Siivoaminen – riemua vai tuskaa?

  • 10 440
  • 100

Lexa

Jäsen
Viime viikkojen siivous-operaatioiden kirvoittamana päätin avata tänne ketjun tästäkin aiheesta. Voi olla, että tätäkin, ah niin mukavaa puuhaa ollaan sivuttu useammassakin ketjussa, mutta ainakaan omaa ketjua en tälle puuhastelulle löytänyt.

Asiaan, eli vaihdoin tässä taannoin asuntoa ja muuttoaikataulu oli tietysti mahdollisimman kireä. Kaikesta huolimatta jynssäsin vanhan kämpän, niin hyvin kuin se siihen aikatauluun oli mahdollista. Uuden asuntoni ex-asukkaat eivät olleet jakaneet samankaltaista ajatusmaailmaa kanssani. Näin ollen, luoja tietää kuinka monta pesuainepulloa, rättiä ja siivoustuntia myöhemmin asunto alkaa vihdoin olemaan asumiskelpoinen. Eli olen viime viikkoina tutustunut hyvin perusteellisesti siivoamisen abc:hen. Lika on ollut vielä paikoitellen sitä laatua, että sen irroittamiseen olisi tarvittu koko tv-shopin siivous kavalkadi.

Itse olen kaukana "supersiististä" ihmistyypistä, mutta en silti halua elää paskan keskellä. Siksipä sanalla sanoen %&uttaa muuttaa saastaiseen kämppään, kun on juuri siivonnut vanhan suurella vaivalla. Tuskin kukaan "muuttosiivoukselta" mitään suuria odottaakaan, mutta jotain voisi silti yrittää tehdä. Ellei muuta niin, suihkuttaa hieman pesuainetta lattialle, jotta voisi mainosmaisesti todeta: "täällähän tuoksuukin ihan puhtaalle"

Itse olen peruslaiska siivoamaan, mutta kun tietty raja ylittyy, niin alkaa tapahtua. Itse siivoaminen ei olekaan kovin vastenmielistä puuhaa, mutta tavaroiden siirtely käy hermoille, varsinkin jos asuu pienessä kämpässä, joka on täynnä tavaraa. Siivoaminen kuitenkin palkitsee lopulta, koska työn jälki on helposti nähtävissä tai sieraimin aistittavissa.

Olen vuosien varrella tavannut "himo-siivoajia" ja niitä jotka eivät kyseistä hommaa harrasta ollenkaan. "himo-siivoojien" asunnot eivät yksinkertaisesti likaannu, koska rätti on melkein aina kädessä. Kunnioitan kyseisten ihmisten sitkeyttä, mutta en täysin ymmärrä. Näiden "siivoamattomien" asunnossa ei mielellään halua sitä tuoppia tassuunsa, joka on viimeksi pesty vuonna 99. Halveksin heidän välinpitämättömyyttään, mutta en silti juokse kauhuissani rappuun. Paljon on myös puhuttu erilaisten allergioiden yleistymisestä. Mutu-tuntumalta voisi kuvitella, että "yli-siisteys" ei näitä ainakaan vähennä. Onko vastustuskykyä, ellei koskaan altistu taudinaiheuttajille, bakteereille tms. ? Tietysti asiaan voi vaikuttaa ziljoona eri tekijää, joten en lähde niitä sen enempää arvailemaan.

Kysymys kuuluu: Mitä ajattelet siivoamisesta? Onko se välttämätön paha, vai mukavaa puuhastelua silloin tällöin? Kuulutko "siisteihin", "siivottomiin" vai sille välille?

Vielä lopuksi se, että en voi ymmärtää ihmisiä, jotka siivoavat krapulassa. Ei onnistuisi minulta ilman parabellumin piippua...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se riippuu. Olen itse tuurisiivooja (heh). Siivoan kyllä, mutta toisinaan elämäntilanne on sellainen, että evvk. En tosin epäjärjestyksen ja kaaoksenkaan keskellä elä ja siivoilen aina pikkuasioita, sitä mukaa kun ne häiritsevät elämää.

Olen kyllä sitä mieltä, että siivoamisessa se kohtuullisuus on jees. Ei ole hyvä olla mikään ylisiistikään (se myös helposti äityy nipottamiseksi ja neuroottisuudeksi), siitä ne astmat ja allergiat syntyy, kun on liian hygienista.

En nyt tosin suosi paskaisuuttakin, ex-kämppis oli yksi tunkio koko mies ja se ei ollut enää mitenkään kovin miellyttävää...

...ja nyt puhun todella epäsiististä ihmisestä.
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä oon liian laiska siivoomaan mun kämppää. Itseäni ei haittaa nurkissa pyörivät pölypallot, lukuisat tyhjät lasit/mehupurkit tietokonepöydällä tai kilo hiekkaa eteisen matolla. Jos vaikka tyhjä kaljapullo tulee hiirikäden tielle, yksinkertaisesti sijoitan sen vaikkapa lattialle häiritsemästä. Poissa silmistä, poissa mielestä, heh.

Ja kuka muka on joskus sanonut että "Ei se siivoaminen oo mikään paha homma. Alottaminen on vaikeaa mutta sitten ku alottaa niin se käy tosi nopeasti ja vaivattomasti kun pääsee vauhtiin." Toi on ehkä maailman suurin kusetus. Ei se vaan toimi noin. Saatan alottaa, eli vaikka viedä roskat ulos. Sitten vedän röökin ja meen sohvalle kattoo tv:tä, unohdan mitä olin tekemässä ihan tahallisesti.

Tosin viime aikoina oon vähän yrittänyt skarpata kun tyttöystävä vierailee ja valittaa lian määrästä (emme siis asu yhdessä, onneksi). Pyykkiä pesen aina sillä mentaliteetilla että kun puhtaat vaatteet uhkaa loppua, pesen lisää yhden koneellisen. Astiat, niistä nyt on turha edes puhuakkaan. Tiskaan kerran kuukaudessa ja kulutan taas astiat loppuun. Sitten kun on vaan likasia, elän samalla juomalasilla viikkoja. Tai sitten vaan tiskaan mitä juuri sillä hetkellä tarvitsen.

Tiedän että tämä kaikki on tyhmää, mutta en vaan pysty häiriintyä siitä jos on likaista. Se ei haittaa. Kuitenkin huolehdin hygieniastani hyvin ja käyttäydyn siivosti yleisillä paikoilla ja muiden kodeissa. Omassa linnoituksessani sitten saan tehdä mitä huvittaa.

Niin sitä vielä, että tämä oli muuten paras ketjunavaus pitkään aikaan tällä palstalla.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Inhoan siivoamista. Aina löytyy parempaa tekemistä kuin paikkojen järjesteleminen, imurointi, pyykinpesu tai tiskaus. Puhumattakaan pölyjen pyyhkimisestä... Nyt on joutunut ottamaan vähän itseään niskasta kiinni, kun vaimoke on raskaana ja tuskin jaksaa mitään kovin raskasta oikein tehdä. OK, mielelläänhän sitä puunaa paikat kuntoon rakkaintensa tähden. Yleisesti ottaen olen näissä hommissa todella laiska - ja olen aina ollut - eli mielummin kulutan aikaa vaikka netissä.

Mitä järkeä siivota; kohta on paikat kuitenkin samalaisessa sotkussa kuin ennen siivoamista.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siivoaminen on välttämätön paha. Tylsää touhua mutta tehtävä on. Vanhemmiten kun on itse vielä muuttunut tarkemmaksi asian suhteen, nuorempana kun eli välillä aika "siivottomasti"...
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse siivoan kerran vuodessa, jos on tarvetta. Ehkä joku oli jo kirjoittanut tämän mukahauskan vitsin tänne, en ehtinyt lukea kaikkia viestejä kovinkaan tarkkaan. Todellisuudessa en tykkää sekaisesta huoneesta, mutta imuroin/luuttuan aika harvoin, ehkä kerran kuussa. Vaatteet kyllä järjestän kaappiin.

Soluasunnon kiroihin kuuluu se, että kämppäkaverit ei aina jaksa siivota yhtä innokkaasti. Sen takia meidänkin solun yhteiset tilat ovat likaisia, enkä itse jaksa joka kerta olla se, joka siivoaa. Nyt kun toinen kämppis tuli takaisin vanhempiensa luota, alkoi keittiössäkin tapahtua. Ehkä sitten kun on oma asunto, tulee sitä pidettyä paremmassa kunnossa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannattaa muuten katsella joskus tv:stä "Sillä siisti" -ohjelmaa (tulee tänäänkin). Siinä näytetään sellaisia asuntoja, joita ei varmaan ole kymmeneen vuoteen kertaakaan siivottu. Lohduttaa vähän jos oma kämppä näyttää likaiselta.

Tässä vielä linkki yhteen siivoamiseen ynnä muuhun "ajanhukkaan" liittyvään äänestykseen:

http://www.jatkoaika.com/keskustelu/showthread.php?t=27043
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
En pidä siivoamisesta, mutta vielä enemmän inhottaa sekasotku ja lika pitkin nurkkia. Koska mulla on pari dogia, on imuri vähän pakkokin kaivaa (hampaita kiristellen) kaapista kerran viikossa, jotta villakoirat nurkissa ja hiekka lattialla eivät saisi ylivaltaa. Pölyjen pyyhkiminen on slarvattavaa hommaa, mutta keittiö ja vessa mulla ovat aina siistejä: posliinit kiiltää ja tiskejä ei loju ympäriinsä. Korjaan myös yleensä kamat paikoilleen, koska neliöitä kämpässäni ei ole tuhlattavaksi.

Siisteys on kivaa, mutta en erityisesti arvosta himosiivoajia, luulisi vapaa-ajalle löytyvän parempaakin käyttöä. Saastainen vessanpytty on kuitenkin asia, jota en siedä. Jos kyläilen joskus jonkun herran luona ja sieltä moinen löytyy, niin en enää vieraile toista kertaa... Kyllä ihmisellä kuitenkin pitää olla jonkinlainen perussiisteyskäsitys.
 

Veijari

Jäsen
Kerran viikossa siivoan olohuoneen sohvan viereen kerääntyneet tiskit ja roskat sekä pesen likapyykit. Yleensä torstai iltana, joten tänäänkin on tämä urakka edessä. Maksimissaan kerran viikossa myöskin tiskaan ja siivoan/imuroin. Jos sattuu joku naisvieras ilmoittamaan tulostaan niin silloin iskee paniikki päälle ja kuuraan kämpän katosta lattiaan.

Yleensä siivouksen aloittaminen on tuskaliasta, mutta siinä häärätessä ei sitä vitutusta enää huomaa ja välillä se on jopa ihan mukavaa touhua. Kämpän ollessa järjestyksessä siivouksen jäljiltä tulee itselle tyytyväinen olo ja taas voi aloittaa sen normaalin mellastamisen.

Moneen kertaan olen päättänyt mielessäni, että en käytä kuin yhtä ruokailuväline sarjaa ja että pesen ne heti jokaisen ruokailun jälkeen, jotta tiskiä ei syntyisi. Koskaan en ole tässä suunnitelmassani vielä onnistunut, sillä kummasti sitä kampeaa itsensä ensimmäiseksi vaaka-asentoon kun on vatta täynnä.

Ämmien hommia sanon minä, mutta minkäs teet kun yksin asustelet. Sen verran on pieni asunto ja laiha lompakko, että ei kehtaa ulkoistaa näitä hommia. Ehkä sitten joskus.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Hankkikaa siivooja. Ei hirveen kallista 1 krt/ viikkossa. Vaimo tykkää ja jää aikaa muihin aktiviteetteihin.
 

Veijari

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Siisteys on kivaa, mutta en erityisesti arvosta himosiivoajia, luulisi vapaa-ajalle löytyvän parempaakin käyttöä.

Naisystäväni kuuluu tähän kategoriaan. Aina rätti kädessä pyyhkimässä paikkoja tai pesemässä sitä ainutta mukia joka tiskialtaassa lojuu. Hän tosin tunnistaa itsensä himosiivoojaksi ja on sanonut minulle, että kun hän sen rätin ottaa käteensä niin minun on se napattava pois aina välillä, jotta hän oppisi hieman vähemmän tarkaksi.

WC/kylpyhuone on hänelle todellinen pakkomielle. Pyttyä ja lavuaaria hän kuuraa varmaan jokaisena päivänä ja esimerkiksi suihkussa ollessaan hän ei voi sietää sitä jos sattuu vahingossa astumaan lattiakaivon sihdin päälle... tulee kuulemma saastainen olo! Olen yrittänyt puhua järkeä ja sanonutkin, että ei se sihti sen likaisempi ole kuin muukaan kohta lattiassa, mutta eipä auta. Tapansa hän on oppinut äidiltään, joka samoin kulkee kotona rätti kädessä eikä hetkeksikään levähdä.

Se luo myöskin minulle jonkinlaista painetta, sillä aina kun hän tulee luokseni, on minulla vierailua ennen sellainen kahden tunnin siivousoperaatio edessä, jotta hän ei tuntisi tulevansa mihinkään sikolättiin ja alkaisi karttamaan kämppääni ja siinä samassa minua. On siinä se hyväkin puoli, että sitten tosiaan se omakin asunto tulee siivottua vähän useammin kuin ehkä normaalisti.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Ei siivoaminen niin kamalaa ole, kun katselee vaimoketta sisäkönpuvussa ja sukkanauhoissa huiskimassa pölyjä. Ups, heräsin.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Target kirjoitti:
Hankkikaa siivooja. Ei hirveen kallista 1 krt/ viikkossa. Vaimo tykkää ja jää aikaa muihin aktiviteetteihin.

Niin, esimerkiksi Hämeenlinnassa tuollaisen siistijän ja vaatehuoltajan saa kotiinsa hintaan 25€/h. Sattui nimittäin juuri eilen tipahtamaan sellainen lappu eteiseni leijonantaljalle.

Samaisessa lapussa mainittiin myös, että ko. instassi suorittaa tarvittaessa hierontaa, nimenomaan asiakkaan luona.

Asiain tässä valossa jouhtuikin mieleen, että kyllä sitä voisi silloin tällöin maksaa siitä ilosta, että kämppä kiiltäisi kuin hiki ristikuulustellun talousrikollisen otsalla ja paikat olisi murjottu sopivan vetreiksi kaikkea kiinnostavampaa, kuten ilkamointia, varten.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen aina inhonnut siivoamista ja kotitöitä yli kaiken.

Kuitenkin nyt, kun vaihdoin solukämpästä veks ja sain valmiiksi puhtaan kämpän, olen yrittänyt pitää sitä kunnossa. Toivottavasti saamme kämppiksen kanssa skarpattua ja tuo jokaviikkoinen perus siivoushetki säilyy..
Eikä tuo tiskaaminenkaan niin perseestä ole kun siihen osaa asennoitua.

Sen sijaan pikku siivous tosi törkyisessä kämpässä on perseestä. Kun se ei mitään auta..
 

Enye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Riippuu paljon päivästä millainen siivousintoni on. Perheen vanhimpana lapsena siivota kuitenkin pitää melkein joka päivä. On imurointia, pyykinpesua, astianpesukoneen tyhjennystä/täyttöä, tavaroiden järjestelyä, vessan pesua jne. Tympäännyttävintä on se, että nuoremmat sisarukset ovat siivoamisen suhteen erittäin laiskoja. Varsinkin veljeni. Hyvä jos saa petinsä aamulla pedattua. Joskus tekisi mieli hieman kopuutella, että hei herätys - kyllä sinäkin jotain saisit tehdä. Miksi muuten siivoaminen luetaan ns. naisten töihin? Kyllä minäkin mieluumin istuisin koneella tai tv:n ääressä kuin huiskisin luutu kädessä menemään.

Siivoamiseen kuitenkin tottuu, ja onhan se mukavampaa jos huoneessa/talossa on siistiä. Silloin tällöin tulee sellaisia "pakko siivota"- kohtauksia jolloin kuuraa talon lattiasta kattoon. Yleensä omaa huonetta alan puunaamaan siinä vaiheessa kun herään aamulla nenä tukkoisena. Eli n. kahden/kolmen viikon välein kunnon siivous. Nytkin pitäisi taas tarttua luutuun.

Koska äidilläni on siivousfirma ja tiedän, että hän joutuu päivät siivoamaan, on hänenkin varmaan mukavampi tulla kotiin joka on jo valmiiksi siisti, sen sijaan että kotiin tullessaan joutuisi tarttumaan luutuun. Mukavahan se on nähdä toisen helpottunut, melkeinpä onnellinen ilme, kun lattiat on imuroitu ja pöydät pyyhitty.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Olen äärimmäisen laiska siivoaja. Kaikki voivat todeta sen. Eräs ystäväni sanoi, että kun hänen vaimonsa ei oikein ymmärrä käsitettä opiskelijaboksi, minun on pakko sallia hänen nähdä sellainen. Kun ystäviä tulee kylään, on pakko siivota keittiö/olohuone. Oma huoneeni on kuitenkin täysin kaaosteorian hallussa. Siivoaminen on täyttä tuskaa meikäläiselle, mutta silloin (harvoin), kun saa otettua itseään niskasta kiinni ja siivottua, siitä saa mahtavat fiilikset.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Enye kirjoitti:
Tympäännyttävintä on se, että nuoremmat sisarukset ovat siivoamisen suhteen erittäin laiskoja. Varsinkin veljeni. Hyvä jos saa petinsä aamulla pedattua. Joskus tekisi mieli hieman kopuutella, että hei herätys - kyllä sinäkin jotain saisit tehdä.

Mikset koputtele, kyllä jamppojen on hyvä oppia jo nuorena, etteivät pirkot tee kaikkia paskaduuneja kotona. Itselläsi on sydän paikallaan, kun äitiäsi ajattelet ja autat. Propsit siitä sulle!
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Näin fyysikkona on vaikea kuvitella mitään suurempaa rikosta luontoa kohtaan kuin siivoaminen.
Entropian kasvu on maailmankaikkeuden vakaimpia ilmiöitä, mutta silti sinnikkäästi tämäkin apinalauma yrittää planeetallamme sitä estää, turhaan.

Ts. lattia on loistava säilytystila, on paljon tilaa ja tavarat ovat jatkuvasti näkösällä...tai korkeintaan parin muun tavaran alla.

Yleisistä hygieniasyistä yms. pölypunkkien valloitusretkien takia imuroitua tulee silloin tällöin, mutta vastenmielistä touhua se silti on.
 

Enye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Alamummo kirjoitti:
Mikset koputtele, kyllä jamppojen on hyvä oppia jo nuorena, etteivät pirkot tee kaikkia paskaduuneja kotona. Itselläsi on sydän paikallaan, kun äitiäsi ajattelet ja autat. Propsit siitä sulle!

Onhan tuosta tullut huudettua, pojan pää tuntuu vain olevan sen verran kovempaa lajia, ettei siihen mikään uppoa. Jossain vaiheessa sitten kyllästyin huuteluun ja annoin herran tehdä mitä mieli tekee. Kait se on se murrosikä. Mutta toisaalta, eipä sitä tule rahaakaan jos ei persettään liikuta eli itse kärsii tekemättömyydestään.

Katsotaan vain mitä tekevät parin vuoden päästä kun minä häivyn kotoa. Kukas sitten siivoaa ja tekee ruuan? Hah. Se parhaiten nauraa kuka viimeksi nauraa.
 

scholl

Jäsen
Enye kirjoitti:
Katsotaan vain mitä tekevät parin vuoden päästä kun minä häivyn kotoa. Kukas sitten siivoaa ja tekee ruuan?

Olet väärässä. Teini-ikäisen ei kuulu tehdä ruokaa. Ruoanteko tulee sitten ohjelmaan, kun muuttaa omaan asuntoon. Muussa tapauksessa voi varmaan ottaa yhteyttä Mannerheimin lastensuojeluliittoon. Lapsille kuuluu terveellinen, ravitseva ateria ja se on vanhempien tehtävä se heille järjestää.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
No kyllä nyt jonkin pienen poikamies boksin siivoo vaikka kielellä nuollen mutta kun asuu vanhempien luona ja hieman isommassa kämpässä, missä ei ole kokolattiamattoja vaan irto mattoja joka helvetin huoneessa ja niitä sitten puistelet lähes joka perkeleen viikonloppu, on se hullua! Omaa huonetta en siivoa ellei jokin juhla ole. Se huono puoli omassa haluttomuudessa on, kun en ikinä laita vaatteita kaappiin niin ei oikein löydy välillä istumapaikkoja..Olen melko epäsiisti mutta tarpeentullen siisti.
Miksen osaa enää kirjoittaa? Joka toisen sanan kohdalla joutuu miettimään, vitun tyhmä..
 

scholl

Jäsen
Scholl siivoaa osa 1:

Kerrotaan myöhemmin schollin ongelmista siivouksessa ja myöskin hankaluuksista siivoajien kanssa, mutta aloitetaan nyt siitä, minkä scholl jossain määrin hallitsee eli vaatehuolto (en tiedä luetaanko mukaan siivoukseen):

-vuodevaatteet scholl vie pesulaan. Mankelit muotoilultaan rumia, joten niitä ei schollin residenssiin tuoda ja kaikenlisäksi lakanoiden peseminen ja mankeloiminen liian hidasta ja siinä mielessä kallista. Pesulat pesevät hyvin ja edullisesti. Scholl ei suosi SOLia, joka pesee Virossa, vaan yksityisiä pesuloita, joissa omistaja työllistää itsensä ja mahdollisesti jonkun toisen ja kaikki pestään sekä silitetään siellä pesulassa
- värilliset schollin kone pesee tavallisesti saksalaisella Henkelin Persil Megaperlsillä. Saksalaisuus ja pallomainen muoto luonnollisesti syynä. Joskus kyllä ostaa jotain muutakin kuten tuli kerran tempastua nyt joku Arial-paketti, mistä meni fyrkkaa juniorifutikselle, mutta 95% Persil. Valkoisissa sen sijaan enemmän vaihtelua. Kaikki on jauhetta. Mustat paidat taas pestään Omo Black Velvet nesteellä. Kone on sivusta täytettävä ja pesun jälkeen alusvaatteet ja sukat + pyyhkeet siirtyvät kuivausrumpuun, muut kuivataan riiputtamalla. Periaatteessa schollin pesut ovat: valkoiset, värilliset, valkoiset kauluspaidat, värilliset kauluspaidat, mustat (+ muut hyvin tummat) kauluspaidat sekä pyyhkeet. Siis kuutta erilaista pesusysteemiä scholl suorittaa. No kuivuttua rummusta kaikki muut voi järjestää/viikata suoraan kaappiin paitsi boxerit scholl silittää
- silitys: edellä mainittujen boxereiden lisäksi lähes kaikki muutkin vaatteet silitetään ja viikataan kaappeihinsa. Välivarastona toimii aika pitkälti kylpyhuoneessa oleva muutaman metrin pitkä pöytätaso, jonka alla on mm. pesukone sekä pyykkirumpu. Myöskin makuuhuoneessa on välivarastointia. Yleensä scholl silittää kerrallaan ehkäpä joku sellaiset yhteensä 40 t-paitaa ja pikeepaitaa. Tämän jälkeen ne viikataan kaappeihin 5 eri kategoriaan kuuluviin kasoihin niin että pesusta tulleet menevät aina kasojen alle. Ja jos on monta kasaa samaa kategoriaa niin oikeanpuolimmainen on se, joka on käyttövuorossa. Kauluspaidoille välivarastona on omat kaappinsa ja jos on kiireitä tai laiskuutta niin saattaa käydä niinkuin esim. nyt että välivarastokaapeissa on roikkumassa sellaiset ehkä parikolmekymmentä kauluspaitaa, joita ei ole vielä silitetty lainkaan roikkumaan käyttökaappeihin, vaan jos sellaisen paidan tahtoo laittaa päälle niin scholl silittää sen vasta ennen käyttöä. Tuo on tietysti huono asia, sillä jos tulee esim. tilanne, että pitää lähteä matkoille niin schollille voi tulla viime hetkellä valtava silityskiire, kun ei voi pakata nopeasti, jos vaatteet ovat välivarastoissa.

Joissain vaiheessa scholl pyrkii tekemään sellaisen investoinnin, missä vaatteisiin kiinnitettäisiin jonkinlainen viivakooditarra tai joku vastaava systeemi (pitää selvittää teknologiaa) ja scholl skannaa tuotteen sen mennessä pesukoppaan, sen tullessa pesusta ja kun se silitetään kaappiin. Näin scholl pystyy valvomaan vaatteiden kiertonopeuttaa, huomaa hävikit, huomaa joidenkin tuotemerkkien laatuheikkoudet jne. Mutta tosiaan se ei ole nyt prioriteettiykkösenä, vaan scholl hankkii järjestelmän joskus myöhemmin.

Vaatehuolto on aika työlästä, mutta pakollista toimintaa. (Scholl menee nyt tekemään sitä).
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Riemuahan siivoaminen aiheuttaa ainakin minussa.

On aina kivaa seurailla sukkanauhaliiveihin ja piikkikorkokenkiin sonnustautuneen (muuten täysin alastoman) piikalikan hääräilyä imurin kanssa.
En toki ole mikään sovinisti, joten irrotan tyttelin kaulapannasta aina siksi aikaa kun hän siirtyy seuraavaan huoneeseen touhuamaan.

Imurointi on kivaa, kun on ensin venytellyt kunnolla. Olen aina ollut sitä mieltä, että kun sitä persettä kerran on, niin sitä pitää myös käyttää. Siivoaminen on hyötyliikuntaa. Siis siivoojalle.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kohtalaisessa kunnossa tulee kyllä kämppää pidettyä, mutta kyllähän se siivoaminen perseestä on. Pahin on oikeastaan jos tiskivuori on päässyt kasvamaan siten että ylimmät astiat hipoo jo kuivauskaappia. No, harvemmin noin nyt sentään on päässyt käymään mutta mukavaa ei sitä vuorta ole lähteä purkamaan. Kuun lopussa on muutto edessä ja sitten onneksi löytyy astianpesukone, ja siivooja hoitaa muun siistimisen. Pyykit sentäs pesen itse, tosin minulle riittää vähän vähempi taiteellisuus siinä. 3 ryhmää, valkoiset, kauluspaidat ja sitten loput. Ja silittämistä yritän välttää ostamalla vähän parempia paitoja, muita, kalsareista puhumattakaan en ala silitämään. Mainittakoon vielä että osa noista "Easy Care"-merkinnöistä tulee vähän turhan heppoisin perustein, pesun ja jokaisen käyttökerran jälkeen pitäisi olla rautaa näyttämässä.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Predator kirjoitti:
Riemuahan siivoaminen aiheuttaa ainakin minussa.

On aina kivaa seurailla sukkanauhaliiveihin ja piikkikorkokenkiin sonnustautuneen (muuten täysin alastoman) piikalikan hääräilyä imurin kanssa.
.

Koulukuntaeroja; kuten jo mainitsin, sisäkönpuku on kiva lisä siivoukseen. Tuota sukkanauhoissa ja piikkikoroissa viihtyvää naista näkee ihan tarpeeksi jo omassa rakkaassa. Pieni piiskaus tuhmalle sisäkölle on myös tarpeen aika ajoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös