jolle voisi haluta tuottoa. Oletettavasti nuo rahat olisivat norjalaisessa pankissa tuottamassa korkoa 1,75%/vuosi bruttona. Nyt sitten olisi tullut mieleen, että sijoittaisi ainakin osan Nordnetin kautta ETF:n. Sitten pitäisi vain keksiä sijoittaako yhteen, vai useampaan rahastoon? Jotain riskiä varmaan piilee siinä, jos laittaa isomman summan kerralla? Tilannekin taitaa maailmalla olla sellainen, että joku rysähdys on enemmän todennäköinen, kuin harvinainen? Sijoitushorisontti mulla sellainen pauttiarallaa 20 vuotta.
Se sijoittaako yhteen rahastoon riippuu rahastosta. Pelkästään Suomen pienyhtiöihin sijoittava rahasto tuskin riittää, mutta taas joku EUNL(iSharesin koko maailman kattava ETF) teoreettisesti riittää. Juoksevat kulut vähän isommat(taitaa olla 0,20%) kuin jos jakaa useampaan ETF:n kesken. Toinen käytetty on, että jotain 80% jenkeissä ja 20% kehittyvillä(SXR8 ja IS3N), vaikka tällöin jää Eurooppa kokonaan ulos. Näin saa kuluja vähän pienemmiksi. Isomman summan kerralla laittaminen tavallaan sisältää riskin, mutta ajallisen hajautuksen käyttö jakaa aika pitkälti mielipiteitä. Itse käyttäisin ajallista hajautusta, mutta moni tuomitsee, koska voi syödä tuottojakin. Time on the markets beats timing the markets jne. Tosin suuria lisäkulujakaan tuo ajallinen hajauttaminen ei tuo, jos sen tekee kuukausisäästämällä Nordnetissä, koska tällöin ostotoimeksiannot ilmaisia.

Rommausta on odotettu jo kohta 5 vuotta, eikä vieläkään ole posahtanut, mutta ei olisi jonkinlainen ulospuhallus mikään yllätys. Rommaukseen viittavia merkkejä kyllä löytyy(SP500 P/E huitoo 25 paikkeilla, volatiliteetti, nollakorot, uusia sijoittajia paljon etc etc), mutta hyvinhän tuo voi jättää tulemattakin.

Katselin ensin Säästöpankin rahastoa joka sijoittaa pienyrityksiin, mutta kulut näyttivät sellaisilta, että jätin ajatuksen sikseen. Pelkästään sijoitusvarallisuuden kasvu ei ajatuksena kiehdo, vaan voittoja olisi kiva välillä nostaa, ja käyttää elintason parantamiseen. Mistäköhän sitä oikein saisi hyviä, tai edes kohtalaisia vinkkejä? Jos paska lentää tuulettimeen, niin voiko kaiken hävitä noilla markkinoilla? En kyllä halua luonnollisestikaan hävitä pääomasta yhtään, mutta se vaara kuitenkin aina olemassa.
Itse olen jo kaartanut kaikista rahastoista(poislukien Nordnetin superrahastot), koska kulut aika korkeita. Vinkkien osalta ihan hyvä paikka on Shareville, jonne taitaa Nordnetin kautta päästä, mutta myös muita aktiivisia sijoitusfoorumeja löytyy esim. kauppalehdeltä ja Facebookistakin löytyy sijoitusryhmiä(esim. sijoituskerho).

Periaatteessa kaiken voi hävitä. PItää muistaa, että sijoitukset tarkoittavat vaikka välillisestikin yhtiöiden omistamista. Voi itse miettiä kuinka todennäköistä Applen tai Alphabetin(Google) konkurssi on. Toki muillakin tavoilla rahat voi kadota, mutta nämä riskit yleensä liittyvät jo ihan tililläkin makuuttamisen. Rahaa taas voi hävitä helpostikin. Hyvinkin hajautettu salkku osakkeissa on about 30% todennäköisyydellä tappiolla seuraavana vuonna ja esim. Japanin Nikkei 225 seuraavaan indeksirahastoon sijoittaminen joskus vuonna 2000 tarkoittaisi, että vieläkin olisi tappiolla. Tai auta armias, jos Nokiaan olisi lyönyt ennen teknokuplan puhkeamista, jolloin saisi kyllä aika pitkään odottaa, että tasoihin pääsisi. Tappion todennäköisyyksistä löytyy tarkkojakin laskelmia, mutta päivitäisellä tasolla pörssikurssit taitavat nousta keskimäärin kahtena päivänä kolmesta.

Pitää kuitenkin muistaa, että pörssien tuotto perustuu riskiin, eli riskittömästi voittoa ei tule ja mitä matalampi riski, niin sitä pienempiä tuloja voi odottaa. Iso riski myös yleisesti tarkoittaa, että sijoituksen arvo heilahtelee paljon vuositasolla, joten riskiä kannattaa ehkä madaltaa, jos haluaa sieltä rahoja pitkin matkaa ulos ottaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kiitoksia @huhheijaa ja @Yläpesä. Nordnetissä mulla on salkku ja olen näihin Superrahastoihin laittanut kuukausittain pieniä summia. Nyt olisi mielessä laittaa enemmän kiinni tosiaan pankkitiä paremmin tuottaviin instrumentteihin isompi summa. Ajallinen hajauttaminen tosiaan tuntuu hieman hassulta, kun tuota pääomaa nyt jo jonkin verran on, toki joku 1-2k kuussa, niin muutamassa vuodessa kohtuullinen summa on sitten siirtynyt. Ja voihan tietysti aina myydä kaiken/osan pois, jos voitto näyttää asialliselta. Aikanaan pahimman rysäyksen jälkeen ostelin, ja myin Nokian osaketta päivän fiilisten mukaan ja jäin euromääräisesti hyvin voitolle. Ei vaan enää jaksa/kykene päivittäin hikoilemaan noiden kurssien kanssa, kun en siedä riskiä enää niin hyvin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiitoksia @huhheijaa ja @Yläpesä. Nordnetissä mulla on salkku ja olen näihin Superrahastoihin laittanut kuukausittain pieniä summia. Nyt olisi mielessä laittaa enemmän kiinni tosiaan pankkitiä paremmin tuottaviin instrumentteihin isompi summa. Ajallinen hajauttaminen tosiaan tuntuu hieman hassulta, kun tuota pääomaa nyt jo jonkin verran on, toki joku 1-2k kuussa, niin muutamassa vuodessa kohtuullinen summa on sitten siirtynyt. Ja voihan tietysti aina myydä kaiken/osan pois, jos voitto näyttää asialliselta. Aikanaan pahimman rysäyksen jälkeen ostelin, ja myin Nokian osaketta päivän fiilisten mukaan ja jäin euromääräisesti hyvin voitolle. Ei vaan enää jaksa/kykene päivittäin hikoilemaan noiden kurssien kanssa, kun en siedä riskiä enää niin hyvin.

Varovainen ehdotus että rakenna kaksi eri salkkua; toinen palvelee sun pelkuruutta ja riskikammoa ja sinne siirrät pikkuhiljaa kaikki toisen salkun voitot/tietyn prosentin vuodessa tästä tiukasti kiinni pitäen. Sitten on toinen pelisalkku jolla tyydytät alfauros-luuloasi ja otat kovaa vipuriskiä onnistuen aina välillä. Ja onnistuessasi siirrät osan voitosta tuonne mummosalkkuun, jonka antimista sitten aikanaan oikeasti nautiskelet (tai perillisesi). Pihiys ei muuten periydy.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Varovainen ehdotus että rakenna kaksi eri salkkua; toinen palvelee sun pelkuruutta ja riskikammoa ja sinne siirrät pikkuhiljaa kaikki toisen salkun voitot/tietyn prosentin vuodessa tästä tiukasti kiinni pitäen. Sitten on toinen pelisalkku jolla tyydytät alfauros-luuloasi ja otat kovaa vipuriskiä onnistuen aina välillä. Ja onnistuessasi siirrät osan voitosta tuonne mummosalkkuun, jonka antimista sitten aikanaan oikeasti nautiskelet (tai perillisesi). Pihiys ei muuten periydy.

Mullahan on Nordnetissä jo kaksi salkkua valmiina, joista toista en ole käyttänyt. Pitäisi vaikka ensi viikolla pohdiskella mitä-, ja minkäverran sinne ostaisi?Onhan mulla juutalaisia ihan oikeastikin suvussa, joten voisihan sitä kultaakin ostaa, tosin vähän hintahtavaa joidenkin kultakäätyjen kanssa ihmisten ilmoilla pyöriä. Sen aikaisemmin mainitsemani sijoituskämpän unohdin, kun ei huvita alkaa etsimään sinne vuokralaista.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan mulla juutalaisia ihan oikeastikin suvussa, joten voisihan sitä kultaakin ostaa, tosin vähän hintahtavaa joidenkin kultakäätyjen kanssa ihmisten ilmoilla pyöriä.

Nordnetiltä löytyy kultasertifikaattia 1-12-kertaisella vivulla. Ajaa ihan saman asian kuin harkkojen pinoaminen kellariin.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Ajaa ihan saman asian kuin harkkojen pinoaminen kellariin.

Kyllä jos uskoo siihen että paskan osuessa isosti tuulettimeen, pysyy paperikultalappujensa kanssa oikeasti sen kovaa kulkevan kultajunan kyydissä. Itse olen pitäytynyt varmuuden vuoksi ihan fyysisessä kullassa ja ne säilyy pankkiholvin tallelokerossa kohtuu hyvässä turvassa muutamalla eurolla kuukaudessa.

Tuossa linkissä jotain (pientä) aiheeseen liittyen:

Miksi en omista kulta-etf:iä - Nordnet Blogi
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Vertaatko nyt omenia ja appelsiineja? Jos haluat sijoittaa indekseihin niin sitten ei kannata asioida Seligsonin rahastojen kanssa, Nordnetin tarjoamat ETF:t paljon fiksumpaa (tuotto about sama, ainoastaan kustannukset ratkaisee)

Jos taas sijoitat johonkin Seligsonin aktiivirahastoon (esim. Phoenix tai Phoebus) niin et voi verrata kustannuksia mihinkään indeksi ETF:ään koska ne on täysin eri laji (se kumpi on fiksumpi sijoitus onkin sitten ihan eri keskustelu).
Oho, unohdin näemmä vastata tähän. Ja siis nimenomaan indeksirahastoista puhuin. Tällä hetkellä omistan Seligsonilla P-Amerikka, Eurooppa, Aasia sekä Kehittyvät indeksirahastoja. Tekisi mieli vaihtaa nuo Nordnetille neljään superrahastoon sekä sitten P-Amerikkaan ja ehkä Aasiaan. Superrahastoilla saisi kaiketi ainakin lähelle koko Eurooppaa mukailevan tuoton?

Tässä nyt vain arveluttaa tuo opintotukiasia. Täytyisi varmistaa ensin, onko ihan sallittua myydä hieman yli 10k€ osakkeita ilman, että menettää tulevia opintotukia. Voittoahan noilla ei ole päässyt kertymään kuin joitain satasia.

Entä onnistuuko tuollaisen könttäsumman siirtäminen kerralla Nordnetilla esimerkiksi juuri superrahastoihin vai kuinka ne toimivat? Jos teen kuukausisäästösopimuksen, voinko vaihdella rahastoon menevää summaa vaikka kuukausittain? Eli jos ajatellaan, että laitan rahastoon A kuukausittaiseksi summaksi 5000€, sinne menee päivänä X se 5000€, minkä jälkeen pystyn valitsemaan, että ensi kuussa rahastoon meneekin ainoastaan 200€? Vai pystyykö superrahastoihin siirtämään rahaa myös "sopimuksen ulkopuolella"? Tuo kuukausisäästämisen "monimutkaisuus" oli yksi syy minkä takia aloittaessani hyppäsin Seligsonin kelkkaan Nordnetin sijaan.
 

julle-jr

Jäsen
Superrahastothan ovat kuluttomia, onko niihin tarve tehdä joku kuukausisäästösopimus? Itse olen ostanut niitä ihan satunnaisesti satunnaisilla summilla joskus palkkapäivän jälkeen sitten kun muut laskut ja menot on hoidettu ja näkee paljonko tässä kuussa jäi ylimääräistä sivuun laitettavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös