Siivoaminen – riemua vai tuskaa?

  • 10 657
  • 99

J.Petke

Jäsen
Siivoominen on tuskaa mutta olen lanseerannut idean siivoomiskaljasta. Eli kun on siivoominen tehty niin voi istua sohvalle puhtaassa ja siistissä asunnossa ja avata kylmän oluen. Myöskin siivoomissiideri käy.. Ja sitten kun siivotaan niin siivotaan kunnolla ja koko kämppä..
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
scholl kirjoitti:
Joissain vaiheessa scholl pyrkii tekemään sellaisen investoinnin, missä vaatteisiin kiinnitettäisiin jonkinlainen viivakooditarra tai joku vastaava systeemi (pitää selvittää teknologiaa) ja scholl skannaa tuotteen sen mennessä pesukoppaan, sen tullessa pesusta ja kun se silitetään kaappiin. Näin scholl pystyy valvomaan vaatteiden kiertonopeuttaa, huomaa hävikit, huomaa joidenkin tuotemerkkien laatuheikkoudet jne. Mutta tosiaan se ei ole nyt prioriteettiykkösenä, vaan scholl hankkii järjestelmän joskus myöhemmin.

Tässäpä se systeemi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/RFID
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Homojen hommaa...

Tarvitseeko tuota edes kysyä: siivous sucks! Niinpä olenkin suunnitelut sen ulkoistamista kokonaisuudessaan. Koska yhteistyökumppanin haku on vielä päällänsä, olen katsonut parhaaksi siirtyä kertakäyttöastioihin, sillä tiskaaminen on viittä vaille vittumasta hommaa ja astianpesukone ei tänne mahdu. Imuroiminen vielä menettelee, mutta pölyjen pyyhkiminen, lakanoiden vaihtaminen ja erityisesti ikkunoiden peseminen aiheuttavat näppylöitä.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
J.Petke kirjoitti:
Siivoominen on tuskaa mutta olen lanseerannut idean siivoomiskaljasta. Eli kun on siivoominen tehty niin voi istua sohvalle puhtaassa ja siistissä asunnossa ja avata kylmän oluen. Myöskin siivoomissiideri käy.. Ja sitten kun siivotaan niin siivotaan kunnolla ja koko kämppä..

Siivouskalja on ollut käytössä täälläkin. Motivoi kovasti kun tietää että tiskauksen/siivouksen jälkeen odottaa huurteinen.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siivoukseen liittyen sain tänään iloisen kirjeen Hoasilta.
173 euroa siivouskuluja jotka pidätetään takuuvuokrasta.

Kämppä jäi vähintään yhtä siistiin kuntoon kuin sisäänmuuttaessani. Oma huone imurouduksi, lattia luututuksi ja yhteiset tilat peruskuntoiseksi. Joka siis on sen näköinen että neljä sinkkumiestä kokkaa ja siivoaa. Ei puhtauden perikuva mutta kelvollinen.
Käsittääkseni kämpän kolme muuta veijaria (jotka asuivat tuolla jo minun sisäänmuuttaessa) saivat myös tuon 44e "sakon" yhteisistä tiloista.

Tarinan opetus on se, että solukämpässä ei näköjään kannata tehdä muuttosiivousta, Hoas tekee sen jokatapauksessa ja laskuttaa.
Itse lasken tämän asumismenoiksi HOAS:illa. Sitä pienempi lisä vuokraan mitä pidempään asuu samassa loukussa.

No, onneksi ei näy päivittäisessä elämässä, mutta olisihan sitä takuuvuokraa ollut kivaa saada enemmän takaisin...
 

Lexa

Jäsen
turisas kirjoitti:
Sattuskohan kellään olemaan jotain niksiä, millä saisi oksennuksen pyyhittyä tapetista?

Jos se on ollut siinä pidempään voi olla melko mahdoton tehtävä. On ne vatsahapot sen verran hapanta kamaa. Kannattaa kuitenkin kokeilla vaikka Ex-Vim:iä, tai siis Cif:iä...
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
bisnesman kirjoitti:
Siivoukseen liittyen sain tänään iloisen kirjeen Hoasilta.
173 euroa siivouskuluja jotka pidätetään takuuvuokrasta.

Kämppä jäi vähintään yhtä siistiin kuntoon kuin sisäänmuuttaessani. Oma huone imurouduksi, lattia luututuksi ja yhteiset tilat peruskuntoiseksi. ...

Kannattaa nostaa pienimuotoinen äläkkä asiasta. Et ole kavereinesi korvausvelvollisia, ellei hoas pysty toisin todistamaan. Tämä on normaalia hoasin rahankeruupolitiikkaa.
Tai hankkikaa siivousfirma siivoamaan ja juokaa loppurahat. Tyhjän kämpän siivoaminen maksaa max 100- 150 euroa.
Jos asia viedään eteenpäin, niin hoas on varsin hataralla pohjalla asiassa.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Älläkkää olen miettinyt. Tai oikeastaan asiallista, napakkaa reklamaatiota.
Toisaalta tässä on taas tilanne sen verran solmussa (kämppis lopettamassa opiskelua->kämppä lähtee alta), että asialliset suhteet olisi syytä pitää tuohon suuntaan mikäli sieltä vielä asunnon meinaa saada..

Mietitään asiaa viikonlopun yli.

Onneksi otin omasta huoneestani kuvia kamerakännykällä, eli tarvittaessa voidaan kyseenalaistaa ainakin tuo, että soluhuone oli siivouksen tarpeessa.

Nyt siivoamaan nykyistä kämppää..
 
Viimeksi muokattu:

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Minulle sekä riemua, että tuskaa. En koskaan ole ollut mikään innokas siivooja, vaan ns. boheemityyppi. Etenkin sairauteni kiusaamana en kertakaikkiaan jaksa välittää nurkissa pyörivistä villakoirista. Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin siivoaminen. Kuten esim. minulle yleensäkin psyykeni pitäminen edes jotenkuten kasassa. Eli välillä asuntoni on sotkuinen, välillä taas oikein siisti. Mutta HUH-HUIJAA ! Jos sattumalta olette tv:stä seuranneet Sillä siisti-ohjelmaa, niin APUA !! On kyllä pistänyt miettimään, että voiko joillakin TODELLA olla niin saastaista kotonaan...!? Ehkäpä sitten voi... Niihin kämppiin verrattuna oma kämppä on supersiisti.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Siivouksen suhteen olen täysin laiska~paska. Välillä jaksan siivota useinkin, sitten taas saattaa tulla pitkä tauko etten siivoa lainkaan, ja tästähän on tietenkin seurauksen vitutus - vituttaa siivota kun se on niin tyhmää ja vituttaa kun elää sikolätissä. Muutenkin aika tuntuu olevan kortilla joten en ainakaan sitä siivoukseen tuhlaa.
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lexa kirjoitti:
Kysymys kuuluu: Mitä ajattelet siivoamisesta? Onko se välttämätön paha, vai mukavaa puuhastelua silloin tällöin? Kuulutko "siisteihin", "siivottomiin" vai sille välille?

Siivoaminen on lähinnä välttämätön toimenpide, koska en halua asua pölyn keskellä. Imuroin ja luuttuan pöytäpinnat kerran viikossa, lisäksi moppaan lattiaa pari kertaa kuussa. Mattoja kopistelen vain satunnaisesti. Ikkunat pesen keväällä ja loppusyksyllä.

Lexa kirjoitti:
Vielä lopuksi se, että en voi ymmärtää ihmisiä, jotka siivoavat krapulassa. Ei onnistuisi minulta ilman parabellumin piippua...

Ei minultakaan, todellakaan. Ajatuskin etoo, kun kankkusessa ei tahdo maistua kevyempikään puuhastelu, saati imurin raahaaminen.
 

scholl

Jäsen
Siivouksessa on nyt tapahtunut sellainen käänne, että "siivousmanageri" soitti, että hän on hankkinut schollille siivoojan, joka pystyisi vihdoinkin sellaiseen siivoukseen, mitä tarvitsen. Eli ei kuulemma mussuta mitään, jos moskat ovat lattialla, vaan tekee kaiken. Eli siis minulta ei mene jatkossa ennen siivousta viikko aikaa tavaroiden järjestämiseen, koska hän tekee sen.

Tai siis vielähän ei tiedä millainen tyyppi kyseessä, mutta kokeillaan.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Koiran omistajana imurointi ja moppaaminen on päivittäistä, ainankin näin rapakelien aikaan. Mopatessa hyvä levy soimaaan ja ei oo paha rasti. Ikkunoita en oo jaksanu pestä kolmeen vuoteen ja ainankin vielä saa selvää paistaako aurinko vai sataako..

Mattoja on lattialla mahdollisiman vähän, kun koira ne kasaa kuitenkin. Säästyy mukavilta ylläreiltä myös, kuten se tapaus kun labbis avasi joululahjoja pisti naamaansa muutaman konvehtirasian..kyllä, ahneella on paskainen loppu..

Tiskaamisessa on käytäntö, että heti käytön jälkeen pestään astiat.
 

ipaz

Jäsen
Olen yleissiisti eli tavarat on aina paikoillaan järjestyksessä eivätkä pyöri pitkin lattioita potkittavina. Imuiroin yleensä kerran-pari viikossa, kuten myös toimin tiskien kanssa. Lattiat moppaan tilanteen mukaan, ehkä kerran kuussa. Ikkunoita en ole pessyt miesmuistiin. Ehkä tänä keväänä voisi yllättää itsensä.

Itse pidän järjestyksestä enämmän kuin paljon. Mitä järkeä on hukata joku tavara kaaokseen ja sitten etsiä sitä kiireessä valtava vitutus päällä? Kun tavaraa on vain tarpeelliset ja nekin tutuilla paikoillaan niin se helpottaa elämää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siivoaminen "pakon edessä" on kamalaa! Joskus on ihan kiva aloittaa suursiivous, tosin puolivälissä usein huomaan, ettei siivous enää niinkään kiinnosta ja kaikki kamat on revitty hyllyistä ja kaapeista. Luonteeltani olen patalaiska perfektionisti, eli elän päivittäin itseni kanssa vaikeita hetkiä. Paha yhdistelmä siis.

Nyt kun perheessä on parivuotias lapsi ja kaksi kissaa ja olen päivät kotona, olen huomannut, kuinka paljon aiempaa tärkeämmäksi kodin siisteys on tullut. Naurankin, että olen muuttunut pilkunnussija-anaalisiistiksi sisarekseni ja se ei ole hyvä asia se. Huono homma tässä on se, että kahdesta kissasta lähtee aivan järjetön määrä karvaa, joten imurointi olisi aiheellista päivittäin. Tähän en kuitenkaan suostu. Lapsiperheessä tavaraa, pääosin varmasti turhaakin, on järkyttävä määrä, mikä edesauttaa pölyn syntymistä lisää. Lapsi, ainakaan omani, ei ole lainkaan kiinnostunut siisteydestä, vaikka välillä vähän harjaa heiluttaakin. Kun yhden paikan on saanut siistiksi, toinen paikka on täynnä. Legot ovat kivoja, kuten myös kynät ja erilaiset palikat. Not :). Lapsen pitää saada olla lapsi ja siivoamaan ehtii opetella pikkuisen myöhemmin. Järjestän siis tavarat kerran päivässä, vaikka jatkuva sekasotku aiheuttaakin ahdistusta.

Kateellisena mietin niitä ihmisiä, jotka tykkäävät järjestellä tilpehöörejä eikä heitä haittaa lainkaan, että sekunnin päästä on taas joku paikka rempallaan. Tiedän ihmisiä, jotka suorastaan nauttisivat tilanteesta, mikä meillä vallitsee. Toisaalta tiedän myös lapsiperheitä, missä äiti siivoaa neuroottisena ja lapsikaan ei "siedä" sotkua, vaan siivoaa heti jälkensä ja leikkii pienen pienellä alueella... Että ehkä lopulta parempi näin.

Scholl voisi kirjoitella kokemuksistaan uuden siivousmanagerinsa kanssa. Mitä kustantaa, tuleeko jonkun firman kautta...? Ja järjestääkö tosiaan tavaratkin? Voisin jopa harkita moisen siivoojan palveluiden ostamista, jos ei nyt ihan maltaita maksa.
 
Target kirjoitti:
Hankkikaa siivooja. Ei hirveen kallista 1 krt/ viikkossa. Vaimo tykkää ja jää aikaa muihin aktiviteetteihin.

Jep. Meillä käy kerran kuussa, mikä sopii omaan tahtiin mainiosti eikä kaada taloutta. Välit mennään imuroinnilla ja pölyjen pyyhinnällä. Ongelmana on vain kerätä jälkikasvun lelut, vaatteet ym. sälä jonnekin piiloon, ennenkuin tädit tulevat. Mutta tuleepahan ainakin järjesteltyä.
 

scholl

Jäsen
Nännimäinen kirjoitti:
Jep. Meillä käy kerran kuussa, mikä sopii omaan tahtiin mainiosti eikä kaada taloutta. Välit mennään imuroinnilla ja pölyjen pyyhinnällä. Ongelmana on vain kerätä jälkikasvun lelut, vaatteet ym. sälä jonnekin piiloon, ennenkuin tädit tulevat. Mutta tuleepahan ainakin järjesteltyä.

Kannattaa valita se siivooja niin, että tosiaan ei tarvitse tehdä sitä ennakkojärjestelyä. Itse olen sitä mieltä, että imurointi on itseasiassa helppoa. Sen sijaan esim. kylpyhuoneen peseminen on vaikeata, joten siihen tarvitaan ammattilaista, mutta oikeasti tuo järjestely tai kuten sinä sanot kerääminen kestää usein viikon, joten ainakin itselläni on mennyt siihen hermot. Parempi siis luottaa että todellakin löytyy siivooja, joka osaa hoitaa noi hommat. Tämä huomenna kokeelle tuleva siivooja silittää kuulemma pyykit ja tekee ihan niinkuin mitä tarvitaan. Eli ei tarvitse stressata hirveästi siitä, että onko papereita tai kyniä tai jotain muuta lentänyt kirjoituspöydiltä lattialle tai onko sohvan ympäristöllä kauppalehtiä siellä täällä tai että onko nurkkaan lentänyt ifk:n pelipaita jne. Ammattilaiset hoitavat huomenna ne johonkin läjiin mitä ilmeisimmin.

Samalla hän voi viedä sukset kellarivarastoon ja viedä ja tuoda oluita olutkellarin ja asunnon välillä ja viedä yksi kuollut kukka ulos roskikseen. Pari pussia roskiakin olisi. Loistava fiilis. Äsken ei jaksanut laittaa edes takkia narikkaan, kun huomenna tulee siivous anyway.
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Kyllä meitsi tykkää siivota. Viime lauantaina heräsin seiskalta siivoamaan. Ihan mukavaa puuhaa se on kun ei ihan joka viikko siivoa.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
FinJeevel_86 kirjoitti:
Viime lauantaina heräsin seiskalta siivoamaan.
Mä menen lauantaisin yleensä nukkumaan tuohon aikaan.

Ei maistu hirveästi. Vessan siivosin toissapäivänä ensimmäista kertaa kunnolla varmaan kolmeen kuukauteen. Pölyjä pyyhin silloin kun rupeaa pölyt itseänikin häiritsemään. Imurointi ei ole niin vittumaista. Yleensä jonkin verran siistin kämppää, jos on tiedossa, että mutsi tulee käymään. On oikein Frendien Monica, joten pakko jotain tehdä.
 

scholl

Jäsen
Blackie kirjoitti:
Pölyjä pyyhin silloin kun rupeaa pölyt itseänikin häiritsemään. Imurointi ei ole niin vittumaista. Yleensä jonkin verran siistin kämppää, jos on tiedossa, että mutsi tulee käymään. On oikein Frendien Monica, joten pakko jotain tehdä.

Tuohon pätee muuten se, että mitä isompi kämppä niin sitä vähemmän näkyy pölyjä. Jos itselläni on sattunut tilanne, ettei siivooja ole käynyt ja olen itse esim. matkustellut paljon niin saattaa mennä joskus se mainitsemasi 3kk ilman pölyjen pyyhkimistä tai imurointia, eikä sitä huomaa. Mutta parempi tietysti että joku käy säännöllisesti pari kertaa kuukaudessa vähän siistimässä niin ei lähde homma lapasesta.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
scholl kirjoitti:
Tuohon pätee muuten se, että mitä isompi kämppä niin sitä vähemmän näkyy pölyjä. Jos itselläni on sattunut tilanne, ettei siivooja ole käynyt ja olen itse esim. matkustellut paljon niin saattaa mennä joskus se mainitsemasi 3kk ilman pölyjen pyyhkimistä tai imurointia, eikä sitä huomaa. Mutta parempi tietysti että joku käy säännöllisesti pari kertaa kuukaudessa vähän siistimässä niin ei lähde homma lapasesta.
Voisin melkein kompata tuota, että mitä suurempi kämppä, niin sitä vähemmän pölyä näkyy. Tämä ihan oman kokemukseni perusteella.

Jos itselläni olisi sen verran ylimääräistä rahaa, että pitäisi miettiä käyttötarkoitusta, niin todennäköisesti se siivoojaan menisi, jos tiskaisi myös :)

Edit:
scholl kirjoitti:
Samalla hän voi viedä sukset kellarivarastoon ja viedä ja tuoda oluita olutkellarin ja asunnon välillä ja viedä yksi kuollut kukka ulos roskikseen. Pari pussia roskiakin olisi. Loistava fiilis. Äsken ei jaksanut laittaa edes takkia narikkaan, kun huomenna tulee siivous anyway.
Niin, miksi sitä itse venyisi, kun ammattilaiset on sitä varten. Ihan oikea asenne.
 
Viimeksi muokattu:

Jamina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HJK
scholl kirjoitti:
Tuohon pätee muuten se, että mitä isompi kämppä niin sitä vähemmän näkyy pölyjä.

Minä olen tullut siihen johtopäätökseen, että pölyn määrä per asukas on vakio. Isommassa kämpässä se pöly vaan levittäytyy laajemmalle alueelle.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jamina kirjoitti:
Minä olen tullut siihen johtopäätökseen, että pölyn määrä per asukas on vakio. Isommassa kämpässä se pöly vaan levittäytyy laajemmalle alueelle.
Nimenomaan näin. Tällä hetkellä asun yksiössä, mutta olen asunut myös yksin kolmiossa. Ei liene vaikea arvata, kummassa kämpässä joutuu useammin imuroimaan. Näyttää siis siistimmältä, eli on siistimpi (miesten kielellä) johtuen nimenomaan mainitsemastasi seikasta.
 

ipaz

Jäsen
Jamina kirjoitti:
Minä olen tullut siihen johtopäätökseen, että pölyn määrä per asukas on vakio. Isommassa kämpässä se pöly vaan levittäytyy laajemmalle alueelle.

Näin on. Mun alta 40 neliön luukussani näkyy heti kun on vähänkin ylimääräistä pölyä. Villakoirat pyörii lattialla jo pari päivää imuroinnin jälkeen. Eikä pyykkien kuivattaminen sisällä muuten ainakaan vähennä tuota pölyn määrää. Mutta se hyä puoli tällaisessä pienessä luukussa on että siivoaminen ei kestä kuin sen 15 minuuttia. Jos pesee lattiat niin ehkäpä puoli tuntia...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös