Nyt kun maailmalla palaa vähän joka puolella, niin tästä huolimatta markkinat sahaavat aikalailla luottavaisina eteenpäin. Lähi-idän tilanne, Venäjän ryöstöretki ja Kiina/Taiwan akseli. Onko markkinoilla ollut historiassa ylipäätään tapana reagoida etukäteen lumipalloefektein? Jos nyt ajattelee Lähi-Idän tilannetta ja vaikkapa Kiinan peliliikkeitä, niin onhan tuossa nyt aineksia melko historiallisiinkin keikauksiin? Vai onko?
Oppikirjamaisesti sanotaan, että markkina hinnoitellaan noin 6kk päähän. Eli periaatteessa väitetään sijoittajien ennakoivan tapahtuman tällä aikavälillä ja niiden vaikutukset osakekursseihin. Todellisuudessa kuitenkin mahdolliset uutiset vaikuttavat kursseihin.
Lähi-Idän keikaukset eivät ole kuitenkan enää juurikaan osakekursseihin vaikuttaneet, alkaa olla jo old-news osastolla. Samaan kategoriaan menee Venäjän ryöstöretki. Näillä akseleilla pitäisi tapahtua jotain huomattavaa kehitystä, jotta nämä enää kursseihin vaikuttaisi.
Osakemarkkina on yksi psykologinen perseenreikä joissa uutisten vaikutus markkinaan riippuu markkinoilla valloillaan olevasta mielialasta. Esimerkiksi kesällä kun tulevaisuuden näkymät olivat positiiviset niin korkojen laskeminen nähtiin taloutta parantavana muutoksena ja osakekurssit nousivat. Tästä tultiin syksyyn ja pessimismi oli vallannut markkinat. Nyt sitten syksyllä korkojen laskeminen on nähty merkkinä siitä, että talous voi huonosti ja osakekurssit ovat puolestaan laskeneet.
Menestyneet kirjailijat sanovat käytännössä kaikki sitä, ettei makrotapahtumia kannata pyrkiä ennustamaan sillä ne ovat ennustamattomia ja niiden vaikutus pörssiin täysin herran hallussa. Pörssin osalta nyt eletään tilannetta jossa eri markkinat ovat aikailla eri asennossa, Jenkeissä mennään ylöspäin - euroopassa sivuttain tai alaspäin. Tällaisen tilanteen vallitessa riskit nousevat, eli kyllä - on mahdollista että lumipalloefekti ottaa lisää kierroksia. Nousseet riskit ovat taas johtaneet mataliin arvostuksiin, ja se tietysti johtaa myös kovempiin mahdollisuuksiin kurssien nousemisesta.
Tällä hetkellä ei ehkä kannata laittaa viimeisiään pörssiin. Tosin sitten itse taas olen panostanut aivan sinne oman sietorajani yläreunaan. Päivävaihtelut varsinkin nyt heinäkuun lopulta ovat olleet poikkeuksellisia ja varmasti joku tässä olisi jo yöunensa menettänyt - sijoittaminen ei tietenkään ole sen väärti. Lisäksi markkinoiden liike yksittäisten osakkeiden suhteen on ollut todella erikoista, lähihistoriaan peilaten jopa täysin poikkeuksellista. Itse kuitenkin uskon vanhaan viisauteen siinä, että silloin kannattaa ostaa kun muut pelkäävät. Valitettavasti itsekin olen innostunut tämänkin vuoden aikana ja osunut myös sudenkuoppiin. Se toisaalta kuuluu peliin.