Sijoitusvinkkejä?

  • 1 096 721
  • 6 095

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitkäkestoinen nousu alkanee vasta, kun reaalitaloudessa tapahtuu aitoja elpymisen merkkejä (myynti elpyy, tilauskannat kasvavat, työttömyys vähenee).
Tästä helposti tulee mieleen ajatus, että alkaa vasta sitten sijoittamaan kun pitkäkestoinen nousu alkaa ja ajatuksenahan se on loistava, mutta vain vaikea toteuttaa. Ennusteet nimittäin ovat, että siinä vaiheessa kun reaalitalouden elpymisen merkit ovat useimpien nähtävillä, niin kurssit ovat jo nousseet räjähdysmäisesti. Historiallisesti ajateltuna kurssien arvostukset ovat erittäin alhaalla epävarmuuden takia ja kun uhkakuvat ovat poistuneet, niin korjausliike tullee olemaan poikkeuksellisen raju. Ja koska tämän kaikki tietävät, niin tämä on omiaan aiheuttamaan turbulenssia kursseille jo nyt eli pieniäkin heikkoja signaaleja koitetaan tulkita oikein ja kestämättömiäkin nousupyrähdyksiä voidaan hyvin tulla näkemään.
"kehittyvät markkinat" (Venäjä nousee öljyn hinnan myötä, muut heti kun maailmantalous lähtee nousuun).
Minä veikkaan että Venäjän markkinoiden palautuminen kestää pidempään kuin vastaavien muiden kehittyvien markkinoiden. Sijoittajilla on vielä tuoreessa muistissa Venäläisten toiminta kriisin tullessa (pörssi jatkuvasti kiinni, jolloin sijoituksia ei saa realisoitua) eli että Venäläisiin ei voi kauniista puheista huolimatta luottaa. Poliittinen riski kannattaa huomoida vakavissaan ennen sinne sijoittamista.
 

kovalev

Jäsen
Itse hankin viimeksi siivun M-realia. En usko, että Metsäliitto päästää yhtiötä konkkaan, ja nousupotentiaalia on valtavasti.

Toki se täytyy hyväksyä, että kaiken voi menettää (niin kuin elämässä yleensäkin).
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tästä helposti tulee mieleen ajatus, että alkaa vasta sitten sijoittamaan kun pitkäkestoinen nousu alkaa ja ajatuksenahan se on loistava, mutta vain vaikea toteuttaa. Ennusteet nimittäin ovat, että siinä vaiheessa kun reaalitalouden elpymisen merkit ovat useimpien nähtävillä, niin kurssit ovat jo nousseet räjähdysmäisesti.
Näinhän se toki on. Siksi kannattaa sijoittaa säännöllisesti, niin luultavasti onnistuu osumaan myös "pohjalle", jolloin saa halvimmalla. Tosin juuri seuraavat pari viikkoa ovat mielestäni huonoa aikaa, koska on erittäin suuri riski, että kurssit tulevat taas alas. Vaikka pitkäkestoisempi nousu alkaakin, jo ennen reaalitalouden elpymistä, niin mikäli tätä elpymistä ei tapahtu, niin nousu ei kestä.

Epäilen, että juuri nyt eletään sellaista aikaa, että historiallisen laskun jälkeen ruvetaan kokeilemaan, josko nousulle olisi edellytyksiä. Koska reaalitaloden perusteella edellytyksiä ei vielä ole, niin siksi nykyinen nousu ei tule olemaan pitkäkestoinen. Veikkaan myös, että tämän vuoden aikana tullaan näkemään vielä useampiakin nousupyrähdyksiä, ja niitä seuraavia "dippejä". Koska realitaloudessa positiivinen suuntaus alkanee aikaisintaan ensi vuonna, niin pörssissäkään pysyvämpää nousua on tuskin odotettavissa ainakaan ennen ensi syksyä.

On toki totta myös, että osakkeet ovat historiallisen halpoja, joten pitkäjänteiselle sijoittajelle ei pitäisi olla mikään ongelma ostaa vaikka heti, ja istua ostosten päällä seuraavat vuodet. Jos on valmis odottamaan, niin silloin ei ole mitään haittaa, vaikka kurssit lyhyellä tähtäimellä laskisivatkin välillä.

Venäjän suhteen olen hieman optimistisempi - ihan puhtaasti öljyn hinnan takia. Maailmassa ei ole monta yhtä varmaa asiaa kuin öljyn hinnan nousu tulevaisuudessa. Kukaan ei tosin tiedä koska öljyn hinta seuraavan kerran on 150 dollaria tynnyriltä, mutta joskus se taas on. Silloin öljyntuottajavaltioiden pörssit viimeistään ovat jo nousseet. Uskon myös kotimaisen Neste Oilin saavan tästä oman siivunsa dieselintuotantokapasiteettinsa ansiosta - ja pitkällä tähtäimellä myös biopolttoineinvestoinnit maksanevat takaisin. Ja vaikka huonot kokemukset Venäjän pörssistä saattavat hidastaa sijoittajien innostuksen paluuta, niin tulevat tuotto-odotukset alkavat kyllä jossain vaiheessa kiinnostaa ahnaita sijoittajia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse hankin viimeksi siivun M-realia. En usko, että Metsäliitto päästää yhtiötä konkkaan, ja nousupotentiaalia on valtavasti.

Toki se täytyy hyväksyä, että kaiken voi menettää (niin kuin elämässä yleensäkin).
Eikö M-Realin velkakirjoille luvattu 40% vuosituotto vuodenvaihteen tietämillä? Jos firma konkurssiin menee, niin nämä velat maksetaan kuitenkin ensin pois ennenkuin osakkeenomistajat saavat penniäkään ja sikäli ovat reilusti riskittömämpiä kohteita.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Itse hankin viimeksi siivun M-realia. En usko, että Metsäliitto päästää yhtiötä konkkaan, ja nousupotentiaalia on valtavasti.

Eikö M-Realin velkakirjoille luvattu 40% vuosituotto vuodenvaihteen tietämillä?

Näistä M-Realin velkakirjoista on ollut alkuvuoden aikana kova kuhina päällä, ja nimenomaisesti juuri noiden kovalevin ja danan esittämistä syistä. Eli Metsäliitto ei päästä M-Realia konkurssiin, ja toisaalta nykyisillä M-Realin luottoluokituksilla yhtiö joutuu maksamaan makoista korkoa velkojilleen.

Velkojien asema konkurssitilanteessa on osakeomistajia parempi, ja jos nyt ketä tämä aihe kiinnostaa, niin Taloussanomissa oli juuri alkuviikosta aiheeseen liittyen artikkeli, jonka viimeinen kappale selvittää kaikessa yksinkertaisuudessaan sen, miksi tällä hetkellä moni sijoittaja hakee tuottoa nimenomaan velkakirjoista osakkeiden sijaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Parastahan tilanteessa on että M-Real ostaa omia lainabondejaan pois markkinoilla ja tienaa sievoisen summan niillä, ainakin lyhyellä tähtäimellä (=jos ei mene konkurssiin).
 
Oisko amatöörille vinkkiä tarjolla? Oon tämmönen perus kuukausisäästäjäjanari, mutta alkupottina olis laittaa nykyiset säästöt, eli n. 900€ - ja sen jälkeen viitisenkymppiä kuussa lisää. Mihin noi kannattais nykytilanteessa tyrkätä?
Tällä hetkellä ne on omassa pankissani kahdessa rahastossa, kohteena Venäjä ja Itä-Eurooppa. Sieltä tietysti on viime aikoina aika hyvää kasvua tullut, mutta noissa rahastoissa tietty kulutkin on aika kovat; hallinnointikulut esim. 2,4% ja 1,8%. Mitä järkeviä vaihtoehtoja siis olis?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Oisko amatöörille vinkkiä tarjolla? Oon tämmönen perus kuukausisäästäjäjanari, mutta alkupottina olis laittaa nykyiset säästöt, eli n. 900€ - ja sen jälkeen viitisenkymppiä kuussa lisää. Mihin noi kannattais nykytilanteessa tyrkätä?
Tällä hetkellä ne on omassa pankissani kahdessa rahastossa, kohteena Venäjä ja Itä-Eurooppa. Sieltä tietysti on viime aikoina aika hyvää kasvua tullut, mutta noissa rahastoissa tietty kulutkin on aika kovat; hallinnointikulut esim. 2,4% ja 1,8%. Mitä järkeviä vaihtoehtoja siis olis?
Hyvä! On järkevää pohtia säästämistä ja erilaisia säästämisvaihtoehtoja.

Sinuna arvioisin ensin mikä on suhteesi tuohon EUR 900 pääomaan. Onko tuo raha sellainen jota arvelet tarvitsevasi käteisenä esimerkiksi 1-2 vuoden sisällä, etkä halua ottaa riskiä riskiä pääoman menettämisestä tai sijoituksen arvon väliaikaisesta alenemisesta? Jos vastaus on kyllä, niin oikea osoite on määräaikaistili tai muu pankkitalletus.

Jos taas voit jättää tuon EUR 900 makaamaan epämääräisen pitkäksi ajaksi (5-10 vuotta tai vaikka ilman takarajaa), niin siinä tapauksessa ehdotan joko pitkäaikaista osakesäästämistä suorina osakeostoina, tai sitten rahastosijoittamista.

Itse suhtaudun rahastosijoittamiseen penseästi. Vähänkin asioita ymmärtämään pyrkivälle suorat osakesijoitukset ovat a) mielenkiintoisempi ja b) keskimäärin tuottavampi tapa sijoittaa.

Melko pienelläkin summalla kannattaa vakavasti harkita osakesäästämistä. Kulut ovat olennaisesti pienemmät kuin rahastoissa, tietysti sijoitettavista summista riippuen. Osakkeenomistaja hyötyy lisäksi osingoista, joita rahastosijoittajalle ei yleensä makseta lainkaan.

Pitkän aikavälin osakesijoittamisessa eräs suositeltavimmista strategioista on tasasummalla sijoittaminen. Säästäjä ostaa kuukausittain tai vuosineljänneksittäin yhden tai muutaman saman yhtiön osakkeita tasasummalla. Vuosien kuluttua tilanne on, että osakesalkussa on pieni määrä kalliilla ostettuja osakkeita ja isompi määrä halvalla ostettuja osakkeita. Sijoituskohteeksi kannattaa tällöin valita ns. arvoyhtiöitä, joilla on mm. vahva ja suht vakaa markkina-asema, tase kunnossa ja jotka maksavat jatkuvasti kohtuullisen hyvää osinkoa.

Kuukausittainen sijoitussummasi on melko pieni, mutta sekään ei ole este osakesäästämiselle, varsinkaan kun paikallisessa pörssissämme ei enää sovelleta pörssieriä. Noin 50 eurolla ei juuri kannata ostaa osakkeita, osakekaupoissakin on kuluja. Jos sen sijaan ostat esimerkiksi 2-3 kertaa vuodessa samaa yhtiötä 200-300 eurolla niin siinä alkaa olla jo jotain ideantynkää. Jatkossa sinulla voi olla mahdollisuus kasvattaa kk- tai vuosineljännespohjaista sijoitussummaasi, jolloin kulujen osuus pienenee entisestäänkin.

Hyvä puoli tässä säästämistavassa on se, että saat kokemusta osakesijoittamisesta pienellä pääomalla ja myös pienellä riskillä. Kokemuksesi ja osaamisesi osakemarkkinoista kohenee sitä mukaan kun pääoma ja ehkä sijoitettavat kk-summatkin kasvavat.

Nyt on karkeasti ottaen hyvä aika ostaa vakavaraisten ja tuloskykyisten yhtiöiden osakkeita. Sama pätee osakesäästämisen aloittamiseen. Kurssit voivat tulla välillä toki alaspäinkin, mutta edellä kuvatun säästämistavalla ja vähänkin pidemmässä aikaperspektiivissä tällä ei ole suurta merkitystä.
 
Kiitos vastauksestasi, Pisin Kääpio 186cm!

Olen jo pidempään miettinyt vaihtoehtoja rahastoille, koska tiedän, että parempiakin vaihtoehtoja on. Mutta toisaalta olen pelännyt suoria osakesijoituksia, koska en niistä tiedä - eikä ole selvää, mitkä olisivat hyviä sijoituskohteita. Ja toisaalta pitänyt suunnittelemaani summaakin liian pienenä.

Suhteeni 900€:n on väljähtänyt. Olen noihin rahastoihin sijoittanut jo pidempään, ja tuossa viime vuonnahan säästöistäni suli n.60%. Ja kyllä, tarkoituksena olisi pitää nuo säästössä ja lisätä rahaa aina mahdollisuuksien mukaan - ellei sitten jotain aivan akuuttia katastrofia tule.
Ja tosiaan tuo 2-3 lisäsijoitusta vuodessa on ihan mahdollinen vaihtoehto. Ja sitten jos rahaa jostain ilmaantuu lisääkin, niin toki sen mukaan toimitaan.

Eli suosittelisit tuollakin summalla osakkeisiin sijoittamista? En ole tuota Helsingin pörssiä liiemmin seurannut, mutta siellä Talvivaara vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Tosin siinäkin taisi paras ostohetki jo mennä?
Mitä kautta osakkeita kannattaa hankkia? Olen ymmärtänyt, että oman pankin kautta se on melko kallista. Ja suosittelisitko nimenomaan Suomeen sijoittamista vai kenties jotakin kautta ulkomaille? Olisiko jotain vinkkejä antaa sopiville sijoituskohteille? Tuossa tunnusmerkkejä luettelitkin, mutta mistä nuo tiedot saa, onko esim. Kauppalehden sivuilla noista tietoa? Ja mikä on hyvän osingon suuruus?
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos meinaat suoria sijoituksia alkaa tekemään niin Nordnetillä on kohtuuhintaista. 3,99e/kauppa. Kauheasti et kyllä tuolla 600 eurolla/vuosi pääse vielä hajauttamaan mutta jos ostat kerran vuodessa yhtä osaketta, kohdetta vaihtaen, niin saat pitkässä juoksussa hajautetun salkun tuollakin summalla.
 
Jos meinaat suoria sijoituksia alkaa tekemään niin Nordnetillä on kohtuuhintaista. 3,99e/kauppa. Kauheasti et kyllä tuolla 600 eurolla/vuosi pääse vielä hajauttamaan mutta jos ostat kerran vuodessa yhtä osaketta, kohdetta vaihtaen, niin saat pitkässä juoksussa hajautetun salkun tuollakin summalla.
Omassa pankissa näytti olevan hintavampaa selvästi tuo.. Onko Nordnetillä jotain säilytysmaksua tms? Vai pelkästään tuo toimitusmaksu tms?
No kannattaako lähteä hajauttamaan noin pienellä summalla, vai laittaa esim. nyt tämä ensimmäinen sijoitus ja seuraava, esim. 600, samaan kohteeseen - ja sitten taas 2 seuraavaa sijoitusta johonkin muualle?
Mitenkäs tuo Suomi vs ulkomaat?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisiko jotain vinkkejä antaa sopiville sijoituskohteille? Tuossa tunnusmerkkejä luettelitkin, mutta mistä nuo tiedot saa, onko esim. Kauppalehden sivuilla noista tietoa? Ja mikä on hyvän osingon suuruus?

Nyt on tosiaan hyvä aika siirtyä osakemarkkinoille, jos uskoo osakkeiden arvonnousuun. Itse palasin osakesijoittajaksi maaliskuussa noin vuoden poissaolon jälkeen, joten säästyin kurssipudotuksilta. Suurimmasta osasta on tullut osinkot tältä vuodelta (noin 4-10 prosenttia). Tasaisesti olen yrittänyt lisätä omistuksia ja hajautusta. Tällä hetkellä salkku näyttää tältä.

Outotec
Talvivaara
Rautaruukki K
Nokia
HKScan (LP)
Orion B
Ramirent
Fortum
Olvi A
Neste Oil
 
Nyt on tosiaan hyvä aika siirtyä osakemarkkinoille, jos uskoo osakkeiden arvonnousuun. Itse palasin osakesijoittajaksi maaliskuussa noin vuoden poissaolon jälkeen, joten säästyin kurssipudotuksilta. Suurimmasta osasta on tullut osinkot tältä vuodelta (noin 4-10 prosenttia). Tasaisesti olen yrittänyt lisätä omistuksia ja hajautusta. Tällä hetkellä salkku näyttää tältä.
..
Kauppalehden mukaan, tai siis sen Balancen, näyttäs olevan aika hyvin valikoituja. Onko noihin arvioihin kuinka luottaminen? Että ostais jotain viiden tähden puljua? Kun taas esim. Talvivaaralla ei tuota arvioita vielä ole, mutta itse odottaisin sen olevan varsin menestyksekäs tulevaisuudessakin.

Edit: Mutta ennen kaikkea - kannattaako tämmösen selkeästi asiasta kauheesti tietämättömän lähteä osakemarkkinoille?
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kauppalehden mukaan, tai siis sen Balancen, näyttäs olevan aika hyvin valikoituja. Onko noihin arvioihin kuinka luottaminen? Että ostais jotain viiden tähden puljua? Kun taas esim. Talvivaaralla ei tuota arvioita vielä ole, mutta itse odottaisin sen olevan varsin menestyksekäs tulevaisuudessakin.

Itse lähdin kokeilemaan kepillä jäätä hyvien osinkomaksajien kanssa ihan sillä periatteella, että voihan ne myydä osingon irtoamisen jälkeen pois, jos kurssit olisivat lähteneet jyrkkään laskuun. No ei ole tarvinnut myydä kurssilaskujen takia, ainakaan vielä.

Yksi vaihtoehto suorille osakesijoituksille on sitten tietenkin tuo OMX Helsinki25 indeksiosuus. Sillä pääsee kiinni kurssien yleiseen nousuun, mutta osinkotuottoja sillä ei saa.

Edit: Mutta ennen kaikkea - kannattaako tämmösen selkeästi asiasta kauheesti tietämättömän lähteä osakemarkkinoille?

Sinä tiedät pörssikurssien kehityksestä ihan yhtä paljon kuin kaikki muutkin maailman ihmiset. Jos arvelet pörssikurssien nousevan sijoitushetken arvosta nostohetken arvoon, niin sinun kannattaa sijoittaa rahaa osakemarkkinoille sellainen määrä, jonka voit pahimmassa tapauksessa menettää kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse lähdin kokeilemaan kepillä jäätä hyvien osinkomaksajien kanssa ihan sillä periatteella, että voihan ne myydä osingon irtoamisen jälkeen pois, jos kurssit olisivat lähteneet jyrkkään laskuun. No ei ole tarvinnut myydä kurssilaskujen takia, ainakaan vielä.

Yksi vaihtoehto suorille osakesijoituksille on sitten tietenkin tuo OMX Helsinki25 indeksiosuus. Sillä pääsee kiinni kurssien yleiseen nousuun, mutta osinkotuottoja sillä ei saa.
Aivan, aivan. Olen ymmärtänyt, että indeksiin sijoittaminen on edullisempaa kuin rahastoihin - mutta taas toisaalta hyvä salkunhoitaja päihittää indeksin.
Mulla on selkeä into tonne Venäjälle, kuten noista rahastoistanikin käy ilmi - onnistuuko sen Nordnetin kautta sinne sijoittaminen, ja kuinka järkevää se yleensäkään on?
Ja onko Hkin pörssiin sijoittaessa myös tuo Nordnet paras vaihtoehto?

Sinä tiedät pörssikurssien kehityksestä ihan yhtä paljon kuin kaikki muutkin maailman ihmiset. Jos arvelet pörssikurssien nousevan sijoitushetken arvosta nostohetken arvoon, niin sinun kannattaa sijoittaa rahaa osakemarkkinoille sellainen määrä, jonka voit pahimmassa tapauksessa menettää kokonaan.
No onhan se noinkin. Mutta kokeneemmat/taitavemmat osaavat ehkä lukea merkkejä paremmin ja katsoa mihin yrityksiin kannattaa sijoittaa..
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole Nordnetillä säilytysmaksuja.
Itse lähtisin tuolla summalla ostamaan Seligsonilta indeksirahastoja, tai sitten OMXH25-indeksiosuutta.
Hajautus on yleisesti ottaen järkevää. Ajallinen, toimialallinen ja mielellään vielä alueellinenkin.
Esimerkiksi Seligsonin Euro50, Brands ja Aasia hajauttaisi rahat jo melkoisen hyvin. 300 euroa nyt kuhunkin ja sen jälkeen kuukausittain 17e per rahasto.
 
Ei ole Nordnetillä säilytysmaksuja.
Itse lähtisin tuolla summalla ostamaan Seligsonilta indeksirahastoja, tai sitten OMXH25-indeksiosuutta.
Hajautus on yleisesti ottaen järkevää. Ajallinen, toimialallinen ja mielellään vielä alueellinenkin.
Esimerkiksi Seligsonin Euro50, Brands ja Aasia hajauttaisi rahat jo melkoisen hyvin. 300 euroa nyt kuhunkin ja sen jälkeen kuukausittain 17e per rahasto.
Mutta tässä nykyisessä Venäjä-huumassa noiden indeksirahastojen tuotot näyttävät kovin pieniltä.. Vaikkakin kulutkin ovat pienet.
Sen tiedän, että hajautus olisi hyvästä, mutta näin pienellä panostuksella se on osakkeissa vaikeaa - paitsi tietysti rahastojen kautta, jolloin ollaankin taas perimmäisen ongelman äärellä..

Edit: Puntilla ne asiat ratkee. Päätin, että odotan heinäkuulle. Uskoisin Q2:n tulosten vaikuttavan kursseihin pudottavasti, joten silloin voisi olla parempi hetki ostaa. Samalla toivon Venäjän nousun jatkuvan, niin saan nykyisistä "sijoituksistani" enemmän irti. Sitten heinäkuussa ostan koko summalla; nyt vaikuttaisi kiinnostavilta Metso ja Talvivaara. Mutta täytyy nyt alkaa tosissaan seuraamaan noiden isojen yhtiöiden kehitystä ja uutisointia/odotuksia. Ensimmäisen sijoituksen jälkeen sijoitan 1-2 kertaa vuodessa lisää, mutta toiseen yhtiöön. Ja palvelun avaan Nordnetiin.
 
Viimeksi muokattu:

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Metso lähes kaksinkertaistunut arvostaan, jatkaa tottakai nousua tasaisesti, mutta talousnäkymät eivät seuraavalle neljännekselle ole häävit. Itse ostin Metsoa alkuvuonna, minkä jälkeen siirryin M-Realiin. M-Real ostoja 0,4 12500 kpl, vielä ollaan voitolla vaikkakin laskettu on 0,92 tasosta. Ei vaan ollut munaa myydä silloin kun näytti niin perkeleen hyvältä. Toivottavasti ennen heinäkuuta kuitenkin hätyytellään 1 egen rajaa, jolloin saatetaan taas joutua myymään.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eli suosittelisit tuollakin summalla osakkeisiin sijoittamista? En ole tuota Helsingin pörssiä liiemmin seurannut, mutta siellä Talvivaara vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Tosin siinäkin taisi paras ostohetki jo mennä?

Mitä kautta osakkeita kannattaa hankkia? Olen ymmärtänyt, että oman pankin kautta se on melko kallista. Ja suosittelisitko nimenomaan Suomeen sijoittamista vai kenties jotakin kautta ulkomaille? Olisiko jotain vinkkejä antaa sopiville sijoituskohteille? Tuossa tunnusmerkkejä luettelitkin, mutta mistä nuo tiedot saa, onko esim. Kauppalehden sivuilla noista tietoa? Ja mikä on hyvän osingon suuruus?
Jo tuollainen EUR 900 on oikein sopiva alkupääoma ostaa yhden yhtiön osakkeita. Siitä se alkaa.

Yksittäisten yhtiöiden mielekkyyttä sijoituskohteena en ala tässä yhteydessä purkamaan auki. Kuten edellä sanoin, elämme nyt sellaista ajankohtaa että pörssiosakkeiden ostaminen on yleisesti ottaen fiksua, tietyin reunaehdoin.

Ehdotan että aloitat sijoitustoiminnan investoimalla tietoon. Kannattaa lukea vaikkapa jokin Seppo Saarion kirjoista, esim. Miten Sijoitan Pörssiosakkeisiin, Osa 1 tai 2 (WSOY), mielellään useampaankin kertaan ja ajatuksella. Saarion kirjat ovat siinäkin mielessä suositeltavia etteivät ne vanhene kovin helposti. Niissä on paljon ajatonta viisautta jossa omaksuttavaa vielä seuraavillekin sukupolville. Suomenkielisistä perusteoksista myös Kim Lindsrömin kirjoittama Menesty Osakesijoittajana on lukemisen arvoinen.

Piensijoittajaksi opettelussa kannattaa olla kärsivällinen ja kouluttautua hommaan vähin erin. Oma raha on paras opettaja. Kun olet sijoittanut omaa rahaasi osakkeisiin, niin tulet samalla väkisinkin seuranneeksi sekä talouden kehitystä että yhtiötä/toimialaa johon olet sijoittanut. Kun opit tuntemaan pörssin ja talouden lainalaisuuksien perusteet, tulkitsemaan tilinpäätöstietoja ja arvioimaan kriittisesti omaa toimintatapaasi sijoittajana, olet jo äkkiä fiksumpi kuin pörssiosakkeita ostava yksityishenkilö keskimäärin. Tämä parantaa jatkossa huomattavasti mahdollisuuksiasi menestyä piensijoittajan uralla.

Toivotan sinulle antoisia hetkiä sijoittajana, aloitatpa tämän sitten pörssiosakkeilla tai muilla instrumenteilla.
 

Hra Punajuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat HIFK:lle
Ei ole Nordnetillä säilytysmaksuja.
Itse lähtisin tuolla summalla ostamaan Seligsonilta indeksirahastoja, tai sitten OMXH25-indeksiosuutta.
Hajautus on yleisesti ottaen järkevää. Ajallinen, toimialallinen ja mielellään vielä alueellinenkin.
Esimerkiksi Seligsonin Euro50, Brands ja Aasia hajauttaisi rahat jo melkoisen hyvin. 300 euroa nyt kuhunkin ja sen jälkeen kuukausittain 17e per rahasto.
Täsmälleen samoilla nuoteilla lähtisinkin minäkin sijoittamaan nimimerkin Väsyneet Kädet tilanteessa. Suorien osakkeiden hankinta noin pienillä summilla ei mielestäni
a) ole kustannustehokasta eikä
b) mahdollista asianmukaista riskienhallintaa eli hajauttamista.

ETF:ien eli indeksiosuusrahastojen puolesta puhuvat pienet kulut, hyvä hajautus ja yrityskohtaisen markkinaseuraamisen tarpeettomuus.

Itse en muuten ymmärrä, miksi iso osa sijoittajista haluaa toimia vain Suomen markkinoilla, joka muodostaa olemattoman osan sijoitusavaruudesta. Hiemankaan pidempiaikaiseen salkkuun pitäisi omasta mielestäni kuulua sijoituksia kehittyville markkinoille, joiden osuus maailmantaloudesta kasvaa seuraavan kymmenen vuoden aikana rajusti erityisesti taantuvan Euroopan kustannuksella. Kehittyvien markkinoiden arvostuskin (esim. Kiina ja Venäjä) on laskenut hyvin houkuttelevaksi. Lisäksi ottaisin salkkuun lyhyemmällä aikavälillä sijoitusrahastojen kautta yrityslainoja erityisesti high yield -päästä, koska yrityslainojen arvostus putosi finanssikriisin seurauksena järjettömästi ja vaikka merkittävää toipumista niissä on viime kuukausina tapahtunut, isoa tuottopotentiaalia on edelleen sisällä.

Punis
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Täsmälleen samoilla nuoteilla lähtisinkin minäkin sijoittamaan nimimerkin Väsyneet Kädet tilanteessa. Suorien osakkeiden hankinta noin pienillä summilla ei mielestäni
a) ole kustannustehokasta eikä
b) mahdollista asianmukaista riskienhallintaa eli hajauttamista.

ETF:ien eli indeksiosuusrahastojen puolesta puhuvat pienet kulut, hyvä hajautus ja yrityskohtaisen markkinaseuraamisen tarpeettomuus.

Itse en muuten ymmärrä, miksi iso osa sijoittajista haluaa toimia vain Suomen markkinoilla, joka muodostaa olemattoman osan sijoitusavaruudesta. Hiemankaan pidempiaikaiseen salkkuun pitäisi omasta mielestäni kuulua sijoituksia kehittyville markkinoille, joiden osuus maailmantaloudesta kasvaa seuraavan kymmenen vuoden aikana rajusti erityisesti taantuvan Euroopan kustannuksella. Kehittyvien markkinoiden arvostuskin (esim. Kiina ja Venäjä) on laskenut hyvin houkuttelevaksi. Lisäksi ottaisin salkkuun lyhyemmällä aikavälillä sijoitusrahastojen kautta yrityslainoja erityisesti high yield -päästä, koska yrityslainojen arvostus putosi finanssikriisin seurauksena järjettömästi ja vaikka merkittävää toipumista niissä on viime kuukausina tapahtunut, isoa tuottopotentiaalia on edelleen sisällä.

Punis
Paljon asiaa tässä viestissä! Jos on 50 euroa kuukaudessa sijoitettavana, niin suorat osakesijoutukset saa unohtaa, ellei tee tällaista kerran vuodessa, jolloin välityspalkkiot jäävät alle yhden prosentin, jota voi pitää jonkinlaisena kipurajana. Ja tällöin kestää ainakin kymmenen vuotta, ennen kuin saa jollain tasolla hajautetun salkun.

ETF:ät ovat rahastoihin suhteutettuna tietysti paljon parempi vaihtoehto. Näiden kustannuksiin en ole tutustunut viime aikoina, mutta epäilisin, että 50e kuussa jos sijoittaa, niin komissiot ovat taas ylisuuret, ja ongelma on taas olemassa. Sama kuin osakesijoituksissa, paitsi hajautus tulee tehtyä. Ei sovi kuukausittaiselle säästäjälle.

Vaikka en ikinä, missään tilanteessa ole kehoittanut ketään sijoittamaan pankkien sijoitusrahastoihin, niin tarkemmin ajateltuna tässä tapauksessa tämä olisi kenties paras vaihtoehto. Ei kai kukaan odota vuotta, että saa sopivan potin kasaan sijoittakseen ne johonkin. Ja parhaimmassa tapauksessa huomaa, että perkele, parissa viikossa puolet pääomasta suli yrityksen huonojen uutisten seurauksena. Kyllä mä tolla summalla sijoittaisin jatkuvasti johonkin kehittyvien markkinoiden osakerahastoon, jossa merkintäpalkkio olisi prosentin luokkaa. Tietyn ajanjakson kuluttua voi vaikka myydä osuudet ja ottaa tilalle osakkeita, ETF:iä tai mitä mieleen tulee. Missään nimessä ylimääräistä rahaa ei tule ainakaan makuuttaa tavallisella käyttötilillä. Tämä on tietysti vain oma mielipiteeni, mutta 50 euroa kuukaudessa jatkuvasti on erittäin, erittäin vaikea sijoittaa kustannustehokkaasti.

Jos harrastaa enemmänkin osakesijoittamista, niin pelkästään suomalaisiin osakkeisiin sijoittaminen on huonoa hajauttamista. Nykyaikana voi lähes samoilla kustannuksilla ja ilman suurta vaivaa ostaa osakkeita eri puolilta maailmaa, ja tämä vaihtoehto kannattaa ottaa huomioon. Esimerkiksi nykyisenkaltaisessa taantumassa sijoittajat vetävät käteisen tarpeessaan sijoituksiaan pois ensimmäisenä pienistä pörsseistä, kuten helsingistä, jolloin kurssit laskevat reilusti. Ja maariskiä pitää hajauttaa samalla tavalla kuin muutakin.

Itse en kyllä voi puhua minkään tehokkaan hajautuksen puolesta. Salkussa on ollut puolen vuoden ajan vaan kahta osaketta, tecnomeniä ja donea ja kuukauden aikana siihen on lisätty fiskars k ja talvivaara. Liian vähän rahaa, niin hajautuskin on perseestä. Osakerahastoihin en vaan koske, vaikka se voisi joissain tapauksissa järkevää ollakin. Ainakin done on perseestä.
 
Kiitos myös näistä näkemyksistä. Totta on, että varsinaisen osakesalkun muodostaminen kestäisi todella pitkään, ellei rahavirta sisäänpäin kasvaisi merkittävästi jossain kohtaa.
Indeksirahastoissa itselläni eniten mättää juuri nuo pienet kasvut nykytilanteessakin - kun siis vertaan nykyisten rahastojeni kehitykseen. Vaikkakin kulut niissä on merkittävästi pienemmät kuin omissani.

Mutta mitenkäs sellainen combo, että säästää rahastoihin kuukausittain, ja kun sinne sopiva potti kehittyy, niin ostaa sillä osakkeita? Ja taas jatkaa samalla tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Täsmälleen samoilla nuoteilla lähtisinkin minäkin sijoittamaan nimimerkin Väsyneet Kädet tilanteessa. Suorien osakkeiden hankinta noin pienillä summilla ei mielestäni
a) ole kustannustehokasta eikä
b) mahdollista asianmukaista riskienhallintaa eli hajauttamista.

ETF:ien eli indeksiosuusrahastojen puolesta puhuvat pienet kulut, hyvä hajautus ja yrityskohtaisen markkinaseuraamisen tarpeettomuus.
Näinhän ne rahastokauppiaat meille yrittävät vakuuttaa, ja ajelevat Porschella kotiin.

Rahastot sopivat sijoituskohteeksi hyvin heille, joilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta seurata talousasioita eikä pörssitapahtumia. Osake- ja yhdistelmärahastoja hoitavat ammattilaiset, joilla on aikaa ja pätevyyttä huolehtia rahastoista. Rahastoyhtiön ja rahastonhoitajan työ ei kuitenkaan ole ilmaista. Sijoittaja maksaa tuntuvasti näistä palveluista merkintä-, hallinnointi- ja lunastuspalkkioiden muodossa. Useimmat pörssiyhtiöt maksavat osakkeenomistajille osinkoja, mutta osakerahastojen omistajat eivät näitä yleensä saa. Pienen summan rahastoon sijoittanut tosin hyötyy rahaston hajautuksesta ja riskienhallinnasta siinä missä isommallakin summalla rahastoa omistava. Suorilla osakesijoituksilla ei tällaisiin hajautushyötyihin ja riskienhallintaan pysty, ellei sijoituspääoma ole selvästi suurempi kuin varakkailla yksityishenkilöillä keskimäärin.

Riskittömiä eivät rahastotkaan tietysti ole. Jos riskiä ei ole juurikaan varaa ottaa (esim. pääomalla on tarkoitus ostaa perheelle asunto vuoden sisällä), niin oikea paikka rahoille on esimerkiksi pankkitili tai määräaikaistalletus.

Osakesäästämistä puoltaa mielestäni kaksi vahvaa argumenttia rahastoihin nähden. Suorat osakesijoitukset ovat erittäin tehokas tapa oppia talouden, pörssin ja omistamiensa yhtiöiden toimintaa. Näillä eväin on hyvät edellytykset kehittyä osaavammaksi piensijoittajaksi. Toiseksi rahastot syövät ison siivun sijoittajien voitoista sen vastineeksi, että sijoitussalkku on tiettyjen periaatteiden mukaisesti hajautettu ja valvottu. Osakesäästäjä joutuu huolehtimaan salkkunsa kunnosta itse, mutta hänen ei myöskään tarvitse jakaa voittoja muiden kanssa, verottaja pois lukien.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Näinhän ne rahastokauppiaat meille yrittävät vakuuttaa, ja ajelevat Porschella kotiin.
.....
Useimmat pörssiyhtiöt maksavat osakkeenomistajille osinkoja, mutta osakerahastojen omistajat eivät näitä yleensä saa.
Lainaan vain osaa tekstistä, koska loppu oli suoraan jostain sijoitusopuksesta kopioitua.

Voitko antaa minulle lisätietoa, mitä kautta pystyt kustannustehokkaasti tekemään suoria osakesijoituksia 50e:llä kuussa? Siirryn myös itse tämän puljun asiakkaaksi välittömästi.

Mihin osakerahastojen osingot mielestäsi yleensä menevät?

Mutta mitenkäs sellainen combo, että säästää rahastoihin kuukausittain, ja kun sinne sopiva potti kehittyy, niin ostaa sillä osakkeita? Ja taas jatkaa samalla tavalla.
Kyllä se on ihan toimiva, kunhan löydät rahaston, jossa on olemattomat merkintä- ja lunastuspalkkiot. Yleensä maksat näistä molemmista reilu prosentin ja sen jälkeen taas osakkeiden ostosta palkkion, jolloin lopullisten osakkeiden ostosta aiheutuneet kustannukset ovat kolminkertaiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös