Siitä on tänään tasan...

  • 462 581
  • 4 730
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic




Siitä on tänään tasan 29 vuotta, kun saksalainen euroviisuvoittaja Lena Mayer-Landrut syntyi. Onnea Lenalle!

Olin silloin Saksassa, kun Lena voitti viisut. Kyllä se kummasti kiinnosti sielläkin. Berliinissä ihmiset hurrasivat terasseilla.

Ai niin, meikäläisen mutsillakin on synttärit tänään. Onnea näille molemmille hienoille naisille!

Mun mutsin mutsilla on synttärit huomenna, varhaiset onnittelut siis hällekin, kuten sinunkin äidillesi! Hitto.. taisin tykätä tästä voittajabiisistä aikanaan tosi paljon. Kiitos kun linkkasit, oikeesti! Olin ihan unohtanut tämän.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Suomen eduskunta kokoontui ensimmäiseen täysistuntoonsa 113 vuotta sitten. Koska 200 kansanedustajaa eivät mahtuneet Säätytaloon, täysistunto pidettiin Helsingin Vapaaehtoisenpalokunnan talossa.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Stanley Kubrickin upea ohjaustyö The Shining (eli suomalaisittain Hohto) sai ensi-iltansa Yhdysvalloissa tasan 40 vuotta sitten. Elokuvahan perustuu Stephen Kingin samannimiseen romaaniin vuodelta 1977 (suomennettu 1985). Elokuva sai Suomen ensi-iltansa syyskuussa 1980.

Hohto on molemmissa muodoissaan edelleenkin loistavaa viihdettä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ollaan jo kaksnelosen puolella, mutta pistetään nyt tuohon 23. päivän muistoksi jotain:

-Mörkö löi sisään tasan vuosi sitten
-Näyttelijä sir Roger Mooren kuolemasta tasan kolme vuotta
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Mun mutsin mutsilla on synttärit huomenna, varhaiset onnittelut siis hällekin, kuten sinunkin äidillesi! Hitto.. taisin tykätä tästä voittajabiisistä aikanaan tosi paljon. Kiitos kun linkkasit, oikeesti! Olin ihan unohtanut tämän.
Itsekin tykkäsin biisistä, mutta ehkäpä esittäjän ulkonäöstä enemmän.
 
K

Kiekkokatsoja

-Kiekkoleijonat mm kultaan, vuosi sitten. Ja tulevat olemaan hallitsevana mestarina toisenkin vuoden putkeen.

-Kiekkopersoona J. Tamminen 70 vuotta.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tasan 23 vuotta sitten Borussia Dortmund voitti Mestarien liigan finaalissa Juventuksen 3-1. Se oli hieno peli ja varsinkin Lars Rickenin maali ensimmäisellä kosketuksella vaihdosta sisään tulon jälkeen on legendaarinen. Pitääkin katsella uudestaan tuon pelin maalit Youtubesta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Viimeinen elossa oleva Mannerheim-ristin ritari Tuomas Gerdt täytti tänään 98 vuotta. Pitkää ikää!
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
2605 vuotta sitten tapahtui ensimmäinen ennalta ennustettu auringonpimennys. Auringonpimennyksen ajankohdan laski kreikkalainen tähtitieteilijä Thales.

33 vuotta sitten Mathias Rust laskeutui Cessna-koneella Moskovan Punaiselle torille.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
33 vuotta sitten Mathias Rust laskeutui Cessna-koneella Moskovan Punaiselle torille.
Minä muistan tämän. Ihan kuin eilen olisi. DDR oli vielä silloin. Vittu Masa oli kova jantteri.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kari Suomalainen piirsi Mathias Rustin lennosta kaksi mainiota kuvaa: "Kreml airport" ja oikeudenkäynti. Todistajan selitys, miksi konetta ei ammuttu alas: "A vot koneen näimmä, ajattelimma, oma agenttimme siinä paluulennolla on."
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minä muistan tämän. Ihan kuin eilen olisi.
Minäkin muista. Ei ehkä niin kuin eilisen. En vain oikein alle kymmenen vuotiaan maailmankatsomuksella tajunnut mitä ihmeellistä siinä on jos joku lentokoneella lentää.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
113 vuotta sitten oli ensimmäisen suomalaisen fiktiivisen näytelmäelokuvan Salaviinanpolttajat ensi-ilta. Kyseinen elokuva on sittemmin kadonnut eikä sitä ole etsinnöistä huolimatta löydetty.

67 vuotta sitten Sir Edmund Hillary ja šerpa Tenzing Norgay kiipesivät ensimmäisinä ihmisinä Mount Everestin huipulle.
 

Glove

Jäsen
113 vuotta sitten oli ensimmäisen suomalaisen fiktiivisen näytelmäelokuvan Salaviinanpolttajat ensi-ilta. Kyseinen elokuva on sittemmin kadonnut eikä sitä ole etsinnöistä huolimatta löydetty.

67 vuotta sitten Sir Edmund Hillary ja šerpa Tenzing Norgay kiipesivät ensimmäisinä ihmisinä Mount Everestin huipulle.
Tenzing Norgay täyttäisi tänään 106 vuotta jos olisi elossa. Hienon syntymäpäivän viettänyt aikanaan kun on Everestille kiivennyt.
 

ace

Jäsen
33 vuotta sitten Mathias Rust laskeutui Cessna-koneella Moskovan Punaiselle torille.
Pilkunviilausta, mutta Mathias ei tarkalleenottaen laskeutunut Punaiselle torille, vaan torilta poisjohtavalle tielle. Tie kulkee alamäkeen aivan siitä Pyhän Vasilin Katedraalin vierestä, kohti Moskva jokea.

Tokihan media alusta asti uutisoi laskeutumisesta nimenomaan Punaiselle torille, joten voimme tätä käyttää edelleen.

E: Näköjään Wikipediassa puhutaan sillasta, mutta kyllä se ihan tien pätkä oli jolle laskeutui.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Minä muistan tämän. Ihan kuin eilen olisi. DDR oli vielä silloin. Vittu Masa oli kova jantteri.
Muistan mäkin vaikka pikkupoika olinkin.
Minä muistan tämän. Ihan kuin eilen olisi. DDR oli vielä silloin. Vittu Masa oli kova jantteri.
Muistan mäkin vaikka pikkupoika olinkin. Olis mielenkiintoista tietää kuinka moni tuolloin ilmapuolustuksesta vastannut upseeri pääsi kuntoisuuslomalle Siperiaan gulagille. Tai niiden perillisille. Eihän Neuvostoliitossa leirejä ollut enää 60-luvusta etiäppäin, ei...
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
9 vuotta
Pilkunviilausta, mutta Mathias ei tarkalleenottaen laskeutunut Punaiselle torille, vaan torilta poisjohtavalle tielle. Tie kulkee alamäkeen aivan siitä Pyhän Vasilin Katedraalin vierestä, kohti Moskva jokea.

Tokihan media alusta asti uutisoi laskeutumisesta nimenomaan Punaiselle torille, joten voimme tätä käyttää edelleen.

E: Näköjään Wikipediassa puhutaan sillasta, mutta kyllä se ihan tien pätkä oli jolle laskeutui.
Yritin siellä käydessäni etsiä tätä lentokonetta, ei löytynyt.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Pilkunviilausta, mutta Mathias ei tarkalleenottaen laskeutunut Punaiselle torille, vaan torilta poisjohtavalle tielle. Tie kulkee alamäkeen aivan siitä Pyhän Vasilin Katedraalin vierestä, kohti Moskva jokea.
Hyvä tarkennus. Jotkut legendaariset tarinat elää vaikka ei ne ihan paikkaansa pitäisikään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Hyvä tarkennus. Jotkut legendaariset tarinat elää vaikka ei ne ihan paikkaansa pitäisikään.
Varmaan johtuu oheisesta kuvasta, nämä mielikuvat jää elämään.
 

Liitteet

  • A8A72BA2-7C87-45FE-97DA-2A95E27EAE0A.jpeg
    A8A72BA2-7C87-45FE-97DA-2A95E27EAE0A.jpeg
    186,6 KB · kertaa luettu: 120

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Näyttäisi olevan muuten sama syntymäpäivä kuin Lauri Törnillä. Mielenkiintoinen sattuma.

Eilen siis Törnin syntymästä 101 vuotta.

Olin jokunen vuosi sitten Törnistä niin innoissani että etsin hänen hautansa Malmin hautausmaalta. Sieltä löytyy siis sukuhauta, vaikka jäännökset ovatkin Jenkeissä. Vai ovatko sittenkään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös