Sijoitusvinkkejä?

  • 1 086 383
  • 6 080

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka en mitään tilastoa ole katsonut, mutta mutuna tuntuisi että uusien sijoittajien määrä on koronan aikana kasvanut reippaasti ja jos he innokkaina floodaavat palstaa, niin eihän se voi olla näkymättä tasossa. Jotenkin sitä tuollaisissa palstoissa joissa pointin ei pitäisi olla primääristen sukuelinten mittailussa, vaan tiedonjakamisessa ja parviälyssä toivoisi, että se näkyisi kirjoittajien profiileissa että kuka on ansainnut vertaistensa arvostuksen. Viestimäärä ei sitä todellakaan takaa ja vaikka esim tykkäykset eivät täydellinen keino ole, niin silti paras helppo sellainen.

Voisin kuvitella että jokin sellainen foorumi kuin vaikka Jatkoaika on kuitenkin hedelmällisempi paikka ketunhännättömälle keskustelulle jossa tiedonjako pääsee esille. Kun taas ap-foorumi/Trooli/inderes/KL-foorumi täyttyy selkeässä ahneuden sävyttämässä henkilökohtaisessa hyödyssä valeltujen susien kilpailumotiivein verhoilluista manipulaatioyrityksistä. Vain uutteruudella sieltä saa poimittua aidosti uutta infoa. Liian moni ketju täyttyy eri suuntaisilla vedätyksillä.
No, pari itselle täysin vierasta yhtiötä on löytynyt KL/inderes -ketjujen kautta, toinen niistä aito tenbagger nykyään. Siitä olen kiitollinen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voisin kuvitella että jokin sellainen foorumi kuin vaikka Jatkoaika on kuitenkin hedelmällisempi paikka ketunhännättömälle keskustelulle jossa tiedonjako pääsee esille. Kun taas ap-foorumi/Trooli/inderes/KL-foorumi täyttyy selkeässä ahneuden sävyttämässä henkilökohtaisessa hyödyssä valeltujen susien kilpailumotiivein verhoilluista manipulaatioyrityksistä. Vain uutteruudella sieltä saa poimittua aidosti uutta infoa. Liian moni ketju täyttyy eri suuntaisilla vedätyksillä.
Jaa-a. En ihan noin ole ajatellut asiaa, että siellä koitettaisiin manipuloida muita, sillä luulisi että vähänkin isompien yritysten kohdalla ihmisten tajuavan ettei palstalaiset vastaa promillenkaan painoarvosta. Tai niin minä ainakin luulen.

Itse olen parhaaksi anniksi noiden uusien tuttavuuksien lisäksi kokenut yrityslangat, joihin kerätään kurssiin vaikuttavia uutisia ja jos linkkejä näkemyksiin. Toki näissä juuri ne muutamat johtoautot toimivat vahvasti suunnannäyttäjinä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuuntelin, meni tunti elämästä hukkaan. Ihmeellistä jaarittelua, kesken jätettyjä lauseita ja osoitteetonta heittelyä, josta ei jäänyt ensimmäistäkään ajatusta mieleen. Mitä pointteja tuossa mielestäsi oli (uteliaana kysyn)?

Tuskin saan mitään pointteja osoitettua, jos tuosta ei jäänyt ensimmäistäkään ajatusta mieleen. Mielestäni kuitenkin ihan mielenkiintoisia näkökulmia, vaikka Hyttisen ulosanti ei nyt ollutkaan Rahapodin tasoa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Aika vaikea on markkinatilanne kyllä. Käteistä on aika paljon, kun ennen osareita aika menestyksekkäästi myin/keventelin osia omistuksista. Hyvät ideat aika vähissä tällä hetkellä. Toki osan myydyistä voisi ostaa takaisin, jos tarpeeksi laskevat. Ihan hyvä pitää pieni tuumaustauko nyt. Toki rahat voi varata uuteen asuntoonkin, paitsi ost:n sisällä olevia, kun sellaisen tarve kuitenkin tulee eteen. Toisaalta keskuspankkrja vastaan on turha taistella vieläkään.

Kreate oli kyllä ihanan ilmainen lounas. Paljoa enempää en kyllä odotellutkaan. Liian iso hype kaikilla palstoillakin tämän osalta.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Olen tässä viime aikoina lueskellut Inderes -palstaa ja kuvittelin, että sieltä löytyisi kovia sijoittajia. No niin varmasti löytyy, mutta ihan yhtä paljon tuntuu löytyvän turskiakin.
Inderes-palstan keskimääräinen taso on valitettavasti notkahtanut koronajakson aikana. Kirjoituskynnys on tippunut lähemmäs "antakaa määkin huudan"-tasoa ja uusia näkökulmia avaavan sisällön löytämiseen saa tehdä hommia.

No, tämä on kai kansankapitalismin ja nousukauden lopun yksi ilmentymismuoto, näin jo pitkäaikaisemman osakeharrastelijan silmin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika vaikea on markkinatilanne kyllä. Käteistä on aika paljon, kun ennen osareita aika menestyksekkäästi myin/keventelin osia omistuksista. Hyvät ideat aika vähissä tällä hetkellä. Toki osan myydyistä voisi ostaa takaisin, jos tarpeeksi laskevat. Ihan hyvä pitää pieni tuumaustauko nyt.

Oma mielipiteeni on, että etenkin Suomesta alkaa olla haasteita löytää ainakaan sellaista sijoituskohdetta, johon lähtisi ihan uutta positiota avaamaan. Salkussa jo olevaa TietoEvryä tankkasin hieman lisää, kun mielestäni kurssi notkahti ihan liikaa osavuosikatsauksen jälkeen.

Mitään en ole tällä hetkellä keventämässäkään, mutta sanotaan näin, että korjausliikkeen mahdollisuus pitää huomioida koko ajan. Minusta sen todennäköisyys on kasvanut melko voimakkaastikin.

Siitä ei minusta kannata ahdistua, jos käteiskassa on hetken aikaa vähän suurempi. On sitten sijoitettavaa, kun se korjausliike tulee. Vaikka täälläkin toistetaan sitä, että osakkeita ei saisi koskaan myydä, niin ei se ihan niinkään ole. Aiheestakin arvostettu Seppo Saario on todennut kirjassaan, että aina ei ole oikea aika omistaa osakkeita. Hän antaa myös hyviä vinkkejä tämän ajankohdan arvioimiseen, mutta en nyt niitä luettelee tässä. Jokainen voi arvioida itse, että pitääkö niitä hyvinä neuvoina.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Vaikka täälläkin toistetaan sitä, että osakkeita ei saisi koskaan myydä, niin ei se ihan niinkään ole.

Ei ole toistettu. Sen sijaan omasta mielestäni yksityinen, sijoituspäätöksentä loppuviimein mutuun pohjaava piensijoittaja ei vain kykene ajoittamaan myyntejään siten, että pitkässä juoksussa loisi näillä veivailuilla lisäarvoa omaan salkkuunsa, päinvastoin. Toki minäkin myisin salkkuni tyhjäksi hetkeä ennen romahdusta ja kahmisin pohjilta salkun taas täyteen, mikäli osaisin. Vaan kun en osaa ja vahvasti epäilen, ettei osaa moni muukaan.

Omalla kohdallani olen havainnut parhaaksi strategiaksi pitkäjänteisen omistamisen, paino sanalla omistamisen. Esimerkiksi Peter Lynch sanoo, että keskimääräinen sijoittaja luopuu pienen kurssinousun jälkeen liian herkästi voittavista hevosistaan, lypsettävistä lehmistään, kultamunia munivista hanhistaan jne ja ostaa tilalle näennäisesti halpaa (lue: Heikkoja yhtiöitä) samaan aikaan kuin nämä hanhet jatkavat kultamuniensa munimista kiihtyvään tahtiin, kurssin kivutessa edelleen ylöspäin.

Jos itse olisin mennyt vaistoni mukaan, olisin tyhjentänyt salkkuni jo kesällä, koska ajattelin tuolloin, ettei tässä nousussa ole mitään järkeä. Oli tai ei, kurssit ovat noista tasoista nousseet melko merkittävästi tässä puolen vuoden aikana. Toki se romahdus ennen pitkää tulee, mutta sen ajankohdan määrittäminen on itselleni mahdotonta, kuin myös sinulle. Isompi korjausliike voi alkaa vaikkapa ensi viikolla tai sitten vasta esimerkiksi kolmen vuoden kuluttua, jolloin nykyisiltä tasoilta ollaan noustu kymmeniä prosentteja ylöspäin. En tiedä, ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden.

Sen sijaan omassa strategiassa keskitynkin vain omistamieni yritysten liiketoimintaan, jättäen makron seuraamisen muille, itselleni se olisi ajanhukkaa. Tavoitteenani on omistaa laadukasta liiketoimintaa yli ajan ja suhdanteiden. Toki kukin tyylillään, mutta siitä olen varma, että selvästi suurin osa veivailijoista pääsisi huomattavasti parempaan lopputulokseen vain holdaamalla ja käsiensä päällä istumalla.

Esimerkiksi Qt:n osake on noussut taas viime aikoina melko reilusti, mutta en edes harkitse sen myymistä, vaikka salkussani se onkin jo satoja prosentteja plussalla. Moni muu taas olisi myynyt jo muutaman kymmenen prosentin kurssinousun päätteeksi ja ostanut tilalle jotain "halpaa" Stockmannia. En osaa arvioida, onko Qt kallis vai ei, sillä liiketoiminnan potentiaali on "rajaton" ja toisaalta jenkkiverrokeihinsa peilattuna Qt on jopa edullinen. Lyhyen aikavälin, yhtiöstä itsestään riippumattomia kurssiheilahteluja en lähde arvailemaan, sen sijaan yhtiön oman liiketoiminnan etenemisen jatkumisesta edelleen oikeaan suuntaan ja jatkuvasta lisäarvon luomisesta voin olla varma. Näitä yhtiöitä on mukava omistaa ja matkan varrella lisäillä, vaikka välissä tulisikin pieni koko markkinan tasokorjaus, jonka ajankohtaa sen paremmin minä kuin kukaan muukaan ei etukäteen olisi voinut ennustaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole toistettu. Sen sijaan omasta mielestäni yksityinen, sijoituspäätöksentä loppuviimein mutuun pohjaava piensijoittaja ei vain kykene ajoittamaan myyntejään siten, että pitkässä juoksussa loisi näillä veivailuilla lisäarvoa omaan salkkuunsa, päinvastoin. Toki minäkin myisin salkkuni tyhjäksi hetkeä ennen romahdusta ja kahmisin pohjilta salkun taas täyteen, mikäli osaisin. Vaan kun en osaa ja vahvasti epäilen, ettei osaa moni muukaan.

Itse asiassa, kyllä täällä joskus väitettiin, että myyminen on typerää, mutta voi olla että "totaalikielto" oli lähinnä värikästä kärjistämistä, eikä ihan tosissaan kirjoitettua.

Saarion kirjassa esiteltiin erään hyvin menestyneen yhdysvaltalaissijoittajan nyrkkisääntö myynnille. Myynti kannattaa tehdä silloin, jos kurssi laskee 10% ostohinnasta, jotta vältät suuremmat tappiot tai silloin kun kurssi laskee 10% sen saavuttamasta huipuista, jotta saat kotiutettua suuren osan voitoista.

Saario oli ensimmäisestä näistä samaa mieltä. Jälkimmäisessä hän suosittelee käyttämään 15% sääntöä. Ihan hyvä nyrkkisääntö mielestäni, vaikkakin kovasti heiluvilla osakkeilla ei välttämättä suoraan sovellettavissa.

Mainitsen loppuun, että itse en ole veivaillut enää. En siksi, että olisin muuttanut taktiikkaani, vaan siksi, että salkussani olevilla osakkeilla on edelleen kohtuulliset tuotto-odotukset, eikä veivailulla ole saavutettavissa edes paperilla lisäarvoa. Koronakuopasta nousu oli poikkeuksellinen aika, ja siinä tuo mutuilutaktiikka toimi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Alkanut viime aikoina tosissaan ärsyttämään osakesäästötilien rajoitteet eli ulkomaiset osingot ja ETF:t. Kotimainen tarjonta on vain niin paskaa ja verojen maksaminen joka välissä vie pohjan rahojen uudelleen allokoinneilta. Olen sitä mieltä että tietyt rahastot olisi myyntihinnoissa ja tietyt osakkeet ostohinnoissa, mutta verot huomioituna tilanne on toinen. Tuohon ei vissiin muuta lääkettä ole kuin ulkomaille muutto ja miten se silloinkin käytännössä onnistuu?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko muuten Nordnetillä ollut vastaavia promoja kuin black fridayn että saa ostaa jenkkiosakkeita ilman kuluja muulloin tai onko jopa tietoa tai arvauksia, että sellaisia olisi tulossa?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Inderes-palstan keskimääräinen taso on valitettavasti notkahtanut koronajakson aikana. Kirjoituskynnys on tippunut lähemmäs "antakaa määkin huudan"-tasoa ja uusia näkökulmia avaavan sisällön löytämiseen saa tehdä hommia.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Aikaisemmin Inderesin palstalta pystyi löytämään hyviä suosituksia ja keskustelua pystyi seuraamaan. Nykyään täytyy olla melkoinen suodatin, että palstaa pystyy edes jotenkin seuraamaan. Tuntuu, että palstalla on joukko guruja, joita iso fanipoikalauma seuraa ja palvoo. Väärät mielipiteet eivät ole sallittuja. Esim. tämän Jatkoajan keskusteluketjun tyylistä mielipiteenvaihtoa ei Inderesissä käydä ilman satoja liputettuja viestejä.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tästä olen täysin samaa mieltä. Aikaisemmin Inderesin palstalta pystyi löytämään hyviä suosituksia ja keskustelua pystyi seuraamaan. Nykyään täytyy olla melkoinen suodatin, että palstaa pystyy edes jotenkin seuraamaan. Tuntuu, että palstalla on joukko guruja, joita iso fanipoikalauma seuraa ja palvoo. Väärät mielipiteet eivät ole sallittuja. Esim. tämän Jatkoajan keskusteluketjun tyylistä mielipiteenvaihtoa ei Inderesissä käydä ilman satoja liputettuja viestejä.
Onhan tuolla Inderesin foorumilla oikeasti fiksuja sijoittajia miljoonasalkkuineen. Toki korona-aikana sinne on pesiytynyt paljon näitä "Yhyy, miksi Harvia on tänään -2% laskussa vaikka muu markkina nousee???" tai "Miksi Sampo ei ole tuplannut arvoaan, vaikka teknoyhtiöt ovat moninkertaistuneet viime kuukausina???"

Itse seuraan tuon palstan kautta lähinnä omien omistuksieni ketjuja, johon foorumi on kyllä korvaamaton apu. Ketjuihin kootaan kaikki pienimmätkin uutiset omistamiini yhtiöihin liittyen, vaikkakin toki usein täysin hyödytöntä informaatiota mahtuu mukaan reilusti myös. Mielelläni toki lukisin eriäviä näkemyksiä, mutta ainakin Inderesin foorumilla noista valitettavan usein paistaa läpi katkeruus sitä kohtaan, ettei itse ole sattunut johonkin yhtiöön X sijoittamaan. Tällöin viesti muuttuu perusteettomaksi huuteluksi vailla argumentteja.

Esimerkiksi suurimman yksittäisen omistukseni, Qt:n ketjussa tätä näkee usein. Eriävät mielipiteet ovat tasoa: "Qt on ihan paska ja ylihintainen, arvostustasot ovat liian korkeita, eikä kurssinousussa ole mitään järkeä", samanaikaisesti kuin Qt:n menestystä puoltavat näkemykset ovat fiksusti argumentoituja. Tämä on tosin ihan loogista, sillä Qt:n omistajat ovat enemmän kartalla yrityksen tilasta ja tekemisistä sekä ovat myös myönteisiä menestyksen jatkumista kohtaan, muutenhan olisivat jo luopuneet omistuksestaan. Sen sijaan ne, jotka Qt:ta eivät ole omistaneet, eivätkä täten yhtä tarkasti seuranneet, eivät millään voi olla yhtä hyvin kartalla yhtiöstä. En minäkään ole seurannut käytännössä yhtään sellaisia yhtiöitä, joita en omista, muutoin kuin pintapuolisesti lähinnä kurssikehitystä silloin tällöin vilkuillen. Tällöin minua vastaan on myös helppo argumentoida, mikäli menisin huutelemaan vaikkapa jonkun Admicomin arvostuksen olevan mielestäni liian korkea. Samoin noiden yhtiöiden ketjujen lukijoista todennäköisesti valtaosa on sellaisia, jotka kyseistä yhtiöitä omistavat (=uskovat menestykseen), joten tällöin touhu saattaa vaikuttaa rinkirunkkaukselta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuo QT on kyllä melkoinen erikoisuus. Siis hommahan meni niin, että Nokia sen norjalaisilta osti sadalla miljoonalla eurolla vai dollarilla omaksi käyttöjärjestelmäkseen ja sitten kun se ei lentänyt, niin käytännössä antoi sen pois Digialle neljällä miljoonalla, joka ei sen enempää tiennyt mitä sillä pitäisi tehdä. Nyt sen markkina-arvo on jotain 2000 miljoonaa eli kymmenkertaisesti isompi kuin Digian, josta se lohkottiin omaksi yrityksekseen, vai olenko ymmärtänyt väärin? Melkoisia neroja tässä on asialla ollut. Minulla on itselläni sen verran henkilökohtaista tuossa mukana olleita tahoja vastaan, etten ole voinut kuvitella sijoittavani asianomaisiin ja nyt arvostustaso onkin jo pilvissä, mutta kiistatta tuolla on uskomattoman hyviä tilejä tehty.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kreaten merkintäannista ylimääräiset rahat palautuivat kyllä tilille mutta osakkeita ei näy vielä tileillä, muilla samaa? Eiköhän ne sinne lähipäivinä ilmesty.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kreaten merkintäannista ylimääräiset rahat palautuivat kyllä tilille mutta osakkeita ei näy vielä tileillä, muilla samaa? Eiköhän ne sinne lähipäivinä ilmesty.

Kyllä mulla OP:ssa näkyi jo pe. Myin pois, kun en tuohon hintaan viitsinyt merkittävästi ruveta lisäämään...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko muuten Nordnetillä ollut vastaavia promoja kuin black fridayn että saa ostaa jenkkiosakkeita ilman kuluja muulloin tai onko jopa tietoa tai arvauksia, että sellaisia olisi tulossa?

Muistikuvani on, että kyllä tuollaisia on aina toisinaan ollut, mutta en ihan varmaksi tuota vanno. Ainoa hyödyntämäni on ollut tuo edellinen Black Friday.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tänään osto simon property groupiin. Kurssi nyt 62,65$, osinko leikattu 2,1 dollarista 1,3 dollariin per kvartaali nyt kesäkuussa koronan vuoksi. Jos palaa vanhaan osinkoon koronan jälkeen, ja uskon näin jossain vaiheessa käyvän, osinko melko huikea 13,5%, nykyiselläänkin toki yli 8%.

Yhtiö on kauppakeskusoperaattori, joka omistaa pääosin Yhdysvaltojen parhaita kauppakeskuksia, mutta myös muualta maailmasta jonkun verran. Olen käynyt asiakkaana lukuisissa heidän kohteissaan, mm. Premium outletit ja Yhdysvalloissa Millsit (esim. Sawgrass Mills Floridassa) ovat heidän keskuksiaan. Helkkarin hienoja paikkoja, ja aina ollut pirusti väkeä. Vaikka verkkokauppa puristaakin kivijalkaa, niin A luokan ostoskeskukset tulevat selviämään ja kasvamaan jatkossakin, ja Simon onkin pystynyt kasvattamaam vuosi vuodelta sekä neliökohtaista myyntiä, liikevaihtoa, tulosta että osinkoa. Kurssi poljettu 150:stä tähän kuuteenkymmeneen koronan vuoksi. Kassa yrityksellä on kunnossa. Kunhan koronatilanne Yhdysvalloissakin helpottaa, näen potentiaalia tässä nopeaan nousuun yli sadan ja päälle 10% osinkoon. Yhtiö on reit muotoinen ja saa kevyempää verokohtelua mutta on velvoitettu jakamaan vähintään 90% tuloksesta osinkona.

Katsotaan miten käy.

Tänään kurssi ylitti 120$, ja tähän päälle yhtiö on jakanut kolmet osingot, joten tuotto on nyt noin 100%. Nykyhinnalla en enää lisää, mutta holdaan ja nostelen tasaista osinkoa.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään kurssi ylitti 120$, ja tähän päälle yhtiö on jakanut kolmet osingot, joten tuotto on nyt noin 100%. Nykyhinnalla en enää lisää, mutta holdaan ja nostelen tasaista osinkoa.

Tää oli hyvä vinkki, ostin itsekkin. Nyt kasvun takia tämän paino vähän liian suuri, salkun isoin kun möin nuo kannabis-osakkeet. Salkku kasvanut mukavasti, mutta kuten sanottu, ajat ovat olleet helpot. No onneksi tuli silti ostettua lisää vaikka Korona-dippi pahasti ohi menikin. Aikamoisia riskiosakkeita ollut mulla paljon, osa on alle vuodessa 2-3-kertaistunut, mutta on siellä sitten sukeltajiakin.

Olen sijoittanut enemmän tai vähemmän vuodesta 2008 (ajoitus hyvä, panostus väärä ja myytiin tietenkin pois). On pienillä panoksilla tullut tuottoa, mutta yksi osake on onnistunut minut aina uudestaan ja uudestaan pettämään. Luulen, että en ole ainoa Suomessa. Ja se osakehan on tietenkin Nokia.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Olen sijoittanut enemmän tai vähemmän vuodesta 2008 (ajoitus hyvä, panostus väärä ja myytiin tietenkin pois). On pienillä panoksilla tullut tuottoa, mutta yksi osake on onnistunut minut aina uudestaan ja uudestaan pettämään. Luulen, että en ole ainoa Suomessa. Ja se osakehan on tietenkin Nokia.
En tiedä mistä Nokiaan on tullut lapsenomainen usko minulle ja monelle muullekkin suomalaiselle. Ite oon suurimman potin ostanut alle kolmen euron hintaa, joten tappiolla ei kyllä olla. Pidän nyt kuitenkin osakkeet tämän vuoden loppuun salkussa ja myydään sitten pois, jos kyntee edelleen. Tänään on iloisesti noussut, mutta en tiedä sitten pysyykö nykyhinta kuinka kauan.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Täälläkin taisi joku mainita Nokiasta, että on omituinen tekno-osake, kun _mitään_ kasvupotentiaalia ei ole hinnoiteltu eikä tulevaisuutta ole, vaikka liiketoimintahan sikäli on ihan hyvällä pohjalla. Johtuu varmaan vähän siitä, että pettymykset on seuranneet toisiaan ja suomalaisillakin on sellainen näkemys, että "ihan sama, vituiksi se menee kuitenkin". Ja jokaisesta pompusta myydään pää märkänä tappioiden minimoimiseksi. On tuolla pörssissä mielestäni paskempiakin firmoja, joiden hinta on kovempi, mutta kun uskoa ei ole nion sitä ei ole. Itsekin istun omien kolmen euron Nokioiden päällä varmaan hamaan haimatulehdukseen saakka - jossei muuten niin nostalgiasyistä ja kannatuksen vuoksi!

Jenkeissä menty viime ajat vähän omituista ylös-alas-vuoristorataa, toki yleisnäkymä vielä ylös. American Airlines ja Royal Caribbean mukavassa nousussa, kun liikenne palailee pätkittäin normaaliin ja varsinkin tuohon ristelybisnekseen mulla on kova luotto. Kalusto on kunnossa, kulut suhteellisen matalat (filippiinot lomautettuna...) ja koronatauolla on tehty korjauksia ym. päivityksiä sekä tehostettu liiketoimintaa muutenkin. Tuolla on lisäksi varaa nostaa hintoja ihan tuntuvasti tarpeen vaatiessa ja jengi kyllä maksaa.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävikö Noksulla siten että veikkasivat vähän väärää hevosta kun 5G lähettiin kehittämään ja eräs ruotsalainen firma kehitti kustannustehokkaamman tuotteen? Aikanaan kun Noksu myi puhelimet Microsoftille 5 miljardilla niin siitä ei saatu rakennettua markkinoille voittavaa tuotetta, vaan pitkässä juoksussa Ericsson näyttää vieneen markkinat. Lisäksi kun huomioi että edellinen johto vakuutti pitkään omistajilleen että valittu tie vie pitkälle ja lopulta kassaaa haluttiin säästää eikä osinkoja enää maksettu, ainakin itseltäni meni usko koko firmaan. Ja seuraavaksi pitäisi paukut löytyä 6G:n kehittämiseen, niin Noksu ei tällä hetkellä ole parhaimmassa asemassa kilpajuoksussa muita vastaan.

Ajattelin jatkossakin pitää rahani erossa Noksusta. Tuotteen kehittely vaatii paljon aikaa ja rahaa mutta riski siitä ettei onnistu tuottamaan parhaimpia tuotteita/palveluita markkinoille on suuri. Käsittääkseni Ericssonilla oli vaikeuksia joitakin vuosia sitten mutta heidät on pelastanut valittu 5G teknologia. Onnekseni Robin Hood -ilmiö osui Noksuun ja sain -20% tappiollisen sijoituksen myytyä n. +20% voitolla. Mutta olihan virhe alunperin sijoittaa rahojansa Noksuun. En osaa sanoa mistä Noksu luo arvoa tulevaisuudessa.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Mites täällä suhtaudutaan Sampoon tällä hetkellä? Nordea-omistusta tullaan vähentämään, mutta vieläkin odotellaan enemmän konkretiaa tämän asian tiimoilta. Paukkuja tullaan jatkossa suuntamaan enemmän tuottavaan vahinkovakuutusliiketoimintaan (If, Hastings, Topdanmark). Vuosiraportti julkaistaan kuukauden päästä.

Miten viisaammat näkevät tämän kuvion?
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mites täällä suhtaudutaan Sampoon tällä hetkellä? Nordea-omistusta tullaan vähentämään, mutta vieläkin odotellaan enemmän konkretiaa tämän asian tiimoilta. Paukkuja tullaan jatkossa suuntamaan enemmän tuottavaan vahinkovakuutusliiketoimintaan (If, Hastings, Topdanmark). Vuosiraportti julkaistaan kuukauden päästä.

Miten viisaammat näkevät tämän kuvion?
Nyt on tekijämies puikoissa ja molemmilla lupaavat luvut alla. Osiensa summa on ihan eri kuin nykykurssin arvo. Mukana ollaan isosti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös