Mainos

Sijoitusvinkkejä?

  • 1 156 068
  • 6 337

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Taitaa liittyä laajemminkin ihmismieleen. Joskus lueskelin peliteorioita, joiden mukaan ihmiset tuplaavat tappioita, koska "pakko saada omat takaisin". Voitot sen sijaan otetaan talteen, vaikka voisi saada hyvällä odotusarvolla lisätienestiä.

Kesällä tuli kotiutettua voittoja ja rahoja tuli käytettyä uuden auton ostamiseen ja asunnon remontoimiseen, jotta perheellä olisi paremmat fasiliteetit ja olosuhteet. Niin kauan kun varallisuus on osakkeina numeroina ruudulla niin ei sitä perhe siitä paljoa iloitse. Mielenkiintoista olisi tietää, että mikä siinä eläkkeessä ja vanhuudessa on sellaista, että sinne kaikki rahat pitää säästää.
Osakemarkkinoilla en ole edelleenkään ostoja aloittanut, kun kuilu reaalitalouden ja yhtiöiden hinnoittelun välillä on näin suuri, ja rauhassa voin odottaa pitkäänkin hintatason järkevöitymitä. Minulla, toisin kuin muilla ei ole sitä ongelmaa, että en löytäisi rahoilleni muita käyttökohteita kuin ylihintaiset yhtiöt, vaan juuri menee suuri summa esimerkiksi pääkaupunkiseudun asunnon remontoimiseen. Vaikkakin yhtä yhtiötä vähän lottomielialalla olen ostanut nyt syksyllä, nimittäin StartEngineä, joka tosin ei ole pörssiyhtiö vaan startup. Startup sijoittamiselle ei ole vielä keskeistä alustaa, mutta StartEngine on noussut nopeasti USA:n suurimmaksi alustaksi startup sijoittamiselle ja on yksi Kalifornian nopeimmin kasvavista yrityksistä.
Koronadipissä keväällä sain kohtuullisen hyvin ostettua osakkeita, vaikka harmittamaan jäi, että en ehtinyt ostaa enempää.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Niin kauan kun varallisuus on osakkeina numeroina ruudulla niin ei sitä perhe siitä paljoa iloitse. Mielenkiintoista olisi tietää, että mikä siinä eläkkeessä ja vanhuudessa on sellaista, että sinne kaikki rahat pitää säästää.
Tässä pariin lauseeseen tiivistyy mielestäni jotain hyvin tärkeää.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kesällä tuli kotiutettua voittoja ja rahoja tuli käytettyä uuden auton ostamiseen ja asunnon remontoimiseen, jotta perheellä olisi paremmat fasiliteetit ja olosuhteet. Niin kauan kun varallisuus on osakkeina numeroina ruudulla niin ei sitä perhe siitä paljoa iloitse. Mielenkiintoista olisi tietää, että mikä siinä eläkkeessä ja vanhuudessa on sellaista, että sinne kaikki rahat pitää säästää.

1) Vanhana ei välttämättä pysty tekemään töitä, ja Suomen eläkejärjestelmään luotto ei ole järin suuri.
2) Vaikka eläkejärjestelmä olisi pystyssä, tulot laskevat huomattavasti.
3) Jos sijoitat nyt vaikka Fortumiin 100€, se tuottaa sinulle tästä "ikuisuuteen" (joo, osinko ei ole varmaa, mutta hyvällä firmalla se ennemminki kasvaa kuin laskee) 6€ vuodessa, eli 40 vuodessa saat osinkoja 240€ eli 2,4x alkuperäisen pääoman, jonka voit /olet voinut käyttää vaikka sitten elämiseen, ja alkupääomasi saattaa olla jopa kasvanut vielä tähän päälle.
4) Numerot tilillä tuovat varmuutta ja helpottavat päätösten tekemistä sen kannalta, että mitä sinä haluat tehdä, eikä siten että teet mitä sinun täytyy tehdä. 200k nettovarallisuudella on huomattavasti mukavempi toteuttaa unelmasi vaikka omasta kahvilasta ja lopettaa duunisi mistä et tykkää vs 2k.

+ monet muut syyt miksi kannattaa sijoittaa / säästää. Toki itsekään en mistään köyhäilystä perusta mitä jotkut harrastavat rahan säästämiseksi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kultaista keskitietä tässäkin asiassa? Sijoittamisen hyödyllisyyttä tuskin kukaan on kiistämässä. Mutta sellainen on kaiketi vähän outoa, jos koko homman keskiössä on se, että kuolinvuoteella voi sitten ihastella mahdollisimman suurta numeroa osakesalkussa. Ymmärrän perinnön jättämisen ja tämmöiset siirtymät sukupolvelta toiselle oikein hyvin, mutta onko siinäkään oikein mitään mieltä, että mitään ei uskalla laittaa haisemaan elämänsä aikana? Noh, mielipiteitä on varmaan monenlaisia, mutta kyllä itse olen sitä mieltä, että ne hedelmät ei ole tarkoitettu pelkästään ihasteltaviksi, vaan myös nautittavaksi.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Asian ei tarvitse olla noin mustavalkoinen kun tuossa aiemmin tuotiin ilmi. Jos rahoille ei ole järkevää käyttökohdetta, niin on hyvin todennäköistä, että niitä kannattaa vaan pitää markkinoilla vuodesta toiseen. Eikä tarvitse ajatella, että ne ovat vaan eläkettä varten. Itse ajattelen, että joskus 55v on mukava olla taloudellisesti riippumattomassa tilassa, jolloin ei tarvitse työelämän tilanteita stressata, vaikka siellä jatkaisikin työntekoa. Korkoa korolle -ilmiöstäkin hyötyy sitä enemmän, mitä kauemmin rahoja pitää sisällä. Sijoittaminen kysyy kärsivällisyyttä, ei sitä että myydään, kun pelästytään markkinoiden ulkopuolista shokkia.

Markkinan huuteleminen ylihintaiseksi kertoo ehkä vääristä sijoituspäätöksistä matkan varrella. Ei kannata yrittää olla liian viisas markkinoita vastaan. Ylihintaa näen vain tietyissä valituissa osakkeissa lähinnä IT-alalta tai muissa hypelapuissa.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Markkinan huuteleminen ylihintaiseksi kertoo ehkä vääristä sijoituspäätöksistä matkan varrella. Ei kannata yrittää olla liian viisas markkinoita vastaan. Ylihintaa näen vain tietyissä valituissa osakkeissa lähinnä IT-alalta tai muissa hypelapuissa.

Jaa, vähän aikaa sitten kun PE luvut oli tasolla 10, ei markkina noussut yhtään. Nyt tasot on luokkaa 20, ja markkinat ampuu ylös koko ajan.

Luultavasti markkinoilla on nyt eri porukka, eli ne jotka eivät ole vielä markkinaromahdusta kokeneet. Pian ovat.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse olen vasta herännyt sijoittamaan osakkeisiin. Reilu vuosi takana ja koronan ilmaantuminen toki toi kaikennäköisiä mahdollisuuksia hyötyä sinänsä hyvistä ja normaalisti kalliimmistakin yhtiöistä. Aiemmin syytänyt ylimääräistä rahastoon, joka toki sekin toimi vallan mainiosti.

Tällä hetkellä itsellä kiinnostaa EV-markkinat. Kiinalaiseen NIO:on (NIO) tuli tumpattua pienesti ja tekisi mieli laittaa lisää. Jos tuolle vaikka 5 vuotta antaisi aikaa, niin veikkaan että voisi olla ihan hyvällä mallilla. Kiinassa ilmeisesti pitää 25% uusista autoista olla sähköisiä vuoteen 2025 mennessä ja NIO:lle analyytikot ovat laskeskelleet 7% siivua markkinoista ja 30% siivua premium segmentistä.

Toinen EV-puulaaki, minne tullut rahaa työnnettyä viime aikoina on jenkkiläinen Workhorse (WKHS). Tämä tietty myös pitkällä tähtäimellä, vaikkakin USPS:n mahdollinen sopimus saattaa tuottaa hyvin jo julkistettaessaan. Firma tekee siis "last mile delivery van"-kategoriaan sähköisiä autoja. New York ja California tukevat ainakin paikallisia yrittäjiä sähköistämään kalustoaan, jonka luulisi helpottavan. Tämän kanssa tosiaan on vaarana, että jos eivät saa mitään tuosta USPS-sopparista, niin lyhyen tähtäimen lasku on kova. Pitkällä tähtäimellä toki siitä huolimatta varmaan ihan ookoo sijoitus. USPS siis uusimassa kalustoaan kun vanhat postiautot syttyilevät palamaan ja ovat muutenkin aikansa eläneitä. Uudesta sopimuksesta kilpailee 3 firmaa, joista WKHS ilmeisesti ainoa A) sähköinen ja B) amerikkalainen. Toivottavasti ainakin jonkinlaisen siivun tuosta saavat.

Nämä tosiaan tämmöisen amatöörin hätäisiä hakuja, ei kannata mennä noihin taloa kiinnittämään. Mutta asiaa tuntevimmilta voisi tässä samalla kysellä, että onko noissa mitään tolkkua?

Salkussa toki myös Fortumia, Coca colaa ynnämuuta perinteisempää kamaa. Nuo EV-sektorin firmat nyt vaan tällä hetkellä tuntuu aika hyviltä jostain syystä.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tällä hetkellä itsellä kiinnostaa EV-markkinat. Kiinalaiseen NIO:on (NIO) tuli tumpattua pienesti ja tekisi mieli laittaa lisää. Jos tuolle vaikka 5 vuotta antaisi aikaa, niin veikkaan että voisi olla ihan hyvällä mallilla. Kiinassa ilmeisesti pitää 25% uusista autoista olla sähköisiä vuoteen 2025 mennessä ja NIO:lle analyytikot ovat laskeskelleet 7% siivua markkinoista ja 30% siivua premium segmentistä.

Toinen EV-puulaaki, minne tullut rahaa työnnettyä viime aikoina on jenkkiläinen Workhorse (WKHS). Tämä tietty myös pitkällä tähtäimellä, vaikkakin USPS:n mahdollinen sopimus saattaa tuottaa hyvin jo julkistettaessaan. Firma tekee siis "last mile delivery van"-kategoriaan sähköisiä autoja. New York ja California tukevat ainakin paikallisia yrittäjiä sähköistämään kalustoaan, jonka luulisi helpottavan. Tämän kanssa tosiaan on vaarana, että jos eivät saa mitään tuosta USPS-sopparista, niin lyhyen tähtäimen lasku on kova. Pitkällä tähtäimellä toki siitä huolimatta varmaan ihan ookoo sijoitus. USPS siis uusimassa kalustoaan kun vanhat postiautot syttyilevät palamaan ja ovat muutenkin aikansa eläneitä. Uudesta sopimuksesta kilpailee 3 firmaa, joista WKHS ilmeisesti ainoa A) sähköinen ja B) amerikkalainen. Toivottavasti ainakin jonkinlaisen siivun tuosta saavat.

Nämä molemmat firmat ovat näköjään tuottaneet 1000% (tuhat prosenttia) viimeisen kuuden kuukauden aikana, eli vaikka nuo jutut mitä tuossa mainitsit positiivisia ovatkin, niin uskoisin markkinan ne asiat hinnoitelleen jo melko täysimääräisesti. Veikkaan että ovat ylihintaisia ja EV puolella olevan valtava kupla Teslan vetämänä. Toki koskaan ei tiedä milloin kuplat puhkeavat. Mutta jos jossain tällä hetkellä on kupla markkinoilla, niin tuolla.

En ole todellakaan ko. firmoihin sen syvemmin tutustunut, mutta ihan Tesla + kurssin aiempi raketointi niin hyvin vahvat hypeosake vibat noista tulee. Näitä löytyy lähimenneisyydestäkin (mm. kannabis) ja aika kovaa on tultu alas kun kupla on puhjennut. Varovainen olisin sinuna.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nämä molemmat firmat ovat näköjään tuottaneet 1000% (tuhat prosenttia) viimeisen kuuden kuukauden aikana, eli vaikka nuo jutut mitä tuossa mainitsit positiivisia ovatkin, niin uskoisin markkinan ne asiat hinnoitelleen jo melko täysimääräisesti. Veikkaan että ovat ylihintaisia ja EV puolella olevan valtava kupla Teslan vetämänä. Toki koskaan ei tiedä milloin kuplat puhkeavat. Mutta jos jossain tällä hetkellä on kupla markkinoilla, niin tuolla.

En ole todellakaan ko. firmoihin sen syvemmin tutustunut, mutta ihan Tesla + kurssin aiempi raketointi niin hyvin vahvat hypeosake vibat noista tulee. Näitä löytyy lähimenneisyydestäkin (mm. kannabis) ja aika kovaa on tultu alas kun kupla on puhjennut. Varovainen olisin sinuna.


Juu, ihan ymmärrettäviä pointteja. Ei noissa nyt onneksi valtavia summia ole kiinni, mutta mielenkiinnolla seurailen tilannetta. Varsinkin tuon Kiinalaisen suhteen on ihan hyvät vibat. EV markkinat ja samoin latauspisteisiin liittyvät markkinat kasvavat takuulla jatkossa,pitäisi vaan löytää tuolta oikeat toimijat.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa, vähän aikaa sitten kun PE luvut oli tasolla 10, ei markkina noussut yhtään. Nyt tasot on luokkaa 20, ja markkinat ampuu ylös koko ajan.

Luultavasti markkinoilla on nyt eri porukka, eli ne jotka eivät ole vielä markkinaromahdusta kokeneet. Pian ovat.

Tuo on aika huono perustelu. Markkinat katsovat aina tulevaisuuteen, ei päivän PE-lukuja ja nyt odotetaan seuraaville kahdelle vuodelle aika merkittävää tuloskasvua tähän vuoteen verrattuna. Jos tulosennusteet toteutuvat odotetusti, niin markkina ei tunnukaan enää kalliilta. Tietyt hypeosakkeet katsovat tuloskasvua jo viiden vuoden päähän.

Niille osakkeille, joille ensi vuosikin on vaikea, ei kursseissa paljoa odotuksia ole. Esim. Wärtsilä on edelleen pohjilla.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo on aika huono perustelu. Markkinat katsovat aina tulevaisuuteen, ei päivän PE-lukuja ja nyt odotetaan seuraaville kahdelle vuodelle aika merkittävää tuloskasvua tähän vuoteen verrattuna. Jos tulosennusteet toteutuvat odotetusti, niin markkina ei tunnukaan enää kalliilta. Tietyt hypeosakkeet katsovat tuloskasvua jo viiden vuoden päähän.

Niille osakkeille, joille ensi vuosikin on vaikea, ei kursseissa paljoa odotuksia ole. Esim. Wärtsilä on edelleen pohjilla.

Vai niin, entä tämän vuoden maaliskuussa, katsottinko silloin 2022 tulosodotuksia tai hype osakkeilla 2025 tulosodotuksia ?

Wärtsilä on tullut alas (en tiedä onko pohjilla kun kävi jo reilussa viidessä) varmaankin siitä syystä että ihmisiä ei nyt huvita tehdä risteilyjä ennen kuin toimiva rokote on markkinoilla, ja toisaalta risteilyt saattavat olla jo muutenkin historiaa, ainakin varustamoiden tilanne ei ole kehuttava.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kultaista keskitietä tässäkin asiassa? Sijoittamisen hyödyllisyyttä tuskin kukaan on kiistämässä. Mutta sellainen on kaiketi vähän outoa, jos koko homman keskiössä on se, että kuolinvuoteella voi sitten ihastella mahdollisimman suurta numeroa osakesalkussa. Ymmärrän perinnön jättämisen ja tämmöiset siirtymät sukupolvelta toiselle oikein hyvin, mutta onko siinäkään oikein mitään mieltä, että mitään ei uskalla laittaa haisemaan elämänsä aikana? Noh, mielipiteitä on varmaan monenlaisia, mutta kyllä itse olen sitä mieltä, että ne hedelmät ei ole tarkoitettu pelkästään ihasteltaviksi, vaan myös nautittavaksi.

Tämähän se pointti oli. Ei tässä kukaan ole korkoa korolle ilmiötä tai muitakaan tosiasioita kiistänyt.
Asian ei tarvitse olla noin mustavalkoinen kun tuossa aiemmin tuotiin ilmi. Jos rahoille ei ole järkevää käyttökohdetta, niin on hyvin todennäköistä, että niitä kannattaa vaan pitää markkinoilla vuodesta toiseen. Eikä tarvitse ajatella, että ne ovat vaan eläkettä varten. Itse ajattelen, että joskus 55v on mukava olla taloudellisesti riippumattomassa tilassa, jolloin ei tarvitse työelämän tilanteita stressata, vaikka siellä jatkaisikin työntekoa. Korkoa korolle -ilmiöstäkin hyötyy sitä enemmän, mitä kauemmin rahoja pitää sisällä. Sijoittaminen kysyy kärsivällisyyttä, ei sitä että myydään, kun pelästytään markkinoiden ulkopuolista shokkia.

Markkinan huuteleminen ylihintaiseksi kertoo ehkä vääristä sijoituspäätöksistä matkan varrella. Ei kannata yrittää olla liian viisas markkinoita vastaan. Ylihintaa näen vain tietyissä valituissa osakkeissa lähinnä IT-alalta tai muissa hypelapuissa.

Vääriä päätöksiä on varmasti tullut tehtyä lukuisia, mutta on paljon oikeitakin. Toki jatkoajan foorumin ja osakesijoittaminen fb-ryhmän rinnalla varmasti kalpenen, kun kaikki tuntuvat olevan osakeralleissa spekulaatiolla biljoonia tienanneita kroisoksia. Mutta, ei siinä ole mitään erityistä viisautta, kun pyrkii ostamaan yhtiötä alhaisella hinnalla, jolloin tuotto-odotus paranee. Eikä siinä varmaan mitään yllättävää, että parhaat tuotot saanut niistä yhtiöistä, mitä on halvalla saanut.
Tällä hetkellä ei laatuyhtiöitä edullisesti takavuosien tapaan saa, se on vain tosiasia mikä minun on varmaan vaikea hyväksyä. Korkeampien arvostuskertoimien hyväksyminen kun on myös samalla matalamman tuoton hyväksyminen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Wärtsilä on tullut alas (en tiedä onko pohjilla kun kävi jo reilussa viidessä) varmaankin siitä syystä että ihmisiä ei nyt huvita tehdä risteilyjä ennen kuin toimiva rokote on markkinoilla, ja toisaalta risteilyt saattavat olla jo muutenkin historiaa, ainakin varustamoiden tilanne ei ole kehuttava.

Wärtsilä on halpa, mutta kokonaan toinen asia on sitten se, että onko se silti arvoaan halvempi. Ihan mielenkiintoinen blogikirjoitus tästä aiheesta löytyy sijoitusbloggaaja Random Walkerilta (Jarkko Aho).


Itse olen ostanut Wärtsilää tänä syksynä pariinkin otteeseen keskihinnan ollessa noin 7.00€. Nyt tuo on noussut kuutisen prosenttia ja lisäksi reilu kolmen prosentin osinkokin tuli. Hieman olen jo pohtinut, että myisikö nuo pois, etenkin jos jossain toisessa osakkeessa olisi vielä houkuttelevampi tuotto-odotus. Wärtsilän kyytiin uskon ehtivän hyvin vielä myöhemminkin, sillä suurempaa kurssinousua ei välttämättä ole vielä vuoteen näköpiirissä näkymien sumeuden vuoksi. Voi toki olla, että ihan tähän hintaan osaketta ei enää saa takaisin, mutta jos tuon Wärtsilässä kiinni olevan rahan saa sijoitettua tuottavammin muualla, niin Wärtsilän myöhemmin hieman kalliimmalla salkkuun palauttaminenkaan ei ole välttämättä huono diili.

Seuraillaan ja eletään ajan hermoilla...
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Vai niin, entä tämän vuoden maaliskuussa, katsottinko silloin 2022 tulosodotuksia tai hype osakkeilla 2025 tulosodotuksia ?

Wärtsilä on tullut alas (en tiedä onko pohjilla kun kävi jo reilussa viidessä) varmaankin siitä syystä että ihmisiä ei nyt huvita tehdä risteilyjä ennen kuin toimiva rokote on markkinoilla, ja toisaalta risteilyt saattavat olla jo muutenkin historiaa, ainakin varustamoiden tilanne ei ole kehuttava.

Iso kuva on se, että yhtiön toiminta perustuu siihen, että sen moottoreissa palaa fossiiliset polttoaineet. Käytännössä esim. edistyksellinen Kalifornia on kieltänyt fossiilisia polttoaineita käyttävät voimalat. Eikä tämä trendi ole energiamaailmassa kääntymässä. Myös laiva-alan tulevaisuus on kohtalaisen tahmainen. Risteilymarkkinan elpymistä saadaan odotella vielä pitkään ja koronan vuoksi toimitusketjuja tullaan katsomaan yhä enemmän uudelleen, jolloin merikuljetusten määrä ja matkat pienenevät. En ostaisi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toinenkin mielenkiintoinen kirjoitus Wärtsilästä:

 
Niille osakkeille, joille ensi vuosikin on vaikea, ei kursseissa paljoa odotuksia ole. Esim. Wärtsilä on edelleen pohjilla.
Wärtsilä on kyllä mielenkiintoinen pitkän aikavälin sijoitus. Hinta on edelleen mielestäni pitkällä aikavälillä maltillinen, tuli tuossa kevään dipissä ostettua pitkään salkkuun Wärtsilää hiukan reilummin keskihintaan 5,96€, eli ei ihan pohjille tullut osuttua. Wärtsilän Marine liiketoiminta ottaa osumaa lyhyellä aikavälillä mutta Energy liiketoiminnot on pärjännyt kohtalaisesti koronakatastrofissa. Wärtsilä Marine kehittää tällä hetkellä yhteistyössä Norjalaisen Protechin kanssa polttokennotekniikalla toimivaa moottoria Odfjellin tankkeriin, jonka pitäisi olla liikenteessä vuonna 2023. Wärtsilä on myös mukana Power-to-X- projektissa joka on mielenkiintoinen tulevaisuutta katsoen. Näistä syistä pidän Wärtsilää edelleen huomattavan aliarvostettuna nykyisellä arvostustasolla, mutta nopeita rahoja sieltä ei tule saamaan mutta jos katsoo esimerkiksi 10 vuoden päähän, niin tilanne voi olla hyvinkin erilainen.

Tuosta sijoittamisen tarkoituksesta, niin se varmaan on aika monelle eri asia miksi sijoittaa. Toinen sijoittaa rikastuakseen, toinen eläkekassaan, joku parantaakseen elämänlaatuaan, jotkut mielenkiinnosta asiaan ja niin edelleen. En ainakaan itse koe, että olisi joku väärä syy sijoittaa. Pääasia että sijoittaa, koska (henkilökohtainen mielipide) se lisää mielenkiintoa syventyä ja perehtyä talousasioihin sekä yleensä lisää ymmärrystä maailmanmenosta ja saattaapa siitä vielä jäädä hyvä potti edellä mainittuihinkin asioihin, jos nyt ei täysin puihin vedä kaikkea. Kyllä itse ainakin olen tyytyväinen että isäukko patisti sijoittamaan heti ensimmäisistä kesätyörahoista, mikäs tässä nyt on olla kun voi tehdä töitä silloin kun kiinnostaa ja rakentaa vaikka kesämökki jos siltä tuntuu.

Tuosta kesämökistä aasinsillalla helvetin huonoon ajoitukseen. Löysin hyvän tontin joen varrelta, ja ajattelin vähän pistää lihoiksi voittoja ostoa varten. Lyhyessä salkussa Garcotec, Sampo ja Fortum oli ylittänyt 10% siivut salkun koosta, jota itse pidän maksimina yhdelle osakkeelle salkussa, joten keventelin niitä. Seuraavana päivänä Garcotec ja Konecranes ilmoitti yhdistymisestä ja osake pomppasi 21,5%, ja Sampo siinä perässä seuraavina päivinä useamman prosentin. Hiukan jäi kyllä kaivelemaan takaraivoon tämä "epäonnistuminen".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seuraavana päivänä Garcotec ja Konecranes ilmoitti yhdistymisestä ja osake pomppasi 21,5%, ja Sampo siinä perässä seuraavina päivinä useamman prosentin. Hiukan jäi kyllä kaivelemaan takaraivoon tämä "epäonnistuminen".

Nuo ovat aina ”hauskoja”. Itselläni sattui joskus koronadipistä palautumisen jälkeen niin, että havaitsin jonkun houkuttelevan osakkeen, ja päätin rahoittaa sen myymällä Remedyn salkusta. Seuraavana päivänä julkistivat jonkun diilin, joka nosti kurssia reippaasti. No, pitää sitä joskus tapahtua virheitäkin, niin onnistumiset tuntuvat paremmilta.

Cargotec ja Konecranes olivat minulla myös molemmat salkussa tässä kesällä ja syksyllä. En jäänyt tuota fuusion seurauksena tulleen kurssinousun missaamista kuitenkaan suremaan, sillä noista molemmat onnistuivat lyhyinä sijoituksina hyvin. Cargotecia pidin näemmä salkussa vain pari päivää, ja myin kun kurssi nousi yli 10%. Siinä vaiheessa rahoille löytyi joku arvioni mukaan parempi sijoituskohde. Konecranes oli melkein pari kuukautta salkussa, ja sinä aikana tuli hieman alle 15% tuotto.

Noissa ei ollut siis myynnin syynä tuo tuotto, vaan se, että arvioin virheellisesti noissa nousuvaran tulleen ainakin lyhyellä tähtäimellä täyteen, ja rahojen tuottavan paremmin jossain muualla.

No, nyt tässä palautuu kyllä mieleen se, että harkitsin paluuta Cargotecin omistajaksi hieman ennen fuusiota, mutta päädyin kuitenkin valitsemaan toisin...
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vai niin, entä tämän vuoden maaliskuussa, katsottinko silloin 2022 tulosodotuksia tai hype osakkeilla 2025 tulosodotuksia ?

Wärtsilä on tullut alas (en tiedä onko pohjilla kun kävi jo reilussa viidessä) varmaankin siitä syystä että ihmisiä ei nyt huvita tehdä risteilyjä ennen kuin toimiva rokote on markkinoilla, ja toisaalta risteilyt saattavat olla jo muutenkin historiaa, ainakin varustamoiden tilanne ei ole kehuttava.

Maaliskuu oli poikkeuksellisen hyvä ostopaikka, jolloin paniikkimyyntiä oli joka suunnalla. Silloin ei katsottu Pe-lukuja, vaan myytiin hinnasta välittämättä. Tällaisten shokkien aikana markkina toimii aivan eri lailla kuin 99% ajasta. Nyt ollaan palattu normaaliin.

Wärtsilästä on mielestäni huomioitava tämänhetkinen matala arvostus. Edellä on mainittu, ettei kannata ostaa, koska lähiajan näkymät ovat surkeat, laivat telakalla jne. Mutta sitten kun tilanne on taas normaali, niin kurssikin on tuplat tämänpäiväisestä. Laivat eivät maailmasta häviä ja Wärre on mukana myös energiatehokkuuden megatrendissä. Risteilyt palaavat uuteen ennätystasoon aivan varmasti jossain vaiheessa, niille on hirveä kysyntä, kun ihmisten elintaso nousee ja korona on unohdettu. Tähän mennee 3-5v.

Kannattaa katsoa tämän hetken matala PB-luku ja kriisivuoden ennustettu 3-4% osinkotuotto. Tasaavat riskiä aika hyvin ja pitävät kurssilaskun mahdollisuuden maltillisena. Tuskin on tosiaan kiirettä ostaa, mutta pitkään salkkuun erittäin hyvä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vääriä päätöksiä on varmasti tullut tehtyä lukuisia, mutta on paljon oikeitakin. Toki jatkoajan foorumin ja osakesijoittaminen fb-ryhmän rinnalla varmasti kalpenen, kun kaikki tuntuvat olevan osakeralleissa spekulaatiolla biljoonia tienanneita kroisoksia. Mutta, ei siinä ole mitään erityistä viisautta, kun pyrkii ostamaan yhtiötä alhaisella hinnalla, jolloin tuotto-odotus paranee. Eikä siinä varmaan mitään yllättävää, että parhaat tuotot saanut niistä yhtiöistä, mitä on halvalla saanut.
Tällä hetkellä ei laatuyhtiöitä edullisesti takavuosien tapaan saa, se on vain tosiasia mikä minun on varmaan vaikea hyväksyä. Korkeampien arvostuskertoimien hyväksyminen kun on myös samalla matalamman tuoton hyväksyminen.

Ei taida täällä paljoa spekuloijia olla. Itse liputan pitkäaikaisen omistuksen piikkiin, vaikka kova paikka oli holdata salkkua läpi maaliskuun pudotuksen. Ja niin kun mainitsin, niin rahaa kannattaa ottaa pörssistä pois, jos niille on hyvä kohde, kuten nyt remontti tässä tapauksessa. Ei niitä hautaan kannata viedä. Sen sijaan veivaaminen arvaavalla kurssihuippuja ja laskuja on harvoin piensijoittajalla mitenkään järkevää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vastoin eilisiä viestejäni myin tänään Wärtsilät salkusta. Syynä tähän ei ollut näkymien huonontuminen, vaan se, että arvioin nykyhinnalla toisen konepajan, eli Valmetin, lyhyen ajan tuotto-odotukset selvästi Wärtsilää paremmiksi.

Wärtsilä jää tarkkailulistalleni, ja jos näkymien ja hinnan mukainen tuotto-odotus näyttää jälleen houkuttelevalta, palaan omistajaksi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastoin eilisiä viestejäni myin tänään Wärtsilät salkusta. Syynä tähän ei ollut näkymien huonontuminen, vaan se, että arvioin nykyhinnalla toisen konepajan, eli Valmetin, lyhyen ajan tuotto-odotukset selvästi Wärtsilää paremmiksi.

Wärtsilä jää tarkkailulistalleni, ja jos näkymien ja hinnan mukainen tuotto-odotus näyttää jälleen houkuttelevalta, palaan omistajaksi.
Sinulla on varmaan osakesäästötili, minkä puitteissa teet tätä "päiväkauppaa"?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinulla on varmaan osakesäästötili, minkä puitteissa teet tätä "päiväkauppaa"?

Ei itse asiassa edes ole, vaikka sen avaaminen onkin ollut koko ajan mielessä, mutta se on vain jäänyt. Olisihan siitä toki se hyöty, että veroihin menevän osuuden pystyisi käyttämään korkoa-korolle tyylisesti, mutta en ole tätä nähnyt näillä summilla erityisen merkittäväksi. Ja veroa on aina kivempaa maksaa pienissä paloissa alta pois, kuin sitten joskus tulevaisuudessa isolla prosentilla.

Lisäksi itselläni on myös sijoitusasunto ja pieni metsäpalsta, joiden vaikutus pääomatuloihin on myös huomioitava. Tänä vuonna tuli teetettyä metsurilla raivaushommia, niin se tulee tasaamaan tuota veroseuraamusta.
 
Tuli eilen taas inspiraatiota metsästää mielenkiintoisia ostokohteita, ja Kanadastahan sellainen löytyi. Pitkään salkkuun löytyi Kanadalainen Fairfax Financial Holdings, joka on edelleen noin -50% vuoden alusta. Yhtiö harjoittaa omaisuus- ja tapaturmavakuutustoimintaa sekä jälleenvakuutusta ja sijoitusten hallintaa. Sattuneesta syystä osake on nyt alamaissa, mutta pitkällä aikavälillä tilanne tullee korjaantumaan sekä kasvua on odotettavissa tulevaisuudessa. Yhtiöllä on vakuutustoimintaa kehittyvillä markkinoilla, Euroopassa sekä Pohjois-Amerikassa ja uusia aluevaltauksia on tehty, esimerkiksi Intian toiminnot oli kovassa nosteessa ennen koronaviruspandemiaa. Todennäköisesti myös tulevaisuudessa, aikana jälkeen koronaviruspandemian.

Markkinoilta löytyy edelleen hyviä ostokohteita, kun vaan jaksaa etsiä. Itseni mukaanlukien, tulee liiaksi tuijotettua indeksejä (S&P, Nasdaq, OMXH etc.) ja tulee tunne, että markkinat on reippaasti ylihinnoiteltu. Osittain varmasti näinkin, mutta kyllä siellä paljon on hyviä yhtiöitä edelleen alelaarissa.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kesällä tuli kotiutettua voittoja ja rahoja tuli käytettyä uuden auton ostamiseen ja asunnon remontoimiseen, jotta perheellä olisi paremmat fasiliteetit ja olosuhteet. Niin kauan kun varallisuus on osakkeina numeroina ruudulla niin ei sitä perhe siitä paljoa iloitse. Mielenkiintoista olisi tietää, että mikä siinä eläkkeessä ja vanhuudessa on sellaista, että sinne kaikki rahat pitää säästää.

Kukin toki tyylillään. Itse lunastin perheen Thaimaan matkaa varten hyvin pienen siivun rahastoja, muuten en ole sijoituksiin laitettuihin rahoihin koskenut. Pyrin jättämään ne rauhaan, varsinkin juoksevien menojen (auto, remontti) kanssa. Toki oma tilanne on kohtuullisen hyvä taloudellisesti, sekä tulojen että käytössä olevien velkavipujen ansiosta. Lainaraha on niin halpaa että kannattaa ottaa sitä remonttiin ja autoon, samalla kun sijoitussalkku jauhaa tasaista tuottoa. Veroiltakin siinä välttyy.
Itse sain autolainan 0,99% korolla ilman muita kuluja, remonttilainassa lienee tuotakin pienempi kokonaiskorko tällä hetkellä. Ja prätkä irtosi täysin nollakorolla. Ei se hedelmien syöminen välttämättä ole salkusta pois. You can both eat the cake and have it too!

Tässä lyhyesti oma pläni:
  • Säästän itselleni asuntolainaa maksamalla sekä mahdollisuuksien mukaan /rahastojaosakkeita ostamalla (myös pienellä velkavivulla)
  • Säästän lapsille kuukausittain automaattisesti menevillä rahasto-ostoilla
  • Hyödynnän velkarahaa hankinnoissa ja isommissa menoissa (muok: lisätty)
  • Kun lapset ovat täysi-ikäisiä, he saavat rahastonsa etukäteisperintönä
  • Itse voin suorittaa ainakin osittaisen exitin työelämästä reilusti ennen eläkeikää, hyödyntäen osakesalkkuani ja asunnon myynnistä saatuja varoja
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
  • Itse voin suorittaa ainakin osittaisen exitin työelämästä reilusti ennen eläkeikää, hyödyntäen osakesalkkuani ja asunnon myynnistä saatuja varoja

Tässä kohtaa, vaikka jaankin suunnitelmasi, on parempi varautua siihen, että valtiovalta vielä kampittaa firettäjien intoa, koska herättävät niin karvasta katkeruutta ja vihaa muussa väestössä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös