Mainos

Sijoitusvinkkejä?

• 1 155 824
  • 6 337

Ville27

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Tänään avasin meidän 2kk ikäiselle pojalle arvo-osuustilin ja ajatuksena olisi laittaa joku muutaman tonnin könttäsumma ajallisesti hajauttaen, lähinnä indeksiin.

Osuuspankilla taitaa tuo OP-Amerikka indeksi olla lähin mikä vastaa S&P 500 vaikka suoraan ei sitä ole?

Sitten kun tuo alkaa jotain ymmärtämään niin ajattelin, että voisi olla kiva yhdessä käydä aika ajoin läpi miten on nuo käppyrät kehittyneet ja tietysti toivoa ettei heti 18 vuotta täytettyään mene ostamaan jotain Bemaria.

Tässä on Iskä aika innoissaan. Omalla kohdalla sain vanhemmiltani vain unenlahjat, niin jos tuo kaveri saisi vähän paremmat eväät elämän alkutaipaleelle.
Tein saman oman 6kk tyttären kohdalla tuossa muutama kk sitten. Itselläni on mennyt vuosia rahaa OP Maailma indeksiin, ja samaan aloin sijoittaa myös tyttärelle. Tuokin vahvasti jenkkeihin painottuu. Omistaja-asikkaaksi kun liittyy niin saa kulut kyllä todella alas OP:llakin.

Alejandro

Jäsen
Tein saman oman 6kk tyttären kohdalla tuossa muutama kk sitten. Itselläni on mennyt vuosia rahaa OP Maailma indeksiin, ja samaan aloin sijoittaa myös tyttärelle. Tuokin vahvasti jenkkeihin painottuu. Omistaja-asikkaaksi kun liittyy niin saa kulut kyllä todella alas OP:llakin.
Jos itselläni olisi lapsi, niin OP Maailma olisi minunkin valintani. Ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja indeksiin voi hyvinkin tulla paljon yrityksiä myös jenkkien ulkopuolelta, etupäässä tietysti Aasiasta. Tai sitten pitäisin rinnalla myös erityisesti OP:n Aasia-indeksiä.

Omistaja-asiakkaana tuo OP Maailma on luultavasti markkinoiden paras.

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Nyt kun maailmalla palaa vähän joka puolella, niin tästä huolimatta markkinat sahaavat aikalailla luottavaisina eteenpäin. Lähi-idän tilanne, Venäjän ryöstöretki ja Kiina/Taiwan akseli. Onko markkinoilla ollut historiassa ylipäätään tapana reagoida etukäteen lumipalloefektein? Jos nyt ajattelee Lähi-Idän tilannetta ja vaikkapa Kiinan peliliikkeitä, niin onhan tuossa nyt aineksia melko historiallisiinkin keikauksiin? Vai onko?

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen tässä itse ihan samoilla ajatuksilla. Hirveästi olen yrittänyt perehtyä, että tulisi tehtyä heti alkuun järkevä sijoitus eikä sitten tarvitsisi härvätä/vaihtaa suuntaa enää myöhemmin. Vaihtoehtoina on:

-OP:n tili ja juurikin noihin indekseihin. "Ongelmana" tässä näen sen, että näillä lapsen tileillä ei ole mitään menoja, kuluja tai vakuutuksia yms, joten ne omistajan bonukset menee vähän hukkaan? Kuitenkin tuo 0,39% on suht kova kustannus noista Maailma/Aasia/Amerikka indekseistä. Toki helppous ja palvelun kotimaisuus plussaa.

-Nordnet ETF:t. Näistä löytyy aika matalan kulun vaihtoehtoja ja ETF:t ei vissiin ole sidottu rahoituslaitokseen, eli pikkukaveri voi sitten itse halutessaan aikuisena helposti siirtää sijoitukset minne haluaa.

Onko mielipiteitä/vinkkejä?

Alejandro

Jäsen
-OP:n tili ja juurikin noihin indekseihin. "Ongelmana" tässä näen sen, että näillä lapsen tileillä ei ole mitään menoja, kuluja tai vakuutuksia yms, joten ne omistajan bonukset menee vähän hukkaan? Kuitenkin tuo 0,39% on suht kova kustannus noista Maailma/Aasia/Amerikka indekseistä. Toki helppous ja palvelun kotimaisuus plussaa.
Mutta siis rahastothan itsessään kerryttävät bonuksia, joilla voit maksaa rahastojen hoitokuluja. Tai näin minä ainakin asian ymmärrän.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voihan ne lapset käsittääkseni liittää "perhekokonaisuuteen" jolloin ne bonukset voi käyttää mihin tahansa omaankin juttuun, ottaa vaikka henkivakuutuksen tai muun ylimääräisen jos ei autoon tai taloon liittyvää ole.

Jeffrey

Jäsen
Nyt kun maailmalla palaa vähän joka puolella, niin tästä huolimatta markkinat sahaavat aikalailla luottavaisina eteenpäin. Lähi-idän tilanne, Venäjän ryöstöretki ja Kiina/Taiwan akseli. Onko markkinoilla ollut historiassa ylipäätään tapana reagoida etukäteen lumipalloefektein? Jos nyt ajattelee Lähi-Idän tilannetta ja vaikkapa Kiinan peliliikkeitä, niin onhan tuossa nyt aineksia melko historiallisiinkin keikauksiin? Vai onko?

Oppikirjamaisesti sanotaan, että markkina hinnoitellaan noin 6kk päähän. Eli periaatteessa väitetään sijoittajien ennakoivan tapahtuman tällä aikavälillä ja niiden vaikutukset osakekursseihin. Todellisuudessa kuitenkin mahdolliset uutiset vaikuttavat kursseihin.

Lähi-Idän keikaukset eivät ole kuitenkan enää juurikaan osakekursseihin vaikuttaneet, alkaa olla jo old-news osastolla. Samaan kategoriaan menee Venäjän ryöstöretki. Näillä akseleilla pitäisi tapahtua jotain huomattavaa kehitystä, jotta nämä enää kursseihin vaikuttaisi.

Osakemarkkina on yksi psykologinen perseenreikä joissa uutisten vaikutus markkinaan riippuu markkinoilla valloillaan olevasta mielialasta. Esimerkiksi kesällä kun tulevaisuuden näkymät olivat positiiviset niin korkojen laskeminen nähtiin taloutta parantavana muutoksena ja osakekurssit nousivat. Tästä tultiin syksyyn ja pessimismi oli vallannut markkinat. Nyt sitten syksyllä korkojen laskeminen on nähty merkkinä siitä, että talous voi huonosti ja osakekurssit ovat puolestaan laskeneet.

Menestyneet kirjailijat sanovat käytännössä kaikki sitä, ettei makrotapahtumia kannata pyrkiä ennustamaan sillä ne ovat ennustamattomia ja niiden vaikutus pörssiin täysin herran hallussa. Pörssin osalta nyt eletään tilannetta jossa eri markkinat ovat aikailla eri asennossa, Jenkeissä mennään ylöspäin - euroopassa sivuttain tai alaspäin. Tällaisen tilanteen vallitessa riskit nousevat, eli kyllä - on mahdollista että lumipalloefekti ottaa lisää kierroksia. Nousseet riskit ovat taas johtaneet mataliin arvostuksiin, ja se tietysti johtaa myös kovempiin mahdollisuuksiin kurssien nousemisesta.

Tällä hetkellä ei ehkä kannata laittaa viimeisiään pörssiin. Tosin sitten itse taas olen panostanut aivan sinne oman sietorajani yläreunaan. Päivävaihtelut varsinkin nyt heinäkuun lopulta ovat olleet poikkeuksellisia ja varmasti joku tässä olisi jo yöunensa menettänyt - sijoittaminen ei tietenkään ole sen väärti. Lisäksi markkinoiden liike yksittäisten osakkeiden suhteen on ollut todella erikoista, lähihistoriaan peilaten jopa täysin poikkeuksellista. Itse kuitenkin uskon vanhaan viisauteen siinä, että silloin kannattaa ostaa kun muut pelkäävät. Valitettavasti itsekin olen innostunut tämänkin vuoden aikana ja osunut myös sudenkuoppiin. Se toisaalta kuuluu peliin.

Viimeksi muokattu:

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oppikirjamaisesti sanotaan, että markkina hinnoitellaan noin 6kk päähän. Eli periaatteessa väitetään sijoittasien ennakoivan tapahtuman tällä aikavälillä ja niiden vaikutukset osakekursseihin. Todellisuudessa kuitenkin mahdolliset uutiset vaikuttavat kursseihin.

Lähi-Idän keikaukset eivät ole kuitenkan enää juurikaan osakekursseihin vaikuttaneet, alkaa olla jo old-news osastolla. Samaan kategoriaan menee Venäjän ryöstöretki. Näillä akseleilla pitäisi tapahtua jotain huomattavaa kehitystä, jotta nämä enää kursseihin vaikuttaisi.

Osakemarkkina on yksi psykologinen perseenreikä joissa uutisten vaikutus markkinaan riippuu markkinoilla valloillaan olevasta mielialasta. Esimerkiksi kesällä kun tulevaisuuden näkymät olivat positiiviset niin korkojen laskeminen nähtiin taloutta parantavana muutoksena ja osakekurssit nousivat. Tästä tultiin syksyyn ja pessimismi oli vallannut markkinat. Nyt sitten syksyllä korkojen laskeminen on nähty merkkinä siitä, että talous voi huonosti ja osakekurssit ovat puolestaan laskeneet.

Menestyneet kirjailijat sanovat käytännössä kaikki sitä, ettei makrotapahtumia kannata pyrkiä ennustamaan sillä ne ovat ennustamattomia ja niiden vaikutus pörssiin täysin herran hallussa. Pörssin osalta nyt eletään tilannetta jossa eri markkinat ovat aikailla eri asennossa, Jenkeissä mennään ylöspäin - euroopassa sivuttain tai alaspäin. Tällaisen tilanteen vallitessa riskit nousevat, eli kyllä - on mahdollista että lumipalloefekti ottaa lisää kierroksia. Nousseet riskit ovat taas johtaneet mataliin arvostuksiin, ja se tietysti johtaa myös kovempiin mahdollisuuksiin kurssien nousemisesta.

Tällä hetkellä ei ehkä kannata laittaa viimeisiään pörssiin. Tosin sitten itse taas olen panostanut aivan sinne oman sietorajani yläreunaan. Päivävaihtelut varsinkin nyt heinäkuun lopulta ovat olleet poikkeuksellisia ja varmasti joku tässä olisi jo yöunensa menettänyt - sijoittaminen ei tietenkään ole sen väärti. Lisäksi markkinoiden liike yksittäisten osakkeiden suhteen on ollut todella erikoista, lähihistoriaan peilaten jopa täysin poikkeuksellista. Itse kuitenkin uskon vanhaan viisauteen siinä, että silloin kannattaa ostaa kun muut pelkäävät. Valitettavasti itsekin olen innostunut tämänkin vuoden aikana ja osunut myös sudenkuoppiin. Se toisaalta kuuluu peliin.
Kiitoksia, olipas kattava selonteko. Nopeasti ajateltuna markkinoiden kannalta suurin riski on Kiinan ja Taiwanin tulevaisuus.

Jeffrey

Jäsen
Kiitoksia, olipas kattava selonteko. Nopeasti ajateltuna markkinoiden kannalta suurin riski on Kiinan ja Taiwanin tulevaisuus.

Varmasti näin, toki myös Lähi-Itä saattaa laajentua ja jotkin tahot uskovat Helsingin pörssin tämän päivän kyykkäyksen johtuneen Venäjän Suomelle lähettämästä nootista.

Kuitenkin loputa pitkän aikavälin sijoittajalle tämä kaikki on vain kohinaa. Jos nyt katsoo pörssin kehitystä vaikkapa 40 vuoden aikavälillä vuodesta 1984 alkaen. On tuohon mahtunut jos sun mitä maailman poliittisia keikauksia ja tukevassa tuota vuotta korkeammalla ollaan pörssikurssien osalta.

rpeez

Jäsen
Sitten pieni varoituksen sana. Jos onnistutte hankkimaan alaikäiselle lapsellenne yli 20k salkun, teidän pitää käsittääkseni alkaa tekemään vuosittain tilit hänen omaisuudestaan ja tilien tapahtumista Digi- ja väestötietovirastolle.
V-mäistä byrokratiaa.
Edit. Luin vähän ohjeita niin siellä step 3:ssa mahdollinen "vapaudu vankilasta" -kortti, muttei ainakaan heti osunut silmiin kriteerejä sille.

Lähde: Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta | Digi- ja väestötietovirasto

Viimeksi muokattu:

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itse olen sitä osta ja unohda osastoa. Olen tehnyt ensimmäiset sijoitukset osakkeisiin tuossa n. 15 vuotta sitten (Toki nuoruudessa oli jotain muitakin sijoituksia testailtuna pankin tiskiltä, mutta nykyinen salkku siis kyseessä). Olen tässä nyt lätkinyt lotolla rahaa sinne sun tänne ja nykyään koitan, ehkä eniten laittaa ETF:ään kiinni. Tosin viimeismmät sijoitukset taitavat silti olla Kone ja Kemera. Noihin kahteen taisin laittaa tonnin tai kaksi kiinni molempiin.

En tosiaan seuraa sijoituksiani viikottain saati päivittäin. Tänään kävin pankin puolella pyörähtämässä ja huomasin sijoitusten arvon kyykänneen taas pari tonnia viimeisimmän tarkistuksen jälkeen. Osinkojakin oli tullut tilille 120 euroa veronpidätysten jälkeen.

En siis ole itse moksiskaan mitä tuolla sijoitusrintamalla tapahtuu ja vaikka kaikki menisi niin vituttaisi kovasti, mutta kaikki ne merkit mitä sinne olen laittanut olen valmis häviämään.

Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Sitten pieni varoituksen sana. Jos onnistutte hankkimaan alaikäiselle lapsellenne yli 20k salkun, teidän pitää käsittääkseni alkaa tekemään vuosittain tilit hänen omaisuudestaan ja tilien tapahtumista Digi- ja väestötietovirastolle.
V-mäistä byrokratiaa.
Edit. Luin vähän ohjeita niin siellä step 3:ssa mahdollinen "vapaudu vankilasta" -kortti, muttei ainakaan heti osunut silmiin kriteerejä sille.

Lähde: Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta | Digi- ja väestötietovirasto

Niin tuohon riittää siis se sama lomake kuin verottajalle? Sen nyt hoitaa parilla klikkauksella.

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
V-mäistä byrokratiaa.

Nyt taidan pelata "en tiennyt" -kortin. Tiedän, että tuttavani, josta tuli leski, joutuu lapsien rahankäyttöä raportoimaan ja se tosiaan on kohtuu työlästä. Me emme lasten rahoihin ole koskemassa, enkä ajatellut mitään ilmoitusta tehdäkään. Vastataan sitten, jos joku kysyy...

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt taidan pelata "en tiennyt" -kortin. Tiedän, että tuttavani, josta tuli leski, joutuu lapsien rahankäyttöä raportoimaan ja se tosiaan on kohtuu työlästä. Me emme lasten rahoihin ole koskemassa, enkä ajatellut mitään ilmoitusta tehdäkään. Vastataan sitten, jos joku kysyy...

Lähes varmasti kukaan ei tule koskaan kyselemään mistään raporteista. Sen verran voi protestoida järjetöntä byrokratiaa vastaan, että jättää tällaiset ilmoitukset tekemättä.

rpeez

Jäsen
Vaikea sanoa huomataanko. Minusta meidät pakotettiin se tekemään kun alaikäinen lapsemme sai osuuden eräästä asunnosta kauan sitten, eikä varmaan oltaisi huomattu itse asiaa.

Niin tuohon riittää siis se sama lomake kuin verottajalle? Sen nyt hoitaa parilla klikkauksella.
No ei ainakaan menneessä maailmassa. Yksittäiset tilitapahtumatkin piti kirjata blanketille käsin (edit.voin kyllä muistaa tuon väärin, mutten sitä, että rajoitimmen lapsen tililiikennettä minimiin raportointia vähentääksemme, hieman hankalaa jo jollain 17-vuotiaalla...). Asia ei enää koske itseäni, niin en jaksa selvittää sen enempää nykyprosessia. Kunhan toin vaan esiin että tuollainenkin asia on olemassa, ja vittumaiset kokemukset itsellä.

Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missäköhän vaiheessa Nesteen pohjat tulevat vastaan? Tammikuusta 2021 alkaen alamäki on ollut tasaisen varmaa, vaikka kymmenen vuotta sitten osake huiteli n. kuudessa eurossa. Vaikeasta tilanteesta huolimatta valtio-omistuksesta johtuen tuskin yritys kokonaan tulee nuri menemään, vaan säilynee jonkinmoista osinkoa maksavana kansanosakkeena, mutta onko pohjat vielä kaukana edessä? Ahkerastihan tuota näytään kuitenkin Nordnetissä tankattavan. (Pun intended.)

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Missäköhän vaiheessa Nesteen pohjat tulevat vastaan? Tammikuusta 2021 alkaen alamäki on ollut tasaisen varmaa, vaikka kymmenen vuotta sitten osake huiteli n. kuudessa eurossa. Vaikeasta tilanteesta huolimatta valtio-omistuksesta johtuen tuskin yritys kokonaan tulee nuri menemään, vaan säilynee jonkinmoista osinkoa maksavana kansanosakkeena, mutta onko pohjat vielä kaukana edessä? Ahkerastihan tuota näytään kuitenkin Nordnetissä tankattavan. (Pun intended.)

Vihreä siirtymä on tosiasia ja Neste on oman alansa paras yhtiö sekä ottanut kilpailijoihin etumatkaa investoinneilla. En keksi parempaa pitkän aikavälin sijoituskohdetta Helsingin pörssistä ja nyt varsinkin marginaalien heikkouksien takia osake on halpa. Erityisen merkittävä asia on lentoliikenteen polttoaine, joka pakotetaan lainsäädännöllä uusiutuvien polttoaineiden käyttöön seuraavien vuosikymmenten aikana. Tämä tulee myöhemmin isosti Nesteen tulosriville. Osakkeen pohjaa on turha miettiä, jos haluaa pitkällä aikavälillä sijoittaa.

Helsingin toinenkin kärkiluokan kasvuyhtiö QT Group on myös alennuksella tällä hetkellä. QT on harvoja yhtiöitä, joilla on hyvin varma menestystulevaisuus ja korkealaatuinen kysytty tuote. Hinta on huomattavasti halvempi kuin keskimääräinen Jenkkitekno, vaikka samoista markkinoista taistellaan.

Nesteen osalta regulaatio ja aikajänne on niin epävarmaa ja vaikeasti arvioitavaa, että se näkyy arvostuksessa. Sinällään lopulta varmaan toivottavasti käy kuten yllä hyvin kuvattu, mutta jos sitä saa odottaa 5-10v, niin rahoille voi sillä välin keksiä tuottavampiakin kohteita, ja mukaan kerkiää myöhemminkin.

Maailmalla on ikävä kyllä voimissaan ja hyvinkin mahdollista vielä voimistuen kritiikki ja denialismi ilmastonmuutos toimia kohtaan.

Muokkaus. Sanotaan nyt vielä sekin että itsekin hyppäsin mukaan jo kun valuttiin alle parin kympin. Nyt mietityttää että jääkö istumaan näiden päälle, koska uskon myös pitkään tarinaan.

Viimeksi muokattu:

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Päivitetään tilannetta.

Viimeiset Nordean JoustoTalletukset loppuivat 29.10. Lopetin kaikki edelleen 3kk jatketut tilit ja pienen korkohässäkän jälkeen oikeat summat olivat oikeassa paikassa.

5.11. käynnistyy kuukausisäästäminen Nordnetin ETF:ien kautta. Ensin alkuun isommilla erillä. Ostin lisäksi pohjille kertaostoina Handelsbankenin USA ja Eurooppa indeksejä. Tein Nordeaan yhden JoustoTalletuksen lopuilla rahoilla ja sieltä siirrän aina sitten Nordnetiin. Saahan tuolta sen vuotuisen 3.1% koron 3kk talletukselle nyt vielä ainakin kerran, joten hyvä sitä on käyttää alustana siirtää rahaa ETF:iin jne. Nordnetiin. Ainakin alkuunsa mennään niin, että ostan n. 80-90% painolla kuukausisummasta SPYI:tä ja lopuilla ehkä jotain teknologiaan kallistuvaa.

Kun oli puhetta aiemmin noista maailman indekseistä ja suosittu EUNL:ikin täällä nousi esiin, eli The iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc). Eikö tuolle hyvä vaihtoehto olisi myös melko matalakuluinen (0.12%) VGVF eli The Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF Acc?

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tein Nordeaan yhden JoustoTalletuksen lopuilla rahoilla ja sieltä siirrän aina sitten Nordnetiin. Saahan tuolta sen vuotuisen 3.1% koron 3kk talletukselle nyt vielä ainakin kerran, joten hyvä sitä on käyttää alustana siirtää rahaa ETF:iin jne. Nordnetiin
Muistathan, että Nordea maksaa talletuskauden alimman summan mukaan korkoa?

Jos 3kk Joustotalletuksella oli alussa vaikka 10 000e ja nostelet sieltä 3kk aikana pois 4000e niin korkoa saat vain sen 6000e osalta, vaikka siellä olisi 2kk aikana ollut enemmän rahaa. Tuli vain eräälle tutulle yllätyksenä, kun ei ollut lukenut ehtoja tarkasti, summat toki paljon suuremmat kuin tuossa esimerkissä ja 12kk Joustotalletus mutta kuitenkin. Eikä kesken kauden Joustotalletustilille lisätyille rahoille saa mitään korkoa.

Norwegianilla esim. lasketaan korkoa päiväkohtaisesti niin sopii ehkä paremmin sellaiselle joka siirtelee rahoja sisään / ulos

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Muistathan, että Nordea maksaa talletuskauden alimman summan mukaan korkoa?

Jos 3kk Joustotalletuksella oli alussa vaikka 10 000e ja nostelet sieltä 3kk aikana pois 4000e niin korkoa saat vain sen 6000e osalta, vaikka siellä olisi 2kk aikana ollut enemmän rahaa. Tuli vain eräälle tutulle yllätyksenä, kun ei ollut lukenut ehtoja tarkasti, summat toki paljon suuremmat kuin tuossa esimerkissä ja 12kk Joustotalletus mutta kuitenkin. Eikä kesken kauden Joustotalletustilille lisätyille rahoille saa mitään korkoa.

Norwegianilla esim. lasketaan korkoa päiväkohtaisesti niin sopii ehkä paremmin sellaiselle joka siirtelee rahoja sisään / ulos
Juu ilman muuta tiedossa on. En sieltä ehdi 3kk aikana vielä niin paljoa laittaa tulille, etteikö kannattaisi vielä ainakin kerran tehdä näin.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Jep kunhan kysäisin, Nordealla on vähän erikoinen tuo systeemi verrattuna muihin pankkeihin.

Noin muuten tämä on kyllä aivan väärä ketju minulle. Olen aina ollut sitä mieltä, että sijoittamiseen pitää olla kunnolla paalua, ei pelata tonneilla tai edes kymppitonnilla. Kuluihin ja veroihin palaa aina osa tuotosta eikä toisaalta jaksa odotella 10-20v ennenkuin niistä kunnollisista voitoista pääsisi nauttimaan.

Carpe Diem!

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jep kunhan kysäisin, Nordealla on vähän erikoinen tuo systeemi verrattuna muihin pankkeihin.

Noin muuten tämä on kyllä aivan väärä ketju minulle. Olen aina ollut sitä mieltä, että sijoittamiseen pitää olla kunnolla paalua, ei pelata tonneilla tai edes kymppitonnilla. Kuluihin ja veroihin palaa aina osa tuotosta eikä toisaalta jaksa odotella 10-20v ennenkuin niistä kunnollisista voitoista pääsisi nauttimaan.

Carpe Diem!

Taitolaji on myös löytää multibaggerit. Jostain syystä jotkut tekevät pienillä lähdöillä isoja summia varsinkin jenkkimarkkinoilla. Silloin myös verotuksellisesti säästää, kun mennään hankintaolettamalla. Ei kaikki ole pelkkää tuuria tai 10 vuoden odottelua.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy