Joo, johdolle about 100 meuroa, ihan sievä summa.Onnittelut suomalaisille omistajille, kun pääsivät rahastamaan yhtiönsä.
Joo, johdolle about 100 meuroa, ihan sievä summa.Onnittelut suomalaisille omistajille, kun pääsivät rahastamaan yhtiönsä.
Itse talousaihe kestää n. kaksi kuukautta. Jaksottuuko osinkojen jakaminen siten, että helmikuussa niistä pääsisi jo hedelmiä keräämään vai meneekö se myöhemmälle keväälle keskimäärin?
Eipä mitiä. Hyvää preppausmateriaalia sinulle ja extramateriaalia innokkaille oppilaille löytyy esim. Pörssisäätiön osakeoppaasta. Osakeopas-FIKiitokset molemmille -- Tässä oman opetuksen ja opintojen myötä on alkanut itseänikin kiinnostaa tämä touhu, ja on itse asiassa ihan hyvä sauma ottaa tuntumaa hommaan tätä kautta. Pitää lomalla perehtyä noihin talouslehtien vempeleisiin.
Itse talousaihe kestää n. kaksi kuukautta. Jaksottuuko osinkojen jakaminen siten, että helmikuussa niistä pääsisi jo hedelmiä keräämään vai meneekö se myöhemmälle keväälle keskimäärin?
Joko sitkeimmätkin Talvivaara-fanit ovat vihdoin ymmärtäneet hiljentyä?Siksihän yritys on perustettu että se tuottaisi omistajilleen voittoja, osinkojen muodossa. Yrityksen kurssikehitys ei perustu yritykseen sijoittaneiden sijoittajien lukumäärään vaan yrityksen tuleviin kassavirtoihin ja tulevaisuudenodotuksiin.Muistakaa, että kurssi ei enää nouse, kun kaikki mahdolliset sijoittajat ovat jo mukana. Odottaako joku tosiaan Talvivaaran maksavan jonain päivänä osinkoa?
Joko sitkeimmätkin Talvivaara-fanit ovat vihdoin ymmärtäneet hiljentyä?
Huomatkaa, että Talvivaaran perustaja Pekka Perä teki Talvivaaralla henkilökohtaisesti miljoonatilin, joten ei tuo nyt ihan mönkäänkään mennyt, vaikka niinkin voisi luulla jos haluaa ajatella, että yritys perustettiin tuottamaan osinkojen muodossa voittoa siihen sijoittaneille piensijoittajille.
Seligsonin palveluun olen todella tyytyväinen, mitä vähän sinne on pitänyt yhteyksissä olla. Oma salkku -palvelu on helppo ja kätevä ja rahaa saa laitettua rahastoihin todella näppärästi verkkopankin kautta. Oma salkku -palvelun kautta löytää vaikka mitä käppyrää sun muuta tilastoa, jos niitä haluaa tarkemmin tutkia. Neljännesvuosittain tulee sitten kotiin tai meiliin katsaus kaikista rahastoista. Seligsoniltahan löytyy passiiviset rahastot kaikille maanosille, joten sinänsä hajauttaminen on todella helppoa. Itselläni pääosa (~50%) on Euroopan ja Pohjois-Amerikan rahatoissa, noita mainitsemiasi Top25-rahastoja on yhteensä vain ~20%. Hitusia sitten muualla maailmassa ja noin ~20 koroissa, ihan varmuuden vuoksi ja senkin takia että ovat nostettavissa sieltä ilman palkkiota. Aktiivisia en omista yhtään, sijoitusaika on niin pitkä, että uskon passiivisten pääsevän samaan tuottoon."Palveluntarjoajaksi" olen miettinyt joko Seligsonia tai Nordnetia, joista ensimmäinen vaikuttaa omasta mielestä ehkä hiukan paremmalta. Seligsonilta olen miettinyt salkun ytimen koostamista Global top25 Brands ja Phamaceuticals rahastoista, niiden ympärille ehkä Seligsonin aktiiviseen rahastoon osa ja loput jotenkin järkevästi eri maanosiin sijoittaviin rahastoihin. Millaisia kokemuksia jatkoaikalaisilla on kyseisistä firmoista?
Edit. Mikään guru en kyllä ole. Yhden kirjan luin ja netistä läjän artikkeleita. Niiden perusteella päädyinkin passiivisiin indekseihin, koska siten mun ei tarvitse sen kummemmin miettiä noita asioita.
@TweetyLeaf : Olin jo tulossa tuomitsemaan toimintasi täysin älyttömäksi, mutta jos lasket säästösi menetetyksi ja suhtaudut tuohon vähän kuin arvan ostoon, niin eihän siinä mitään. Esim. perheen varallisuuden asettainen riippuvaiseksi yksittäisestä osakkeista (ehkä jopa osakemarkkinoista ylipäätään) olisi ollut suorastaan rikollista.
Tähän täytyy kyllä sen verran kommentoida vähällä tietämykselläni että kyllähän yleensä rahastot nimenomaan koostuvat osakkeista. Rahastot ovat piensijoittajalle aika ylivertainen sijoitus, sillä niissä itsessään sijoitus on jo hajautettu. Järkevä hajautus kun on pienissä sijoituksissa täysin mahdotonta suoralla osakesijoittamisella. Eli asetelma ei ole todellakaan osakkeet vastaan rahastot.Sitä vastoin olen kyllä erimieltä siitä, että rahastot ovat parempi sijoitus kun osakkeet. Vaikka näin et suoraan sanokkaan, niin näin ymmärsin mielipiteesi olevan?
Monet ihmiset ymmärtävät hyvin, että jos tarkoituksena on ostaa jotain kulutustuotetta niin tietämättä tuotteen hinnoista mitään, voi päätellä että mikä vaihtoehdoista R-kioski, K-kauppa vai verkkokauppa on erittäin todennäköisesti edullisin ja mikä kallein. Kuitenkin sijoitustuotteiden puolella tätä samaa ei ymmärretä, eli että perinteiset säästöpankit ovat sen alan R-kioskeja. Kalliit kivijalka-liikkeet, raskas kustannusrakenne ja koska tuotteet eivät ole tästä johtuen kovin kilpailukykyisiä, niin suhteellisen pienet volyymit. Niitä myydään mummoille ja muille ymmärtämättömille.
Rahastot ovat tuotteita. Tuotteen myyjä ottaa välistä. Suoraan osakkeisiin sijoittaminen on kuin kävisi tukussa ostoksilla, eli huomattavasti halvempaa. Tukusta täytynee vain ostaa isompia eriä, eli tosiaan hajauttaminen on haastavampaa ellei ole isoista rahasummista kyse.Tähän täytyy kyllä sen verran kommentoida vähällä tietämykselläni että kyllähän yleensä rahastot nimenomaan koostuvat osakkeista. Rahastot ovat piensijoittajalle aika ylivertainen sijoitus, sillä niissä itsessään sijoitus on jo hajautettu. Järkevä hajautus kun on pienissä sijoituksissa täysin mahdotonta suoralla osakesijoittamisella. Eli asetelma ei ole todellakaan osakkeet vastaan rahastot.
Perinteisiin rahastoihin sijoittamiseen tämä analogia jossain määrin toimii, mutta indeksirahastojen kulut niin pienet niihin ei. Suorassa osakekaupassakin on kulunsa jos puhutaan piensijoittajista.Rahastot ovat tuotteita. Tuotteen myyjä ottaa välistä. Suoraan osakkeisiin sijoittaminen on kuin kävisi tukussa ostoksilla, eli huomattavasti halvempaa. Tukusta täytynee vain ostaa isompia eriä, eli tosiaan hajauttaminen on haastavampaa ellei ole isoista rahasummista kyse.
Aika hulluttelua pörssissä tällä hetkellä, 10% noustu viikossa. Parhaimmat nousijat, esim. yit. vetäneet 30% nousun.
Näin on. EKP:n päätös 60 miljardin kuukausittaisesta bondien osto-ohjelmasta lisää inflaatiota, joka aiheuttaa melkoisen ryntäyksen osakemarkkinoille. Tämä on tietysti yksi tapa suojautua inflaatiota vastaan. Itsellänikin salkun allokaatio on 100% osakepainoinen tällä hetkellä.
En vertaisi arvan ostoon, enkä myöskään laskisi säästöä menetetyksi. Tuoton odotusarvo randomisti valitulla osakkeella ja arvalla on kuitenkin hieman eri. Toisella positiivinen, toisella negatiivinen. Lisäksi aika harvassa ovat viime aikoina olleet helsingin pörssissä ne tilanteet, jossa sijoittaja on menettänyt koko sijoittamansa rahan. Tietysti jos haetaan isompaa riskiä, niin tällainen mahdollisuus on olemassa.@TweetyLeaf : Olin jo tulossa tuomitsemaan toimintasi täysin älyttömäksi, mutta jos lasket säästösi menetetyksi ja suhtaudut tuohon vähän kuin arvan ostoon, niin eihän siinä mitään. Esim. perheen varallisuuden asettainen riippuvaiseksi yksittäisestä osakkeista (ehkä jopa osakemarkkinoista ylipäätään) olisi ollut suorastaan rikollista.