Vaikka täälläkin toistetaan sitä, että osakkeita ei saisi koskaan myydä, niin ei se ihan niinkään ole.
Ei ole toistettu. Sen sijaan omasta mielestäni yksityinen, sijoituspäätöksentä loppuviimein mutuun pohjaava piensijoittaja ei vain kykene ajoittamaan myyntejään siten, että pitkässä juoksussa loisi näillä veivailuilla lisäarvoa omaan salkkuunsa, päinvastoin. Toki minäkin myisin salkkuni tyhjäksi hetkeä ennen romahdusta ja kahmisin pohjilta salkun taas täyteen, mikäli osaisin. Vaan kun en osaa ja vahvasti epäilen, ettei osaa moni muukaan.
Omalla kohdallani olen havainnut parhaaksi strategiaksi pitkäjänteisen omistamisen, paino sanalla omistamisen. Esimerkiksi Peter Lynch sanoo, että keskimääräinen sijoittaja luopuu pienen kurssinousun jälkeen liian herkästi voittavista hevosistaan, lypsettävistä lehmistään, kultamunia munivista hanhistaan jne ja ostaa tilalle näennäisesti halpaa (lue: Heikkoja yhtiöitä) samaan aikaan kuin nämä hanhet jatkavat kultamuniensa munimista kiihtyvään tahtiin, kurssin kivutessa edelleen ylöspäin.
Jos itse olisin mennyt vaistoni mukaan, olisin tyhjentänyt salkkuni jo kesällä, koska ajattelin tuolloin, ettei tässä nousussa ole mitään järkeä. Oli tai ei, kurssit ovat noista tasoista nousseet melko merkittävästi tässä puolen vuoden aikana. Toki se romahdus ennen pitkää tulee, mutta sen ajankohdan määrittäminen on itselleni mahdotonta, kuin myös sinulle. Isompi korjausliike voi alkaa vaikkapa ensi viikolla tai sitten vasta esimerkiksi kolmen vuoden kuluttua, jolloin nykyisiltä tasoilta ollaan noustu kymmeniä prosentteja ylöspäin. En tiedä, ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden.
Sen sijaan omassa strategiassa keskitynkin vain omistamieni yritysten liiketoimintaan, jättäen makron seuraamisen muille, itselleni se olisi ajanhukkaa. Tavoitteenani on omistaa laadukasta liiketoimintaa yli ajan ja suhdanteiden. Toki kukin tyylillään, mutta siitä olen varma, että selvästi suurin osa veivailijoista pääsisi huomattavasti parempaan lopputulokseen vain holdaamalla ja käsiensä päällä istumalla.
Esimerkiksi Qt:n osake on noussut taas viime aikoina melko reilusti, mutta en edes harkitse sen myymistä, vaikka salkussani se onkin jo satoja prosentteja plussalla. Moni muu taas olisi myynyt jo muutaman kymmenen prosentin kurssinousun päätteeksi ja ostanut tilalle jotain "halpaa" Stockmannia. En osaa arvioida, onko Qt kallis vai ei, sillä liiketoiminnan potentiaali on "rajaton" ja toisaalta jenkkiverrokeihinsa peilattuna Qt on jopa edullinen. Lyhyen aikavälin, yhtiöstä itsestään riippumattomia kurssiheilahteluja en lähde arvailemaan, sen sijaan yhtiön oman liiketoiminnan etenemisen jatkumisesta edelleen oikeaan suuntaan ja jatkuvasta lisäarvon luomisesta voin olla varma. Näitä yhtiöitä on mukava omistaa ja matkan varrella lisäillä, vaikka välissä tulisikin pieni koko markkinan tasokorjaus, jonka ajankohtaa sen paremmin minä kuin kukaan muukaan ei etukäteen olisi voinut ennustaa.