Sentenced

  • 134 553
  • 568

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Tulipa Tenkulan poismenon hätkähdyttämänä kaivettua Sentenced-levyt arkistoista. Ei voi kuin ihmetellä yhtyeen koko tuotannon laadukkuutta ja tyylikkyyttä.

Mielestäni Sentencedin kaikki levyt ovat erinomaisia tekeleitä, mutta eniten koskettaa edelleen Down. Kun tämä levy julkaistiin, elin itse vielä herkkää teini-ikää. Niinpä yllätys oli melkoinen, kun huomasin miten mahtavalta platta kuulostaa edelleen, vanhan ja väsyneen perheenisän korvaan. Monet muut 13 vuoden takaiset suosikit kuulostavat nykyään naurettavilta, mutta ei Sentencedin Down.

Parasta senaria myös meikän mielestä. Noose, Bleed, Sun won`t shine, Keep my garve open... tanakkaa tykitystä alusta loppuun.

Hieno bändi ja yksi niistä bändeistä, jonka koko tuotanto löytyy hyllystä. Kaikihan alkoi jo 90-luvun alussa perinteisillä demoilla, jotka vielä silloin olivat
c-kaseteilla. Aika multaa muistot..
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei voi kuin ihmetellä yhtyeen koko tuotannon laadukkuutta ja tyylikkyyttä.

Näinhän se on. Itsellä ei ole ainakaan kymmeneen vuoteen ollut sellaista viikkoa, etten olisi yhtään Sentencediä kuunnellut, eikä sellaista viikkoa ole kyllä tulossakaan. Sentenced on minulle edelleen ja tulee aina olemaan maailman paras bändi, jonka tuotannosta ei huonoa levyä löydy. Ainoastaan Crimson oli vähän sellainen wtf -lätty, mutta en huonoksi haukkuisi sitäkään. Juuri tällä hetkellä suosikkeina pyörivät Down ja Frozen.

Sanoituksia ovat monet bändiin ensi kertaa törmänneet ihmetelleet ja osin kauhistelleetkin, mutta minulla nuo kurjuudesta ja kovasta elämästä kertovat biisit toimivat ihan toisella lailla, ne jollain tavalla antavat voimaa painaa elämässä eteenpäin silloinkin kun menee vähän vaikeammaksi. En oikeastaan voi sanoin kuvailla, miten tärkeää tämän yhtyeen musiikki minulle on. Sentencedin logosta napatun S -kirjaimen tatuoittaminen oli minulla mielessä monta vuotta ja oikeastaan päätös kypsyi lopullisesti hautajaiskiertueen keikalla Turun Klubilla. Nyt se on jo vähän aikaa koristanut toista olkapäätäni, eikä kaduta ollenkaan.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
RIP Miika

Suru. Sen kanssa tässä on nyt eletty.

Kiitokset asianomaisille myötätuntoteksteistänne. Lisää varmasti juttua tulollaan kun pystynee.

Uusimmasta Soundi-lehdestä löytyy muistokirjoitus Miika Tenkulalle. Kirjoittanut hänen hyvä ystävä ja bändikaveri loppuun asti, Sami Lopakka. Lopakka myös sanoitti suurimman osan "Temelän" ikivihreistä ja huikeista sävellyksistä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
EtäKärppien pieni kunnianosoitus Miika Tenkulan muistolle

Hieno kunnianosoitus hienolle miehelle. Suuri peukku etäkärpille tästä!

Sentenced oli siitä erikoinen bändi, että todellista läpimurtoa ei missään vaiheessa tainnut tulla. Maailmalla olisi soitannollisesti pärjännyt, eikä lavaesiintyminen näkemilläni keikoilla jäänyt yhtään jälkeen "suurista" nimistä. Liekö sitten vaatimattomat pohjoisen miehet olleet vähän liian "kilttiä" poikaa maailmalla vai mistä jäi kiinni.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
etäkärpille suuri kiitos tästä. Noin huomattavaa suomalaista ei saanut päästää unholaan. Miikan musiikki onneksi elää ikuisesti. R.I.P

Olen ikuisesti kiitollinen hautajaisista. Sitä keikkaa ei mikään voita. Koskaan,
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jahas, tää ei olekaan tainnut täällä olla...

Blues - Kärpät 26.2.2009
EtäKärppien pieni kunnianosoitus Miika Tenkulan muistolle;
http://www.youtube.com/watch?v=-vvUivWsKZw

En ole ollut koskaan mikään suuri Sentenced-fani, ei siksi etten tykkäisi heidän musiikista vaan siksi ettei ole jotenkin vaan osunut kuunneltavaksi koskaan joten en tunne tuotantoa juuri yhtään.

Mutta ko. koosteen biisi kuulosti helvetin hyvältä, mikäköhän viisu oli kyseessä?

Oli muuten hieno kunnianosoitus, oliko tuosta sovittu jotain Baronan väen kanssa etukäteen?
 

Hilmanuutti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Sanoituksia ovat monet bändiin ensi kertaa törmänneet ihmetelleet ja osin kauhistelleetkin, mutta minulla nuo kurjuudesta ja kovasta elämästä kertovat biisit toimivat ihan toisella lailla, ne jollain tavalla antavat voimaa painaa elämässä eteenpäin silloinkin kun menee vähän vaikeammaksi.

Juuri noin. Sentencedin lyriikoita olen itsekin joutunut puolustelemaan kerran jos toisenkin. Minä olen kokenut Sentencedin sanoitukset todella sopivina sävellysten luomien mielikuvien kanssa. Eikä se, että biisissä lauletaan itsemurhasta ym. synkkyydestä, tee siitä välttämättä kyseisiä aiheita ihannoivaa. Se nyt vaan on niin, että suomalaisen miehen sielunmaisema on synkkä. Itselleni hyvä musiikki on sellaista, jossa käsitellään suuria tunteita, niin melodioiden kuin lyriikoidenkin osalta. Ja Sentencedin synkkyydestä kertovat veisut osuvat oman tikkatauluni napakymppiin.
 

McJokke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Pelaajat: Joe Thornton,Ron Hextal
Nostellaas ketjua ylös, koska haudan takaa kajahtaa iloiseksikin luokiteltavia uutisia.

Sentenced: The Coffin - The Complete Discography

Eli Sentenced tämä pohjolan ylpeys on laittanut tuotantonsa samaan pakettiin, josta on sitten syntynyt kokonaisuus joka tottelee nimeä The Coffin eli suomalaisittain Arkku.

Boksi sisältää siis koko Sentencedin 16vuotisen uran tuotannon, eli 8 studioalbumia, julkaistut demot, 2dvd:tä sekä 100 sivuisen kirjasen.

Boksia on ilmeisesti painettu vain 4000kpl markkinoille maailmanlaajuisesti ja minä saan olla yksi niistä onnellisista joka tämän omistaa.

Erittäin hieno ja vaikuttava yhteenveto Sentencedin pitkästä ja komeasta taipaleesta joka vetää yksiin koko uran niin ylä-kuin alamäkineen.

Viimeisen kerran kiitos Sentenced!
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Infernon päätoimittaja Matti Riekki on kirjoittanut kirjan senareista...

Tämä on päässyt jotenkin verkosta läpi, kiitos tiedosta, onhan tuo pakkohankinta. Tuon innoittamana oli pakko asettaa North From Here pitkästä aikaa lautaselle ja onhan tuo ihan tajuttoman ajaton lätty, iskee vieläkin miljoonan voltin lailla.

Olen varmasti joskus tästä ketjuun maininnutkin, mutta Sentenced on ja tulee aina olemaan mulle maailman paras bändi. Sen musiikin kanssa olen kasvanut aikuiseksi ja vaikka musamaku on sittemmin laajentunut melkoisesti, niin Sentencediä parempaa ei ole tullut vastaan.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Sen verran vielä, että ne joita kiinnostaa niin Sami Lopakan esikoiskirja Marras oli tälläiselle senarifanille mieluista luettavaa. Kertoo pohjoissuomalaisesta bändistä, joka lähtee Euroopan- kiertueelle. Vaikka kirja onkin fiktiivinen teos, niin kuten Lopakka itsekin asian on haastiksissa ilmaissut, on kirjassa totuutta senareista enemmän kuin uskaltaa myöntää. Ja kyllähän nuo henkilöhahmot peilaa suoraan bändiin ja avaa aika kivasti sitä menoa mikä ukkojen kiertueella on ollut. Se mikä on fiktiota ja mikä faktaa jää arvoitukseksi, mutta kyllä sieltä itse pystyi ammentamaan aika paljon bändiä. Toki tuo uusikirja sitten avannee hommaa ihan faktojen kautta.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Kaverin kanssa katsottiin "Buried Alive" viime perjantaina uudelleen monetta kertaa ja onhan se loistava keikka! Itse kun olin siellä viimeisellä keikalla ikinä......
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvää luettavaa oli tämä Riekin Täältä Pohjoiseen ja osoitti melko aukottomasti että suuri osa Lopakan Marras-kirjasta perustuu ihan tosielämän tapahtumiin.
Suosittelen molempia kirjoja ehdottomasti kaikille Sentencedin ystäville ja miksei muillekin musiikista kiinnostuneille.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Hyvää luettavaa oli tämä Riekin Täältä Pohjoiseen ja osoitti melko aukottomasti että suuri osa Lopakan Marras-kirjasta perustuu ihan tosielämän tapahtumiin.
Suosittelen molempia kirjoja ehdottomasti kaikille Sentencedin ystäville ja miksei muillekin musiikista kiinnostuneille.

Juurikin näin. Erittäin mielenkiintoinen kirja kokonaisuudessaan ja oli mukava lukea tarkemmin etenkin Jarvan bändistä eroamisen taustoista. Itselleni tämä oli aikaisemmin ollut melko pahasti hämärän peitossa ja nyttemmin tiedän olleeni Jarvan tilanteessa pitkälti myös väärien johtopäätöksien varassa. Ja kirjasta saa kyllä hyvän selityksen myös bändin lopettamiselle, ja näiden samojen syiden parissahan painitaan erittäin vahvasti myös Marraksen sivuilla.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyvä kirja tuo Täältä Pohjoiseen, sain joululahjaksi ja tuli ahmittua päivässä läpi. Olisi se voinut pidempikin olla ja syvemmälle mennä nimenomaan musiikillisessa mielessä. Toki siihen olisi varmaankin vaadittu myös pääarkkitehti Tenkulan haastattelemista ja se nyt ei valitettavasti ollut mahdollista.

Vinkkinä muuten bändistä kiinnostuneille jos on mennyt ohi tutkan, että ensi lauantaina juhlitaan kirjan julkistamista Helsingin The Circus -ravintolassa. Paikalla kirjailija ja bändin jäsenet haastateltavana ja nimmaroimassa, sekä illan lopuksi parituntinen Sentenced- tribuuttikeikka. Itsekin menisin varmasti paikalle ellei olisi sovittua menoa toisaalla. Noita biisejä kun ei juurikaan enää livenä kuule ja nimmarit kirjaan olisi kelvannut myös.
 
Viimeksi muokattu:

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Hyvä kirja tuo Täältä Pohjoiseen, sain joululahjaksi ja tuli ahmittua päivässä läpi. Olisi se voinut pidempikin olla ja syvemmälle mennä nimenomaan musiikillisessa mielessä. Toki siihen olisi varmaankin vaadittu myös pääarkkitehti Tenkulan haastattelemista ja se nyt ei valitettavasti ollut mahdollista.

Vinkkinä muuten bändistä kiinnostuneille jos on mennyt ohi tutkan, että ensi lauantaina juhlitaan kirjan julkistamista Helsingin The Circus -ravintolassa. Paikalla kirjailija ja bändin jäsenet haastateltavana ja nimmaroimassa, sekä illan lopuksi parituntinen Sentenced- tribuuttikeikka. Itsekin menisin varmasti paikalle ellei olisi sovittua menoa toisaalla. Noita biisejä kun ei juurikaan enää livenä kuule ja nimmarit kirjaan olisi kelvannut myös.

Tuonne tulee suunnattua. Kovat odotukset on tuolle tribuuttikeikalle enkä usko pettyväni. Ihan hyvin näyttäisi ylipäätään porukkaa olevan tulossa ainakin Facebookin perusteella.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huikeaa settiä. Vähän Sentencedin kuuntelu jäänyt vähemmälle viime vuosina, mutta tämä konsertti taas todisti sen, että musiikki kestää ajan patinan. Sun wont shine on me.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuten olen joskus tässä ketjussa todennutkin, on Sentenced mulle se maailman paras bändi ja luultavasti tulee aina olemaankin. Kuitenkin musiikkinsa kuuluu erottamattomana osana nuoruuteeni ja kipeiden, angstistenkin kasvuvuosien aikana Sentencedillä oli erittäin suuri merkitys. Kipeät vuodet ovat jo takana, mutta Sentenced kuuluu edelleen kiinteästi elämääni, vähintään viikoittain joku levynsä pyörii soittimessani. Buried Alive-dvd tulee sekin tasaisin väliajoin katsottua ja joka kerta nautin siitä yhtä paljon. Sentencedin jäähyväiskiertueen Turun keikka on varmaankin tunteellisin ja hienoin keikka jossa ikinä olen ollut.

Äsken tilasin Äxästä tuon kirjan kun tämä ketju siitä muistutti. Julkaisupäivästä on netissä jos jonkinlaista tietoa, mutta ilmeisesti siis kirja on julkaistu jo joulukuussa? Näin ollen huomenna pitäisi tulla Äxästä sähköpostia, että tule hakemaan kirjasi.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuten olen joskus tässä ketjussa todennutkin, on Sentenced mulle se maailman paras bändi ja luultavasti tulee aina olemaankin. Kuitenkin musiikkinsa kuuluu erottamattomana osana nuoruuteeni ja kipeiden, angstistenkin kasvuvuosien aikana Sentencedillä oli erittäin suuri merkitys. Kipeät vuodet ovat jo takana, mutta Sentenced kuuluu edelleen kiinteästi elämääni, vähintään viikoittain joku levynsä pyörii soittimessani. Buried Alive-dvd tulee sekin tasaisin väliajoin katsottua ja joka kerta nautin siitä yhtä paljon. Sentencedin jäähyväiskiertueen Turun keikka on varmaankin tunteellisin ja hienoin keikka jossa ikinä olen ollut.

Äsken tilasin Äxästä tuon kirjan kun tämä ketju siitä muistutti. Julkaisupäivästä on netissä jos jonkinlaista tietoa, mutta ilmeisesti siis kirja on julkaistu jo joulukuussa? Näin ollen huomenna pitäisi tulla Äxästä sähköpostia, että tule hakemaan kirjasi.
Kirja tuli ennakkomyyntiin joulukuussa ja en tiedä vaikka siihen varattuja kirjoja olisi Äxällä vielä varastossa. Virallinen julkaisu taisi olla tänään.

edit. Kirja julkaistu myyntiin 7.1.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kirja tuli ennakkomyyntiin joulukuussa ja en tiedä vaikka siihen varattuja kirjoja olisi Äxällä vielä varastossa. Virallinen julkaisu taisi olla tänään.

Tilasin Äxältä paketin johon kuului kirjan lisäksi t-paita. En sitten tiedä olisiko tuo paketti joku ennakkomyyntiin varattu bundle, mutta ainakin äsken tuli sähköpostia, että tulepa noutamaan. Jes jes, antoisia lukuhetkiä mulle!
 

-Joni-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins
Osaakos joku sanoa, että saako mistään enää ostettua Sentencedin fanikamaa? Levyt tottakai löytyy yms, mutta pohdin, että saako noita takavuosien paitoja enää ostettua mistään? Eipä ole ainakaan googlettamalla kovin helposti löytynyt mitään. Kirjan mukana tuli tuo uusi paita toki, mutta noita vanhoja kaipailisin ja ostaisin + ainakin joskus oli Sentenced-kaulakoru myynnissä yms.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Paljon on vettä Oulujoessa virrannut, kun viimeksi sanallisen arkkuni tähän osioon avasin.

Joka tapauksessa Senarikirja on tullut siis markkinoille virallisesti viime viikolla, ennakkoon toki jo joulukuun 13. päivä 2014 levykauppa Äxästä. Taitaa olla nyttemmin Äxän myydyin kirjanen tällä hetkellä. Onhan sitä ihan kiitettävästi mennyt. Niille, jotka vielä miettivät Täältä Pohjoiseen -kirjan ostoa, voin vannoa, että kyseessä on erittäin onnistunut faktapohjainen 250-sivuinen kirja. Ponnahduslautana Sentenced-kirjaan voineen pitää kitaristi Sami Lopakan ensiromaania Marrasta viime vuodelta, joka tosin pohjautui fiktiotasolle, mutta läpikävi melko selkeästi bändielämää ja -reissaamista sekin.

Kirjan julkkaribileethän pidettiin viime lauantaina Helsingin Circuksessa, jossa tribuuttibändi soitteli Sentencedin biisejä. Samaan syssyyn oli myös haastattelu- ja nimmarinjakotilaisuus. Yksityiskohtana mainittakoon, että joku fani tahtoi nimmarit sukukalleuksiinsa, mutta aprikoi josko ottaisi ne palleihinsa vai penikseensä. Penis oli omien sanojensa mukaan liian pieni, joten ainakin bändin kaksi jäsentä rustasi nimmarinsa sitten palleihin. Kysymys kuuluukin; peseekö kyseinen fani muniaan enää ikinä vai ottaakohan hän tatuoinnin nimmareista palleihin? Mahtavaa ja originaalia settiä kaikin puolin.

Ottakaahan muuten Facebookista Täältä Pohjoiseen -kirjan sivu haltuun.

Osaakos joku sanoa, että saako mistään enää ostettua Sentencedin fanikamaa?
Taitaa olla melko tiukassa nykypäivänä. Huutonettikaupoista voi yrittää kaivella. Se kaulakoru oli muuten tilattavissa edesmenneen oululaislafkan Northern Triben kautta, muttei valitettavasti enää.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olihan tuo kirja kaltaiselleni hc-fanille ihan pakollinen lukukokemus. Ja oli se muutenkin erinomainen rock-biografia, hyvää työtä oli Riekki saanut aikaiseksi. Noin kaksi kolmasosaa kirjasta luin heti ostoiltana ja loput säästin sitten seuraavalle päivälle. Kuten olen useasti tuonut esille, on Sentenced ollut mukana elämässäni niin iloissa, kuin suruissakin. Kirjaa lukiessa kävinkin moneen kertaan koko tunneskaalan läpi, päättyen kyyneliin Tenkulan poismenoa muistellessa. Jotenkin se silti sopii Sentencedin tarinaan, että Tenkulan kaltainen lahjakkuus poistui ennen aikojaan ja vei lahjansa mukanaan. Totta kai kirja nosti pintaan myös omia kitkeriä ja katkeria muistoja, joskin kyllä niitä positiivisiakin.

Kirjan kun sain suljettua, niin noudin kylmän oluen jääkaapista ja iskin Buried Alive-dvd:n soittimeen. Olen tuon hautajaiskeikan katsonut lukemattomia kertoja, mutta taas kerran sitä katsellessa silmänurkka kostui. Johtuneeko sitten siitä, että kirjan ansiosta tunteet olivat jo valmiiksi pinnassa, mene ja tiedä.

Harmittaa edelleen, että en päässyt tuolle Teatrian jäähyväiskeikalle, mutta samalla lohduttaa, että jäähyväiskiertueen Turun keikalla olin paikalla. Sielläkin tuli illan aikana käytyä koko tunneskaala läpi ja se on edelleen (ja tulee luultavasti aina olemaankin) mulle kaikkein hienoin ja tärkein livenä nähty esiintyminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös