http://kauppaneuvosto.blogspot.com/
Kirjoitus aiheesta, pankkimoraali Suomessa. Minkähänlainen mahtaa todellisuudessa olla?
Crude lokakuun toimitus $75/barreli NYMEX:llä. Venäjän valtiovarainministeri on sanonut, että budjetti muuttuu alijäämäiseksi 70:ssä dollarissa. Itse asiassa ministeri itse epäili sen tapahtuvan jo aiemmin (70 virallista). Muutkin raaka-aineet laskevat.
Nyt sitten venäläiset hoitavat loput itse, kuten on tyypillistä. Suosittelen pysyttelemään pois Venäjän markkinoilta, kunnes kuohu lievenee ja näkymät alkavat selvetä.
Pörssi vetää tällä hetkellä yli 8% laskussa. No se on pikku lasku viime kuukausien jälkeen.
Arvopaperin listauksessa E on viimeisimmän kokonaisen tilikauden tulos (löytyy välilehdeltä Avainlukuja).Löytyykö jostain sivuja, joilla pystyisi järjestämään OMX-listan osakkeet P/E-luvun mukaiseen järjestykseen tai että edes kaikkien osakkeiden P/E-luku näkyisi listauksessa, jolloin nämä tiedot voisi viedä exceliin ja järjestää sitä kautta?
Uuh. Se että jonkun mielestä osakkeen tippuminen 16€:uroon on 11€:n lähestymistä kertoo kaiken tarpeellisen kirjoittajasta.
Uuh. Se että jonkun mielestä osakkeen tippuminen 16€:uroon on 11€:n lähestymistä kertoo kaiken tarpeellisen kirjoittajasta.
Ei voi kuin ihmetellä miten pihalla tämä dana77 oli tuolloin. Huhhuh.
Minun mielestäni olisi ollut, tosin kurssi on hieman noussut jo. P/E-luku 6.86. Parempiakin on, mutta itse pidän Nokia hyvinkin riskittömänä tuloksen tekijänä. Osake ei välttämättä lyhyellä tähtäimellä ole nousemassa.Nyt tulosvaroituksen myötä meni jo kymppi rikki. Oisko jo aika mennä kaupoille?
Sellainen vinkki minulla on, että jos olet pihalla noista niin ei kannata alkaa.
Sellainen vinkki minulla on, että jos olet pihalla noista niin ei kannata alkaa. Ja jos olet pihalla, niin ei kannata myöskään sijoittaa sijoitusrahastoihin (juuri valmistuneen gradun mukaan vain 40% rahastoista päihitti indeksin eli keskiarvon). Ne eivät siis juurikaan sen turvallisempia tai riskittömämpiä vaihtoehtoja, mutta vievät taatusti pihalla olijoiden rahat maksujen ja palkkioiden muodossa.
Kannattaa ehdottomasti sijoittaa useammassa erässä mieluummin kuin lyödä kaikkea peliin kerralla. Periaatteessa koska tahansa voi olla hyvä hetki aloittaa ensimmäisillä sijoituksia, mutta juuri nyt markkinat ovat nousseet reilun kuukauden, vaikka reaalitaloudessa ei olekaan tapahtunut merkittäviä muutoksia - ainakaan positiivisia. Siten on todennäköistä, että lähiaikoina nähdään jonkinlaista korjausliikettä alaspäin. Pitkäkestoinen nousu alkanee vasta, kun reaalitaloudessa tapahtuu aitoja elpymisen merkkejä (myynti elpyy, tilauskannat kasvavat, työttömyys vähenee).Osakkeisiin olisi tarkoitus alkaa sijoittamaan. Nyt on vain vähän hakusessa, milloin ja miten se kannattaisi aloittaa. Ostaako useammassa erässä, jos tulevat vielä alas? Kannattaako ylipäätään aloittaa nyt vai odottaa vielä?
Tästä helposti tulee mieleen ajatus, että alkaa vasta sitten sijoittamaan kun pitkäkestoinen nousu alkaa ja ajatuksenahan se on loistava, mutta vain vaikea toteuttaa. Ennusteet nimittäin ovat, että siinä vaiheessa kun reaalitalouden elpymisen merkit ovat useimpien nähtävillä, niin kurssit ovat jo nousseet räjähdysmäisesti. Historiallisesti ajateltuna kurssien arvostukset ovat erittäin alhaalla epävarmuuden takia ja kun uhkakuvat ovat poistuneet, niin korjausliike tullee olemaan poikkeuksellisen raju. Ja koska tämän kaikki tietävät, niin tämä on omiaan aiheuttamaan turbulenssia kursseille jo nyt eli pieniäkin heikkoja signaaleja koitetaan tulkita oikein ja kestämättömiäkin nousupyrähdyksiä voidaan hyvin tulla näkemään.Pitkäkestoinen nousu alkanee vasta, kun reaalitaloudessa tapahtuu aitoja elpymisen merkkejä (myynti elpyy, tilauskannat kasvavat, työttömyys vähenee).
Minä veikkaan että Venäjän markkinoiden palautuminen kestää pidempään kuin vastaavien muiden kehittyvien markkinoiden. Sijoittajilla on vielä tuoreessa muistissa Venäläisten toiminta kriisin tullessa (pörssi jatkuvasti kiinni, jolloin sijoituksia ei saa realisoitua) eli että Venäläisiin ei voi kauniista puheista huolimatta luottaa. Poliittinen riski kannattaa huomoida vakavissaan ennen sinne sijoittamista."kehittyvät markkinat" (Venäjä nousee öljyn hinnan myötä, muut heti kun maailmantalous lähtee nousuun).
Näinhän se toki on. Siksi kannattaa sijoittaa säännöllisesti, niin luultavasti onnistuu osumaan myös "pohjalle", jolloin saa halvimmalla. Tosin juuri seuraavat pari viikkoa ovat mielestäni huonoa aikaa, koska on erittäin suuri riski, että kurssit tulevat taas alas. Vaikka pitkäkestoisempi nousu alkaakin, jo ennen reaalitalouden elpymistä, niin mikäli tätä elpymistä ei tapahtu, niin nousu ei kestä.Tästä helposti tulee mieleen ajatus, että alkaa vasta sitten sijoittamaan kun pitkäkestoinen nousu alkaa ja ajatuksenahan se on loistava, mutta vain vaikea toteuttaa. Ennusteet nimittäin ovat, että siinä vaiheessa kun reaalitalouden elpymisen merkit ovat useimpien nähtävillä, niin kurssit ovat jo nousseet räjähdysmäisesti.