Itse olen sijoitellut enenmmän tai vähemmän osakkeisiin melkein 20 vuotta. Elämäntilanteet vähän vaihdelleet, joten joskus on tullut tyhjennettyä koko salkku. Mutta viimeiset 10 vuotta on pikkuhiljaa tullut salkkua paisuteltua.
Melkein kaikki muut sijoitukseni on loppujen lopuksi mennyt perseilleen, paitsi USA:n teknojätit. No tuolla reseptillähän olisi rikastunut, jos olisi vaan malttanut. Mutta ei. Olen ostanut ja myynyt näitä. Toki tehnyt hyvät voitot, mutta parempi olisi ollut kun olisin pitänyt vaan salkun jostain vuoden 2015 tienoilta.
Nyt olen semmoisessa tilanteessa, että myin noi USA:n teknot 2021 loppupuolelle isoilla voitoilla. Tuolla rahalla ostin sitten muita osakkeita. Teknot painuivat alas ja päätin sitten ostaa ne takaisin. Loistava muuvi. Lähtivät uudelleen nousuun, mutta mulla ei pää pysynyt kylmänä vaan myin ne sitten pienellä voitolla.
No kumminkin nuo ratkaisut olivat hyvin voitollisia. Näillä rahoilla ostin sitten lähes pelkkää paskaa, melko Suomi-painoitteisesti. Kyyti ollut kylmää, muutama suorastaan surkea ostos. Olen isosta osasta jo luopunut (sinällään hyvä, turskaa olisi tullut vaan lisää).
Ongelma on se, että aikoinaan otin nuo voitot ja niistähän tietenkin maksettiin isot verot. Nyt olisi sitten aika paljon sijoitustappioita. Näitähän voisi verotuksessa hyödyntää, mutta kun eipä ole kauheasti voitollisia osakkeita.
Nykyisin osinkotuotoistakin voidaan vähentää nuo luovutustappiot. Mutta mitäs sitten kun nämä kotimaiset osinko-osakkeet ovat osakesäästötilillä. Niistähän ei veroa mene muutenkaan, kuten ei mene myynneistäkään. Eli osakesäästötilillä olevista voitoista ei voi vähentää. Ja kokonaisuudessaan osakesäästötili ei ole edes voitolla.
Lisäksi minulla on sijoitusvakuutuksessa (todella hyvin kasvanut) ja rahastoissa (suht. hyvin kasvanut) nykyään. Kai nuokin kannattaa voitollisina ennemmin myydä jossain vaiheessa ennemminkuin jättää sijoitustappiot hyödyntämättä?
Summa summarum. Osakkeiden kanssa voi käydä aika huonosti jos myy kunnon voitolla, mutta sattuu sitten ostamaan vähän surkeampia lappuja. Oma tapaukseni meni yksinkertaistettuna seuraavasti:
Osakkeiden myyntiarvo 100 000€, voitto 50000€. Myyt kaikki ja ostat paskaa tilalle. Sinulla on 100 000 € osakkeita, joiden arvo laskee 70 000:een. Kun verojen maksun aika tulee, sinun pitää maksaa 15 000€. No myyt sitten turskaa tuottanutta paskaa ja maksat ne. Jää isot luovutustappiot. Mutta sillä paskalla mitä ostit, ei ole voittoja luvassa.
No minä myin nuo osapuilleen kaikki, joka oli kuitenkin oikea ratkaisu. Alaspäin ovat menneet samat osakkeet yhä.
Luvut ovat kuvitteellisia ja veroja ei ole laskettu ihan pilkulleen. Mutta aika lähellä oikeita tapahtumia nuo summat ovat.
Sanomattakin on selvää, että jos olisin 2015 pitänyt salkkuni ja todennut, että en jaksa enää näitä osakesäätöjä ja unohtanut koko homman, niin olisin nykyään rikas mies. Toki olisin myös rikas mies, jos olisin laittanut Eurojackpotin numerot oikein. Silti tuo osakehomma kaihertaa kun sitä kuitenkin miettii, että miksei niitä NVidioita voinut siellä salkussa pitää...