Nyt en todellakaan asetu kenenkään puolelle vaan ihan mielenkiinnosta kysyn. Voiko tuollainen stressihäiriö tulla sellaisesta, että olet ollut jonkun kanssa makuuhuoneessa kahdestaan ja valehdellut toisen ihmisen raiskanneen sut, että et jäisi poikaystävälle kiinni, koska toisen miehen rojut on sun rännissä? Voiko syyllisyys saada aikaan tuollaista?
Ja nyt ihan oikeasti aidosti mielenkiinnosta kysyn? Onko mahdollista, että tuollainen tulee jostain muustakin kuin vaan erittäin julmasta toisen ihmisen sulle tekemästä asiasta?
Duodecimin terveyskirjaston artikkeli linkin
takana. Ensimmäinen ja toinen lause kiteyttää aika hyvin synnyn: ”Traumaperäinen stressireaktio kehittyy henkilön jouduttua kohtaamaan tapahtuman, johon liittyy joko kuolema tai vakava loukkaantuminen tai niiden uhka taikka oman tai toisen fyysisen koskemattomuuden vaarantuminen. Traumaattinen tilanne aiheutti henkilössä voimakasta pelkoa, kauhua tai avuttomuutta.”
Eli maallikkona ja omasta kokemuksestani rankasti yleistäen väitän, että ei voi. Syyllisyyttäkin olen joskus kokenut.
Itselläni uhka kohdistui toiseen ihmiseen ja aiheutti kaikkea kolmea kiteytyen lopulta avuttomuuteen. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että vaivana ihan perseestä. Tapahtumista on jo vuosia, olen toipunut, käyn töissä ja olen hyvä siellä, sosiaaliset suhteet hyvät ja elämä mallillaan. Silti vieläkin tulee tilanteita, jossa reagoin ”PTSD:n kautta”.
Vaikea, ehkä mahdoton feikata. Toteaminen ei taida tapahtua ihan tuosta vaan. Minulla taisi olla puoli vuotta erilaisia keskusteluja ennen kuin todettiin useamman ammattilaisen kanssa, kun mietittiin, miksi miestä ahdistaa.
Eli uhrilla on takana kokemus, joka laukaissut ja tässä tapauksessa ei tarvitse olla Nostradamus, että laskee 1+1. Jos se kävelee kuin ankka…